Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs/utdanning atferd


Minutt
 Share

Recommended Posts

Jeg har lekt veldig med tanken på å gå kurs eller ta utdanning i hundeatferd, gjerne med litt fokus på typisk problematferd - aggresjon, frykt - men også generell atferd. Fokuset mitt er ikke å bli hundetrener eller lignende, jeg vil bare vite og lære mer.

Jeg var innom en side til Innlandet hundesenter, tror jeg, og der hadde de et kurs over flere kvelder på ca. 4000 kr. Det de hadde å tilby virket veldig interessant. Har noen erfaring med det og kan eventuelt si noe om kurset er bra?

Ellers, er det andre forslag på tilsvarende kurs, eller utdanning? Ønsker gjerne i eller i nærheten av Vestfold, men er villig til å forflytte meg litt i forhold til et bra kurs. Hvis jeg først skal bruke noen tusen, så ønsker jeg jo et godt utbytte. Utdanning er som nevnt også en mulighet, jeg søkte litt på NMBU, men fant ikke noe tidsaktuelt som var så veldig relevant, mulig dårlig på å søke og finne frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre det bare for å lære mer om atferd så hadde jeg heller spørt om å få være med og lære fra noen som faktisk jobber med det. Kurs og utdanning er knall å ha i bunn, men alt for mye går på genrell forståelse og intuisjon.

Jeg vet at rmhundesenter.no har søkt etter figuranter som er genuint interessert i hund og atferd som kan være med på sporadiske oppdrag i ukedagene. Muligens litt langt for deg å dra til nesodden, men der kan det være mye å lære :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg instruktørutdanningen til Lundqvist. Det er en relativt vanlig instruktørutdanning men de har mye fokus på språk og adferd, og et eget språkkurs hvor man studerer hundemøter både i live og på video etterpå og analyserer. Jeg lurer på om det kanskje er en obligatorisk del av utdanningen. @LØJ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMBU tilbyr bare kurs om hund, hest og katt sammen. Dette er for å klare å ha utdanningen basert på forskning, det er ikke alt det er forsket nok på for alle artene for at man skal klare å ha dekning for å holde kurs på en art alene. 

Jeg gikk kurset da det var på hund og katt og det var veldig bra. 

Kjenner ikke til Innlandet hundeskole, men hvis du vil se på problematferd så hadde jeg vært veldig veldig nøye på hvem jeg lærte fra, hva slags utdannelse/bakgrunn har de. Atferdsanalyse er ikke lett og krever en god grunnkompetanse. Det er mange myter og mye tull som florerer i hundeverdenen når det gjelder aggressjon og atferd så greit å ikke lære om det fra hvem som helst, men noen som faktisk vet hva de snakker om, og som faktisk har noe belegg for å si det de gjør, ikke bare rent anekdotisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen Hundesenter har riktignok ikke lange kurs, men de har mange interessante kurs og leier inn mange gode kursholdere. Noen av kursene holdes på Langedrag. Hvis du bor i Vestfold er dette en av de hundeskolene jeg har mest tro på i området når det kommer til atferd. Det finnes også en del webinarer og kurs/utdanninger på nettet med kjente trenere (som ofte har noen bokstaver foran eller etter navnet sitt).

https://apdt.com/education/webinars/

https://iaabc.org/courses/ (Et av kursene her starter snart i Sverige til halve prisen med de samme foreleserne. https://www.facebook.com/groups/687652058066872/ )

Jeg vet ikke om noen flere nettsteder, men jeg vet om flere trenere som har tatt gratis webinarer og kurs og lært mye av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, simira skrev:

Vil anbefale deg instruktørutdanningen til Lundqvist. Det er en relativt vanlig instruktørutdanning men de har mye fokus på språk og adferd, og et eget språkkurs hvor man studerer hundemøter både i live og på video etterpå og analyserer. Jeg lurer på om det kanskje er en obligatorisk del av utdanningen. @LØJ?

Kanskje ikke helt innafor at jeg mener noe her, men i modul 1 av 3 som utgjør instruktørutdannelsen til Lundqvist så holdes det et mini-språkseminar for moduldeltakernes hunder. Samme oppbygging som språkseminarene der "vanlige" kursdeltakere kan bli med.

Jeg har selvfølgelig ikke deltatt på alle atferdkurs eller seminarer eller whatnot som holdes rundt i landet men jeg har fått med meg deler av NAS-kursene som holdes i regi av NMBU og jeg studerer atferdsemner ved IHA nå, og jeg er enig med simira når hun sier at instruktørutdannelsen til LQ har mye (og godt) fokus på atferd og språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...