Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bil - barnevogn og hundebur


Vannja
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nye tider i vente med et lite menneske på vei. Så nå kan jeg endelig få meg ny konebil ;) Noen som har gode tips til bil, evt. også barnevogn, for ei som må ha plass til hund på 30 kg og barnevogn i bagasjerommet? Mannen bruker nemlig hovedbilen (ny Skoda Octavia) på jobb hver dag (hans firmabil). 

Kriterier: så liten som mulig men med plass nok i bagasjerommet, helst nyere enn 2010 og må se noenlunde bra ut. Max. 130-140 000 kr.

Har sett en del på Ford Focus (stv) og Mondeo, da vi liker dem godt. Men synes Mondeo-størrelse er litt stor som bil nr. 2 og usikker på om Focusen har nok plass. Regner med å bestille spesialbygd grind til hunden for å maksimere plassen.

Takknemlig for hjelp! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Peugeot 508 stasjonsvogn og er mektig imponert over hvor god plass det er i den. Vi kunne klart oss fint med en 308 egentlig, vi trenger ikke tenkte på barneseter så vi har mer enn nok bakseteplass. Ikke noe stress med IKEA-tur selv om hundeburet står i bilen. Vi har en 2012-modell og kunne ikke vært mer fornøyd med komfort, kjøreegenskaper eller design, vi kommer helt klart til å kjøpe Peugeot neste gang også. Hos oss blir det gubben som kjører den minste bilen(tenker på Peugeot 208/2008) og jeg som tar stasjonsvogna og bikkjeutstyret, han bruker den stort sett til og fra jobb uansett. Han ser ikke på det som at han får konebil, men at han får et morsomt lite leketøy med greit med krefter og fart :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tips til bil (annet enn at jeg heier på mondeoen, jeg savner den jeg hadde noe veldig og har lyst på en ny en :P ). Men ang. barnevogn så valgte vi babyjogger city elite pga plass i bil. Den blir veldig liten sammenslått, og virker ellers ei veldig god vogn. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev:

Med mindre mannen trenger plassen i octaviaen på jobb, er det vel bedre at han får seg en liten bil til jobb-bruk og du har octavia? Sikkerhetstankegang som slår ut for meg på sånt.
Focus stv har greit bagasjerom.

Det hadde vært supert, men det er hans firmabil (som vi kan bruke tilnærmet gratis utenom hans arbeidstid) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I forhold til plassen bak så er jo hunden på 30 kg. De fleste da har en mankehøyde på rundt 60 cm. Det vil gjerne si at hunden trenger et bur hvor bredda ligger på 50 - 60 cm da er resten igjen til vogn som vil si rundt 50- 60 cm altså liten vogn eller vogn du kan sette på høykant. dette gjelder bredda på bilen, det hjelper gjerne med å få litt lengde også. Så kommer det jo ann på hvor mye dere blir kjørende med denne bilen?  Og hvor høy du er, Det er noen som kjøper takboks til understellet og bagen inni bilen. Men lettest er jo alt inni bilen. Jeg tror jeg ville kikket på størrelser rundt Mondeo hvis det er mulig.  Focus ligger på omtrent samme størrelse som da jeg hadde Opel Astra og bredda på stasjonsvogna invendig var bare 110 cm på målet. Lengden på bagasjerommet var akkurat til flatcoutedretriever. Nå er det for lenge siden jeg har hatt barnevogn til at jeg kan si noe om dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jo spørsmålet hva slags vogn du skal ha, vi løste plassproblem med å ha ei vogn som ble veldig liten sammenslått som lå i bilen, som vi brukte på butikk /reiser ol. Og så hadde vi ei ei anna stor og god turvogn hjemme. (vi har tre hunder, og hadde da en hyundai h1 - så ikke helt sammenglingbart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar hittil! Bilen skal brukes av meg når mannen er på jobb. Altså når jeg, vofsen og ungen skal ut på tur, på hundetrening og alt derimellom.

15 minutter siden, lijenta skrev:

I forhold til plassen bak så er jo hunden på 30 kg. De fleste da har en mankehøyde på rundt 60 cm. Det vil gjerne si at hunden trenger et bur hvor bredda ligger på 50 - 60 cm da er resten igjen til vogn som vil si rundt 50- 60 cm altså liten vogn eller vogn du kan sette på høykant. dette gjelder bredda på bilen, det hjelper gjerne med å få litt lengde også. Så kommer det jo ann på hvor mye dere blir kjørende med denne bilen?  Og hvor høy du er, Det er noen som kjøper takboks til understellet og bagen inni bilen. Men lettest er jo alt inni bilen. Jeg tror jeg ville kikket på størrelser rundt Mondeo hvis det er mulig.  Focus ligger på omtrent samme størrelse som da jeg hadde Opel Astra og bredda på stasjonsvogna invendig var bare 110 cm på målet. Lengden på bagasjerommet var akkurat til flatcoutedretriever. Nå er det for lenge siden jeg har hatt barnevogn til at jeg kan si noe om dem

Kjører Opel Astra nå (-02-modell..) og det tror jeg blir for lite. Akkurat nå har vofsen veldig god plass i buret sitt som er ca. 65 cm bredt, da er det i alle fall ikke plass til noen vognbag ved siden av. Vofsen klarer seg nok med 50-55 cm bredde. Har vurdert takboks, men det blir for mye styr.

Spørs om ikke vi må ha to store stasjonsvogner da... Mannen skulle iblant ønske jeg var standardkona som klarte meg med en liten elbil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Vannja skrev:

Takk for mange gode svar hittil! Bilen skal brukes av meg når mannen er på jobb, når vi skal ut på tur, på hundetrening og alt derimellom.

Kjører Opel Astra nå (-02-modell..) og det tror jeg blir for lite. Akkurat nå har vofsen veldig god plass i buret sitt som er ca. 65 cm bredt, da er det i alle fall ikke plass til noen vognbag ved siden av. Vofsen klarer seg nok med 50-55 cm bredde. Har vurdert takboks, men det blir for mye styr.

Spørs om ikke vi må ha to store stasjonsvogner da... Mannen skulle iblant ønske jeg var standardkona som klarte meg med en liten elbil ;) 

Ja det var det hehe men det er da som oftest kona som kjører rundt på barna og da vil det lønne seg at kona har en trafikksikker bil.  ed opel astra så hadde jeg to bur på 55 cm til hver. det var hunder som hadde mankehøyde på 62 cm. da den ene fikk forkalkinger i ryggen ble det for lite å snu på når hunden hoppet inn i buret og skulle snu seg inni der. Jeg syntes bare små biler er søte men foretrekker å kjøre litt større ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Ja det var det hehe men det er da som oftest kona som kjører rundt på barna og da vil det lønne seg at kona har en trafikksikker bil.  ed opel astra så hadde jeg to bur på 55 cm til hver. det var hunder som hadde mankehøyde på 62 cm. da den ene fikk forkalkinger i ryggen ble det for lite å snu på når hunden hoppet inn i buret og skulle snu seg inni der. Jeg syntes bare små biler er søte men foretrekker å kjøre litt større ja

Ikke sant ;) Kjekt å vite det med størrelsen! Han vi har nå er bare 6,5 mnd, men veier 25-26 kg og er 56 cm. Så regner med 60 cm og rett over 30 kg som utvokst. Vil jo han skal ha plass til å snu seg og ha det relativt komfortabelt også, siden vi bor et stykke fra familien og kjører en del bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Vannja skrev:

Ikke sant ;) Kjekt å vite det med størrelsen! Han vi har nå er bare 6,5 mnd, men veier 25-26 kg og er 56 cm. Så regner med 60 cm og rett over 30 kg som utvokst. Vil jo han skal ha plass til å snu seg og ha det relativt komfortabelt også, siden vi bor et stykke fra familien og kjører en del bil.

Det gikk fint å ligge i buret for dem trakk alltid beina litt til seg så det var knekk i et ledd men ryggen må kunne være rett fra halefeste til nesetipp og det vil da si i lengde retning på bagasjerommet/bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, stor stv type Volvo V70, Skoda Suberb el noe lignende. Kanskje en VW Caddy Maxi 5 seter. Finn ut hvilken barnevogn du skal ha, og ta den med til bilforhandlerne, så får du prøve ut de forskjellige bagasjerommene. :) Litt lettere å se hva som blir igjen av plass når du har stappa barnevogna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein passat no, 2013 modell. Har der i 3 hunder på 6-15 kg og barnevogn. Hadde gått eit variocage large og barnevogn på tvers i den andre delen. Men sånn eg har det no med to mindre bur i botn og underdelen på vogna bak, må eg ha baggen i baksetet. No når eg går over til sportsdel får eg plass til den òg bak. Eg har då ei emmaljunga nxt90 barnevogn.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...