Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


Student
 Share

Recommended Posts

Hei, 
er oppvokst på gård der det alltid har vært hund. Blandingshunder og Border Collie. 
Har veldig lyst på hund selv etter hvert. Bor i boligfelt, har katt og skal vel også etter hvert ha barn forhåpentligvis. 
Alt dette er veldig i planleggingsfasen, så en hund blir det nok ikke med en gang. Er student enda, så har ikke fått meg jobb osv. enda heller. Og bør man få barn eller hund først?

Vil ha en hund som:
- trenger middels med mosjon(kan ha aktive dager, men også mindre aktive). 
- kan være hjemme en arbeidsdag
- trenger lite/middels med pelsstell(vil så klart børste hunden, men ser ikke for meg at jeg skal klippe og frisere noe, da jeg er veldig lite flink med sånt). 
- er barnevennlig(ikke glefse etter barn - så klart må barn ha respekt for hunden også da)
- er av middels størrelse
- er super turkamerat, men som og kan late seg inne
- bør være OK mot sau da jeg kommer til å ta den med til familiens gård 
- bør være OK mot andre hunder(på gården)

Familien skal kanskje ha et Border Collie-kull(deres siste) og det blir da siste sjanse å få en valp derifra. Er det lurt med tanke på at den hunden skal akseptere en ny venn? "Problemet" er jo at jeg ikke kommer til å bruke hunden til gjeting, så det er kanskje veldig dumt? Liker veldig godt Border Collie, men gjetingen av ting i tide og utide er ikke så kjekt. Beste hunden jeg vet om var blandingshund, men det var ukjent blanding(men 50% Border Collie) så vanskelig å få tak i "en lik".

Har sett på ulike raser:
Eurasier
Samoyed
Buhund
Collie(korthåret)
Dansk-Svensk gårdshund
Lapsk Vallhund
Golden Retriever

Ser man på Eurasier virker egentlig den helt perfekt, men er så usikker på det med at de kan slite med separasjonsangst(?) Men det kan vel alle hunder?

Dette ble veldig rotete, men det gjenspeiler vel bare en rotete tankeprosess:- )

Kom gjerne med andre forslag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet at middels aktivitetsnivå og border collie er to ting som ikke hører sammen.

Ville også styrt unna raser med en del jaktinstinkt, pga punktet med sau. Men så mye mer kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har nok kjennskap til rasene på lista di. Selv om jeg ser for meg at en collie kan være passe. De jeg kjenner er snille og trivelige hunder som blir med på det meste uten å kreve for mye, og er snille med barn og andre hunder/dyr. Men har fortstått det slik at det kan være litt redsel og diller på noen linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tonjek skrev:

Jeg tenker i utgangspunktet at middels aktivitetsnivå og border collie er to ting som ikke hører sammen.

Ville også styrt unna raser med en del jaktinstinkt, pga punktet med sau. Men så mye mer kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har nok kjennskap til rasene på lista di. Selv om jeg ser for meg at en collie kan være passe. De jeg kjenner er snille og trivelige hunder som blir med på det meste uten å kreve for mye, og er snille med barn og andre hunder/dyr. Men har fortstått det slik at det kan være litt redsel og diller på noen linjer?

Ja, enig mtp. border collie. De på gården blir ikke aktivisert så mye, men de er jo sammen med folka der så da er de hvert fall ikke alene så mye. Litt derfor det er vanskelig å velge rase da jeg liker border collie godt, men har ikke hatt hund selv, der jeg har "vanlig" jobb og hunden ikke får gå løst og være med i fjøset osv. Kan ikke så mye om collie da jeg faktisk aldri har møtt en korthåret, vet bare at en slektning hadde en langhåret en. De er jo mye finere, men syns de er avlet litt rart mtp. pelsmengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed har et stort jaktinstinkt og vil mest sannsynlig ikke gå godt overens med sauene. 

De andre rasene du nevner er fine hunder (det er samjoed også, altså, men om det er viktig at den skal være grei med hunder, er noe annet enn polarhund lurt), så der kommer det an på hvilken hundetype du liker. Det kan jo høres ut som du liker gjeterhundene, men er det fordi det er dem du kjenner best og ikke har møtt så mange andre raser, eller er det etter å ha møtt flere raser at du tenker det?

Andre raser å se på er cocker spaniel, springer spaniel og puddel. De to sistnevnte krever en del pelsstell, men er veldig trivelige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Poter skrev:

Samojed har et stort jaktinstinkt og vil mest sannsynlig ikke gå godt overens med sauene. 

De andre rasene du nevner er fine hunder (det er samjoed også, altså, men om det er viktig at den skal være grei med hunder, er noe annet enn polarhund lurt), så der kommer det an på hvilken hundetype du liker. Det kan jo høres ut som du liker gjeterhundene, men er det fordi det er dem du kjenner best og ikke har møtt så mange andre raser, eller er det etter å ha møtt flere raser at du tenker det?

Andre raser å se på er cocker spaniel, springer spaniel og puddel. De to sistnevnte krever en del pelsstell, men er veldig trivelige hunder.

Er nok det at jeg er vant til gjeterhund ja. Familien hadde tervuren da jeg var yngre, men var nok dårlig oppdragelse noe som gjorde at den bet oss barna under lek osv. Hunder med pelsstell som puddel blant annet er nok utelukket. Bor ikke nærme by slik at det er praktisk å stikke innom og betale for skikkelig stell heller dessverre. Hadde jeg gjort det hadde jeg kanskje vært litt mer åpen for det. Liker best utseende til spisshunder, men er nok ikke utseende jeg kan basere meg på akkurat, da de ofte har jaktinstinkt som du nevner i forbindelse med samojed. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to lapske og kan varmt anbefale den rasen i forhold til dine kriterier :-) Det eneste er at det også har behov for å bli brukt til mer enn bare tur, feks spor, agility, lydighet eller til gjeting. Vennes de på andre dyr som feks sau som små er nok ikke det noe problem heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at av de du lister opp, er dansk-svensk gårdshund og golden retriever de jeg ville sett nærmere på til ditt bruk. Det er mindre sannsynlig at de vil jage sau, de holder seg på gården uten å stikke av, passer fint i boligfelt, tåler rolige dager og klarer seg med middels mosjon. Og så er de omgjengelige med både folk og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Tenker at av de du lister opp, er dansk-svensk gårdshund og golden retriever de jeg ville sett nærmere på til ditt bruk. Det er mindre sannsynlig at de vil jage sau, de holder seg på gården uten å stikke av, passer fint i boligfelt, tåler rolige dager og klarer seg med middels mosjon. Og så er de omgjengelige med både folk og andre hunder.

Jaktinstinkt er vel ikke helt ukjent hos DSGen da.

Sånn på generelt grunnlag til TS, så ville jeg nok ikke stolt på at hunden din skal gå godt overens med sauer uten videre, selv om det er av gjeterrase. Jeg ville nok belaget meg på å ha hunden i bånd om sauene er ute/lett tilgjengelige. Nå er de vel som regel mest ute når det er båndtvang da, uansett. 

Ingen av mine gjetere har kunnet gått løs i nærheten av sauer, aller har blitt trigga av jakt så fort sauen løper, de har også lært seg rimelig kjapt at om de bare er litt brå, så løper sauen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en hund være "trygg" ift sau må den habitueres på sau fra valpealder av, dvs så og si vokse opp med sau. Og det er vanskelig å få til i praksis hvis man ikke bor på gård med sau. Uansett rase.
(Jeg vet om vorsteh som går overens med sau - dvs gårdens egne sauer som de har vokst opp sammen med. Andre sauer er likevel fritt vilt...de er ikke en del av flokken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sprettballen skrev:

Jaktinstinkt er vel ikke helt ukjent hos DSGen da.

Sånn på generelt grunnlag til TS, så ville jeg nok ikke stolt på at hunden din skal gå godt overens med sauer uten videre, selv om det er av gjeterrase. Jeg ville nok belaget meg på å ha hunden i bånd om sauene er ute/lett tilgjengelige. Nå er de vel som regel mest ute når det er båndtvang da, uansett. 

Ingen av mine gjetere har kunnet gått løs i nærheten av sauer, aller har blitt trigga av jakt så fort sauen løper, de har også lært seg rimelig kjapt at om de bare er litt brå, så løper sauen. 

Hei, at den er OK med tanke på sau er vel mer på grunn av at jeg ofte går tur me hundene der vi må gå gjennom gjerdet område/åker med sau:) Er vel at jeg har hørt skrekkhistorier der folk her har gått løst med for eksempel husky(i båndtvangsperioden trolig) i fjellområde med sau og da gått løs på den. Kjipt å måtte avlive og evt. betale erstatning til familien min. Men sosialisering er nok nøkkelen ja. Er vel alt etter hva hunden er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier ville jeg nok også droppet på den listen.

Gårdshund kan funke, den er jo ment som nettopp det, men bør da ha regelmessig omgang med dyrene på gården for å lære å ikke jage dem fra tidlig alder av!

Om du kan gi en border collie nok aktivisering både fysisk og mentalt så synes jeg det virker som et godt alternativ. De færreste bcer brukes til gjeting i dag, men de trenger nok både fysisk og mentalt arbeid for å trives.

Golden synes jeg også virker som et godt alternativ av de du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Student skrev:

Hei, at den er OK med tanke på sau er vel mer på grunn av at jeg ofte går tur me hundene der vi må gå gjennom gjerdet område/åker med sau:) Er vel at jeg har hørt skrekkhistorier der folk her har gått løst med for eksempel husky(i båndtvangsperioden trolig) i fjellområde med sau og da gått løs på den. Kjipt å måtte avlive og evt. betale erstatning til familien min. Men sosialisering er nok nøkkelen ja. Er vel alt etter hva hunden er vant til.

Vel, når man uansett går med hunden i bånd i slike områder, så spiller det vel ikke en kjempestor rolle hvordan den reagerer på sau. Selvfølgelig...venninna mi med en stor malamutehann sliter når de må gå gjennom områder med sau, fordi han er helt gal etter å få ta de og drepe de, og han er sterk...men man trenger jo ikke velge en rase som har et så utpreget jaktinstinkt som det der.

Jeg har gått med min whippet(jakthund) gjennom sauegjorder og hun er mest nysgjerrig, og så trigger det litt når de løper, men det er ikke verre enn at det er helt håndterbart. Jeg velger dog ofte en ekstra sikker sele når jeg går slike steder da, bare for å gradere meg mot at hun ikke smetter ut, for det er liten tvil om at hun ville jaget om hun kom seg løs og sauene la på sprang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...