Gå til innhold
Hundesonen.no

trekkhund-trening.


Luna-samo
 Share

Recommended Posts

Hei.

Min hund Luna er nå 7 mnd og veier 25 kg. Hun er halvt samojed og har arvet mye fra den siden. Hun er sterk og har mye muskler framme på brystet og i bakbeina og jeg ser hun vil jobbe og trekke... (når hun blir eldre). Her vi bor er det lite snø, så det blir vogn i såfall.

Kan jeg begynne å øve henne opp allerede nå? Vil nødig overbelaste henne, men hun har masse energi og krefter. Hvordan i så fall øver jeg henne opp? Hva kan jeg la henne dra? Hva er det lurt å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det biktogste i starten er at det skal være drit gøy for hunden. Ikke hold på for lenge og gi deg mens hinden synes det er helt topp. Gi hunden svææært lite oppmerksomhet på forhånd før den skal få jobbe.

Du kan begynne med å trekke dekk eller sykkel. Kickbike er helt genialt. Så ville jeg hørt med noen andre. I starten er det veldig greit å ha en mer erfaren ekvipasje foran dere.

Så må du ha en trekksele også da.

Kommandoer du får bruk for er greit å praktisere når du går på tur så han lærer d.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Hvorfor skal du gi hunden lite oppmerksomhet før den skal jobbe?

Det lurte jeg også på. For her gjør jeg noe annet selv. Jeg koser og godsnakker med dem når jeg tar på seler. Lar dem gjerne løpe litt løs i hagen først (for å få de til å gå på do i en opprømt tilstand) osv. Har ikke merka at det demper trekklysta overhodet, hverken når jeg hadde en eller nå som jeg kjører spann :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Det lurte jeg også på. For her gjør jeg noe annet selv. Jeg koser og godsnakker med dem når jeg tar på seler. Lar dem gjerne løpe litt løs i hagen først (for å få de til å gå på do i en opprømt tilstand) osv. Har ikke merka at det demper trekklysta overhodet, hverken når jeg hadde en eller nå som jeg kjører spann :)

 

 

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Hvorfor skal du gi hunden lite oppmerksomhet før den skal jobbe?

Formulerte meg kanskje feil.

Men vi ble fortalt av mange i miljøet at i starten. (Bare helt i starten når innlæring foregår) så vil de bære litt ekstra gira om du feks ikke har hatt dem på tur tidligere eller inne i huset på forhånd *om det er ute hunder) . Å go snakke med de mens man tar på seler osv var ikke helt det jeg tenkte på. Men muligens det funkernå gjøre motsatt også. Vi ble vertfall fortalt at før du går for å klargjøre hunden for å trekke så kan det være lurt å ikke gi den som mye oppmerksomhet. ☺ men som sagt så funker det kanskje greit for noen motsatt også☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

 

Formulerte meg kanskje feil.

Men vi ble fortalt av mange i miljøet at i starten. (Bare helt i starten når innlæring foregår) så vil de bære litt ekstra gira om du feks ikke har hatt dem på tur tidligere eller inne i huset på forhånd *om det er ute hunder) . Å go snakke med de mens man tar på seler osv var ikke helt det jeg tenkte på. Men muligens det funkernå gjøre motsatt også. Vi ble vertfall fortalt at før du går for å klargjøre hunden for å trekke så kan det være lurt å ikke gi den som mye oppmerksomhet. ☺ men som sagt så funker det kanskje greit for noen motsatt også☺

Det er noe som "alle" i malamutemiljøet sier. Man skal jo såklart ikke gå lange turer eller bruke dem veldig i huet før man skal trene, men jeg tror flere hunder "tåler" mer enn mange i miljøet mener. Men nå skal det sies at endel trekkhunder lever ute og under svært enkle kår med begrenset stimulering. At disse faktisk kan bli litt "slitne" av å bli tatt med på turer, tatt inn osv er jo klart. 

Jeg tenker ikke så mye over det. Går selvfølgelig ikke lang tur før vi skal ut med sykkel eller pulk/slede, men jeg lufter de, koser med de, og kan gjerne la de løpe litt i løpegården. De har ikke vondt av det overhode :) Mine hunder er vandt med mye rart, og blir absolutt ikke dårligere trekkhunder av oppmerksomhet (som endel i miljøet synes å mene).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heidihj skrev:

Det er noe som "alle" i malamutemiljøet sier. Man skal jo såklart ikke gå lange turer eller bruke dem veldig i huet før man skal trene, men jeg tror flere hunder "tåler" mer enn mange i miljøet mener. Men nå skal det sies at endel trekkhunder lever ute og under svært enkle kår med begrenset stimulering. At disse faktisk kan bli litt "slitne" av å bli tatt med på turer, tatt inn osv er jo klart. 

Jeg tenker ikke så mye over det. Går selvfølgelig ikke lang tur før vi skal ut med sykkel eller pulk/slede, men jeg lufter de, koser med de, og kan gjerne la de løpe litt i løpegården. De har ikke vondt av det overhode :) Mine hunder er vandt med mye rart, og blir absolutt ikke dårligere trekkhunder av oppmerksomhet (som endel i miljøet synes å mene).

Det kan stemme det☺ hos oss har det bare blitt sånn fordi det var litt slik i starten. At da skulle det være litt ekstra gøy når han fikk komme ut. Men hovedgrunnen til det hos oss er at turene blir tatt rett etter vi kommer hjem. Så rett inn å skifte før ut med feks kickbike. ☺ men så lenge hunden ikke er "sliten" fra før så er det nok kanskje ett fett☺

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Heidihj skrev:

Det er noe som "alle" i malamutemiljøet sier. Man skal jo såklart ikke gå lange turer eller bruke dem veldig i huet før man skal trene, men jeg tror flere hunder "tåler" mer enn mange i miljøet mener. Men nå skal det sies at endel trekkhunder lever ute og under svært enkle kår med begrenset stimulering. At disse faktisk kan bli litt "slitne" av å bli tatt med på turer, tatt inn osv er jo klart. 

Jeg tenker ikke så mye over det. Går selvfølgelig ikke lang tur før vi skal ut med sykkel eller pulk/slede, men jeg lufter de, koser med de, og kan gjerne la de løpe litt i løpegården. De har ikke vondt av det overhode :) Mine hunder er vandt med mye rart, og blir absolutt ikke dårligere trekkhunder av oppmerksomhet (som endel i miljøet synes å mene).

Hvis man har en hund med liten arbeidsvilje, vil jo dessverre (jeg skriver dessverre, for jeg synes jo det er litt "feil") lite aktivisering og oppmerksomhet utenom trekktreninga kanskje skape litt mer motivasjon. Men det er jo bedre å avle for hunder som liker å jobbe uansett hva :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Meg skrev:

Hvis man har en hund med liten arbeidsvilje, vil jo dessverre (jeg skriver dessverre, for jeg synes jo det er litt "feil") lite aktivisering og oppmerksomhet utenom trekktreninga kanskje skape litt mer motivasjon. Men det er jo bedre å avle for hunder som liker å jobbe uansett hva :)  

Det er jo helt klart! Men det er endel som mener at trekkhunder ikke skal ha særlig oppmerksomhet generelt utenom trekkinga. Ikke veldig mye kos , ikke andre turer på andre dager osv. Jeg syns ihvertfall det blir for dumt å gå rundt å tenke på at jeg ikke kan bruke hundene mine til noe og ikke kose med de for da kan de bli dårligere trekkhunder :P (noe den ene tispa blir, men hun er dårlig trekkhund uansett. Den andre tispa trekker godt uavhengig av mengden kosing, turer osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Meg skrev:

Hvis man har en hund med liten arbeidsvilje, vil jo dessverre (jeg skriver dessverre, for jeg synes jo det er litt "feil") lite aktivisering og oppmerksomhet utenom trekktreninga kanskje skape litt mer motivasjon. Men det er jo bedre å avle for hunder som liker å jobbe uansett hva :)  

Akkurat hva jeg tenker også... jeg blir vel nesten litt sjokkert over å høre at det er en gjengs greie i malamutemiljøet at man må skape motivasjon for å trekke? 

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Det er jo helt klart! Men det er endel som mener at trekkhunder ikke skal ha særlig oppmerksomhet generelt utenom trekkinga. Ikke veldig mye kos , ikke andre turer på andre dager osv. Jeg syns ihvertfall det blir for dumt å gå rundt å tenke på at jeg ikke kan bruke hundene mine til noe og ikke kose med de for da kan de bli dårligere trekkhunder :P (noe den ene tispa blir, men hun er dårlig trekkhund uansett. Den andre tispa trekker godt uavhengig av mengden kosing, turer osv.).

Det der høres ut som enkelte på starten av 90-tallet drev med med sin schäfer som skulle bli redningshund... Den måtte bo i bur så fremt den ikke ble trent, og kun eieren skulle håndtere hunden. DET skulle skape mer arbeidsvilje... jeg trodde slike tanker var avlegs for mange år siden :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Heidihj skrev:

Det er jo helt klart! Men det er endel som mener at trekkhunder ikke skal ha særlig oppmerksomhet generelt utenom trekkinga. Ikke veldig mye kos , ikke andre turer på andre dager osv. Jeg syns ihvertfall det blir for dumt å gå rundt å tenke på at jeg ikke kan bruke hundene mine til noe og ikke kose med de for da kan de bli dårligere trekkhunder :P (noe den ene tispa blir, men hun er dårlig trekkhund uansett. Den andre tispa trekker godt uavhengig av mengden kosing, turer osv.).

ja, i de "gode gamle dager" skulle en jo helst ikke klappe hundene..Trekkhunder skulle ikke koses med... Ofte var hundene lite sosialiserte - for det var jo greit om de var litt sky. Og om de var kranglete, så var det jo bare sånn det var.

Heldigvis har det meste endret seg i de fleste miljøer- men noen lever i fortiden da.  Men ser en riktig langt tilbake, og til chuchifolket som hadde hundene som siberian husky stammer fra, var det jo langt fra sånn. De hadde gjerne hunder inne i teltet (varmekilder!), hundene var sosiale og lite kranglete (for de hadde mange hunder, og det er lite praktisk om de bare krangler). I følge deres religion var porten til himmelen voktet av hunder, og deres skjebne etter døden ble avgjort av hvordan de hadde behandlet sine hunder... sånn i motsetning til urfolket på grønland, som ikke er kjent for samme behandling av sine hunder. Det er nok dessverre der de "gamle hundekjørerene" tok lærdommen sin fra, og ikke fra chuchifolket i sibir? vel vel. Ble litt OT dette her. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2017 at 10:16 AM, Luna-samo skrev:

Hei.

Min hund Luna er nå 7 mnd og veier 25 kg. Hun er halvt samojed og har arvet mye fra den siden. Hun er sterk og har mye muskler framme på brystet og i bakbeina og jeg ser hun vil jobbe og trekke... (når hun blir eldre). Her vi bor er det lite snø, så det blir vogn i såfall.

Kan jeg begynne å øve henne opp allerede nå? Vil nødig overbelaste henne, men hun har masse energi og krefter. Hvordan i så fall øver jeg henne opp? Hva kan jeg la henne dra? Hva er det lurt å tenke på?

Litt avhengig av hva den andre halvdelen er, så er sju måneder en fin tid å begynne å lære hunden å være trekkhund. Har man en hund, er det jo helt greit å la henne trekke på fottur. Kjøp deg en god sele, magebelte til deg selv og strikkbånd. Så kan hun få lov å trekke med den gode selen. Har du sykkel, kan du la henne trekke deg på sykkel. Evt kjøp kickbike. Men husk, hunden skal bare trekke korte strekker i den alderen (begynn med en km), den skal lære å være trekkhund, den fysiske treninga kommer senere. og så skal det være gøy. Husk å avslutt før hunden blir sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...