Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbakevendene ørepuss


maysofie
 Share

Recommended Posts

Ikke helt sikker på hva jeg vil oppnå med denne tråden, men litt tankespinn hadde kanskje vært kjekt!

 
Keo, 3,5 år gammel border collie, har hatt tilbakevendende øreskitt (kanskje vi kaller det ørepuss?) det siste halvannet til to åra. Ikke holdt så mye følge med dette tidligere, men han er nå på sin andre runde det siste halvåret, sist var i september-ish. Denne gangen er det desidert mye mer enn tidligere oppdaget jeg i dag - det kan hende han har gått ei lita stund med dette nå siden jeg ikke har vært hjemme på 3 uker. Det ser ikke ut til å være smittsomt da han bor daglig sammen med en klengete, ståøret frøken som også elsker ørekos, samt omgås andre hunder regelmessig. 
 
Keo har forholdsvis små og luftige ører uten unødig hår i øregangen (har ikke trengt nappe han), ørene er ikke store, tunge og tette. Vedlagt bilde under av ørestilling, oftest er de enda mer stående enn dette. Samtlige av gangene han har hatt dette har vært etter eksponering av vått og vindfullt vær over tid. Han ser ikke ut til å plages eller ha vondt når det står på. Han er en ørekjær type, så vet når han har det vondt eller ubehagelig, ei heller likner det på den ene gangen han hadde ørebetennelse. Nå merket jeg det etter tre dager sammen fordi han plutselig klødde seg litt og sleiker labben ordentlig, ellers så har vi hatt litt lukt tidligere.
 
Han er ikke rød, hoven eller ellers irritert, klør seg en gang om dagen eller to. Symptomene er da generelt ørepusset i seg selv, alltid bare i ett øre av gangen. Etter råd fra veterinær over telefon bruker jeg bare tørke/vaske ut av øret hans en gang hver dag, og da er det somregel over etter 2-5 dager. Vet mente også at det ikke var stort å bry seg om med mindre han viste ubehag. Det ser ut som at pusset kommer seg opp og legger seg i ytterøret, da øregangene er rene, ergo er det bevegelse riktig vei.
 
Keo har nå sin værste runde jeg har sett (kan som sagt komme av at det ikke er blitt oppdaget), legger ved bilder i spoiler.
 
Tanker? Burde vi ta realt tak i dette, eller er det ikke noe å stresse for? Hva kan det komme av?
24077241769_1d05762705_o.jpgIMG_0080.JPG
 
 

Friskt øre:

IMG_1572.JPG

 

Dårlig øre. Ignorer negler som nettopp har rota i fettete tørrfôr.IMG_1570.JPGIMG_1578.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det Uno har, men øret til Uno er litt tørrere. Samme farge. Han får det med ujevne mellomrom, jeg vasker med Optima PH ørerens noen ganger og så er det borte igjen. Det ser ikke ut til å plage ham i det hele tatt, det lukter ikke, det klør ikke, huden er rosa og helt fin. Det er bare det ene øret, andre er helt fint. Så jeg har ikke gjort noe mer enn å vaske det bort når det kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krutsi skrev:

Hva skjer hvis du ikke gjør noe med det?

Aldri prøvd, vil ikke at det skal ligge og godtgjøre seg til å bli et problem. Denne runden har det tydeligvis stått på en stund, for det var riktig ille å få reint.

Edit: Halve innlegget datt ut med sitering.

@Pixie Hvor ofte har Uno det, har det noen gang utviklet seg til betennelse eller slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisene mine har alltid hatt litt ørevoks som har kommet sånn innimellom.. men det har aldri blitt noe sak ut av det. Jeg har tørket ut av ørene en sjeldent gang, men ellers ingenting.. men der antok jeg det kom pga hengeører.. vi mennesker får jo ørevoks også uten at det er noe problem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Rottisene mine har alltid hatt litt ørevoks som har kommet sånn innimellom.. men det har aldri blitt noe sak ut av det. Jeg har tørket ut av ørene en sjeldent gang, men ellers ingenting.. men der antok jeg det kom pga hengeører.. vi mennesker får jo ørevoks også uten at det er noe problem.. 

Ørevoks er jo ingen stress, men disse tilfelle er mer enn normalen. Kanskje rett og slett bare vindtrekk som øker mengden?

 

2 timer siden, Carro92 skrev:

Pointern min har slitt med noe av det samme, her funka det suverent å gå vekk fra tørrforet helt, og kun fore på vom/kjøtt :)

Fôring spiller ingen rolle for Keo iallefall, han har gått på to tørrfôrtyper og bare V&H med samme tilstand :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitz har litt ørevoks av og til. Øret ser helt fint ut ellers, men hun kan klø litt i det. Jeg har en teori om at det havner en del drit i det over tid fra turer når vi f.eks. går på sandstrand eller lignende. Da finner jeg gjerne litt sand ytterst i øregangen og dette ser ut til å irritere litt(lett kløe) og skape noe ørevoks. Renser det med vanlig matolje når jeg ser det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjekket om det er sopp eller bakterier?
Jeg ville gjettet på sopp, siden det kommer i perioder og det ikke blir "noe mer" ut av det.
Personlig ville jeg tatt en tur til veterinær og bare sjekket hva det er. Fort gjort å titte i ett mikroskop :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen Uno fikk det var jeg hos vet. med ham, han sjekka ikke for sopp eller bakterier men trodde det ville være nok å bare rense jevnlig siden det ikke lukta sopp. Da var det mer fuktig enn det har vært siden. Nå er det mer sånn at voksen fortsatt er mørk og med ujevne mellomrom er det litt mer enn vanlig (legger seg klumper, ikke lenger de lysere brune flekkene). Siden øret generelt virker tørrere har jeg vel bare tenkt at han får mer voks i det øret, han går jo med ørene i bakken mye av tida siden nesa er solid planta i asfalten på tur for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Sprettballen skrev:

Blitz har litt ørevoks av og til. Øret ser helt fint ut ellers, men hun kan klø litt i det. Jeg har en teori om at det havner en del drit i det over tid fra turer når vi f.eks. går på sandstrand eller lignende. Da finner jeg gjerne litt sand ytterst i øregangen og dette ser ut til å irritere litt(lett kløe) og skape noe ørevoks. Renser det med vanlig matolje når jeg ser det :) 

Skitt i ører er vi vante med, alt fra sauemøkk og gjørme til sand og halm :lol: Kan jo godt hende det er slikt det starter.

 

26 minutter siden, Polfarer skrev:

Er det sjekket om det er sopp eller bakterier?
Jeg ville gjettet på sopp, siden det kommer i perioder og det ikke blir "noe mer" ut av det.
Personlig ville jeg tatt en tur til veterinær og bare sjekket hva det er. Fort gjort å titte i ett mikroskop :)

Har ikke vært til sjekk hos vet enda, nei, de har ikke sett helt grunn til å ta oss inn når det ikke plager han. Men hadde ikke sopp irritert mer? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg en sjekk av ørene til Blitz i kveld, siden vi har vært en del strandturer. Rensa ut noe sand i det ene øret, men da jeg skulle rense det andre så jeg at det hadde mye brun ørevoks. Hun virka ikke plaget med det i utgangspunktet, men etter jeg hadde rota nedi der og rensa(ble sikkert litt ømt av det) så har hun klødd veldig. Roet seg etter en liten halvtime da, når vi stoppa henne fra å klø, men vi må nok en tur til dyrlegen og få noe for det, for så mye drit i ørene har hun ikke hatt før. Regner med hun har fått seg en soppinfeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, maysofie skrev:

Har ikke vært til sjekk hos vet enda, nei, de har ikke sett helt grunn til å ta oss inn når det ikke plager han. Men hadde ikke sopp irritert mer? :) 

Trenger ikke å være mer symptomer. Men selvfølgelig om han ikke plages av det og det går vekk med hyppig vask over noen dager så hadde ikke jeg behandlet noe mer. Eller, jeg hadde nok sjekket om det faktisk var sopp. Men jeg skjønner at folk ikke gidder å bruke penger på det bare for å gjøre det :)

Kommer det tilbake innen noen få uker så hadde jeg dog tatt en tur og fått noe for å behandle med :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Polfarer skrev:

Trenger ikke å være mer symptomer. Men selvfølgelig om han ikke plages av det og det går vekk med hyppig vask over noen dager så hadde ikke jeg behandlet noe mer. Eller, jeg hadde nok sjekket om det faktisk var sopp. Men jeg skjønner at folk ikke gidder å bruke penger på det bare for å gjøre det :)

Kommer det tilbake innen noen få uker så hadde jeg dog tatt en tur og fått noe for å behandle med :) 

Tror jeg lar det fare denne gang, så sant det ikke blir værre. Kommer det tilbake dog, så tror jeg vi tar turen for en god sjekk. Det har alltids gått måneder mellom, så har i grunnen ikke tenkt over at det kan være sopp som blomstrer :) 

 

Kan jo oppdatere at det er atskillig mye mindre puss i dag enn i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...