Gå til innhold
Hundesonen.no

Reisevei til turområde


Puera
 Share

Recommended Posts

Heisann! Bare et lite spørsmål, når dere går tur med hunden(e) kjører dere langt for å finne bra turområde til daglig? Jeg har ikke noe særlig med turområder akkurat her jeg bor så når jeg skal på småturer blir det å rusle rundt i nabolaget og i boligfeltene her. Skal jeg på lengre turer må jeg gjerne kjøre 20-30 minutt hver vei. Favorittruta ligger sirka 30 minutt kjøretid hver vei fra her jeg bor så den blir helst i helgene når jeg har litt bedre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Kan fint gå turer hjemmefra, men liker å variere turene våre :) Kjører ofte til nabodalen. Det tar ca 10 min å kjøre. Noen ganger kjører jeg til en rute på høyfjellet, og det tar nesten en time hver vei (typisk i helgene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler, har gått mye rundt i nabolaget og har vært mye i marka rundt om. 20 min går det nå fort om man skal komme seg til allrighte turområder fra der jeg har bodd. Om vinteren farter vi gjerne enda litt lengre for å finne skiløyper som er fine å gå i med hund/for å finne snø.. men det er jo ingenting i veien for å gå i nærområdet, med mindre man blir lei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører fort en mellom 10-20 minutter flere ganger i uka for å gå tur i skogen. Alternativet er å traske gatelangs i byen, og det blir hvert fall jeg litt lei av samt at pinnedyret etter noen dager nærmest sitrer av trang til å få løpe fra seg :P Når jeg en gang skal kjøpe meg noe, så blir det nok et sted hvor jeg helt kan gå til et skogområde eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av å variere turområder så jeg kjører ofte for å gå andre steder, men etter vi flytta til Elverum har jeg nesten ikke kjørt noe sted da jeg har milevis med skogsstier på kryss og tvers 15 min gange fra her vi bor. Det vil nok endre seg litt når det blir lysere tider da, når man går med hodelykt så spiller det ikke såå stor rolle hvor vi går for da ser jeg ikke så mye rundt meg lell :P 

Når vi får kjøpt oss bolig så er faktisk et av hovedkriteriene at det er mange og varierte turområder i grei nærhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Finnskogen rett bak huset så trenger ikke å reise langt for å finne gode turveier. Men hadde jeg hatt bil kunne jeg nok fint funnet på å reise en halvtime/time hver vei for ekstra lange skogsturer i nye områder/sammen med andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører gjerne 20-50 min i hverdagene for å komme til egnet turområde. Litt ettersom hvor mye skole vi har, men stort sett så kjører vi ett stykke 3-4 ganger i uka. Vi har store parker rett utenfor døra, men det er tidvis litt for mye folk og hunder dor min del :P Jeg trenger noen turer i uka hvor jeg kan gå uten å møte folk hvert andre minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi bor i Oslo nå kan vi gå inn til Østmarka, men det er et par km langs trafikkert vei, så det hender vi kjører til Østmarkssetra når vi skal gå langt tur. 

Det nye huset vi snart flytter til har marka omtrent i hagen, så da blir det veldig lett å komme seg ut! Det er Østmarka man går ut i der også, så det blir toppers, faktisk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst på at det skal være turområder i nærheten når jeg bosetter meg, og da jeg flyttet for et drøyt år siden var det til et hus på landet i skogkanten - så halve året kan jeg bare gå ut døra og opp ei skråning, så er jeg i skogen. Ellers i året er det beitedyr der.

Men jeg har bare fem kilometer å kjøre til en almenning, hvor det er 40-50 mil med skogsbilveier som det er nydelig å gå tur på, så vi kjører dit og går tur når det er beitetid i skogen hos meg. Jeg bruker almenningen ellers på året også, både for å få avveksling og for å trene hundene på forskjellig vis. På skogsbilveiene kan vi trene ved å trekke kjetting eller vogn, mens i skogen kan vi løpe løs. Jeg har også en gammel skade i et bein som gjør at jeg ikke kan gå i ulendt terreng når den krangler, så da er almenningen en velsignelse - jeg kan gå i timer på jevne veier.

Ellers kan jeg en sjelden gang godt kjøre et stykke for å få en annerledes turopplevelse - jeg har Gaustatoppen på min "bucketlist", for eksempel. Jeg kan også utnytte andre turområder når jeg likevel er på farta - for eksempel var det veldig fine turområder der jeg bodde før (tre mil herfra), så det hender jeg stopper for å gå tur der om jeg likevel kjører forbi i andre anledninger. Men jeg liker at jeg ikke må bruke mye tid og bensin på å få gitt hundene aktivitet, at jeg har valgmuligheter innenfor en grei radius, og mye av det innenfor gangavstand. Det var viktigere enn mye annet da jeg kjøpte hus i 2015. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Østmarka rett over veien, så det tar oss to minutter å gå før vi er i skogen. Veldig deilig, spesielt når jeg ikke kjører bil!

Før hadde vi Lillomarka et kvarter unna til fots. Vi var veldig bevisste på at vi måtte ha skogen nært da vi kjøpte leilighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...