Gå til innhold
Hundesonen.no

Mange går for lite tur med hunden


Pringlen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er kjempefint med slike artikler fra tid til annen, for selv om en del hundeeiere er på andre aktiviteter med hundene sine  og ikke går så mye tur så tror jeg ikke de tilhører majoritete

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å anslå hva slags tur som er bra nok. Hunder er forskjellige og folk er forskjellige, så man kan ikke si at X = bra nok. Men at de må få ut for å røre seg mer

Det viktigste for min del er hundens LIVSKVALITET. Å gå ørten timer tur gir ikke nødvendigvis hunden god livskvalitet, og hva som er ideelt varierer fra hund til hund (både innen og mellom raser). Hun

Jeg tror nok mange hunder får altfor lite stimulering. Men jeg syns ikke at "tur" nødvendigvis forteller hvordan ståa er totalt sett. Her i huset kan det variere fra 30 minutter til flere timer med "tur" per dag, men de dagene de fysiske turene er korte er vi gjerne på 2 - 4 timer med annen type aktivitet: smeller, id-spor, blod-spor, lydighet, rally, agility osv. Døgnet har 24 timer, og det skal gå opp. Og enkelte dager er hundene med meg på jobb og får "jobbe" med pasienter -noe de blir slitne av, selv uten lang "tur".
Men som sagt: jeg tror nok flertallet får for lite aktivitet. (Jeg er nok ikke gjennomsnittet uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Jeg tror nok mange hunder får altfor lite stimulering. Men jeg syns ikke at "tur" nødvendigvis forteller hvordan ståa er totalt sett. Her i huset kan det variere fra 30 minutter til flere timer med "tur" per dag, men de dagene de fysiske turene er korte er vi gjerne på 2 - 4 timer med annen type aktivitet: smeller, id-spor, blod-spor, lydighet, rally, agility osv. Døgnet har 24 timer, og det skal gå opp. Og enkelte dager er hundene med meg på jobb og får "jobbe" med pasienter -noe de blir slitne av, selv uten lang "tur".
Men som sagt: jeg tror nok flertallet får for lite aktivitet. (Jeg er nok ikke gjennomsnittet uansett).

Absolutt. Å "gå tur" (med hunden i bånd, gangfart) er ikke et godt mål på aktivisering for hunder :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der jeg ser klarest at gubben ikke kunne hatt Uno alene. Han tror at Uno får nok aktivitet og stimuli ved å gå to turer på ca 45 min pluss tisseturer morgen og kveld... vanlige båndturer på fortau og gatelangs i boligområde, i gangfart. Og gubben går såpass sakte at jeg blir utålmodig, det er ikke bare hunden som har lyst å trekke litt i båndet da. Stimuli på sånne turer er sniffing av flekker, fiksering/utagering om vi møter andre hunder, og å gire seg opp pga katter. Han ser ikke poenget i å delta på miljøtrening, lydighetstrening, hundesporter eller fellesturer, han gidder ikke gå i skogen så Uno får løpe løs. Inne vil han helst ha en hund man ikke merker noe til bortsett fra kos, han kan være med på litt lek om han kan se på tv/pc samtidig.

Som aktiv unghund ville det fort blitt en hund med overskuddsenergi og unoter av ham om det var alt han fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå flere dager uten "tur" her i heimen. Men det betyr ikke at ikke Stella har et aktivt og stimulerende liv. Jeg jobber 80%, så 3 hele dager i uka er jeg sammen med henne hele døgnet. Vi bor på gård, og har mange dyr som krever sitt stell daglig. Stella er med på alt. Mens jeg er på jobb har hun eget rom, med luke ut i inngjerdet hage. I sommer bodde det også en andemor i innhegningen (holder gresset nede!). Hun la egg, ruget i 5 uker, og fikk en haug andunger som vokste opp i innhegningen, der Stella da går mens jeg er på jobb. Nå bor det 30 nyklekkede kyllinger inne på rommet hennes, i et bur med varmelampe. Så hun har mye selskap :P ! Resten av døgnet er vi sammen hele tiden, hun sover også i senga. Fridager kan vi bruke nesten hele dagen ute hos dyra nå på vinteren, eller ute i hagen/på gården med ulike prosjekter på sommeren. Etter jobb er det et par timer med samme arbeid. Tunet er ca 4 mål inngjerdet, hvor Stella kan gå fritt mens jeg er hjemme. Hun elsker å være ute, og driver stadig med noe på egenhånd, være seg jordrottejakt eller patruljere grensa for å sjekke om naboens katter våger seg på besøk. Hun kan sitte i flere timer og titte utover "riket" sitt, vi har litt utsikt, så hun har god oversikt. Nesa går, og hun følger med på alt. I kaninstallen og fjøset er det musejakt og mye som skjer, så der får hun jobbet en del. Vi leker gjerne med å kaste ball ute.
Stella er harmonisk og grei, og virker fornøyd med dette livet. Men sett i forhold til mosjon så har både hun og jeg godt av å komme oss oftere ut på tur, så vi skal bli flinkere til dette nå i år :) Vi har jo endeløs, vakker natur rett utenfor stuedøra...

"Tur" trenger ikke være eneste måleenhet på hvor aktiv eller sysselsatt hunden er, det er mitt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, enna skrev:

Jeg tror nok mange hunder får altfor lite stimulering. Men jeg syns ikke at "tur" nødvendigvis forteller hvordan ståa er totalt sett. Her i huset kan det variere fra 30 minutter til flere timer med "tur" per dag, men de dagene de fysiske turene er korte er vi gjerne på 2 - 4 timer med annen type aktivitet: smeller, id-spor, blod-spor, lydighet, rally, agility osv. Døgnet har 24 timer, og det skal gå opp. Og enkelte dager er hundene med meg på jobb og får "jobbe" med pasienter -noe de blir slitne av, selv uten lang "tur".
Men som sagt: jeg tror nok flertallet får for lite aktivitet. (Jeg er nok ikke gjennomsnittet uansett).

Enig! Nå er nok jeg i overkant aktiv med hundene mine og det setter ikke jeg som standard overhodet. MEN når man har brukshunder, og da kanskje spesielt fra brukshundlinjer, skal man være obs på at de trenger fysisk fostring sammen med hjernemat. Jeg kunne aldri hatt brukshunder og ikke gått daglige turer med dem på minimum halvannen time. En time sammenhengende om man skal trene/eller har en psykisk aktiv dag. Det fysiske gjør så mye for det psykiske og uten fysisk mosjon funker det psykiske dårligere. 

Så ser jeg jo at det finnes unntak for aktivitet å. Mynder er jo spesielt opptatt av vær og vind, de vil helst bo i ørkenen en vindstille dag med sola på. Så jeg skjønner jo at de går inn i full streik om det er regn, vind og slaps ute. En skal jo ikke tvinge de på tur bare fordi alle sier man MÅ ut på tur. Det finnes jo hunder av den sorten i alle raser, og de trenger man ikke å tvinge ut om de virkelig hater det! Så vet jeg at syke nå steiler, og så klart det finnes jo unntak! Er man alvorlig syk, febersyk, brukket ett bein i kroppen og lignende, så er det jo klart at man ikke kan gi hundene det samme, da må de finne seg i ro og rusleturer i området. Jeg snakker nå om en normal god helse. En kan aldri forsikre seg mot 40 i feber liksom. Er man psykisk syk, så er turer bare godt for en. Å joda, jeg vet utmerket godt hvordan det er å være psykisk syk, siden jeg er klinisk deprimert  ;) 

Jeg er inne i en periode hvor jeg ikke gidder å trene, men jeg går mye tur. Det skal aldri gå utover mine store aktive hunder at jeg ikke gidder. Da kan jeg faktisk ikke ha store aktive hunder. Jeg har også en bitteliten sak, hun er med oss på våre vanlige turer, men i helgene går hun med min datter som rusler snuseturer rundt kvartalet. Hun er fornøyd med det og jeg bryr meg ikke så veldig, men det skal ikke være normalen. Hadde det vært en av de store hadde jeg blitt sint. 

Min dag ser slik ut (og den er ærlig): 
- Hage når vi har stått opp og jeg spiser frokost og skriver sure innlegg uten filter på sonen/facebook. 
- 2 timers tur helst i skogen, hvor jeg prøver å legge inn trening
- Hage når man ønsker det
- 20/30 min tur på kvelden før vi legger oss. 

For noen er dette galt, for andre er dette for mye, for andre igjen er det kanskje for lite. Det er helt ok, men bikkjene trenger luft og bevegelse. Noen fordeler kanskje turene utover hele dagen og det er faktisk helt ok det å. Men ett minimum av 2 timer pr dag er da ikke for mye forlangt? 30 min på morgen, 1 time på ettermiddag, 30 min på kvelden? Er det for mye å forlange for en frisk hund med en relativt frisk eier med ett relativt normalt liv? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste får bra effekt selv av å røre på hunden også. Her har de verdens beste "unskyldning" for å komme seg ut også gjør de det fremdeles ikke :(   Mine løper med meg i skogen rundt en mil hver dag , så mye som mulig av turen foregår løs ( med hjertet i halsen :D )  Også tilbringer de 4 / 5 timer i hagen sammen i tillegg men der engasjerer ikke jeg meg , de løper og leker og vil stort sett bare være ute når folk er hjemme til å åpne døra for dem

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går lite tur med hundene mine. I sommerhalvåret noe mer.  Men de trenes mye da. Foran vogn og slede.  

 

Det finnes mange aktiviteter som er bedre aktivisering for hunder enn å tusle rundt i bånd. Men for de hundene som ikke får noe som helst annet er tur bra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Margrete said:

Min dag ser slik ut (og den er ærlig): 
- Hage når vi har stått opp og jeg spiser frokost og skriver sure innlegg uten filter på sonen/facebook. 
- 2 timers tur helst i skogen, hvor jeg prøver å legge inn trening
- Hage når man ønsker det
- 20/30 min tur på kvelden før vi legger oss. 

Jeg syns dette er helt greit for gjennomsnittet av hunder, og det er absolutt overkommelig for de aller fleste, selv om man er i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å anslå hva slags tur som er bra nok. Hunder er forskjellige og folk er forskjellige, så man kan ikke si at X = bra nok. Men at de må få ut for å røre seg mer enn i en liten hundegård / mer enn bare tissetur rundt kvartalet er vel de fleste her enige om. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Line skrev:

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å anslå hva slags tur som er bra nok. Hunder er forskjellige og folk er forskjellige, så man kan ikke si at X = bra nok. Men at de må få ut for å røre seg mer enn i en liten hundegård / mer enn bare tissetur rundt kvartalet er vel de fleste her enige om. 

Enig. Vi har en tendens til å være litt firkanta og skjematisk i måten vi tenker på når det gjelder hunder. Mennesker skulle også helst hatt en skikkelig styrketreningsøkt + et par timers tur i kupert terreng hver dag, uten at vi besvimer av misbilligelse hvis vi hører om noen som ikke gjennomfører det. Jeg vil påstå at mine hunder trives med livet sitt, ingen av dem er overvektige eller har påfallende dårlig kondis. Som kjent for mange så har jeg både artroseknær og mange interesseområder i tillegg til hund. Antallet minutter tur hver dag varierer ganske mye, og timeslange turer er det jaggu langt mellom. Men hundene er sammen med meg når jeg ikke er på jobb eller møter, de dilter i hælene på meg både ute og inne og vi leker mye. Et hundeliv kan være så mangt, på samme måte som et menneskeliv. Det viktigste er at man trives og tar så godt vare på kropp og sjel som mulig.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringlen skrev:

En times tur??

Sånn kan det jo også fungere, å gå en time eller to med hunden (er som å se meg, tenker jeg :P ) Men han kan sikkert krysse av for å gå lenge med hunden hver dag, tenker jeg :)

Nesten som å se meg det der :lol: bare at Nemi går løs utenom båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pringlen skrev:

En times tur??

Sånn kan det jo også fungere, å gå en time eller to med hunden (er som å se meg, tenker jeg :P ) Men han kan sikkert krysse av for å gå lenge med hunden hver dag, tenker jeg :)

:lol: !  

 

Jeg har kronisk dårlig samvittight for mine hunder  som får altforlite rene turer. Trøsten min er at de løper løs minst tre ganger pr dag i vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er forskjell på eiere og der er forskjell på hunder. Men det er ikke en hemmelighet mener jeg, at en del adferdsproblemer kunne ha vært unngått om en hunde-eiere hadde aktivisert hundene sine mer enn hva de faktisk gjør.


Og så er der noen få hunder som slett ikke er glad i aktivitet. Gjennom årene har jeg hatt to slike, og de fungerte ikke hjemme hos meg - de vantrivdes og ble stressa av aktivitetsnivået til familien her. Og jeg ble ganske gretten av hunder som ikke ville være med ut på ymse aktiviteter (de boikotta aktivitetene rett og slett - veldig demonstrativt). De har fungert veldig bra i nye familier som syns livet skal leves i langsomt tempo.

Så det er viktig å matche rett hund med rett eier - også ift behov for aktivisering. Noe mange ikke tar høyde for når de velger hund, og som oppdrettere heller ikke alltid er bevisst på i valg av valpekjøpere.
Og igjen - aktivisering er ofte mye annet enn "tur". Men de fleste gjennomsnittlige hunde-eiere går "tur" som aktivisering, og ofte som eneste aktivisering. Og da mener jeg der er et minstemål for "tur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint med slike artikler fra tid til annen, for selv om en del hundeeiere er på andre aktiviteter med hundene sine  og ikke går så mye tur så tror jeg ikke de tilhører majoriteten. Jeg håper det kan være med på å åpne øynene til enkelte og gjerne tråkke noen på tærne. 

Jeg har en noen bekjente og slekt med hund som rett og slett får bedrøvelig lite stimuli. Det er helt vanlige folk, både med og uten familie, som har hund for kos, men hvor tur eller annen aktivitet med hunden ikke er en prioritet. Jeg kommer ofte i prat med andre hundeeiere og det er feks ikke sjelden jeg har hørt at små hunder ikke trenger så mye tur. Den ene jeg vet om ligger i tillegg i bur natt og dag... Da hjelper det lite å kalle det "en aktiv del av familielivet" å ha hunden snusende under bordet etter leverpostei-skorper fra minstemann et par timer om ettermiddag/kveld før den skal tisse i hagen og legge seg i buret igjen. 

Så hurra for fokus på dette sier nå jeg. 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
17 minutter siden, yurij skrev:

Men om vi snakker minstemål burde det ikke være ulogisk..... Hverken for folk eller fe

Det er jo gått ut med minstemål for folk. Selv om mange ikke følger det. Litt forskjellige meninger bland eksperter også, men minst en halvtime hver dag eller minst 10000 skritt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Det er jo gått ut med minstemål for folk. Selv om mange ikke følger det. Litt forskjellige meninger bland eksperter også, men minst en halvtime hver dag eller minst 10000 skritt hver dag.

Det finnes vel ingen grunn i verden for friske folk å forsvare noe under 30 min pr dag?  Eller for friske hunder under 60 min pr dag?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Fordi en brukshund trenger mer enn en selskapshund uten sunn anatomi, også som minstemål.

Er ikke dette en tankegang som gjør at noe begynner å gå galt? Som sagt minstemål! Når man godkjenner at disse hundene ikke engang klarer minstemålet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...