Gå til innhold
Hundesonen.no

Slosskamp i skiløypa


Gjest
 Share

Recommended Posts

12 minutter siden, Stine skrev:

Ja, det burde det være! Drittlei av bikkjer som kommer løpende mot oss eller bak oss og forstyrrer :sint_01: Oppstår mange skumle episoder med lause bikkjer i skiløypa...

Men minst like skummelt med bandbikkjer som er ute av kontroll. :P

Det er en grunn til at jeg ikke går på ski med Kovu... Odin er litt lettere å bare dytte bak meg. Men dette er jo samme greia hvert år, og jeg ser ingen god løsning på det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Ja, det burde det være! Drittlei av bikkjer som kommer løpende mot oss eller bak oss og forstyrrer :sint_01: Oppstår mange skumle episoder med lause bikkjer i skiløypa...

Så utrolig enig! Jeg har stort kontroll på mine hunder på ski, men det er helt håpløst når løshunder springer etter oss når jeg har ski på beina.. Blir fort litt ekstra farlige situasjoner i skiløypene av løsbikkjer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
35 minutter siden, yurij skrev:

Ja til båndtvang i skiløyper og i Lysløyper burde det nesten være mulig å forby hund i det hele tatt så lenge det er skispor. 

Eh så du mener man skal forby hunder i store deler av norsk natur fordi noen idioter ikke har kontroll? Så stiene man går i hele året skal plutselig være forbudt fordi noen kjører opp et skispor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Eh så du mener man skal forby hunder i store deler av norsk natur fordi noen idioter ikke har kontroll? Så stiene man går i hele året skal plutselig være forbudt fordi noen kjører opp et skispor der?

I de korte lysløypene ja. Fordi det er sinnsykt mye folk der på samme tid , idrettslag trener og hund i bånd er også en stor sikkerhetsrisk . Flexi tvers over løypa i utforkjøring , eier i telefon / skravler med kjente utenfor løypa osv. Lysløypene ofte uoversiklige og kupperte pga lengden. Det er såpass mange som ikke har kontroll eller oversikt så ja, det syns jeg. Flexi og langline er livsfarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Men minst like skummelt med bandbikkjer som er ute av kontroll. :P

Det er en grunn til at jeg ikke går på ski med Kovu... Odin er litt lettere å bare dytte bak meg. Men dette er jo samme greia hvert år, og jeg ser ingen god løsning på det, dessverre.

Nå forventer jeg faktisk at eier har et minimun av kontroll på bikkjedyret før de setter avgårde i skiløypa, men det er i en drømmeverden.... Jeg har opplevd flexi tvers over løypa og at en mann kjørte skituppen inn i løkka på båndet til en løs hund (ille nok med løs hund, men løs hund med båndet hengende etter er toppen av idioti!) Og gikk så utrolig på snørra.... 

46 minutter siden, Heidihj skrev:

Så utrolig enig! Jeg har stort kontroll på mine hunder på ski, men det er helt håpløst når løshunder springer etter oss når jeg har ski på beina.. Blir fort litt ekstra farlige situasjoner i skiløypene av løsbikkjer.. 

Jeg holdt på å gå skikkelig på snørra på torsdag når det kom en setter bak oss og bjeffa, Vigdis og jeg skvatt og selvfølgelig snudde Vigdis seg for å se hva det var, potensielt en veldig farlig situasjon.... Det er bare en valp ble det gaulet bak meg, det gir jeg blanke f i! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Gå på beina i lysløypa?

Ja, i lysløypa her er det et eget felt for de som går til fots. Det er forøvrig langt flere som går/jogger/sykler der enn de som går på ski. Her er det ikke så mange andre steder å gå tur om vinteren, utenfor oppkjørte løyper er det tre meter snø og mørkt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Ja, i lysløypa her er det et eget felt for de som går til fots. Det er forøvrig langt flere som går/jogger/sykler der enn de som går på ski. Her er det ikke så mange andre steder å gå tur om vinteren, utenfor oppkjørte løyper er det tre meter snø og mørkt.

Da er det greit hvis det er eget felt :) Men har dere ikke veier og hodelykt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg går ikke langs veien med min fordi hun er suicidal og har lyst til å bli påkjørt, pluss at hun har HD så trasking rundt på asfalten er ikke helt bra.

Så dere har ikke bånd heller? Her når det er 3 m med snø så er det også snødekke på veien, så ikke store forskjellen å gå der kontra hardpakkede løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Får jeg virkelig håpe aldri skjer, det er det eneste stedet jeg kan gå tur med dyret på vinterstid.

Tror ikke det skjer her, vi har jo allerede egen konkurranse/treningsløype der det er forbudt for hunder. Dessuten er det jo umulig å komme seg til deler av det "mørke" løypenettet uten å gå i ei lysløype først.

 

Red: For de som ikke kjenner byen er lysløypa på Tromsøya en veldig mye brukt "transportåre" , som folk bruker året rundt for å komme seg til byens største arbeidsplasser - universitetet og universitetssykehuset. Mange som ikke går på ski  aksepterer ikke å bli utestengt på vinteren, derfor lages det også en egen gå-/sykkelsone. Det er nok litt delte meninger om den, men det er altså fullstendig lov til å gå, jogge og sykle i lysløypa :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ja, i lysløypa her er det et eget felt for de som går til fots. Det er forøvrig langt flere som går/jogger/sykler der enn de som går på ski. Her er det ikke så mange andre steder å gå tur om vinteren, utenfor oppkjørte løyper er det tre meter snø og mørkt.

Jeg bruker også lysløypa flittig på vinteren.

Lite der hvor det er gangsone da, for der er det så sykt mye folk.

Ser virkelig ikke noe problemer med å gå til fots i løypa.

Og så lenge man har hunden i bånd, og tar hensyn samt plukker opp bæsjen, så synes jeg det er helt ok med hund i løypa.

Dessverre er det ikke alle som er flink til å overholde båndtvangen i løypa, det synes jeg er lite hensynsfullt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, yurij skrev:

Ingen andre steder de brøyter eller kjører scooter? 

Vi har ikke et nettverk av skogsbilveier som brøytes slik som sørpå (man kan jo så klart gå langs de vanlige veiene, men det blir ikke store naturopplevelsen). Scooterkjøring er ikke lov med mindre man har spesiell tillatelse, men det er jo så klart noen som kjører på fjellet. Enkelte idrettslag har også scooter som de lager enkle skiløyper med, men det er jo mye mer stuereint å gå i gåsonen i lysløypa enn det er å bruke disse. 

Jeg er selv skiløper og bruker da sporene med ski på beina, men jeg ser egentlig ikke noe stort problem med at fotgjengere også bruker løypene så lenge de viser hensyn. Å ødellegge skøytesporet eller å gå i konkurranseløypa er ikke å vise hensyn.

 

Red (siden jeg så spørsmålet fra @lijenta ): gåsonen er vel ca 1,5-2 m bred og ligger på yttersiden av trikkeskinnene. Det kan så klart være trøblete når man kommer med hund som holder høyre kant, men hvis alle viser hensyn bør det gå bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
1 minutt siden, Mona skrev:

Vi har ikke et nettverk av skogsbilveier som brøytes slik som sørpå (man kan jo så klart gå langs de vanlige veiene, men det blir ikke store naturopplevelsen). Scooterkjøring er ikke lov med mindre man har spesiell tillatelse, men det er jo så klart noen som kjører på fjellet. Enkelte idrettslag har også scooter som de lager enkle skiløyper med, men det er jo mye mer stuereint å gå i gåsonen i lysløypa enn det er å bruke disse. 

Jeg er selv skiløper og bruker da sporene med ski på beina, men jeg ser egentlig ikke noe stort problem med at fotgjengere også bruker løypene så lenge de viser hensyn. Å ødellegge skøytesporet eller å gå i konkurranseløypa er ikke å vise hensyn.

 

Red (siden jeg så spørsmålet fra @lijenta ): gåsonen er vel ca 1,5-2 m bred og ligger på yttersiden av trikkeskinnene. Det kan så klart være trøblete når man kommer med hund som holder høyre kant, men hvis alle viser hensyn bør det gå bra.

 

 

Godt de fleste som trener Nordisk skøyter for da går det fort unna. Og ja da ville ikke jeg kommet i skvis i mellom snøen og dem. Men da vet jeg det at det kan være gående i lysløypa som vi tar igje  med hund for jeg er ikke sprek nok til å skøyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke et nettverk med brøyta skogsbilveier her jeg bor (de blir skiløyper så fort det er snø nok til det) så når det er mye snø her så går vi langs de vanlige veiene eller går på ski i løypene. Nå er det ikke laget gangvei ved lysløypa, men jeg hadde uansett ikke giddi å gått de 3 km som runden er, ikke akkurat den største naturopplevelsen det heller :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar vofsen :( 

I enkelte kommuner er det jo båndtvang i større løyper også utenom den ordinære båndtvangen. 

Håper ikke det blir noe mer utbredt enn det er, av den enkle grunn for at det er neppe de som slipper idiotbikkjer som bli lidende av det. De som ikke bryr seg, de bryr seg ikke. Kommer ikke til å ha noe å si fra eller til om man innfører båndtvang. 

Og at man liksom ikke skal kunne ferdes i skogen lengre fordi man ikke har ski når de kjører løyper over alt? Nei, her går jeg i løypa med god samvittighet så lenge sporet ikke er veldig mykt. Jeg går stort sett i kanten og ødelegger ikke. Ihvertfall ikke mer enn hundepoter og skistaver gjør.. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tar hensyn og har kontroll på bikkjene kan man gå på beina/på ski og ha hunden løs. Men for å være ærlig opplever jeg at veldig mange ikke har så kontroll som de påstår.. De som har det: kjør på! Jeg bryr meg ikke om en hund som ikke kommer bort eller løper etter/ved siden av oss. 

Fjellski og truger i skogen/på fjellet syns jeg er veldig godt alternativ. Hundene får skikkelig trim om det er løssnø, og naturopplevelsen blir betraktelig bedre enn om man tursler i skiløyper og lysløyper :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...