Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer oss best?


Ragnhildss
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge vert på jakt etter ny hund, men klarer ikke å bestemme meg for rase! Har hatt en blandings hund tidligere å en cairn terrier ? skulle gjerne hatt cairn igjen, men orker ikke pelsstellet som følger med...

Hadde egentlig bestemt meg for lagotto, men redd att pelsstellet på den også blir for mye for meg.. jeg ønsker en hund med godt lynne, trygg og robust. Jeg vil bruke den til utstilling og blodspor først og fremst da dette er noe jeg har drevet med før. Å så selfølgelig familie hund ❤

Rasene jeg har sett på:

Lagotto

Springer spaniel

Welsh springer spaniel

 

Vil ha en middelsstor hund og helst langhåret, kan gjerne ha pelsstell men ikke noe som er veldig krevende.

Er forresten en jente på 26år og har samboer ? 

Håper noen har noen gode tips! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel endel pelsstell med spaniels om man skal stille de ut har jeg inntrykk av. Hva annet skal du bruke hunden til?

Lagotto er vel den som er mest 'jovial' med det at den er laget til å sniffe trøffler, altså ikke noe voldsomt jaktinstikt eller mye greier. En enkel sjel. Ble iallefall fortalt det av en lagotto eier en gang i tida når jeg sniffa litt på rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen tråder om rasevalg der springer spanielene har vært diskutert i det siste, prøv å søk på forumet.

Engelsk springer spaniel burde passe godt til beskrivelsen din, med unntak av at det der også er noe pelsstell.

Lagottoen har jeg inntrykk av er relativt enkel på pelsstell, men det er en del dårlig mentalt der.

Hva med retrieverene, blir de for store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med de respektive raseklubbene, de sitter som regel på vel så mye kunnskap som random brukere av et nettforum. Flere klubber har også lokale avdelinger du kan bli med på treff for å få et hands on-inntrykk av hundene, og du kan også bli kjent med folk som svarer på spørsmål og lærer deg om rasen. Om det ikke finnes lokalavdeling, så kan det være oppdrettere i ditt nærområde som tar imot besøk for å snakke om rasen og hjelpe dere å finne ut om denne passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Red Merle skrev:

Det er vel endel pelsstell med spaniels om man skal stille de ut har jeg inntrykk av. Hva annet skal du bruke hunden til?

Lagotto er vel den som er mest 'jovial' med det at den er laget til å sniffe trøffler, altså ikke noe voldsomt jaktinstikt eller mye greier. En enkel sjel. Ble iallefall fortalt det av en lagotto eier en gang i tida når jeg sniffa litt på rasen..

vil først og fremst bruke den til blodspor og utstilling :)  har vert i kontakt med noen lagotto oppdrettere, men barbering av pels skremmer meg litt :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pringlen skrev:

Har ikke lagottoen ganske mye pelsstell? 

Både welsh og eng. springer er trivlige allround-hunder. Men de er jo ikke fri for pelsstell. Der en cairn må nappes ned med gode mellomrom, må langhårete hunder børstes og steller jevnlig.

jo det er det jeg er redd for...

Børsting jemnlig kan jeg takle, det er dette orket med en stor dose napping, barbering og klipping jeg vil unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Det har vært noen tråder om rasevalg der springer spanielene har vært diskutert i det siste, prøv å søk på forumet.

Engelsk springer spaniel burde passe godt til beskrivelsen din, med unntak av at det der også er noe pelsstell.

Lagottoen har jeg inntrykk av er relativt enkel på pelsstell, men det er en del dårlig mentalt der.

Hva med retrieverene, blir de for store?

nei retrivere er ikke for store sånn sett :) har bare lite erfaring med de, og usikker på jakt instinktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SFX skrev:

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med de respektive raseklubbene, de sitter som regel på vel så mye kunnskap som random brukere av et nettforum. Flere klubber har også lokale avdelinger du kan bli med på treff for å få et hands on-inntrykk av hundene, og du kan også bli kjent med folk som svarer på spørsmål og lærer deg om rasen. Om det ikke finnes lokalavdeling, så kan det være oppdrettere i ditt nærområde som tar imot besøk for å snakke om rasen og hjelpe dere å finne ut om denne passer for dere.

det skal jeg gjøre :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaniels må hvertfall klippes på labbene, mellom tær og tredeputer. Og de fleste på ørene og, for å holde øreinngangen mest mulig luftig. Men welshen har ikke like mye pels på ørene da, er sikkert enkelt med dem :) Ellers bare jevnlig børsting, klipping hvis du synes pelsen blir for lang eller upraktisk, det blir vel mer en smakkssak. De er utsatt for snøklumper i pelsen på vinteren som kan være slitsomt.

 

Jeg har hørt fra flere at welsh kan slite med separasjonsangst. Det ville jeg vært ekstremt nøye på å sjekke opp, da jeg aldri ville hatt en hund med sep.angst igjen. Det er utrolig vanskelig.

 

Ellers når du først er inne på spaniel, har du tenkt på field spaniel? Nå har jeg bare to måneders erfaring med rasen da jeg akkurat har skaffet meg en, men siden du først er inne på spaniel. Størrelsesmessig ganske lik welsh. Mindre pels enn en cocker. Mer reservert enn springer og cocker, men skal ikke være usikker. Det er en del som ikke er reservert i det hele tatt også. Blir muligens et bra kull på en norsk tispe snart. De er i allefall veldig gode hunder til blodspor. Flere av de jeg kjenner med field har championat i blodspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift engelsk springer spaniel og pelsstell, så har jeg springer og hun er det ikke så veldig mye styr med ift pels. Hun har moderat glatt pels, trenger litt klipp rundt ører og på poter, børsting dann og vann, og så spyler jeg bena hennes etter turer der hun har blitt veldig tilgrisa. 
Ypperlig til spor og annet nesearbeid. Enkel hund. 
 

PS - der er forskjell på pels hos springere, mellom linjer og oppdrettere. Så sjekk ut dette med pels spesielt hos de ulike oppdrettere om det er viktig for deg. I tillegg er det gjerne slik at det varierer noe mellom valpene i et kull hvordan pelsen blir, så det går an å ha et ønske om valp som virker moderat pelsa. (Dog kan ting endre seg av og til, med alder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...