Gå til innhold
Hundesonen.no

Om urenslighet og markering innendørs


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker at dette ikke er helt "normalt", selv om det nok er vanlig hos enkelte raser. Både hunder og katter er egentlig - er jeg overbevist om - ganske renslige vesener.
Og det at de tråkker rundt i dritten og ev legger seg i det er utrolig motbydelig.... Har gjennom årene hatt EN hund som var slik (og det var hun som ikke virka normal på noen områder). Gulvvask flere ganger per dag...pga alle "fotsporene" med dritt som var dratt utover kjøkken og stuegulv...
 

Ja, jeg er enig. Collie valpene mine er få når de går bortover og tisser for å ikke få det på pelsen i beina..... Aldri om de ville lagt seg i det.. Merker det jo med at hun ikke vasker seg osv og tenkt mitt om det. Heldigvis er det bare dette området, ellers er hun en søt snill hund som er ganske normal. Men dette [emoji52][emoji52]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fatter ikke at folk orker å ha sånne hunder. Og å avle videre på sånne grisebikkjer er helt ubegripelig. Men hver sin lyst 

Som overskriften sier, dette handler om hunder som er urenslige/markerer inne.  Hunder ( og her er det snakk om voksne hunder, ikke hvalper) som er urenslige og /eller markerer innendørs er et pr

Jeg er av den oppfatning at dette ( urenslighet) absolutt burde vært fokus  på hos rasen. Ønsker man å bevare en rase, så er det vel en fordel at folk orker å ha den i hus? Menne nå er jo lundehund i

Mye av det har nok med å gjøre på hvordan oppdretter og valpemor oppdrar valpene, gidder ikke mor å rengjøre så mye og heller ikke oppdretter så de blir vandt til at det er dritt rundt dem så tar det endel lengre tid før dem blir stuerene. Ser det på mine, Trym brukte laaang tid på å bli renslig, og kan fortsatt i en alder av 8 år bæsje og tisse inne (meget sjeldent dog) der var det ikke sånn veldig nøye hos oppdretter, de hadde bare en mopp stående klar og tørket opp etter dem. Mens Vigdis og Tuva tror jeg heller dør før dem gjør noe inne, Vigdis har ikke gjort det siden hun var 6-7 uker gammel, men vi hadde kun 2 valper i kullet så det ble derfor enkelt å gjøre rutiner på at begge to skulle ut etter de hadde lekt, spist, sovet etc. Tuva var også en veldig renslig mor, det har hun til tider fortsatt med og kan fortsatt spise bæsjen til Vigdis ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg snakket med Maj-Brit Iden fra Fjellanger Hundeskole angående salukien min. Hun nevnte at mtp hvor få mynder det var i forhold til andre raser syns hun at hun hadde mange til konsultasjon nettopp pga urenslighet. Hun spesifiserte ikke hvilke raser, men snakket om mynder generelt. Hun mente de var overrepresentert på konsultasjoner med det problemet. 

Jeg vet ikke. Jeg vet bare at tispa mi ikke orker å vente om hun må på do. Om ingen er til stede akkurat der og da når hun går til døra så setter hun seg bare ned et sted og gjør fra seg. Er været ute fryktelig dårlig kan hun til og med gjøre fra seg selv om vi er til stede uten å si fra først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om urenslighet/markering så tenker jeg ikke på hvalper/unge hunder, eldre eller andre der det en 'medisinsk' årsak til at de ikke er renslige. En del kan nok slippe unna med den forklaringen men så gjenstår alle de voksne, som på tross av at de har mulighet til å gå ut, velger å gjøre fra seg inne/markerer inne. 

Sløve oppdrettere kan nok gjelde for en del men jeg har vanskelig for å tro at 'late' oppdrettere er overrepresentert blandt mynder, lundehund og miniatyroppdrettere. 

Når det gjelder miniatyrer så er det selvfølgelig ikke samme mengde urin/avføring som hvis det f.eks skulle dreie som en gd. Ren spekulasjon fra min side men det er mulig at urenslige hunder av riktig store raser vil bli luket ut, før de kommer så langt som til avl? Nettopp av den grunn at resultatene av 'uhell' vil være svært mye mer merkbare enn en liten skvett fra en chihuahua? 

Hunder som frivillig legger seg i urin eller avføring( og som ellers er 'friske') er jeg tilbøyelig til å tro det må være noe virkelig galt med..Spørsmålet er hvor? Min erfaring i alle fall at så lenge en hund er nogenlunde frisk og bevisst, så vil de ikke ligge på underlag som er tilgriset. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Perfect Image skrev:

Jeg har måtte holde en knallhard linje på lundehunden. Veeldig ofte ser jeg inne på gruppen en god del oppdrettere som mener at de ikke finnes verre enn andre raser, men det er ganske almennkjent at de ER vanskeligere og jeg merker hun mangler en god del renslighet generelt også, med å vaske seg og hun kunne fint ligge i sitt eget tiss. Enset ikke at hun tråkket rundt på det. 

Avl er jo kompliserte greier, og på en sånn rase som lundehund så er det jo ikke rart at det ikke står i fokus, men jeg kommer definitivt til å spørre og grave om nettopp dette for det er ganske viktig for meg ihvertfall.

Jeg er av den oppfatning at dette ( urenslighet) absolutt burde vært fokus  på hos rasen. Ønsker man å bevare en rase, så er det vel en fordel at folk orker å ha den i hus? Menne nå er jo lundehund i følge en del entusiaster en tilnærmet problemfri rase, sånn når man ser bort fra IL, overfølsomhet for Giardia, overdreven lydfølsomhet hos en del individer, urenslighet og anbefalinger om spesialforing( fettfattig kost) for å holde hunden frisk.. Så jeg forstår godt disse som er så i mot kryssningsprosjektet, rasen er bra som den er den..:sleep: ( bittelitt begrenset genpool er da vel ikke noe problem?) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at det er en kroppslig svakhet hos rasen som gjør at de ikke klarer å kontrollere urineringen, så er det svært uheldig hvis dette skal tas videre i avelen. Men jeg trodde at det å tisse inne var i bunn og grunn en oppdragelses greie? Det at hunden faktisk ikke "orker" å gå ut og så bare setter seg eller sniker seg unna, eller hanner som markerer inne.  Eller så har man ikke lært hunden det godt nok fra starten av og ikke vært tydelig og kosekvens nok på hele opplegget. Jeg sier det ut ifra generelt grunnlag nå, ikke basert på andre innlegg her. Det er nok vanskelig å sette seg inn i for meg som ikke har dette problemet selv.  Jeg ville ikke vært særlig happy hvis jeg var plaget med det. Kanksje man måtte gå så langt å bruke truse på inne da. (eller markeringsbleie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen; ja i en del tilfeller så er det nok 'latskap' fra oppdretter/eiers side men det finnes nok av eksempler på eiere som både har/har hatt renslige hunder før og likevel får urenslige hunder. Uansett hvor mye de følger opp hunden. Så det står ganske klart, at det i mange tilfeller er noe 'galt' med rasen/individet. 

Når man har fjernet alle forklarende faktorer( alder, sykdom o.s.v) og så står igjen med en urenslig rase/hund, så er spørsmålet, hvor ligger egentlig problemet og hva kan man gjøre? Det er ille med hunder som er redde på nyttårsaften men det er ofte en ganske begrenset periode, urenslighet pågår ikke så sjeldent 365 dager i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir på samme måte som at min hanne er en "urenslig" hund med tanke på at han er av typen som liker å gni seg i diverse lukter og drit, og kan rulle i det. Men jeg har aldri "tatt han" skikkelig for det heller. Ser jo at han har det i seg og har veeeldig lyst (som ett instinkt nesten). Mens min tispe er veldig renslig og vil ikke være borti noe som lukter. Tenker at kanskje det er sånn med tiss/drit inne i hus også ? At de bare "ikke bryr seg" og gjør som de selv vil /stahet, og overser korreksjonen eier gir? At det går på personligheten? Men klart, det er merkelig hvis dette skal vise seg mer i ulike raser. :icon_confused: Syns det er litt vanskelig å forstå.  (men interessant tema!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KristinR skrev:

 Jeg snakket med Maj-Brit Iden fra Fjellanger Hundeskole angående salukien min. Hun nevnte at mtp hvor få mynder det var i forhold til andre raser syns hun at hun hadde mange til konsultasjon nettopp pga urenslighet. Hun spesifiserte ikke hvilke raser, men snakket om mynder generelt. Hun mente de var overrepresentert på konsultasjoner med det problemet. 

Jeg vet ikke. Jeg vet bare at tispa mi ikke orker å vente om hun må på do. Om ingen er til stede akkurat der og da når hun går til døra så setter hun seg bare ned et sted og gjør fra seg. Er været ute fryktelig dårlig kan hun til og med gjøre fra seg selv om vi er til stede uten å si fra først. 

Det er interessant og for så vidt ikke så veldig overaskende. Jeg skulle likt å vite hvilke mynderaser som er 'verst' i så måte. Jeg tipper at italiener og whippet scorer ganske høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Ja jeg har kun hørt om miniatyrraser som har problemer med å bli husrene, slik som IM. Jeg har tenkt at det kommer av at de ikke tåler kulde og da har store problemer med å gjøre ifra seg ute pga det. Men det er kanskje mer omfattende enn så.. greit å vite!

Tja, på vinteren i 20 minus så kan man kanskje bruke den den forklaringen men på sommeren med 20 pluss derimot..

5 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Kanskje det blir på samme måte som at min hanne er en "urenslig" hund med tanke på at han er av typen som liker å gni seg i diverse lukter og drit, og kan rulle i det. Men jeg har aldri "tatt han" skikkelig for det heller. Ser jo at han har det i seg og har veeeldig lyst (som ett instinkt nesten). Mens min tispe er veldig renslig og vil ikke være borti noe som lukter. Tenker at kanskje det er sånn med tiss/drit inne i hus også ? At de bare "ikke bryr seg" og gjør som de selv vil /stahet, og overser korreksjonen eier gir? At det går på personligheten? Men klart, det er merkelig hvis dette skal vise seg mer i ulike raser. :icon_confused: Syns det er litt vanskelig å forstå.  (men interessant tema!)

Det med at renslighet kan henge sammen på flere plan, så og si, er jo en interessant tanke. Jeg har dog en 'gris' som ikke følger den.. Ruller seg i alt ekkelt men sier fra veldig tydelig, når det er behov for å gå ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Puddelen min er - hmm.. urenslig hjemme, dvs. jeg kan ikke ha matte foran døra for da tisser hun inne om hun må. Dette er jo helt og holdent min egen skyld, for jeg hadde sånn soggydog matte ved døra når hun var valp, og når jeg ikke så at hun måtte ut - ja, da tisset hun jo der. Dette har dessverre blitt et mønster, det hjelper ikke med splitter nye matter der heller -må hun tisse, så tisser hun der, selv om det er mer skjeldent nå enn før. (hun presterte å sette seg ned på en soggydog som lå i inngangen til stua, mens jeg satt en halvmeter unna, så da fikk jeg forklart henne litt tydelig at sånt gjør vi ikke). Når jeg ikke har matter liggende (unngår det når det er tørt og greit ute) så er det ingen tissing, hun tisser heller ikke inne hos andre, på hotellrom eller noe - så det er liksom ikke det at hun ikke veit at man ikke tisser inne, det er noe med settingen hjemme.
Frallen derimot - den tisser IKKE inne hjemme, faktisk ble hun forbausende tidlig husrein egentlig - men den frøkna markerer som et h.... hos andre - innendørs. Siste stuntet presterte hun i jula, da vi julaften satt oss ned for å spise flatbrødmølje midt på dagen og hundene ble jagd unna kjøkkenet - da ble frøken fralle så indignert at hun gikk inn i stua og markerte på min mors flotteste, og dyreste persiske teppe.......... Mine foreldre forsøkte først og skylde på puddelen, (H kan ikke gjøre noe galt i deres øyne), men siden puddel har hår på fjøsa så var det en relativt kjapp greie å bevise for de at NOPE, det er IKKE puddelen - da hadde det vært vått fjøshåra. Min mor var ikke spesielt imponert, ganske sur faktisk. Frallen har, hver gang de har passet henne, hatt en markering inne første døgnet, men da har beste-teppene vært fjernet, og frøkna har pissa på et bordbein, eller rundtom, og rett på gulvet.
Hun gjør det hos andre også, og det er skrekkelig irriterende.
Rett rundt løpetid så markerer hun også på sengetøy hjemme, om hun får til - jeg trenger neppe å si at den ikke har tilgang til soverommet.

Jeg er i det store og det hele hannhund menneske - og jeg har aldri, noensinne - hatt en hannhund i hus som har vært 1. sen til å bli renslig 2. Har hatt markeringsbehov innendørs som voksen hverken hjemme eller ute. Men mine hannhunder har aldri, noensinne fått lov til å gå å snuse og pisse overalt ute heller, det skjer bare ikke - de får tisse når jeg sier tiss, ellers så får de faktisk ikke gå å snuse og ruse seg på ting som gjør at hormonene bobler over.  Jeg har bare ikke helt samma grepet på tispene tydeligvis, hvilket forklerar hvorfor jeg aldri skal ha tispe igjen, jeg synes det er slitsomt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaer kommer mer eller mindre husreine fra oppdretter og er kjent for å være ganske sære på hvor de gjør fra seg (sjelden/aldri bæsje i egen hage), vil ikke tisse der mange andre har tissa og må ofte langt unna hjemmet før de kan gå på do. Min yngste tispe brukte noe lengre tid enn andre på å bli husrein (bare tissing), fordi hun insisterte på å markere i hundesenger og også min om hun fikk tilgang. Tipper hun var rundt 7-8 mnd før jeg kunne si med sikkerhet at alt var på stell. Særdeles nøye med vasking og stell under løpetid, og får også god assistanse av storesøster (de vasker hverandre som katter). :P

Nå er jeg i den fortvilte situasjonen at Imouto i en alder av 6.5 år plutselig har begynt å markere inne. Det starta før jul i fjor, og har vedvart noe i ny leilighet. Det starta altså før vi flytta, og har roa seg etterpå, så jeg finner ingen sammenheng med flytteprosessen heller. Det skjer ikke hver uke, og vi forsøker å legge til rette for så få timer aleine som mulig (maks 3-4) for å kunne gå ut med henne, men opplever ikke at det kommer av at hun brått ikke liker å være aleine, da de ligger og sover helt kule inntil vi kommer hjem. I går dro jeg fra dem kl 08, og da fant kjæresten min en strategisk plassert dam da han kom hjem kl 11. Det skjer også på steder som er "typisk" markeringssteder, som borte ved peiskanten, ute ved verandaen på kjøkkenet osv. Jeg er jo ikke noe mindre glad i henne, men synes dette er ganske kjipt og ikke minst merkelig. Har vært hos vet for å avdekke evt infeksjoner, hunden er selvsagt tipp topp frisk. Hun er litt på tuppa om dagen (kan komme med et varselsbjeff på "skumle" folk ute, noe hun ALDRI har drevet med før), så jeg har et lønnlig håp om at det henger sammen med opptrapping til løpetid (som i så fall er ny rekord med tanke på varighet). Jeg håper også at hun "kommer på" at hun egentlig ikke holder på sånn idet alt er kommet på plass i ny leilighet, uten "uro" av ulikt slag.

Jeg finner litt fattig trøst i at det er så mange av dere som har denne erfaringa, men jeg synes helt ærlig at det er skikkelig leit. 

Men ingen trenger å bekymre seg, jeg skal ikke avle på grisebikkja mi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det hadde vært veldig bra dersom oppdrettere av raser som kanskje er litt ekstra utsatt for å ha problemer med å bli stuereine/markere inne hadde tatt hensyn til DET OGSÅ i sin avl, men jeg tenker også at det kanskje ikke er et punkt som står øverst på lista når man skal avle - det er vel en del andre ting som er vel så viktig å ta tak i hos rasene (helse, mentalitet - som jo selvsagt kan henge sammen med pissing også...) enn stuereinhet liksom (selv om jeg hadde vært skikkelig arg om jeg hadde hatt en hund som pissa inne). 

Jeg har vært heldig med mine hunder - selv ikke chihuahua'ene vi hadde (to hannhunder) markerte inne, og så vidt jeg kan huske ble de vel husreine på ganske normal tid også. Jeg har ikke merket forskjell på hannhunder og tisper mht dette, men den yndige lille prinsessen jeg har i hus nå har lagt seg til den sjarmerende adferden at hun markerer. Ja, ikke hjemme altså - gud forby om hun skulle pisse (eller gjøre andre ting) inne i heimen vår, men når vi er på innendørs utstillinger f eks, så har hun åpenbart ikke skjønt forskjellen på ute og "inne". Hun kan fint gå pent ved min side og bare "knikse i knea" om det passer seg sånn og legge igjen en liten duftflekk - helst på kunstgress selvsagt, men hun har også markert inne på Dogs4All liksom. Og det er like pinlig hver gang... for hva GJØR man liksom? Hannhunder er jo forutsigbare - du VET at guttungen kan tenke seg å pisse DER --> og dermed lar du ham ikke gå dit og snuse, sant? Men denne unge prinsessen *host* driver jo ikke og snuser og ordner heller - hun bare beslutter at HER skal jeg markere... ergo er det veldig uforutsigbart og vanskelig å hindre det også. Men hun er jo reinslig og flink til å vaske seg, ruller seg jo aldri i drit eller annet (men mainnskjit er jo snadder om man kommer over det *urk*) - men markerer altså verre enn hannhunder. Spesielt ille er det jo nå fram mot løpetid også - herregud som hun skal "vise seg" liksom *himle*

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at renslighet ikke har vært noe jeg har fokusert på når jeg planlegger kull, det har heller ikke vært et stort problem å få pudlene renslige, hverken den som ble boende her eller de som har flytta. Jeg tror dog at for at det skulle bli et fokus i avl, så skulle problemet vært med flere og til de var ganske store (7-8 mnd, da burde de begynne å skjønne at man gjør fra seg ute :P). Den som ble boende var husrein da hun var 10-12 uker, det samme var moren hennes, så jeg tipper at det ikke er et problem på mellompudlen. Valpene etter @Belgerpia sin var vel mer eller mindre husreine når de flytta, tror jeg? @puddellover? Vi hadde jo kjempeflaks med været de 4 siste ukene deres her, de var jo nesten mer ute enn inne, så de eneste gangene de gjorde fra seg i bingen var om natta. 

Den mest grisete bikkja jeg har hatt, var en groenendael, og det er visst ikke uvanlig i følge tervfolk at groenendaelen er grisete :P Hun ble husrein 6 mnd gammel, etter at jeg hadde en noe impulsiv reaksjon på at hun satte seg ned og tissa i gangen min på vei inn fra 1 time lang tur :P Jeg tror det har mer med linjer enn variant å gjøre da, så det blir interessant å se om groenendaelen blir mindre grisete eller terven mer grisete nå som det er kryssparinger over en lav sko :) 

Jeg er litt usikker på om det har noe med forhold hos oppdretter å gjøre, hvor kjapt de blir husreine, forresten. Det er jo flere oppdrettere som har mer enn en rase/variant, og hvis den ene rasen/varianten er mer grisete enn den andre, så er det vel neppe fordi at det vaskes mer hos den andre rasen/varianten enn den første, da er vi vel inne på dette med linjer igjen, tror jeg. 

AH'en jeg hadde markerte inne andre steder enn hjemme. Gjerne på klestativ, om det sto fremme. Det var veldig hyggelig gjort av ham, folk pleier å sette pris på litt testosteronstinkende urin på det nyvaska tøyet sitt *kremt* Det merkelige med han var at det stinka hannhundpiss selv år etter at han ble kastrert (pga forstørret prostata). Før han ble kastrert, markerte han på doen på badet hjemme også, kom jeg på nå.. Men utover det at han markerte, så var han latterlig enkel å få husrein, han var født ute, og bodde ute til han var 6 mnd, så frem til han begynte med den markeringa på doen vår, så så det ikke ut til at han skjønte at det gikk an å gjøre fra seg inne.. Heldigvis, får en vel si :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 2ne skrev:

Må innrømme at renslighet ikke har vært noe jeg har fokusert på når jeg planlegger kull, det har heller ikke vært et stort problem å få pudlene renslige, hverken den som ble boende her eller de som har flytta. Jeg tror dog at for at det skulle bli et fokus i avl, så skulle problemet vært med flere og til de var ganske store (7-8 mnd, da burde de begynne å skjønne at man gjør fra seg ute :P). Den som ble boende var husrein da hun var 10-12 uker, det samme var moren hennes, så jeg tipper at det ikke er et problem på mellompudlen. Valpene etter @Belgerpia sin var vel mer eller mindre husreine når de flytta, tror jeg? @puddellover? Vi hadde jo kjempeflaks med været de 4 siste ukene deres her, de var jo nesten mer ute enn inne, så de eneste gangene de gjorde fra seg i bingen var om natta. 

Jeg er litt usikker på om det har noe med forhold hos oppdretter å gjøre, hvor kjapt de blir husreine, forresten. Det er jo flere oppdrettere som har mer enn en rase/variant, og hvis den ene rasen/varianten er mer grisete enn den andre, så er det vel neppe fordi at det vaskes mer hos den andre rasen/varianten enn den første, da er vi vel inne på dette med linjer igjen, tror jeg. 

Alba har hele tiden vært flink til å tisse ute, men hun drikker godt med vann (virker å være normalt for hennes del), og bør derfor ha en liten rytme på å bli tatt ut for at uhell ikke skal skje. Særlig siden hun ikke sier tydelig i fra om hun må på do. Ellers hadde de forrige pudlene en supergod hundepute som Alba konsekvent tisser på. Synd, for hun hadde elsket å sove på den:huh: Men, hun er bare 6 måneder ennå, og skal nok bli husren!:sweat:

Vi hadde en dachs/rottweiler som rakk å bli 1 år før hun ble renslig! Tidligere pudler har alltid blitt renslige etter et tilbakefall rundt 7-8 måneder (sikkert fordi vi har blitt slappe). Ingen har markert inne, men vi har hatt besøk av mellompudler i begge kjønn, som har markert her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, puddellover skrev:

Alba har hele tiden vært flink til å tisse ute, men hun drikker godt med vann (virker å være normalt for hennes del), og bør derfor ha en liten rytme på å bli tatt ut for at uhell ikke skal skje. Særlig siden hun ikke sier tydelig i fra om hun må på do. Ellers hadde de forrige pudlene en supergod hundepute som Alba konsekvent tisser på. Synd, for hun hadde elsket å sove på den:huh: Men, hun er bare 6 måneder ennå, og skal nok bli husren!:sweat:

Vi hadde en dachs/rottweiler som rakk å bli 1 år før hun ble renslig! Tidligere pudler har alltid blitt renslige etter et tilbakefall rundt 7-8 måneder (sikkert fordi vi har blitt slappe). Ingen har markert inne, men vi har hatt besøk av mellompudler i begge kjønn, som har markert her. :)

De har vært glade i vann helt siden de fikk tilgang på det, egentlig :ahappy: Dette med å tisse på senger (eller soggymatte, som mora deres gjør) er muligens arvelig? Jeg kom på nå når jeg leste det at de tissa like mye på wetbeden i valpekassa som på avisene. Godt jeg har mange wetbed, så jeg fikk skifta hver dag :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Hvis det er slik at det er en kroppslig svakhet hos rasen som gjør at de ikke klarer å kontrollere urineringen, så er det svært uheldig hvis dette skal tas videre i avelen. Men jeg trodde at det å tisse inne var i bunn og grunn en oppdragelses greie? Det at hunden faktisk ikke "orker" å gå ut og så bare setter seg eller sniker seg unna, eller hanner som markerer inne.  Eller så har man ikke lært hunden det godt nok fra starten av og ikke vært tydelig og kosekvens nok på hele opplegget. Jeg sier det ut ifra generelt grunnlag nå, ikke basert på andre innlegg her. Det er nok vanskelig å sette seg inn i for meg som ikke har dette problemet selv.  Jeg ville ikke vært særlig happy hvis jeg var plaget med det. Kanksje man måtte gå så langt å bruke truse på inne da. (eller markeringsbleie)

Hvis det stemmer at det bare er oppdragelse, så betyr jo det at vi som har store raser og aldri har hatt problemer med urenslige hunder er mye flinkere hundeeiere enn de som har småhunder? Og spesielt småhunder av visse raser. De er slurvete og dårlige på å oppdra hundene sine til å bli renslige. Selvfølgelig er det nok noen eiere som ikke gjør en god nok jobb, men hadde det vært bare eier det sto på, så hadde det vel ikke vært så stor forskjell mellom rasene? Selv om jeg gjerne skulle sagt det da. Det hadde betydd at jeg var veldig flink, siden jeg bare har hatt renslige hunder :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok over ei tispe på ett år som ikke var renslig,  der viste det seg fort at forrige eier rett og slett ikke hadde tatt seg bryet med å lufte henne ofte nok til at poletten datt ned. Men jeg må innrømme at jeg var fryktelig frustrert den korte tiden det tok å få henne renslig..

Hundepiss fra voksen hund er så mye eklere enn valpetiss.  

Toddy hadde jo aldri vært innomhus før han var 1 år,  men han skjønte greia etter 1 dag. Jeg er allikevel på han som en Hauk når vi er på besøk nye steder selv om han aldri har gjort noe galt enda. 

Tolleren min tisset plutselig på doskåla  ( ikke nedi)  rett etter at jeg hadde vært på do en gang. Jeg reagerte så kontant at han vurderte det aldri igjen.  

Loke var en enkel sjel.  Han skjønte ikke at juletrær ikke var innedo hvis de var ekte,  noe som gjorde det til et mareritt å ha han med på besøk rundt juletider.  Det var utrolig pinlig den gangen jeg oppdaget hvor dum han faktisk var i et juleselskap.  Heldigvis var det ingen pakker under treet :icon_redface:

 

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg hadde taklet en urenslig hund altså. Håper ingen av disse blir sånn som gamliser.  Jeg er ikke så tålmodig av meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meg ikke helt til å tro at det bare skal være en oppdragelsesgreie. Jeg har hatt 7-8 boxere gjennom de siste 30 årene og har aldri hatt dette problemet før jeg fikk salukien. 
Det er ikke enkelt å ta henne på fersken. Det skjer gjerne på natta, når hundene er alene hjemme, om jeg er i dusjen, på kjøkkenet eller lignende. Hun går som regel til verandadøra når hun vil ut og vi er til stede. Men hun venter ikke lenge for å si det slik. Er jeg tilfeldigvis i dusjen når hun går til døren så venter ikke hun til jeg er ferdig. Jeg kaller henne rett og slett for grisete jeg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min levde sine første 8 uker i en plastkledt binge i stua til oppdretter. De hadde et bur med tepper i, og tissekladder overalt ellers. Valpene tissa stort sett der de sto, men sjelden i buret. Da han kom hjem til oss hadde han tre uhell første uka, da var han alene med gubben som var mer opptatt av pc-skjermen enn valpen. Etter at gubben begynte å følge med også var det null uhell, ingen markering inne heller. Jeg har vel tenkt at han syns det var godt å ha det tørt og rent etter den halvfuktige plasten han var vant til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2ne skrev:

Må innrømme at renslighet ikke har vært noe jeg har fokusert på når jeg planlegger kull, det har heller ikke vært et stort problem å få pudlene renslige, hverken den som ble boende her eller de som har flytta. Jeg tror dog at for at det skulle bli et fokus i avl, så skulle problemet vært med flere og til de var ganske store (7-8 mnd, da burde de begynne å skjønne at man gjør fra seg ute :P). Den som ble boende var husrein da hun var 10-12 uker, det samme var moren hennes, så jeg tipper at det ikke er et problem på mellompudlen. Valpene etter @Belgerpia sin var vel mer eller mindre husreine når de flytta, tror jeg? @puddellover? Vi hadde jo kjempeflaks med været de 4 siste ukene deres her, de var jo nesten mer ute enn inne, så de eneste gangene de gjorde fra seg i bingen var om natta. 

Den mest grisete bikkja jeg har hatt, var en groenendael, og det er visst ikke uvanlig i følge tervfolk at groenendaelen er grisete :P Hun ble husrein 6 mnd gammel, etter at jeg hadde en noe impulsiv reaksjon på at hun satte seg ned og tissa i gangen min på vei inn fra 1 time lang tur :P Jeg tror det har mer med linjer enn variant å gjøre da, så det blir interessant å se om groenendaelen blir mindre grisete eller terven mer grisete nå som det er kryssparinger over en lav sko :) 

Jeg er litt usikker på om det har noe med forhold hos oppdretter å gjøre, hvor kjapt de blir husreine, forresten. Det er jo flere oppdrettere som har mer enn en rase/variant, og hvis den ene rasen/varianten er mer grisete enn den andre, så er det vel neppe fordi at det vaskes mer hos den andre rasen/varianten enn den første, da er vi vel inne på dette med linjer igjen, tror jeg. 

AH'en jeg hadde markerte inne andre steder enn hjemme. Gjerne på klestativ, om det sto fremme. Det var veldig hyggelig gjort av ham, folk pleier å sette pris på litt testosteronstinkende urin på det nyvaska tøyet sitt *kremt* Det merkelige med han var at det stinka hannhundpiss selv år etter at han ble kastrert (pga forstørret prostata). Før han ble kastrert, markerte han på doen på badet hjemme også, kom jeg på nå.. Men utover det at han markerte, så var han latterlig enkel å få husrein, han var født ute, og bodde ute til han var 6 mnd, så frem til han begynte med den markeringa på doen vår, så så det ikke ut til at han skjønte at det gikk an å gjøre fra seg inne.. Heldigvis, får en vel si :P 

Interessant at det er forskjell på rensligheten på så pass nære raser som terv/groen. Det understøtter jo teorien om at dette er tildels arvbart.

Nå har jeg jo bare hatt en puddel( dverg) men han var veldig renslig, selv i høy alder. Vet du hvordan det forholder seg med pudler , sånn generellt og i så fall, er det forskjell på variantene? 

Den groen som ble brårenslig, jeg går ut fra at det foregikk omtrent slik; Du( med lys og forståelsesfull pedagogstemme) 'Næmmen lille venn, sånn må du jo ikke gjøre, da blir mamma lei seg..'?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, QUEST skrev:

Interessant at det er forskjell på rensligheten på så pass nære raser som terv/groen. Det understøtter jo teorien om at dette er tildels arvbart.

Strengt tatt er det varianter av samme rase, ikke to forskjellige raser :) Men ja, jeg tror nok mer på at det er arvbart enn at det er forhold hos oppdretter eller sløve eiere som er grunnen, selv om det sikkert kan forklares i enkelte tilfeller :) 

20 minutter siden, QUEST skrev:

Nå har jeg jo bare hatt en puddel( dverg) men han var veldig renslig, selv i høy alder. Vet du hvordan det forholder seg med pudler , sånn generellt og i så fall, er det forskjell på variantene? 

Nei, det aner jeg ikke, for å være helt ærlig. Det har ikke vært et tema på noen puddelforum/treff jeg har vært på, så jeg antar at det ikke er et problem. 

20 minutter siden, QUEST skrev:

Den groen som ble brårenslig, jeg går ut fra at det foregikk omtrent slik; Du( med lys og forståelsesfull pedagogstemme) 'Næmmen lille venn, sånn må du jo ikke gjøre, da blir mamma lei seg..'?  :P

hehehe.. Ja, det var akkurat sånn det var :P Hun var jo en fårehund, alle veit at de er førerorienterte og ikke vil at mammane deres skal bli lei seg :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen her ble husren innenfor normal alder, vil jeg tro. Og han kniper alt han kan hvis det skulle være krise.

Men jeg må ha øyne i nakken når vi er innendørs på kunstgress (trolig fordi andre har tisset der først) og hjemme hos enkelte (kun folk som har tisper). Da er han plutselig ikke så renslig lenger, og kan finne på å markere både her og der. Hvis han møter på en tispe som tisser, tisser han også gjerne PÅ henne MENS hun tisser. For han har ikke tid til å vente på at hun flytter seg først. Ekle udyr.

Men han ruller seg i det minste ikke i ekle ting. Og de fleste hannhunder er generelt verre på markering enn det han er (nå er han også kastrert, noe som roet det ned litt). Så det er egentlig kun denne markeringen inne hos folk med tisper. Det har riktignok blitt mye bedre med alderen (snart 2,5 nå), men jeg stoler ikke på ham enda [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, QUEST skrev:

Interessant at det er forskjell på rensligheten på så pass nære raser som terv/groen. Det understøtter jo teorien om at dette er tildels arvbart.

Nå har jeg jo bare hatt en puddel( dverg) men han var veldig renslig, selv i høy alder. Vet du hvordan det forholder seg med pudler , sånn generellt og i så fall, er det forskjell på variantene? 

Den groen som ble brårenslig, jeg går ut fra at det foregikk omtrent slik; Du( med lys og forståelsesfull pedagogstemme) 'Næmmen lille venn, sånn må du jo ikke gjøre, da blir mamma lei seg..'?  :P

Jeg hadde jo groenendael først, og jeg overtok henne når hun var 6 måneder, det tok tid å få henne husrein - måtte hun på do, så gikk hun på do der hun stod - hun ble helt renslig når hun var over året, og da etter et krasjkurs etter at hun satte seg ned og bæsja rett foran dodøra med meg ikke så langt unna.

Men ja, groenendaelene jeg har kjent har generelt sett vært mer grisete enn de røde. Tervueren valpene vi har levert har så og si vært renslige ved levering, når de har fått mulighet har de valgt å gå på do ute fra tidlig tidlig alder, de sorte valpene har gått utenfra og inn på do. Nå har jeg alltid vært av den oppfatning av at de sorte har vært mer hjernedøde enn de røde - så jeg skriver det på den kontoen. For det har faktisk vært konsekvent. Har levert 3 kull med groenendael, og det var ekstremt grisete valper. Terv-valpene har knapt tisset på teppene i valpekassa, og når de fikk mulighet til å gå ut så rushet de UT og gikk på do så fort de kunne.
Veldig rart.
Men ingen har rapportert om at de har vært urenslige som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...