Gå til innhold
Hundesonen.no

Samkjønnsaggresjon hos staffer


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Dere som kjenner mange staffer, hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? Jeg lurer, fordi hver gang det er diskusjon om staff i diverse fora og samkjønnsaggresjon kommer opp, er nesten alltid svaret at det kommer an på hvordan du oppdrar de, og om du bare sosialiserer de godt, så går det bra. Jeg har mine tvil om at det stemmer, men jeg føler at det ofte kommer en voldsom motstand mot slike påstander og de påstår at de kan nevner tilfeller i fleng der denne typen hunder går overens med alt og alle. Så hvor utbredt er det egentlig? Jeg har selv i hovedsak erfaring med at voksne staffer som regel ikke går overens med hunder av samme kjønn. De aller fleste staffer jeg har truffet som har vært greie med andre hunder har vært unge hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De som påstår at staffen ikke er sammekjønnsaggresiv har som regel valp under 2 år.

Hundeaggressive? Nei,nei..! Nei, hunder blir akkurat som eieren oppdrar de , uansett rase. Alle hunder er nemlig like i utgangspunktet..det er bare sosisalisering som skal til. ( Sitat fra  staffe eie

Min erfaring er at hannhundene er sammekjønnsaggresive mens tispene tar de som terger dem uansett kjønn, Tuva liker f.eks bedre tisper enn hannhunder. Trym kan få juling av en tispe uten at han tar ig

8 minutter siden, Sprettballen skrev:

Dere som kjenner mange staffer, hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? Jeg lurer, fordi hver gang det er diskusjon om staff i diverse fora og samkjønnsaggresjon kommer opp, er nesten alltid svaret at det kommer an på hvordan du oppdrar de, og om du bare sosialiserer de godt, så går det bra. Jeg har mine tvil om at det stemmer, men jeg føler at det ofte kommer en voldsom motstand mot slike påstander og de påstår at de kan nevner tilfeller i fleng der denne typen hunder går overens med alt og alle. Så hvor utbredt er det egentlig? Jeg har selv i hovedsak erfaring med at voksne staffer som regel ikke går overens med hunder av samme kjønn. De aller fleste staffer jeg har truffet som har vært greie med andre hunder har vært unge hunder.

Om ikke direkte samkjønnsaggressive så kjenner jeg flere hunder av den typen som i og for seg er sosiale, men litt "uforutsigbare" i den forstand at det lett kan trigges til bråk om den andre hunden legger seg ned å ruller etc.(går kanskje mer på jakt e.l. enn samkjønnsaggresjon direkte.) Da skifter humøret brått og det kan raskt smelle i det den rullende hunden prøver å reise seg igjen. Også er det temperamentet som kan være et problem. Det går bra helt til det oppstår noe og da fyres det lett og i motsetning til en del gjetere feks så er det ikke like lett å avbryte ved å kremte til. De blir så intense og målretta liksom når de først fyrer og stenger ut alt annet.. 

Jeg for min del slipper aldri hund med en staff e.l. om den er av samme kjønn som min. Det finnes helt sikkert de som er 100% stødige uansett, men jeg føler at både samkjønnsaggresjon og at de er uforutsigbare er veldig utbredt og det er et problem for min del ihvertfall. Jeg stoler ikke på dem rundt andre hunder av samme kjønn (annet enn valper). Og jeg har hørt flere med lang fartstid innen rasen, oppdrettere mm, si at de alltid skiller hundene av forskjellig kjønn når de er hjemme alene osv, bare fordi. Så nei, jeg tror ikke det er "de blir som man gjør de til", selv om det sikkert kan vippe hunden i den ene eller den andre retningen, sånn som med alt annet. Men genene ligger i bunnen. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

Hundeaggressive? Nei,nei..! Nei, hunder blir akkurat som eieren oppdrar de , uansett rase. Alle hunder er nemlig like i utgangspunktet..det er bare sosisalisering som skal til. ( Sitat fra  staffe eier) 

Ja, ikke sant, det er jo derfor det er så stor forskjell på mange raser :P:lol: Gener har ikke noe å si de.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
48 minutter siden, QUEST skrev:

Hundeaggressive? Nei,nei..! Nei, hunder blir akkurat som eieren oppdrar de , uansett rase. Alle hunder er nemlig like i utgangspunktet..det er bare sosisalisering som skal til. ( Sitat fra  staffe eier) 

Var ikke det han glupingen som hadde blanding av rottis og dogo? :P 

Eller... Det er mange luringer som eier staff har jeg forstått. Det virker som de går rett i angrepsmodus så snart noen forteller det som faktisk er velkjent på rasen. 
Hadde bare alle staffeeiere visst hva de faktisk har i den andre enden av båndet, og ikke bare gikk fem på når de hører betegnelser som "nannydog" og tror det er verdens mest perfekte hund... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Var ikke det han glupingen som hadde blanding av rottis og dogo? :P 

Eller... Det er mange luringer som eier staff har jeg forstått. Det virker som de går rett i angrepsmodus så snart noen forteller det som faktisk er velkjent på rasen. 
Hadde bare alle staffeeiere visst hva de faktisk har i den andre enden av båndet, og ikke bare gikk fem på når de hører betegnelser som "nannydog" og tror det er verdens mest perfekte hund... 

Niks, dette var en ung dame..

Ja, hvis du så mye som antyder at staffehu der kan være tvilsomme ovenfor andre hunder, så oversvømmes tråden av 'staff med baby'bilder..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, QUEST skrev:

Niks, dette var en ung dame..

Ja, hvis du så mye som antyder at staffehu der kan være tvilsomme ovenfor andre hunder, så oversvømmes tråden av 'staff med baby'bilder..:D

:teehe: 
Jeg la merke til hun også ja, hehe. 

Husker enda når den originale Hundehjelpen-gruppa eksisterte. Der var det ei som bare måtte ta et oppgjør med alle som snakker stygt om staffer. For hennes var besøkshund, gikk fint over ens med ALLE hunder, og var helt perfekt så! 

Dette var da en valp på 6 mnd :rolleyes: Det var mange erfarne som sa til henne at hun fikk gi det et år eller halvannet. Og heller komme tilbake med en oppdatering da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte i hundeparken her jeg bor og det er veldig mange straffer. Mitt inntrykk er at staffene er i hundeparken frem til de blir unghunder/voksne og da kommer de ikke i hundeparken mere. Merker at de er veldig På på andre hunder og voldsomme og lager masse lyder siden de blir for ivrige og eierene må roe de ned på time out. Enten bærer dem på fanget eller bare holder hunden til den blir litt roligere. Synes forøvrig at staffene er veldig pene men så skal man ikke gå etter utseende på hunder, men er vell lov å si det ??? hehe. Ser ofte at det også er samkjønnagressjon også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjenner mange staffer, hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? Jeg lurer, fordi hver gang det er diskusjon om staff i diverse fora og samkjønnsaggresjon kommer opp, er nesten alltid svaret at det kommer an på hvordan du oppdrar de, og om du bare sosialiserer de godt, så går det bra. Jeg har mine tvil om at det stemmer, men jeg føler at det ofte kommer en voldsom motstand mot slike påstander og de påstår at de kan nevner tilfeller i fleng der denne typen hunder går overens med alt og alle. Så hvor utbredt er det egentlig? Jeg har selv i hovedsak erfaring med at voksne staffer som regel ikke går overens med hunder av samme kjønn. De aller fleste staffer jeg har truffet som har vært greie med andre hunder har vært unge hunder.

Jeg har hatt to staffer. Den første hadde vi en situasjon hvor vi ble "overfalt" av en løs hund på tur da min var valp. Han satt på armen, men allikevel. Vi gikk 2 km med en hund hoppende på ryggen min. Dette skremte valpen, men skremte nok meg litt også. Så han gikk ikke overens med hannhunder i det hele tatt.

Min nåværende staff gir f i kjønn, så jeg har nå 2 hannhunder. Og er ikke redd for at det blir noe problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hannhundene er sammekjønnsaggresive mens tispene tar de som terger dem uansett kjønn, Tuva liker f.eks bedre tisper enn hannhunder. Trym kan få juling av en tispe uten at han tar igjen, men ser en annen hannhund feil på han så er koret igang. Men så lenge andre hunder uansett kjønn oppfører seg korrekt mot dem så gjør de heller ingenting, men gjør den andre hunden noe galt (som ikke behøver å bety galt for oss) så fyrer de. Dette gjelder da mine staffer, som forøvrig alltid er sammen Hjemme. Andre staffer kan være anderledes igjen, fra de som klikker bare de ser en annen hund til de som sniffet på blommorna og kunne ikke gitt mer f. "Regelen" er dog at de er ikke parkhunder og kan fyre på et nanosekund uten at vi får med oss hvorfor.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke staff jeg har, men to andre hunder av raser som ofte regnes som samkjønnsaggressive. Og jeg kjenner jeg blir litt småsur når slike hodet-i-sanden-folk sier at det kun er eier sin skyld. Jeg gjorde nemlig ALT rett med sosialisering og hundemøter og whatnot, og jeg har fremdeles bikkjer som ikke takker nei til en utfordring fra andre gutter.

Det den sosialiseringa har gjort for meg er at vi fint kan oppholde oss sammen med andre hannhunder så lenge eier ikke insisterer på å stappe de opp i rauva på hverandre.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en hannhund av en rase der samkjønnsaggresjon ikke skal være vanlig - ihvertfall ikke om man spør folk med samme rase. Men likevel er han veeeldig lite begeistret for fremmende hanner, og kan tenne raskt om han synes de er for nærgående. - Er nok min feil da ;). 

Tilbake til temaet, jeg har til gode å møte staffer som ikke er samkjønnsaggresive. De få som ikke er det, er gjerne valper, og har ikke kommet i puberteten enda. Jeg sitter med et inntrykk av at det er vanlig for rasen, men at mange eiere dessværre fornekter sannheten. Mine får slipper jeg aldri med slike hunder, eller, jeg slipper de ikke med noen :P haha  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/osloby/Muskelhunden-Staffordshire-bull-terrier-er-blitt-Oslos-mest-populare-rase-Det-kan-by-pa-utfordringer-613486b.html

"Det er ikke nødvendigvis en parkhund, siden det er en fryktløs rase. Den starter ikke bråk, men avslutter bråk, sier Bente Moe fra rasegruppen til Staffordshire bull terrier."

 

Nå vet jeg ikke om hun Bente Moe sitter i styret til raseklubben eller om hun bare er medlem, men jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale at "de starter ikke bråk". Veldig mange staffer gjør faktisk det.. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

http://www.aftenposten.no/osloby/Muskelhunden-Staffordshire-bull-terrier-er-blitt-Oslos-mest-populare-rase-Det-kan-by-pa-utfordringer-613486b.html

"Det er ikke nødvendigvis en parkhund, siden det er en fryktløs rase. Den starter ikke bråk, men avslutter bråk, sier Bente Moe fra rasegruppen til Staffordshire bull terrier."

 

Nå vet jeg ikke om hun Bente Moe sitter i styret til raseklubben eller om hun bare er medlem, men jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale at "de starter ikke bråk". Veldig mange staffer gjør faktisk det.. 

Ja, det utsagnet reagerte jeg også veldig på. Man kan ikke uten videre si at en hel rase ikke starter bråk. Alle hunder innen alle raser kan starte bråk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Angående samkjønnsaggresjon så tenker jeg det er litt som @Malamuten beskrev. 
Man vet aldri helt hvor man har dem, for som også @Stine sier her så vet man ikke alltid helt hva som kan trigge dem. Jeg har sett akkurat det flere ganger selv at ting skjer helt ute av det blå. 

Jeg har også sett på utstilling at BIR og BIM hunden fløy i hverandre, og de som var på sidelinja kastet seg på og begynte å lage masse bråk og ble med i hylekoret. 
For det første så reagerte jeg voldsomt på hvordan disse hundene ikke taklet å stå i nærheten av hverandre. For det andre syntes jeg det var utrolig rart å se at eiere rundt ringen ikke hevet et øyenbryn en gang, og dommer var helt uanfektet :blink: 
Og når slikt nevnes når ting skjer, så blir det gjerne avfeiet med at de er bare litt sånn. De lar seg ikke pelle på nesa! Nei, det er jo greit nok. Ingen skal finne seg i hva som helst, men jeg synes deres terskel er veldig lav i forhold til hva jeg personlig liker. Men bare så det er sagt; Det er min personlige preferanse. 

På valpekurs med Sjef var det en staffevalp. Den hadde null sperrer allerede da, og ble for mye for de på egen størrelse. Den måtte fint løpe med Sjef og et par retrievere. Og selv da måtte eierne ta den bort og roe den ned. Den var ikke sinna eller noe. Men bare litt vel mye av det gode. 
Jeg håper de har lagt ned et godt stykke arbeid i sosialisering på den valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke vet hva som trigger dem, så er det andre ting enn samme kjønn.. 

De kan ha lavere terskler for bråk med samme kjønn, men det er ikke nødvendigvis samkjønnsaggresjon. 

Feks har jeg hatt en hundeaggressiv hund. Det var veldig enkelt å finne ut hva som trigget han: det var nok det var en annen hund - uavhengig av kjønn. Men han begynte heller aldri køddet på avstand, det smalt bare noe ****** hvis en annen hund kom bort til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt enig med deg @Krutsi, "problemet" er jo egentlig at det skal så lite til før de fyrer, samme hva slags kjønn det er. Selv om de aller fleste hannhundene godtar "alt" en tispe gjør, mens andre hannhunder kan ikke se skrått på de engang. 

Mine reagerer mer på hunder med samme kroppsspråk som dem, høy hale og stirrende, cocky oppførsel. Mens raser som har et mer "underdanig" språk bryr dem seg ikke om. Verstingene for mine er andre staffer, schæfer og bc. 

Jeg tror ikke staffen er noe spesielt mer sammekjønnsaggresiv enn mange andre raser, men det er det terrierpreget som gjør dem litt uforutsigbare. Og at de har en vilje av stål, de gir seg ikke på tørre møkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bare erfaring med en staff. En nabohund, de har flyttet nå. Han var verdens søteste og blideste mot mennesker og tisper. Men fra han var 18 måneder så var eierne livredde for hva han kunne gjøre mot andre hanner (dette var deres ord). Han hadde en hannhund i nabolaget han hadde kjent siden han var valp, de var jevngamle, plutselig så snudde det over natten. De måtte snu om de møtte hverandre på tur. Jeg hadde vondt av eierne til staffen, de var veldig fortvilet. Jeg så at de var lagt ut som case på Hundehviskeren på FB, visstnok så løste det seg med sonetrening. Vet dessverre ikke hvordan det går med han nå. 

Jeg stolte helt på staffen når det gjaldt min tispe, de var veldig gode venner. Han godtok alt, litt for mye egentlig, av min frekke tispe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stine skrev:

Egentlig litt enig med deg @Krutsi, "problemet" er jo egentlig at det skal så lite til før de fyrer, samme hva slags kjønn det er. Selv om de aller fleste hannhundene godtar "alt" en tispe gjør, mens andre hannhunder kan ikke se skrått på de engang. 

Mine reagerer mer på hunder med samme kroppsspråk som dem, høy hale og stirrende, cocky oppførsel. Mens raser som har et mer "underdanig" språk bryr dem seg ikke om. Verstingene for mine er andre staffer, schæfer og bc. 

Jeg tror ikke staffen er noe spesielt mer sammekjønnsaggresiv enn mange andre raser, men det er det terrierpreget som gjør dem litt uforutsigbare. Og at de har en vilje av stål, de gir seg ikke på tørre møkka.

Jeg vil kalle det en form for overslagshandling, for det skjer som regel oftere når de er litt gira eller er en "kokete" type..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
8 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg vil kalle det en form for overslagshandling, for det skjer som regel oftere når de er litt gira eller er en "kokete" type..

Dette beskriver det veldig nøyaktig i forhold til hva jeg har sett. Det er i situasjoner hvor de girer seg opp, eller det koker rundt dem. 
Forskjellen på dem og mange andre er dette terrierpreget. Det er jo en kjent sak at terriere har temperament i variert grad. Når det i tillegg er en rase som er overmodig, og som har lav terskel for å sette andre på plass når de får ferten av noe de ikke liker sier det seg selv at man skal være veldig obs. 
Heldigvis finnes det de som ikke koker over av ingenting. 

At staffen anbefales over en lav sko fordi folk mener at deres er verdens beste, og de ikke kan forstå at andre ikke vil ha er langt over min fatteevne. Da har de ikke forstått hva de har skaffet seg. Og det ser man dessverre på hvor mange "rare" eiere det er rundt omkring, og ikke minst den dårlige avlen som er. En tredobling i registrering av valper på 5 år er mye. I hvert fall med tanke på hvor mange uregistrerte det er også. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Stine skrev:

Jammen, de er jo verdens beste :wub: :lol:

Men ja, jeg er til tider flau over å være en staffeeier :icon_redface:

:lol: 

Jeg skjønner deg godt. Og akkurat det er noe som gjør at jeg ser på deg som en fornuftig eier, og dessverre ikke en typisk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...