Gå til innhold
Hundesonen.no

Cockapoo eller en annen allrounder


Karr
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en cockapoo, blanding av puddel og cocker spaniel. Er det noen andre her som har en slik hund, og hvor har dere kjøpt deres? Jeg trenger ikke å bli informert om risiko ved en slik blandingshund, da jeg er klar over det. Har passet en slik blanding i flere år, og det er den mest fantastiske hunden jeg kjenner. :D

Ønsker ellers gjerne tips om hunderaser som kan passe, da jeg ikke har vurdert så mange raser ennå fordi jeg har vært så sikker på jeg vil ha en cockapoo. Jeg ønsker en hund som er en allrounder. En som kan være med lange turer på fjellet, må være stor og sprek nok til å være med på lange joggeturer, men ikke altfor stor da vi bor i leilighet. En hund som setter pris på innekos og triksetrening, men som ikke har det store behovet for trening som agility etc. Det er viktig at hunden er omgjengelig, grei rundt barn, og etter hvert kan være en arbeidsdag alene hjemme. Det er også viktig for meg at hunden kan gå løs når vi er på tur hvor det er egnet, derfor er ikke de med mye jaktinnstinkt så veldig aktuelle. 

Jeg har ikke noe problem med å stelle med pels etc. men ønsker ikke en hund som røyter veldig mye. 

Hører gjerne fra dere med tips om hunderaser som kan passe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en blandingshund vet man aldri hva man får, det er jo ikke sånn at den blir 50% puddel og 50% cocker. Eller at den får en tilsvarende mentalitet som andre individ av samme blanding. Så den eneste måten å være sikker på at du får det du vil ha vil jo være å overta en voksen hund som oppfyller kriteriene dine. Noen cockere kan vel ha rimelig heftig jaktinstinkt også, men til gjengjeld er (vanligvis) ikke radiusen så stor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev er jeg klar over at det er en risiko ved å kjøpe en blandingshund ja, men jeg er forelsket i denne typen og synes det er de skjønneste i hele verden. Jeg har i utgangspunktet fra tidligere hatt lyst på en cocker spaniel, men har i senere tid fått mer lyst på en blanding med puddel.

Mellompuddel har jeg tenkt litt på og foreslått for min samboer, men han er ikke helt overbevist.. Skulle det vært en av delene heller det nok mer mot en cocker enn puddel for min del også, selv om puddel er en flott rase som også det er deilig at ikke røyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Karr skrev:

Som jeg skrev er jeg klar over at det er en risiko ved å kjøpe en blandingshund ja, men jeg er forelsket i denne typen og synes det er de skjønneste i hele verden. Jeg har i utgangspunktet fra tidligere hatt lyst på en cocker spaniel, men har i senere tid fått mer lyst på en blanding med puddel.

Mellompuddel har jeg tenkt litt på og foreslått for min samboer, men han er ikke helt overbevist.. Skulle det vært en av delene heller det nok mer mot en cocker enn puddel for min del også, selv om puddel er en flott rase som også det er deilig at ikke røyter...

Men siden du kjenner til ulempene bør du vite at en blandingshund er utrolig mye mine homogen enn en rasehund, og da får du nødvendigvis ikke noe sånt som den du kjenner fra før? Siden det er det mest tungtveiende argumentet ditt at du vil ha som den du kjenner, er det ikke rart folk kommer med kommentarer på det. Det er jo greia med blandingshund: du vet ikke hva du får.

Om han ikke liker puddel er det vel ingen vits å kjøpe en puddelblanding heller?

En god del av de puddelblandingene røyter jo også. Det er ikke automatisk sånn at hunden blir røytefri med det samme du blander med puddel. Så enkel er ikke genetikken :)

Edit: det er ikke meninga å virke veldig negativ, men man blir litt lei av at folk blir lurt til å kjøpe disse blandingshundene til skyhøye priser uten at oppdretterne gjør det de skal når det kommer til kontroll på linjer, helsetester osv. Ofte lover de mye mer enn de kan.

Edit 2: Ta en kikk på bichon rasene. De burde kunne passe :) Kjenner flere med havanais som har mye av de samme kriteriene som du har, men valgte renraset hun fremfor mix.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at det er en del HD både på cocker og mellompuddel (dvergpudlen røntges ikke i større grad), så pass på at foreldrene til cockapooen din i det minste er fri for HD selv, så du får igjen noe på forsikringa om den skulle bli dårlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Heidihj said:

Men siden du kjenner til ulempene bør du vite at en blandingshund er utrolig mye mine homogen enn en rasehund, og da får du nødvendigvis ikke noe sånt som den du kjenner fra før? Siden det er det mest tungtveiende argumentet ditt at du vil ha som den du kjenner, er det ikke rart folk kommer med kommentarer på det. Det er jo greia med blandingshund: du vet ikke hva du får.

Om han ikke liker puddel er det vel ingen vits å kjøpe en puddelblanding heller?

En god del av de puddelblandingene røyter jo også. Det er ikke automatisk sånn at hunden blir røytefri med det samme du blander med puddel. Så enkel er ikke genetikken :)

Edit: det er ikke meninga å virke veldig negativ, men man blir litt lei av at folk blir lurt til å kjøpe disse blandingshundene til skyhøye priser uten at oppdretterne gjør det de skal når det kommer til kontroll på linjer, helsetester osv. Ofte lover de mye mer enn de kan.

Edit 2: Ta en kikk på bichon rasene. De burde kunne passe :) Kjenner flere med havanais som har mye av de samme kriteriene som du har, men valgte renraset hun fremfor mix.

Er klar over at man ikke kan vite at hunden blir slik den jeg kjenner fra før. Det vet man jo heller aldri med renrasede hunder, men selvsagt ennå mindre når det er blanding. Jeg synes personlig det er de fineste hundene jeg noen gang har sett, og for meg er det grunn nok selv om det sikkert er smart å tenke på mer enn hvordan de ser ut :) 

Er helt i orden å bli gjort oppmerksom på dette :) Men er som sagt klar over risikoen. Bichon havanais synes jeg er utrolig skjønne, så de skal jeg sjekke mer opp i. Det eneste jeg lurer på er om de er store nok til å være med på lenge løpeturer etc? Trodde de var ganske små, men de er gjerne ikke så små som jeg trodde. :) Takk for tips!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Karr cockapoo har dessverre ofte dårlig gemytt og en pels fra he... Ikke alle raser er lurt å blande og det blir ikke lurere av å gi de fancy navn og ta full rasepris.
Som andre sier, du har ingen garanti for røytefri (eller allergivennlig) selv om akkurat den du passer nå er det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Karr skrev:

Er klar over at man ikke kan vite at hunden blir slik den jeg kjenner fra før. Det vet man jo heller aldri med renrasede hunder, men selvsagt ennå mindre når det er blanding. Jeg synes personlig det er de fineste hundene jeg noen gang har sett, og for meg er det grunn nok selv om det sikkert er smart å tenke på mer enn hvordan de ser ut :) 

Er helt i orden å bli gjort oppmerksom på dette :) Men er som sagt klar over risikoen. Bichon havanais synes jeg er utrolig skjønne, så de skal jeg sjekke mer opp i. Det eneste jeg lurer på er om de er store nok til å være med på lenge løpeturer etc? Trodde de var ganske små, men de er gjerne ikke så små som jeg trodde. :) Takk for tips!

 

Dette er jo mindre hunder, men de har ingen problem med å følge med på hverken jogge, fjell eller sykkeltur :)  Det at de er små er ikke ekvivalent med at de ikke kan brukes/være med på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Karr skrev:

Er klar over at man ikke kan vite at hunden blir slik den jeg kjenner fra før. Det vet man jo heller aldri med renrasede hunder, men selvsagt ennå mindre når det er blanding. Jeg synes personlig det er de fineste hundene jeg noen gang har sett, og for meg er det grunn nok selv om det sikkert er smart å tenke på mer enn hvordan de ser ut :) 

Er helt i orden å bli gjort oppmerksom på dette :) Men er som sagt klar over risikoen. Bichon havanais synes jeg er utrolig skjønne, så de skal jeg sjekke mer opp i. Det eneste jeg lurer på er om de er store nok til å være med på lenge løpeturer etc? Trodde de var ganske små, men de er gjerne ikke så små som jeg trodde. :) Takk for tips!

 

Jeg kjenner flere med aktive liv som er med på fjellturer (med kløv), løpeturer og sykkelturer (her må du selvfølgelig tilpasse farten til de korte beina). De er utrolig sporty og kule hunder! Det eneste jeg syns er negativt med de er at de kan ha lett for å bjeffer (men med en konsekvent eier kan det nok dempes betraktelig) også er det pelsen (jeg hater pelsstell, og kan ikke ha røytefrie raser nettopp pga det :P ). De må jo også kles på på vinterstid da pelsen er rimelig ubrukelig når det er kaldt (men det er jo enkelt med så mye fine dekken og gensere som fins).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
18 timer siden, Karr skrev:

Som jeg skrev er jeg klar over at det er en risiko ved å kjøpe en blandingshund ja, men jeg er forelsket i denne typen og synes det er de skjønneste i hele verden. Jeg har i utgangspunktet fra tidligere hatt lyst på en cocker spaniel, men har i senere tid fått mer lyst på en blanding med puddel.

Mellompuddel har jeg tenkt litt på og foreslått for min samboer, men han er ikke helt overbevist.. Skulle det vært en av delene heller det nok mer mot en cocker enn puddel for min del også, selv om puddel er en flott rase som også det er deilig at ikke røyter...


Engelsk springer spaniel  - mellomstor, aktiv og trivelig
Alternativt vil jeg anbefale mellompuddel - de er sterkt undervurderte. Anbefaler deg å avtale og møte noen med mellompuddel, så du får truffet rasen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...