Gå til innhold
Hundesonen.no

Stueren valp ?


Guest Aulie
 Share

Recommended Posts

Jeg får inntrykk av at det varierer veldig på hvor lang tid det tar før valpene blir helt stuerene.

Jeg lurer på hvordan erfaring dere har og hvilke triks bruker dere for å gjøre de stueren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 6 mnd og enda ikke stueren:no:har alltid tatt henne ut etter at hun har sovet,spist og lekt, og oftere enn det og. Gitt ros og godbit når hun tisser ute og oversett når hun tisser inne. men det går treigt likevel. Hun har hatt stor fremgang da og nå har vi hatt 2 uker uten uhell inne. Men hu pissa på dørmatta i dag så den må nok bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Min eldste var vel så og si husren ved 6 mnd. alder hvert fall(husker ikke eksakt, det går liksom seg til av seg selv), men det hendte hun hadde et uhell om hun var lenge alene hjemme etter dette også(nå har vi dog begynt å gå en 20 min tur med henne før hun skal være alene, så hun får tømt seg skikkelig, og da har det ikke vært noen uhell). Etter hun passerte 14-15 mnd. har det ikke vært noe. 

Schäferen jeg hadde var godt over året før jeg kunne si hun var husren(hun kunne da altså tisse inne mens vi var der fordi det plutselig ble krise), men hun gikk på kortison fast fra hun var 6 mnd. så det gav oss et veldig tilbakefall i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tror jeg ble stueren ved 5 mnd alderen? Eller, han er vel 7-8mnd nå og har ikke hatt uhell inne på veldig lenge. Men han var sånn som ikke drøyde med å tisse når han våknet, så jeg sov med joggebukse og genser(med nøkler, bæsjeposer og godbiter i) en god stund... Nå lufter jeg han alltid rett før leggetid og rett før han skal være alene hjemme.

Han forrige tok noe lengre tid å få blærekontroll på, men han va vel stueren ved 10mnd alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendepunktet for meg er når jeg kan stå opp om morgenen, gå på badet og stelle meg FØR jeg går ut med hunden xD Da begynner den å bli ganske så husren og flink til å holde seg. Sånn i stedet for å kaste seg ut av senga og løpe ut som det første du gjør om morgenen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sprettballen skrev:

Vendepunktet for meg er når jeg kan stå opp om morgenen, gå på badet og stelle meg FØR jeg går ut med hunden xD Da begynner den å bli ganske så husren og flink til å holde seg. Sånn i stedet for å kaste seg ut av senga og løpe ut som det første du gjør om morgenen.

Enig. Jeg måtte også ganske lenge bære han fra det sekundet han våknet, mens jeg hev på meg skoene, låste meg ut, sprang ned en etasje, låste meg ut der også og kom frem til plenen. Og han var ikke akkurat liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har vært veldig forskjellig med de valpene jeg har hatt, selv om jeg innbiller meg at jeg gjør cirka like ting. Det er individforskjeller, og hvilken tid på året de er født virker også til å spille noen rolle.

Yngstemann her er født i april, jeg hentet ham fra Finland ei uke før han ble fire måneder, og han var da å anse som stueren. Han hadde vært mye ute i løpet av sommeren, og alt av dører ER mer åpne på den tiden av året. Vi hadde kanskje et par uhell de første morgenene, fordi JEG måtte så på do at jeg ikke rakk å ta ut hundene først, så da tok jeg ham med på badet og forsøkte å distrahere ham til vi kunne gå ut - og det lyktes ikke alltid. 

Den forrige tispa mi var vel ni-ti måneder før jeg hundre prosent anså henne som stueren også på dagen (nettene var enklere for henne - da sov vi jo). Hun var født i august, så vi fikk en lang og kald vinter sammen i valpetiden, som både gjør det litt mer kronglete å komme seg fort ut med sko og jakker og skit, de spiser også snø som skal ut igjen, og hun fikk i tillegg en heftig runde med UVI som satte oss 47 steg tilbake - en får ikke stueren en syk valp, og dermed mistet hun alt av rutiner de ukene det tok før hun var frisk igjen. 

Det er som med barn - noen dropper bleier tidlig, andre må ha de lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alt fra 13 uker til 9 mnd. 

Den på 9 mnd hadde veldig treig utvikling av lukkemuskelen rett og slett. Hun kunne våkne og begynne løpe mot døren imens hun tisset. 

Hannhunden jeg har nå fikk jeg vet nesten 4 mnd. Han har pr d.d. tisset inne 2 ganger og bæsjet inne 2 ganger. Begge gangene når jeg var på jobb og han ikke har klart holde seg. Jeg regner han som husren selv om han fortsatt kan ha uhell når jeg er på jobb. Han går til døren og gir beskjed når jeg er hjemme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp igjennom åra har jeg hatt 4 hunder. 

1 blandingshund, brukte nesten 10 mnd på å bli helt tørr. Vi fikk hun på høsten, og det var mye snø det året. Samtidig var vi jo barn, og mutter og fatter hadde vel nok annet å holde på med enn å få bikkja stuerein så fort som mulig. Dette var i 1999. 

2 blandingshund, brukte 5 mnd pga gjentatte urinveisinfeksjoner. Dette var i 2006. 

3 aussie, brukte 1 mnd. Hun er den det gikk fortest med. Dette var i 2008. 

4 kortis, brukte 2 mnd. Han var 4 mnd når vi fikk ham, og ikke vent til å gjøre fra seg ute. Dette var i 2014. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første, blandingshund, ble ganske fort husren, gikk nok ikke mer enn en uke eller to før hun tydelig gav beskjed når hun måtte ut. Født ute, og bodde de første 8 ukene i kjeller. 

Nr to var husren ca 3 mnd gammel. Varte helt til han begynte å glede/nervøs tisse 6-7mnd gammel, og holdt på til han var ca 18mnd med det. 

Gronnis nr 1 mener eg var 7-8 mnd, før han tok poenget. Han syntes lenge det ikke var nødvendig å holde seg mens eg var på jobb, selv om han var i stand til det :)

Gronnis nr to kom i hus ca 4mnd gammel, og var så og si husren. Helt fin hjemme fra 5-6 mnd, og på besøk fra ca 7mnd. 

Felles for alle valper, eg har "svingdør" fra de kommer i hus. Ut etter mat, soving, drikking, etter lek, under lek osv... Fjerner også alt av mykt underlag, så de ikke skal falle for fristelsen å tisse der. Så går det som regel av seg selv. Noen bruker kort tid på å skjønne det, andre er tregere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja her ble utrolig fort husrein, han sa ifra når han måtte på do ved 3måneders alder og holdt seg så godt han kunne frem til vi slapp han ut. De gangene han hadde uhell var min egen feil da jeg var for sen til å åpne døra for han. 
Nå skal jeg hente min hund nr2 om 9dager så blir spennende å se hvor fort han lærer å bli husrein :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er 9 mnd nå, hun er forsåvidt stueren, men står døra til rommet til datteren min åpen vil hun alltid inn der å bæsje ? hun får heldigvis sjelden sjangs!! Hun tisser også inne hos andre, særlig de som har hund... Litt usikker om det kommer av at hun har løpetid. Men hun holder seg en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frk-franzen skrev:

Mi er 9 mnd nå, hun er forsåvidt stueren, men står døra til rommet til datteren min åpen vil hun alltid inn der å bæsje ? hun får heldigvis sjelden sjangs!! Hun tisser også inne hos andre, særlig de som har hund... Litt usikker om det kommer av at hun har løpetid. Men hun holder seg en arbeidsdag.

Da er hun jo strengt tatt ikke stueren :) Men det kommer. Bare å fortsette å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første hunden min ble veldig fort stueren. Tipper hun var det etter 1 mnd eller noe. 

Den andre valpen brukte vel 2-3 mnd for å bli helt stueren, men hun hadde ikke så mange uhell inne til sammen likevel.

Min tredje valp var fort stueren på dagtid, men det tok noen mnd før hun ble helt stueren på natta. Likevel var hun helt stueren innen hun var 5 mnd. 

Den siste hunden vi har fått i hus er voksen. Så vanvittig deilig å slippe å tenke på dette med dotrening! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå fire måneder. Hun holder seg godt i mange timer , men avogtil så ser ikke vi når hun "sier" ifra (ser på døra) så da tisser hun inne. Har inntrykk av at hun kun tisser inne når hun virkelig ikke klarer å holde seg mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twist var 7 mnd da jeg fikk han, på det tidspunktet var han ikke husrein enda. Holdt seg om natten, men tisset inne på dagtid om jeg ikke var flink nok til å lufte han ofte. Nå er han 9 mnd og husrein :) Hunder jeg har hatt fra de var 8 uker har som regel vært husrene rundt 4-5 mnd. Sommervalper er enklere, ikke bare er man ofte mer ute og dørene er åpne, men man slipper også ting som UVI som kan gjøre at treningen tar lenger tid. Hvor god jobb oppdretter har gjort med valpene spiller også en stor rolle i hvor fort de blir husreine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...