Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmealene trening i revers


hundemann
 Share

Recommended Posts

Jeg har en krevende utfordring som jeg håpet dere eksperter kan hjelpe med..

Har en 9mnd gammel Vorsteh valp som har begynt å bjeffe/ule igjen når han er alene. VI brukte langt tid på å vende han til å være alene, og føler nå at han har tatt et stort steg bakover. Har hatt han på ipad gjennom en app så vi kan overvåke han, og har gradvis økt til 5t alene hvor han egentlig er helt rolig og sover for det meste. Nå derimot er bjeffing mye hyppigere enn tidligere, og han virker mye mer rastløs.

Vi har vært hjemme mer i forbindelse med julen og tiden etter, og lurer på om det har med at han har blitt mer vant til å ha oss rundt?

All hjelp tas i mot med takk! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at endringer i rutiner i juletida kan ha påvirket. Jeg ville gått noen steg tilbake og ikke latt han være alene hjemme lenge av gangen på en liten stund. Start med bare småturer igjen. og ta med i bilen om dere kan på jobb. 

Jeg ville i allefall ikke latt det eskalere. Hund med separasjonsangst er veldig vanskelig. Kan hende det bare er en fase siden hunden er i puberteten. Usikker. Men lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han nok aktivitet ellers? Min var et mareritt å ha hjemme med mindre han var sliten (vorsteh). Nå 3 år gammel han han være alene hvor som helst uten problem. 
Han rotet også mye en periode, men det gikk over med mye mer aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar. Lurer på om man må ta noen steg tilbake, ja. Veldig redd for at han skal få seperasjonsangst.

Han får veldig mye aktivitet egentlig. Mentalt og fysisk. Minst 5 turer om dagen og en lengre. I dag hadde han 40 min i skogen, så hadde vi godbitsøk, før han fikk enda 30 min i parken med andre hunder. Likevel klarte han seg ikke i to timer uten å bjeffe/ule.

Han har begynt å pipe mye om dagen også, så håper det er en fase, men veldig krevende om dagen, dessverre. Vil jo bare at han skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid i nabolaget kanskje? 

Og sånn helt ærlig - jeg tror ikke 40 min i skogen er noe som gjør en vorsteh sliten - og 30 min i parken med andre hunder høres mer ut som en genial måte å bygge opp stress på enn å slite ham ut. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vorsteh kan løpe løs på topptur (dyp snø, bratt terreng) hele dagen uten å bli nevneverdig sliten. Eneste han blir "utslitt" av er å bruke hodet. Nå er han voksen og ferdig med å ødelegge/mase, men i perioder har vi trent mye hode, og at inne er man rolig. Ingen leking, tassing uten mål og mening. 

Jakter dere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kaja said:

Min vorsteh kan løpe løs på topptur (dyp snø, bratt terreng) hele dagen uten å bli nevneverdig sliten. Eneste han blir "utslitt" av er å bruke hodet. Nå er han voksen og ferdig med å ødelegge/mase, men i perioder har vi trent mye hode, og at inne er man rolig. Ingen leking, tassing uten mål og mening. 

Jakter dere?

Jeg jakter, men samboer gjør ikke det. Har jaktet elg og rein, men ambisjonen er å bruke gutten på fugl. Er på kurs med andre fuglehunder annenhver uke ca.

Han har nok mye mer kapasitet enn 40 min i skogen, men det kan da ikke være slik at alle som har en vorsteh går 3t tur om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hundemann skrev:

Jeg jakter, men samboer gjør ikke det. Har jaktet elg og rein, men ambisjonen er å bruke gutten på fugl. Er på kurs med andre fuglehunder annenhver uke ca.

Han har nok mye mer kapasitet enn 40 min i skogen, men det kan da ikke være slik at alle som har en vorsteh går 3t tur om dagen?

Nei få har tid til 3 timer tur hver dag, men i perioder når de er små så krever de faktisk det. Pluss lange/harde turer et par dager i uka. Trekk, jakt, kløv osv. Min klarer seg på minimalt i perioder, men det er ikke ideelt selvom de "godtar" det. 

Jeg ville trent mye apport med deres nå, da må de bruke hodet og nesa, gjem fuglen på vanskelige plasser, la den finne ut av ting selv. Han kan godt begynne å trekke litt også. Min får i snitt lite tur på hverdager, men er alltid med på jobb og løper en del løs. 2-4 dager i uka er vi på skikkelig tur, trekk, kløv, topptur osv. Vi jogger annenhver dag, men han blir ikke sliten av 30 min jogging i mitt tempo. Det er ikke trening for han. 

Har man dårllig tid, så gå heller en kortere tur med høyere belastning/intensitet. 30 min løs/båndtur på asfalt er ikke stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kaja said:

Nei få har tid til 3 timer tur hver dag, men i perioder når de er små så krever de faktisk det. Pluss lange/harde turer et par dager i uka. Trekk, jakt, kløv osv. Min klarer seg på minimalt i perioder, men det er ikke ideelt selvom de "godtar" det. 

Jeg ville trent mye apport med deres nå, da må de bruke hodet og nesa, gjem fuglen på vanskelige plasser, la den finne ut av ting selv. Han kan godt begynne å trekke litt også. Min får i snitt lite tur på hverdager, men er alltid med på jobb og løper en del løs. 2-4 dager i uka er vi på skikkelig tur, trekk, kløv, topptur osv. 

Takk for tips. Han har ikke våknet på fugl enda, men kan alltids begynne å trene apport mer aktivt. Ellers er han som oftest med samboer i stallen 3t hver helg m.

Det som er mest krevende er at det virker som det har vært en endring de siste ukene. Mer klengete hjemme, piper mer (selv når man er på badet) og mer rastløs. Føler det er litt mye uro i gutten og veldig redd for å trigge seperasjonsangst.

Vært en tur i skogen og nå ligger han på sofa og sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er klengete og masete når han ikke har fått utløp for energi. Typ ekstremt plagsomt klengete. Han er rolig og piper aldri, men skal helst ligge på fanget eller få kos hele tiden. Idag har han kun fått løpe løs i 2 timer og da er han fornøyd. Da han var yngre var ikke det nok, da måtte hodet kjøres "hardt" for å slippe 30 kg på fanget til en hver tid :lol:

Piping er vorsteh dessverre kjent for, jeg har vært heldig med min. 

Men om din kun får turer/være med i stallen, så ville jeg absolutt gitt han flere oppgaver. Trekk, kløv, bære ting på tur. Det er tross alt et arbeidsjern dere har fått i hus. Han er ung, så alt med måte. Men ikke noe i veien for å starte nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...