Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha hunden i bilen mens eg er på jobb


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Frem til nå har eg pleid å ta buss til jobb, mens hundene ligger igjen hjemme. Den minste er da i bur (eg holder på å gradvis venne henne til å være løs, men de siste forsøkene med en hel arbeidsdag har vist seg å gå hardt ut over inventaret) mens den eldste går løs.

Hvis eg en og annen gang har kjørt til jobb så har eg hatt hundene med. Da er eg ute hos dem en gang før og en gang etter lunsj for å slippe de ut og la de strekke litt på seg, gi de litt kos og muligheten til å gå på do. I lunsjen går eg tur med dem i en park like i nærheten. I bilen sitter de i hvert sitt bur som er dypt nok og høyt nok til at de kan stå helt oppreist og kan strekke seg. Det er bredt nok til at de kan snu seg så klart, men ikke til at de kan ligge på siden med utstrakte bein. Så har de vannskål og tepper i buret, og vinduene og/eller bakluken (alt etter om det regner mye eller ikke) står på gløtt.

Nå har eg tenkt å begynne å kjøre til jobb hver dag, og har da egentlig lyst å ha hundene med på jobb for eg syns det er koselig med den lunsjturen. Det eg lurer på er om det er greit? Slik eg ser det så ligger hundene bare i ro og er passive hvis de er hjemme, mens hvis de er med på jobb så får de litt aktivitet i løpet av dagen. Ulempen er så klart at de må ligge i et lite bur, og mattilsynet har jo regler for burbruk som kanskje ikke er i overensstemmelse med denne løsningen?

Utover sommeren kan det jo bli varmt og da er de så klart ikke med, samme om vinteren hvis det skulle bli veldig kaldt. Det ser ikke ut til at de blir lei av å ligge i bilen heller, som regel skal vi jo noe gøy når vi reiser med bil så de hopper villig inn hver gang. Selv når de nettopp har lagt der noen timer.

Kan det være greit for en hund å ha en sånn hverdag? De får så klart skikkelig tur og trening ellers i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så tror jeg nok hundene ville foretrukket å være hjemme og løse med plass til å bytte stilling og underlag heller enn å ligge i bilen nesten en hel arbeidsdag egentlig. Så om de er rolige og synes det er greit å være hjemme, så hadde jeg latt de være hjemme tror jeg. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sær og går litt mot strømmen der :P Jeg ser vel strengt satt ikke store problemet med å ha med hundene, og gå tur med de i lunsjen, har de god nok plass i bilen, så er ikke det noe stress :) På sommerdager så har jeg brukt å sette på hengelås på buret, så har hele bagasjeluka helt åpent. På vintern har det gått helt fint med dekken på, og jeg bruker kupévarmer i bilen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Carro92 skrev:

Jeg er sær og går litt mot strømmen der :P Jeg ser vel strengt satt ikke store problemet med å ha med hundene, og gå tur med de i lunsjen, har de god nok plass i bilen, så er ikke det noe stress :) På sommerdager så har jeg brukt å sette på hengelås på buret, så har hele bagasjeluka helt åpent. På vintern har det gått helt fint med dekken på, og jeg bruker kupévarmer i bilen :)

Det er vel det som er greia. Bilburene høres passelig store ut som bilbur, men som oppbevaringsplass over lengre tid flere dager i uken så synes jeg det høres ganske smått og stusselig ut...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :) 

Som sagt så sitter yngstemann i bur enda når eg er på jobb. Eg trener på å gå fra begge to løse, og varierer hvor lenge eg er borte og øker gradvis. Men så prøvde eg noen hele arbeidsdager, og kom hjem til opptygget inventar. Den minste har også tidligere likt å herje veldig med den eldste, så det har blitt en del bjeffing, som dermed har resultert i naboklage. Så der tar eg ting veldig forsiktig, og hun sitter i bur hjemme.

Hun vil da få det bedre av å være med på jobb (inntil videre ihvertfall), mens eldstemann så klart vil ha mer plass når han er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med yngste og la eldste være hjemme? Har du dobbeltbur så kan du kanskje ta ut skilleveggen så yngste får greit med plass i bilen også?

Jeg hadde valgt å ha med hunden i bilen any day om alternativet var bur hjemme. Som du selv sier så får de tur i lunsjpausen og mulighet til å strekke på seg da. 

Når jeg har med min på jobb så ligger hun i langline med mulighet til å legge seg i bilen litt avskjermet. Noen har også køpt og satt opp hundegårder, men det skjønner jeg at ikke går på en "normal" arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hund i bur i bilen og har gjort det i 3 år, snart 4... Det går bra ? Eldste er hjemme alene da. I løpet av sommeren håper jeg å ha hunderom med tilknytning til hundegård ? Men frem til den tid så blir det hund i bilen. optimalt? Nei! Men sånn er det bare... Av og til må man bare prøve å gjøre det beste ut av saken ? For hunden går det nok på ett ut om den er i bur hjemme vs bilen. på jobb får den i tillegg luftetur

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Polfarer skrev:

Hva med å ta med yngste og la eldste være hjemme? Har du dobbeltbur så kan du kanskje ta ut skilleveggen så yngste får greit med plass i bilen også?

Jeg hadde valgt å ha med hunden i bilen any day om alternativet var bur hjemme. Som du selv sier så får de tur i lunsjpausen og mulighet til å strekke på seg da. 

Når jeg har med min på jobb så ligger hun i langline med mulighet til å legge seg i bilen litt avskjermet. Noen har også køpt og satt opp hundegårder, men det skjønner jeg at ikke går på en "normal" arbeidsplass. 

Ja kanskje eg skal gjøre det, da kan hun ha teppe på den ene siden av buret og ingenting på den andre, så får hun litt mulighet til å skifte underlag i det minste :) Takk for tips!

Eg syns egentlig ikke noe om burbruk hjemme i det hele tatt, og med den eldste har det aldri vært et tema en gang :P Men når alternativet er at de spiser opp veggene så vet eg ikke helt hva eg skal gjøre. Da syns eg det er bedre å sitte i buret i bilen, for da får hun i det minste de avbruddene, og slipper å sitte så lenge av gangen :) 

Eg tror dette blir løsningen frem til hun har lært å være hjemme en hel arbeidsdag uten å bli kreativ! Takk for svar folkens :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Jeg har med hund i bur i bilen og har gjort det i 3 år, snart 4... Det går bra ? Eldste er hjemme alene da. I løpet av sommeren håper jeg å ha hunderom med tilknytning til hundegård ? Men frem til den tid så blir det hund i bilen. optimalt? Nei! Men sånn er det bare... Av og til må man bare prøve å gjøre det beste ut av saken ? For hunden går det nok på ett ut om den er i bur hjemme vs bilen. på jobb får den i tillegg luftetur

Ja eget hunderom og hundegård er jo drømmen :) Men foreløpig bor eg i leilighet i borettslag, så da må det bli andre løsninger imens :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For han jeg har nå så er det himmelen å være med i bilen når jeg skal på jobb. JA selv om han kan ligge løs hjemme og kan følge med på ting som skjer ute eller flytte seg rundt i huset. 

Tror hva som er best for hunden er litt individuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm er veldig ofte med meg på jobb.  Han ligger i stort bur i bilen hvor han kan stå oppreist, snu seg og ligge i vinkel om han vil.  

Han får en luftetur når jeg kommer på jobb, i lunsjen får han løpe fritt i skogen bak kontorene og ellers tur når jeg har en pause.  En kollega av meg har ei tispe som er bestekompisen til Storm og de to leker sammen i lunsjpausen og ellers når enten jeg eller kollegaen min har mulighet til å ta dem med ut.  Så i stedet for å være inne hele dagen så får Storm mange muligheter både til å tisse og å løpe fritt sammen med en annen hund.  Er det varmt i været så er hele bakdøren åpen og bilen står i skyggen så det er ingen fare for at det blir for varmt for ham.  
Jeg har stor hundegård hjemme men der står Amigo når det er ok vær.  Storm står ikke alene i hundegården for han har en tendens til å bjeffe av kjedsomhet og sammen med Amigo er ikke et tema lenger da de har barket sammen to ganger og jeg ikke tør å ta sjansen på en ny konflikt med tanke på Amigo sin sviktende helse.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koda trives bedre i bur i bilen enn løs hjemme. Men det handler nok mer om separasjonsangst. Tok lang tid før han syntes det var greit å være alene hjemme, mens i bilen har det nesten alltid vært ok.

Skal han være over litt lengre tid i bilen nå, er han riktignok løs, for han er over fasen der han gnafset bilinteriør. Jeg har stor bil med seng baki og åpent gulv mellom framsetene, så han har det helt gull der. [emoji4]



I din situasjon vil jeg vel tro at den eldste har det best hjemme, siden den kan gå løs. Men hvis den yngste sitter i bur likevel, er det kanskje hyggeligere å bli med i bilen for å få den lufteturen. Kommer kanskje an på om de trives best sammen, eller hver for seg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...