Gå til innhold
Hundesonen.no

Går hundeviskeren fremdeles på TV?


Lucky1
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
På 17.1.2017 at 3:02 PM, MarieR skrev:

Et kjapt søk i en kanaloversikt viser at FEM sender hundehviskeren 06.50 og 10.25. 

Men om du vil lære om hundetrening og adferd anbefaler jeg deg andre læremestere enn cesar milan ;) 

Hvorfor mener du dette?:-) Det finnes ingen måte å trene hunden på der alle vil være enig i at dette er den beste eller "rette" måten. En må vel få trene hundene sine sånn en vil!:-) Og om hun/han vil hente tips fra cesar millan må vel det være ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sam skrev:

Hvorfor mener du dette?:-) Det finnes ingen måte å trene hunden på der alle vil være enig i at dette er den beste eller "rette" måten. En må vel få trene hundene sine sånn en vil!:-) Og om hun/han vil hente tips fra cesar millan må vel det være ok? 

Fordi en del av Milans metoder er utdaterte, stygge og urettferdige mot hundene han jobber med. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Fordi en del av Milans metoder er utdaterte, stygge og urettferdige mot hundene han jobber med. 

Joda, det finnes en del ting han gjør som en selvsagt kunne gjort mye annerlednes.   Men personlig ser jeg få 100% feilfrie treningsmetoder.  Så en må jo bare velge treningsmetoden(e) en tror vil passe best for en selv og hunden du eiger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Sam said:

Hvorfor mener du dette?:-) Det finnes ingen måte å trene hunden på der alle vil være enig i at dette er den beste eller "rette" måten. En må vel få trene hundene sine sånn en vil!:-) Og om hun/han vil hente tips fra cesar millan må vel det være ok? 

Jeg kan mene mye om mange mediepersoner, hundetrenere og adferdseksperter, men er det noen jeg vil fraråde deg å hente inspirasjon fra så er det denne. Det han eventuelt får til er ting som ikke er gitt for hvermansen, og har stort skadepotensiale. Derav også advarselen på tv-serien, ikke prøv metodene uten veiledning av en erfaren instruktør. Svært få ser ut til å få med seg dette...

It's me or the dog med Victoria Stillwell derimot, har mye bra for seg, om man skal hente inspirasjon fra tv-serier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg kan mene mye om mange mediepersoner, hundetrenere og adferdseksperter, men er det noen jeg vil fraråde deg å hente inspirasjon fra så er det denne. Det han eventuelt får til er ting som ikke er gitt for hvermansen, og har stort skadepotensiale. Derav også advarselen på tv-serien, ikke prøv metodene uten veiledning av en erfaren instruktør. Svært få ser ut til å få med seg dette...

It's me or the dog med Victoria Stillwell derimot, har mye bra for seg, om man skal hente inspirasjon fra tv-serier.

Hva er galt med å hente inspirasjon fra CM? Mye av det han formidler er faktisk veldig fornuftig. Det er skadepotensiale i all trening av hund. Man blir liksom ikke flinkere til å trene hund av å se på et tv-program hvis man har litt tungt for det uansett. Noe av det som CM fokuserer mye på er det å få ut energi gjennom fysisk aktivitet, han er rolig og han er ikke redd for hunder (noe jeg personlig finner ganske vesentlig skal man oppnå en viss respekt fra publikum). Stillwell virker usikker i mange situasjoner og hun er flink til å gå i strupen på hundeeiere. Sikkert ikke ubegrunnet, men upedagogisk og lite fruktbart. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, alt CM gjør er ikke idiotisk og helt på jordet. Det hadde han nok tross tv-sjarm aldri kommet gjennom med heller. Men han viser en del teknikker og metoder basert på "lederskap" og fysisk overlegenhet uten å ta for seg timingen og potensielle konsekvenser av det (utover at hunden blir underlegen og lydig, eller noe sånt..). Mer pedagogisk og fruktbart? De jeg kjenner som jobber med adferdsproblemer har fått inn nok av folk som har "fikset selv" etter å ha sett på CM. Og jeg har sett en del meningsløs håndtering av hund fra folk som har sett på hundehviskeren.

Sånn ideelt sett vil jeg nok anbefale kurs og seminarer heller enn å lære hundetrening fra tv-serier, sånn i utgangspunktet.

For de som vil ta hele denne diskusjonen igjen så er det vel bare å fortsette her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner kanskje å styre diskusjonen mot debattkjelleren men...

Jeg har ikke fått hund enda, og sitter å tar til meg masse informasjon via serier, youtube, bøker og internet. Jeg har syntes det har vært kjempevanskelig å velge hva som er mest "rett", siden så mange hundetrenere har ulike og gjerne motsatte meninger. Men fra mitt uerfarne ståsted syntes jeg at Cesar Millan sine metoder ser vanskelige ut. Det er en viss risiko for at noen kan skade seg, og mye av det han bruker er psykologi; ikke fullt så enkelt for Per i gata å få til. Dessuten er mye laget for aggressive hunder, ikke nødvendigvis hverdagslige adferdsproblemer og trening.

Men det er allikevel noe å lære fra Cesar Millan, som beskrevet i denne artikkelen:

https://drsophiayin.com/philosophy/dominance/

Kan rulle ned til punktet:

I. What to Take Out of Shows Such as “The Dog Whisperer” (dominance-based) and “It’s Me or the Dog” (this show is not dominance-based).

De første to punktene sier:
"1. Turn the sound down and watch the animals: Evaluate their body posture. Do dogs look happy in the end and willing to behave the way the owners would like? Or do they look fearful or like they are just behaving as long as they might get punished?

2. Ask yourself, do the techniques appear safe for you or your kids and family members? In cases where the dog acts aggressively to or bites the trainer consider that this could be directed at whoever is performing the technique."

Man kan lære mye om hundens kroppspråk med å se slike videoer, og jeg valgte å se noen klipp fra Millan etterpå for å få med meg tegnene til at hunden er ukomfortabel/redd. 

Personlig liker jeg kikopup og Zac George's Dog Training Revolution på youtube, ser mye lettere ut for en som meg som ikke har jobbe med hunder i ørten år. Victoria Stillwell er OK - men det at hun løy og sa at hun var hundetrener (og egentlig bare en skuespiller) det første året hun spilte inn serien liker jeg ikke, men jeg er usikker på om det er helt sant.  

Beklager for lang post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillwell er utdannet skuespiller ja, men startet med hundetrening lenge før It's me or the dog kom på TV. Hun skriver en del fornuftig om hundetrening og adferd på bloggen sin (pluss en del pr-greier man fint kan bla forbi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Neida, alt CM gjør er ikke idiotisk og helt på jordet. Det hadde han nok tross tv-sjarm aldri kommet gjennom med heller. Men han viser en del teknikker og metoder basert på "lederskap" og fysisk overlegenhet uten å ta for seg timingen og potensielle konsekvenser av det (utover at hunden blir underlegen og lydig, eller noe sånt..). Mer pedagogisk og fruktbart? De jeg kjenner som jobber med adferdsproblemer har fått inn nok av folk som har "fikset selv" etter å ha sett på CM. Og jeg har sett en del meningsløs håndtering av hund fra folk som har sett på hundehviskeren.

Sånn ideelt sett vil jeg nok anbefale kurs og seminarer heller enn å lære hundetrening fra tv-serier, sånn i utgangspunktet.

For de som vil ta hele denne diskusjonen igjen så er det vel bare å fortsette her:

 

Poenget mitt er at ingen er verken bedre eller verre enn den andre. Ikke hvis man har tenkt å få noe nyttig ut av programmene i hvert fall. Begge håndterer farlige hunder i blant. Og det er alltid forbundet en risiko med dette. Uansett hvilken tilnærming man benytter. Personlig synes jeg det er mer nyttig å se hvordan en person som har jobbet med hunder i 30 år håndterer ulike problemstillinger kontra en skuespiller som knapt har eid en hund. Men Stilwell det er absolutt underholdende da. For når det går galt er det i hvert fall ikke hennes feil:

victoria-stillwell-bite.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...