Gå til innhold
Hundesonen.no

Én inseminering


Anooni
 Share

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke om jeg skyter meg selv i leggen som har valgt å gjøre dette. Men det ble slik, etter mye rådføring og mange i ryggen som støtter opp valget.

Jeg har valgt å inseminere tispa mi! Litt historien rundt; Tispa var klar og villig på dag 12. Hannhund fikk slippe til, men han er ung og uerfaren , og fikk det ikke helt til. Dag 13 var tispa sin atferd ovenfor hannhund veldig endret. Vi dro derfor til dyrlegen bare for å ta en blodprøve. Den viste NÅ. Dette var dog en hurtigtest, så jeg kan ikke si hvor sikker den egentlig er.. Tispa ble også klinisk sjekket, og alt er bra, men tispa lot ikke hannen slippe til. Det ble forsøkt ut dag 13.

Dag 14 (som da var i går) bestemte vi oss derfor for å prøve inseminering. Det hele gikk fint for seg, hannhund var enkel å tappe og det var masse masse liv i sædcellene. Men pga at dette da ble gjort i går, som var dagen etter at blodprøven viste NÅ, så regnet ikke dyrlegene med at en andre inseminering ville være innenfor. Altså ble det bare med denne ene.

Har noen erfaring med inseminering av tispe, gjort kun en gang? Gjort når i løpet, og vellykket eller ikke?

Kjenner at dette skal bli noen lange uker før ultralyd. Dessuten har jeg tvangstanker om at alt sammen bare har ramlet utav henne, siden hun vasket seg masse i går, men ingenting i dag:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken *dag* tispa er i løpetiden har jo ingenting å si - det er progesteronnivået som er interessant. Tisper tar seg på dag 5 og på dag 28, om ikke enda større spekter. Den eldste tispa mi ble drektig ved parring på dag 15/16, og hun ble drektig med parring på dag 21/22/23. 

Det er dermed umulig å vite om dere var for tidlig eller traff riktig. Målte hurtigtesten progesteronnivået? Jeg er usikker på hva du mener med hurtigtest, mener du utstryk, eller noe annet?

Det er i hvert fall anbefalt å inseminere på høyere progesteronnivå enn ved parring, så hvis en pålitelig test sier parring nå, så pleier det som regel å bety inseminering to dager senere. Optimalt parringstidspunkt er når progesteron er på 30, mens inseminering er anbefalt å ta når nivået er på 80.

Det er veldig, veldig mange kull som har kommet til verden etter en (tjuv)parring eller én inseminering - men da må det være gjort på korrekt tidspunkt, og det kan vi ikke vite om det var ut fra å telle dager.

Fortell gjerne mer om hurtigtesten, så er det lettere å gi deg et vettugt svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ut i fra historien så høres det ut som det var omtrent rett tidspunkt å inseminere (intrauterint) på, så dersom alt går som det skal (det gjør det jo ikke alltid), så bør det være gode muligheter for at det blir valper. Sædcellene lever jo i flere dager, så så lenge eggcellene ikke har modnet så kan det fint bli et bra kull ut av dette. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Hvilken *dag* tispa er i løpetiden har jo ingenting å si - det er progesteronnivået som er interessant. Tisper tar seg på dag 5 og på dag 28, om ikke enda større spekter. Den eldste tispa mi ble drektig ved parring på dag 15/16, og hun ble drektig med parring på dag 21/22/23. 

Det er dermed umulig å vite om dere var for tidlig eller traff riktig. Målte hurtigtesten progesteronnivået? Jeg er usikker på hva du mener med hurtigtest, mener du utstryk, eller noe annet?

Det er i hvert fall anbefalt å inseminere på høyere progesteronnivå enn ved parring, så hvis en pålitelig test sier parring nå, så pleier det som regel å bety inseminering to dager senere. Optimalt parringstidspunkt er når progesteron er på 30, mens inseminering er anbefalt å ta når nivået er på 80.

Det er veldig, veldig mange kull som har kommet til verden etter en (tjuv)parring eller én inseminering - men da må det være gjort på korrekt tidspunkt, og det kan vi ikke vite om det var ut fra å telle dager.

Fortell gjerne mer om hurtigtesten, så er det lettere å gi deg et vettugt svar.

Hurtigtesten målte ikke progesteron nivået, dessverre. Da måtte de ha sendt den inn, og det besluttet vi at vi ikke hadde tid til, når testen deres var så tydelig som de mente. Det ble ikke tatt utstryk av tispa, kun blodprøve som de sjekket på klinikken. De mente at det ikke var noe tvil, men jeg kan ikke det der, altså:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anooni skrev:

Hurtigtesten målte ikke progesteron nivået, dessverre. Da måtte de ha sendt den inn, og det besluttet vi at vi ikke hadde tid til, når testen deres var så tydelig som de mente. Det ble ikke tatt utstryk av tispa, kun blodprøve som de sjekket på klinikken. De mente at det ikke var noe tvil, men jeg kan ikke det der, altså:whistle:

Det er bare å krysse fingrene, en får ikke gjort så mye mer enn sitt beste.

Jeg har hittil alltid tatt progesteronprøver på veterinærhøyskolen, så får jeg svar samme dag og en vurdering fra eksperten - men jeg bor så det er overkommelig kjøreavstand. Det taes også utstryk samtidig, og det er flere ganger at utstryk har sagt noe helt annet enn blodprøve, så utstryk har jeg ikke noe tro på for annet enn å se at tispa ikke trenger en antibiotikakur.

Om sæden er bra nok, tispa er på rett dag, og veterinær kan jobben sin, så skal ikke inseminering gi noe dårligere resultat enn parring - det er de som også mener at kullstørrelsen øker om du får inseminert i livmora, siden en større andel av sæden er der det skjer og ikke gir opp på veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SFX skrev:

Det er bare å krysse fingrene, en får ikke gjort så mye mer enn sitt beste.

Jeg har hittil alltid tatt progesteronprøver på veterinærhøyskolen, så får jeg svar samme dag og en vurdering fra eksperten - men jeg bor så det er overkommelig kjøreavstand. Det taes også utstryk samtidig, og det er flere ganger at utstryk har sagt noe helt annet enn blodprøve, så utstryk har jeg ikke noe tro på for annet enn å se at tispa ikke trenger en antibiotikakur.

Om sæden er bra nok, tispa er på rett dag, og veterinær kan jobben sin, så skal ikke inseminering gi noe dårligere resultat enn parring - det er de som også mener at kullstørrelsen øker om du får inseminert i livmora, siden en større andel av sæden er der det skjer og ikke gir opp på veien.

Det er sant, får ikke gjort noe fra eller til, men en blir jamen ikke god av å måtte vente så lenge ?

Tusen takk for gode svar og at du tok deg tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anooni skrev:

Det er sant, får ikke gjort noe fra eller til, men en blir jamen ikke god av å måtte vente så lenge ?

Tusen takk for gode svar og at du tok deg tid! :)

Jeg vet hvordan den ventetiden er - en venter på løpetid, så venter en på stådager, så venter en på parring, så venter en på utflod og kvalme, så venter en på UL. Er det rart jeg farger håret mitt? :D Lykke til, håper tiden framover går fort for deg og alle andre som venter på noe spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

59 minutter siden, SFX skrev:

Jeg vet hvordan den ventetiden er - en venter på løpetid, så venter en på stådager, så venter en på parring, så venter en på utflod og kvalme, så venter en på UL. Er det rart jeg farger håret mitt? :D Lykke til, håper tiden framover går fort for deg og alle andre som venter på noe spennende!

Uff ja, e blir jo gær'n av mindre :huh: Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
5 timer siden, Snøfrost skrev:

kjedelig.
Lykke til neste gang! 

Tusen takk :-)

4 timer siden, SFX skrev:

Det var leit! Lykke til videre ved eventuelt nytt forsøk - og da anbefaler jeg progesteron sjekket med blodprøveanalyse for å være sikker på når rett dag er, med mindre hannhunden har en overbevisende stemme.

Tusen takk, og tusen takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...