Gå til innhold
Hundesonen.no

Innestengt i bur 18 timer i døgnet


Justisia
 Share

Recommended Posts

Fra Dyrehjelperne på Facebook:

Ringsaker-kvinne har vært i Mattilsynet sitt søkelys siden 2010. 
Hun har 50-60 hunder oppstallet i små transportbur og 32 var miniatyrhunder. 
Oppstalling i små bur som vist på bildene i opptil 18 timer er i strid med dyrevelferdsloven. 
Så hvorfor fjerner ikke Mattilsynet alle hundene umiddelbart? 
De har krav på mosjon , meningsfulle aktiviteter hver dag. 
Mattilsynet var første gang hos kvinnen i 2010 og har siden den gang vært på seks inspeksjoner. 
Så hvorfor har ingenting skjedd? 
Mattilsynet sier de har "PRØVD" å få til reduksjon av antall hunder. 
De sier også at de har hatt tilstrekkelig tilgang til mat og vann. 

Mattilsynet "SKJERPER NÅ" tonen overfor kvinnen for å sikre dyrevelferden. 
Nå får hun etter minst 6 år lov til å ha ca.20 hunder. 
Det er også mulig hun ilegges forbud mot avl. Kvinnen har frist til 31. januar med å rette seg etter krav fra Mattilsynet. 
En advokat skriver til Mattilsynet at kvinnen har redusert med 8 hunder siden de var på tilsyn i oktober i fjor. 
Nå ber advokaten om at fristen blir utsatt. 
Kvinnen har igjennom årene ikke fulgt Mattilsynet sitt pålegg om å redusere antallet. 

Om ikke Mattilsynet ivaretar dyrevelferden i dette landet vårt hvem skal gjøre det da? 
Noen må være dyrenes talerør.?
----

Artikkelen er å finne i Østlendingen.no, men det er en + reportasje.

Skjermbilde 2017-01-19 kl. 20.26.17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig er det vel ikke? Det er da ikke uvanlig at folk har hundene sine i bur både om natta og mens folket er på jobb. Om vi sier 8 timer søvn og 8 timer jobb, så er vi jo oppe i 16 timer bare der? 

Eller er det antall hunder? Det er da ikke så lenge siden vi diskuterte det, og det var jo ikke noe stress at folk hadde huset fullt av hunder, jo? 

Eller er det det at Mattilsynet bruker bøtter og spann av tid på å faktisk gjøre noe? Det gjør de jo alltid..

Jeg er for kynisk til å synes at dette er utrolig. Det burde vært utrolig, men det er ikke det. Stakkars bikkjer, da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, 2ne skrev:

Helt utrolig er det vel ikke? Det er da ikke uvanlig at folk har hundene sine i bur både om natta og mens folket er på jobb. Om vi sier 8 timer søvn og 8 timer jobb, så er vi jo oppe i 16 timer bare der? 

Eller er det antall hunder? Det er da ikke så lenge siden vi diskuterte det, og det var jo ikke noe stress at folk hadde huset fullt av hunder, jo? 

Eller er det det at Mattilsynet bruker bøtter og spann av tid på å faktisk gjøre noe? Det gjør de jo alltid..

Jeg er for kynisk til å synes at dette er utrolig. Det burde vært utrolig, men det er ikke det. Stakkars bikkjer, da.  

Mja, det handler vel også litt om at mattilsynet ikke følger opp sine egene retningslinjer for oppstalling?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne sier, det er dessverre ikke så utrolig, at hundene tilbringer 18 timer i bur. Forferdelig ja men det er nok ikke så sjeldent forekommende som man liker å tro..

Forbausende mange mener tydeligvis at det er helt innaførr å ha hunden i bur på natta, mens de er på jobb og så litt til, hvis de skal  på besøk, handle o.s.v.  Hvilket fort blir både 16 og 18 timer pr.døgn. De skjønner ikke at man reagerer heller, for hvis det ikke var bra for hunder å være i bur, så hadde det vel ikke vært solgt bur heller? Oppdretter, zoobutikken og bekjente anbefaler det jo også.. Ja og så må man jo ikke glemme at det er direkte livsfarlig for hunden å være løs alene hjemme.. Det er forresten gjerne de samme folkene som klager på at hunden er 'håpløs' når den er løs inne og stikker av hvis den får sjansen ute. Forstå det  den som kan..

Når det gjelder denne saken, så er det jo bare ennå et eksempel på at Mattilsynet er en vits! De har holdt på i 6-7 år med samme sak og ennå har de ikke fått gjort noe av betydning. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Mja, det handler vel også litt om at mattilsynet ikke følger opp sine egene retningslinjer for oppstalling?

Det gjør de jo aldri? Hvordan skal de få kontrollert det at folk har kjøpt store nok bur til alle disse bikkjene som trenger trygge huler for å ikke ta selvmord ved å spise ting de ikke skal, liksom? 

Jeg går ut fra at de har en prosedyre de må følge, og vi kan alle være enige om at den prosedyren tar for lang tid. Spørsmålet er jo om den tar lang tid fordi at folk i Mattilsynet generelt er trege og evneveike (som de ofte fremstilles som i diskusjoner som dette), eller om det er fordi at regelverket de må forholde seg til tvinger de til å være trege. Er det noen som egentlig veit det?

Jeg tror - jeg veit ikke altså - at hensynet til mennesket bak disse dyretragediene er større enn hensynet til dyrene, og da må det jo gå tregt da, for mennesker får 10.000 sjanser til å ordne opp i ting. Jeg syns strengt tatt ikke folk trenger så mange sjanser når det går ut over andre levende vesener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 minutter siden, 2ne skrev:

Det gjør de jo aldri? Hvordan skal de få kontrollert det at folk har kjøpt store nok bur til alle disse bikkjene som trenger trygge huler for å ikke ta selvmord ved å spise ting de ikke skal, liksom? 

Jeg går ut fra at de har en prosedyre de må følge, og vi kan alle være enige om at den prosedyren tar for lang tid. Spørsmålet er jo om den tar lang tid fordi at folk i Mattilsynet generelt er trege og evneveike (som de ofte fremstilles som i diskusjoner som dette), eller om det er fordi at regelverket de må forholde seg til tvinger de til å være trege. Er det noen som egentlig veit det?

Jeg tror - jeg veit ikke altså - at hensynet til mennesket bak disse dyretragediene er større enn hensynet til dyrene, og da må det jo gå tregt da, for mennesker får 10.000 sjanser til å ordne opp i ting. Jeg syns strengt tatt ikke folk trenger så mange sjanser når det går ut over andre levende vesener. 

Vet i hvertfall at folk kan trenere med å omregistrere. I den saken jeg leste om så gjaldt det hest, men ved omregistrering så måtte Mattilsynet begynne på nytt og selv om det ble omregistrert til andre i samme bolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Det gjør de jo aldri? Hvordan skal de få kontrollert det at folk har kjøpt store nok bur til alle disse bikkjene som trenger trygge huler for å ikke ta selvmord ved å spise ting de ikke skal, liksom? 

Jeg går ut fra at de har en prosedyre de må følge, og vi kan alle være enige om at den prosedyren tar for lang tid. Spørsmålet er jo om den tar lang tid fordi at folk i Mattilsynet generelt er trege og evneveike (som de ofte fremstilles som i diskusjoner som dette), eller om det er fordi at regelverket de må forholde seg til tvinger de til å være trege. Er det noen som egentlig veit det?

Jeg tror - jeg veit ikke altså - at hensynet til mennesket bak disse dyretragediene er større enn hensynet til dyrene, og da må det jo gå tregt da, for mennesker får 10.000 sjanser til å ordne opp i ting. Jeg syns strengt tatt ikke folk trenger så mange sjanser når det går ut over andre levende vesener. 

Nei, jeg vet heller ikke hvordan saksgangen her er. Men i dette tilfellet er de inne i bildet, og følger tydeligvis hundeholdet. Det gjør de ikke hos hvermannsen, som har en hund under like forhold/buroppstalling. Så her har de faktisk mulighet til å vise at retningslinjene er verdt mer enn papiret det er skrevet på? Er ikke lenge siden en fyr med foxterriere fikk fratatt/avlivet en haug med friske hunder, fordi de var stallet opp i bur/for små binger. Igjen ser det ut som mt har svært ulik praksis fra sted til sted. Dette går jo igjen i andre dyrevernsaker også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt dårlig av tanken på å sitte krøllet i en boks mesteparten av livet... Jeg klarer heller ikke å fatte at så mange forsvarer det å ha hundene sine i bur både om natten og mens de er på jobb. Noen timer i en periode mens man jobber med problemer (feks destruktiv hund), joda, men ikke som en permanent løsning. Og absolutt ikke om natten i tillegg.

Og at mattilsynet i en slik sak ikke får hjulpet hundene i løpet av 6 år, er skremmende. Eier skulle fått én sjanse til å rette opp det bedritne hundeholdet sitt, deretter skulle mattilsynet kunne gått inn og fjernet hundene hennes. Alle sammen. Trist at det ikke er sånn. Det er kanskje på tide med en opprenskning i rutiner, regelverk eller hva enn det må til for å endre på dette.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tonjek skrev:

Og at mattilsynet i en slik sak ikke får hjulpet hundene i løpet av 6 år, er skremmende. Eier skulle fått én sjanse til å rette opp det bedritne hundeholdet sitt, deretter skulle mattilsynet kunne gått inn og fjernet hundene hennes. Alle sammen.

Veldig, veldig enig  man skal ikke måtte bruke 6 år på en slik sak, uansett! 
Samtidig så er dette egentlig en ganske  hårreisende tanke. Tenk om man hadde hatt samme holdning til andre kriminelle handlinger (dyremishandel ER kriminelt), f.eks. en raner, voldtektsmann, konemishandler, etc.. Første gangen du gjør dette får du bare beskjed at det ikke er lov å gjøre slik, og så får vi bruke de neste årene på å se om du skjerper deg, liksom..

Men ja, jeg tenkte også på at 18 timer i bur er vel nesten mer "normalen" enn ekstremt slik mange ser på hundehold her i Norge i dag? (Dog tror jeg dette har bedret seg de siste årene) Men hvis man har 60 hunder så kan jeg ikke tenke meg de får være løse 8 timer i døgnet..

Susanne

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er helt normalt å ha bikkjene i bur 16+ timer i døgnet.

Det i kombo med artikkelen som står under denne på østlendingen, om at over 60% av hundeeierene i en undersøkelse svarer at de går mindre enn en time tur hver dag, og  11% ikke går tur med de daglig, så høres det jo ut som bikkjer i Norge har det helt fantastisk. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaritaS skrev:

Aha, så det er helt normalt å ha bikkjene i bur 16+ timer i døgnet.

Det i kombo med artikkelen som står under denne på østlendingen, om at over 60% av hundeeierene i en undersøkelse svarer at de går mindre enn en time tur hver dag, og  11% ikke går tur med de daglig, så høres det jo ut som bikkjer i Norge har det helt fantastisk. 

 

Og bare halvparten av befolkningen er i full jobb? + at overvekt og livstilsykdommer øker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, dette er til å bli direkte dårlig av.. Hva fader er poenget med hundehold hvis bikkja skal sitte mesteparten av livet i bur...
Det at damen er oppdretter i tillegg som klarer å forsvare slikt hundehold, helt utrolig.
Og hvem kjøper valper fra slike folk? Hadde jeg sett et rom fullt av bur på den måten når jeg besøkte en oppdretter så hadde jeg snudd i døra, ingen tvil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cams skrev:

Æsj, dette er til å bli direkte dårlig av.. Hva fader er poenget med hundehold hvis bikkja skal sitte mesteparten av livet i bur...
Det at damen er oppdretter i tillegg som klarer å forsvare slikt hundehold, helt utrolig.
Og hvem kjøper valper fra slike folk? Hadde jeg sett et rom fullt av bur på den måten når jeg besøkte en oppdretter så hadde jeg snudd i døra, ingen tvil.

Desverre så tenker folk isteden at de skal "redde" uten å tenke på at de da støtter driften av avlen hennes videre... Det er jo almennkjent at folk er veldig glad i å redde, istedenfor å tenke seg om og sende en bekymringsmelding til mattilsynet istedet.  Folk er jo også så dumme at de går på finn.no annonser med smuglervalper, henter valper på bensinsstasjon osv så ikke overaskende at de velger å kjøpe valpen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cams skrev:

Æsj, dette er til å bli direkte dårlig av.. Hva fader er poenget med hundehold hvis bikkja skal sitte mesteparten av livet i bur...
Det at damen er oppdretter i tillegg som klarer å forsvare slikt hundehold, helt utrolig.
Og hvem kjøper valper fra slike folk? Hadde jeg sett et rom fullt av bur på den måten når jeg besøkte en oppdretter så hadde jeg snudd i døra, ingen tvil.

Det er nok ingen som ser den delen av oppdrettet, tenker jeg... men ser man på personens facebookprofil, ser man at hun har veldig, veldig mange hunder.

NKK syntes visst forøvrig at saken ikke var noe å bry seg om (?!?!?), så det er helt greit at personen har et slikt hundehold og registrerer kull hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke energien på å jobbe mot denne konkrete saken, i stedet for å sarkastisere (...) så inni f*** om alle andre som har en hund i bur i 18 timer innimellom? Jeg har selv hatt hunden min i bur i 7 + 6 timer = 13 timer i døgnet i 1 år, men det er ikke i nærheten av livet til disse hundene fordi hunden fikk alenetid med meg, med tur i skog og fjell i timesvis, hjernetrim og lek med andre hunder i de resterende 11 timene. Denne saken handler om hundeliv som ikke er forenelig med noe, hverken for syke, eldre eller normale hunder. Ingen fortjener slike liv. Det irriterer meg at hundeeiere alltid er så opptatte av å "ta andre", uten å se nyanser og dermed mister hovedfokuset: en dyretragedie. Hva hjelper det å stå å surke/surmule om at man mener ditten og datten om det og det? DENNE saken er føkkings ******. Deretter kan vi ta opp jakthundene i Norge som sitter 18 timer i bur. Deretter kan vi ta opp de 25-30 hundene det er problemløst å ha hjemme. Deretter kan vi ta opp alle sakene innunder hundesonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tuvane skrev:

Det er nok ingen som ser den delen av oppdrettet, tenker jeg... men ser man på personens facebookprofil, ser man at hun har veldig, veldig mange hunder.

NKK syntes visst forøvrig at saken ikke var noe å bry seg om (?!?!?), så det er helt greit at personen har et slikt hundehold og registrerer kull hos NKK.

Nei det overrasker meg ikke.. Med så mange hunder, så blir det vel klingende mynt i kassa hos NKK i form av utstillingsgebyrer og registreringer av hvalper.. Dyrevelferd er vel ikke akkurat første pri hos NKK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...