Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge leiligheten først eller kjøpe først


Guest Maries
 Share

Recommended Posts

Kjæresten min og jeg skal flytte sammen i år :) Vi skal selge hver vår leilighet. Hans er nedbetalt, jeg har ganske mye lån. Jeg er så frem og tilbake på om vi skal kjøpe eller selge først. 
Min er veldig lett omsettelig, så jeg er ikke så redd for at den ikke skal bli solgt, men jeg aner ikke hva jeg kan få for den. Den kan gå for alt mellom 2,2 - 2,8, leiligheten til kjæresten min vet vi ca hva vil gå for. Han er heller ikke like avhengig av meg for hva han får da han ikke har lån. Tenker litt på at kanskje jeg selger først, så kjøper vi og så selger kjæresten min sin leilighet, vi bor i hans til vi kjøper. 

Grunnen til at jeg er så i tvil er fordi vi har så mange kriterier på ny leilighet. Beliggenhet, ikke første etasje, fin utsikt, garasje, minimum 3 roms, i nærheten av kollektiv og skogen +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 6 mnd fra jeg la inn første bud på ett sted, til jeg faktisk fikk ett sted som jeg vant og kjøpte.

Om jeg hadde solgt først så hadde jeg faktisk måtte leie ett sted i 3-4 mnd. 

Forøvrig trodde både jeg og megler at min var lett omsettelig, men etter to visninger som hadde bare kommet ett bud og ingen mer interesse. ;) 

Om jeg var deg så hadde jeg solgt din først som er med lån for å se om dere går med overskudd (kjekt alt der med egen kapital), satt dine møbler o.l. på lager også bodd midlertidig der til dere finner noe :)  Men egenkapital og to person uten lån så går det som oftest veldig greit med mellomfinansiering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Jeg brukte 6 mnd fra jeg la inn første bud på ett sted, til jeg faktisk fikk ett sted som jeg vant og kjøpte.

Om jeg hadde solgt først så hadde jeg faktisk måtte leie ett sted i 3-4 mnd. 

Forøvrig trodde både jeg og megler at min var lett omsettelig, men etter to visninger som hadde bare kommet ett bud og ingen mer interesse. ;) 

Om jeg var deg så hadde jeg solgt din først som er med lån for å se om dere går med overskudd (kjekt alt der med egen kapital), satt dine møbler o.l. på lager også bodd midlertidig der til dere finner noe :)  Men egenkapital og to person uten lån så går det som oftest veldig greit med mellomfinansiering. 

Jeg kan jo være skikkelig uheldig og risikere at leiligheten min ikke er så populær, men leiligheter i borettslaget mitt blir solgt med en gang, noen på forhåndsvisning. Det er små leiligheter i nærheten av kollektivt og flere studiesteder. 

Tror ikke det er noe problem å få lån i banken, det er mer det at jeg ikke vil ha så altfor mye lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anilex skrev:

Hva sier banken da? Det er jo ganske relevant i forhold til hvor mye lån dere får og hvor lenge dere har råd til å sitte dobbelt.

Har ikke snakket med banken, men jeg tror ikke det er noe problem da vi er to og begge har en del egenkapital. Da jeg kjøpte sist så kunne jeg få en del mer lån enn jeg tok opp. Det er heller det at jeg ikke vil ha så altfor mye lån. Jeg vil ikke ha mer lån enn det jeg har i dag og har det veldig mye å si hva jeg får for min leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maries skrev:

Har ikke snakket med banken, men jeg tror ikke det er noe problem da vi er to og begge har en del egenkapital. Da jeg kjøpte sist så kunne jeg få en del mer lån enn jeg tok opp. Det er heller det at jeg ikke vil ha så altfor mye lån. Jeg vil ikke ha mer lån enn det jeg har i dag og har det veldig mye å si hva jeg får for min leilighet.

Det er uansett en overgangsperiode dette med dobbelt lån da ;) men jeg ville nok ha solgt den ene leiligheten først, og så kjøpt før jeg solgte den siste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maries skrev:

Har ikke snakket med banken, men jeg tror ikke det er noe problem da vi er to og begge har en del egenkapital. Da jeg kjøpte sist så kunne jeg få en del mer lån enn jeg tok opp. Det er heller det at jeg ikke vil ha så altfor mye lån. Jeg vil ikke ha mer lån enn det jeg har i dag og har det veldig mye å si hva jeg får for min leilighet.

Da er det jo greit å følge magefølelsen. Selg din leilighet og se hva du sitter igjen med, og så ser dere om dere finner noe å kjøpe før dere selger hans gjeldfrie leilighet. Da kan det jo hende dere behøver mellomfinansiering, men det vil jo ikke by på noe problem da dere har sikkerhet i bolig (hans leilighet)

Da jeg skulle selge leligheten min og kjøpe hus ble jeg rådet til å selge først fordi flere av leilighetene i borettslaget hadde ligget lenge ute for salg, naboleiligheten så lenge som et år. Mens på min kom det inn bud på prisantydning på første visning, og med påfølgende budrunde ble jeg sittende med langt høyere egenkapital enn forventet. Men nå kunne jeg bo i sommerhuset (som er vinterisolert) så lenge det passet meg, selv om det jo var litt trangt. Og alt er jo lettere når man har et sted og bo i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus før jul, og solgte leiligheten vår nå i januar. Den gikk langt over prisantydning og det er jo bare velstand - med andre ord er erfaringen vår at det går veldig fint å kjøpe først. Vi solgte leilighet i Oslo vel og merke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Vi kjøpte hus før jul, og solgte leiligheten vår nå i januar. Den gikk langt over prisantydning og det er jo bare velstand - med andre ord er erfaringen vår at det går veldig fint å kjøpe først. Vi solgte leilighet i Oslo vel og merke. :) 

Jeg selger også i Oslo :) Er så frem og tilbake... Grunnen til at jeg er så usikker er fordi vi kan risikere å lete i 6 mnd grunnet alle kriteriene for nye leilighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maries skrev:

Jeg selger også i Oslo :) Er så frem og tilbake... Grunnen til at jeg er så usikker er fordi vi kan risikere å lete i 6 mnd grunnet alle kriteriene for nye leilighet

Fortsett å lete! Det er skikkelig vanskelig å vinne budrunder om dagen, så ikke selg begge leilighetene før dere kjøper noe nytt i alle fall. Vi har fulgt med lenge, og mange byr i godt over et år før de finner det de vil ha. Vi hadde flaks og slo til før jul, selv om vi faktisk hadde tenkt til å vente litt med å flytte. Hvis dere har verdivurdering på leilighetene deres og finansieringsbevis klart til en hver tid kan dere slå til ganske plutselig. :) 

Vi kjøpte hus i Akershus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, borderen skrev:

Du kan mest sannsynlig fryse lånet på leiligheten din når dere har kjøpt et nytt sted å bo, slik at du betaler normalt på nytt sted, og kun renter på den gamle leiligheten som du da legger ut for slag. 

Har bundet renta så det går dessverre ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville snakket med de forskjellige bankene og sett hva kan dere få av lån sammen. Så hadde jeg satt meg ned og sett på leiligheter som oppfyller de kravene dere har og sett om det er noen mulighet for å kjøpe de leilighetene med de pengene dere har. Så hadde jeg solgt din leilighet som har mest lån fra før mens jeg lette etter den perfekte leiligheten så når den var i orden hadde jeg solgt kjæresten sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...