Gå til innhold
Hundesonen.no

Gallestein / gallesteinsanfall


frk-franzen
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har vært plaget med det, og hvordan lindret dere plagene best? Hvilke medisiner funket best? (Litt usikker om det er lov å diskutere medisiner, finner ikke igjen reglene :huh:)

Jeg går å venter på operasjon, men ting tar tid! Fant steinene ved en 'tilfeldighet' når jeg ble lagt inn en natt med smerter. Men det mistenkes at jeg har hatt dette svært lenge. 

Jeg brukte først vanlig smertestillende (voltaren og paracet), når det sluttet å virke fikk jeg tramadol (fikk forøvrig beskjed om at var det krise kunne jeg ta alle 3 samtidig). Tramadol tar for alt i verden det verste, men langt fra alt. Var på sykehuset for litt siden, legen der mente tramadol var feil medisin (den er 'kun' smertelindrene), og ga meg buscopan, som skal ta krampene ved roten, den virker av og til (om jeg tar den med paracet og voltaren). 

Jeg er SLITEN, og ikke minst redd! Det gjør så vondt når jeg får anfall at jeg går å gruer hele tiden! 

Jeg trenger lindretips, eventuelt en vidersmertestillende! 

Erfaringer og beskjed om at alt blir bra etter operasjon er også kjekt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Det er styggvondt i starten (jeg gikk ned for telling, grein og klarte ikke å stå på beina i starten), men så ble det på en måte "bedre" etterhvert. Bedre som i at jeg lærte meg å håndtere det. Tok 7 år før noen skjønte noe av smertene mine, og da fordi jeg fikk pankreatitt og ble innlagt på sykehus.
Dette høres sikkert skikkelig teit ut, og jeg kan love at det ser teit ut også, men en av to ting som lindra en del var å enten ligge i senga med knærne dratt oppunder meg, med pute mellom mage og seng (litt sånn bønne-stilling). 
Den andre var å drikke mye vann, for da kasta jeg opp, og da ble trykket litt mindre. Jeg følte at det ble et voldsomt trykk, og så var det så vondt at jeg ble kvalm (derfor nesten godt å kaste opp).
Å spise smertestillende som sløver deg såpass at du sovner er også et hett tips :P 
(hvis legen synes det er en ok plan da...)
Jeg fant aldri noe som fjerna smertene helt, men det ble mer levelig etterhvert. Man blir også mye mindre redd når man har hatt noen runder med dette (panikk hjelper ikke så veldig, men man tror jo nesten at man holder på å dø...)
Andre ting jeg følte hjalp bittelitt var å gå (runde på runde i huset) eller å stå i varm dusj. 
Ifht operasjon, så er det grei skuring. Bare vær smart å dropp eventuell røyking og p-piller i forkant...
Jeg gjorde ikke det, og ble belønna med blodpropp i en lunge. 
DET var vondt det! (Anbefales altså ikke :P )
Har levd uten galleblære i mange år nå, og det fungerer bra. Fikk beskjed om at det kunne bli trøblete med bl.a. kaffe, fett og sterkt krydder, men kaffe går alltid bra ;) (og så gidder jeg ikke si så mye om morsomhetene magen setter igang innimellom om jeg tuller med kostholdet :D  men det gjør sjeldent vondt da).
Vet ikke om du skal ta bare steiner eller om de tar galleblæra di?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :) Jeg føler også at å krølle bena opp under meg lindrer en smule, eller å bøye meg fram, alt for å 'avlaste' magen. Jeg kaster ofte opp under anfall, uansett hvor mye eller lite jeg drikker. Usikker om kvalmen kommer av smertene eller selve blæren?

Legen skriver ut medisiner uten særlig spørsmål, noe jeg syns er helt prima, særlig siden det er for en begrenset periode. Men det blir litt sånn prøve og feile, det virker ikke som de vet helt hva som virker godt og ikke. Er snakk om å sette sprøyte selv med smertestillende som neste steg, men det tviler jeg på skjer da jeg har sprøyteskrekk ;)

Hele blæra skal bort, og takk gud for det!

Dette med p-piller og røyking, fikk du beskjed om det? Og gjelder det også snus? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke (men de regna vel med at jeg visste det da de spurte om yrke/utdanning ;) så hurra for meg som var ihuga røyker og litt mindre smart ;) ). 
Men kombinasjonen p-piller, røyk og operasjon er altså ikke så god.
Snus skal jeg ikke uttale meg om (den ikke nevnte utdannelsen har jeg aldri brukt til det den kunne vært brukt til, og ergo så husker jeg fint lite :D ), men jeg ville spurt spesifikt. Det er jo uansett ikke så innmari sunt med hverken røyk eller snus, så om du har lyst er det jo bare å bruke dette som en syyykt god unnskyldning til å dumpe snusen :D haha
Jeg bælma vann for å kaste opp raskere :P Det var noe jeg fant ut av etterhvert...
Det er veldig godt mulig at kvalmen kommer av galle, når steiner blokkerer... Ikke tenkt på, og kan ikke huske at jeg har sjekka det noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Jeg har vært der jeg og, og du har min dypeste medfølelse! Jeg fikk ingen "vanlige" smertestillende eller medisiner som hjalp, Det eneste som funket på meg var den gangen jeg fikk morfin på legevakten etter et anfall som hadde vart on/off i nesten en uke. Etter dette skrev legen min brev til sykehuset og fikk fremskyndet operasjonen. Jeg hadde heldigvis ikke kvalme med mine smerter (dette var jo veldig hjelpsomt, da... sorry), men har hatt god effekt av kvalmestillende medisiner i andre situasjoner. Kanskje det funker ved denne type kvalme også? 

For min del hjalp det å "mase" på å få fremskyndet operasjonen. Og det høres ut som om du har det verre enn meg, så du burde i alle fall få det. Er det ingen andre sykehus som kan "ta det" kjappere enn nærsykehuset? Kan fastlegen få pushet dette? Håper du får ordnet dette fort og blir kvitt smertene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle medfølelse! Håper du får operasjon raskt! Jeg ble avspist med syredempende hos legen :aww::lol: Fikk hasteoperasjon da en stein satte seg fast og de var redd for betennelse og pankreatitt. 

 

Hos meg var det varierende som hjalp, noen ganger hjalp det å gå krokbøyd, andre ganger hjalp det å ligge sammenkrøka som dere beskriver, andre ganger hjalp det å kaste opp. Men egentlig tror jeg ikke det er noe som "hjelper" av det man gjør, tror bare det er forskjell på anfall...  Smertestillende rakk jeg ikke å teste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Heheh gallesteinen ble operert bort høsten jeg fikk meg valp den. Skal si foreldrene mine ble lange i maska da faren min kom for å passe sønn på 5 og VALPEN hehe. Men du å den valpen ble skjemt bort.

JA det var vondt og jeg kastet opp mye og reagerte med galleanfall stort sett når jeg spiste så til slutt ble det akutt operert. Jeg hadde vel to steiner. Var rimelig flau over at jeg ble akutt operert for  i et annet rom hadde det ligget ei dame med 20 steiner. Da kunne legen fortelle at få steiner bråker mest så jeg kunne bare ta det med ro.

Det var i grunnen ingen ting som hjalp av det jeg fikk av smertestillende den gangen.

Etterpå så hadde jeg litt mer fart på magen et halvår etterpå men så roet det seg ned. KAn ha fart på magen når gallen kommer en gang i mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol hadde null effekt på meg. Siste gang jeg hadde anfall, så fikk jeg feber (legevaktslegen mente at det var ingen andre ting å gjøre enn å vente til anfallet gikk over) Jeg fant etterhvert ut at jeg hadde Buscopan i kjøleskapet, så fikk tatt de etter et halvt døgn med intense smerter. Men da var allerede galleblæra begynt å bli betent. Ble da innlagt akutt (annan legevaktslege) og fikk antibiotika intravenøst. Etter det gikk det 8 uker til jeg ble operert og hele ruklet fjernet. (Det må gå 8 uker fra betennelse til operasjon).

Jeg hadde best effekt av Buscopan.

Får du feber i tilknytning til anfall, så ringer du legevakt. Betent galleblære er rask vei til blodforgiftning, så det er viktig å komme under behandling snart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varm klut/ varmeflaske e.l syns jeg fungerte best. Typ så varm at det nesten er brannsår igjen etterpå. Samt press mot området. Så ligge krokbøyd med altfor varm varmeflaske gjorde det nesten levelig.

Endte opp med to hasteoperasjoner. Først måtte en stor gallestein sprenges løs fra gallegangen (full blokkering), og så senere fikk jeg betennelse i galleblæren, og da ble hele operert ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2017 at 10:13 AM, Puttiva skrev:

En varm klut/ varmeflaske e.l syns jeg fungerte best. Typ så varm at det nesten er brannsår igjen etterpå. Samt press mot området. Så ligge krokbøyd med altfor varm varmeflaske gjorde det nesten levelig.

Endte opp med to hasteoperasjoner. Først måtte en stor gallestein sprenges løs fra gallegangen (full blokkering), og så senere fikk jeg betennelse i galleblæren, og da ble hele operert ut.

Jeg har også varme flasker på både mage og rygg, er ildrød etterpå :icon_redface: men det hjelper i hvertfall litt! 

Hørtes dramatisk ut det du måtte gjennom!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...