Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva liker din(e) hund(er) av frukt og grønnsaker?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo en liten flokk og mest populært er pærer, epler, banan, gulrøtter, slangeagurk og i noen grad isbergsalat.  Potet spises kokt, jeg har ikke prøvd å gi rå poteter.   Sitrusfrukter og tomat er det ingen interesse for. Dog er det ikke alle som spiser alle de nevnte sortene og begeistringen er svært variabel. Vegetabilene blir kastet på gulvet, så det er bare å forsyne seg.

Banan ( moden) spiser de fleste med varierende iver. Den ene tispa var forresten et studium verd, da hun ble presentert for banan.. Når man har flere hunder, så vet de at det er best å skynde seg, skal man få . Så da jeg ga henne en bananbit, tok hun den kjapt men spyttet den like fort ut igjen med tydelig utrykk for at dette var æææssj!  Nå er hun ikke av den sorten som deler, tvert om! Så da hadde hun ett problem, ikke ville hun ha den men ingen andre skulle få den heller! Hun ble jo snart lei av å stå og passe på biten, så da var det bare en løsning, hun måtte spise den.. Jeg skulle hatt video av den episoden, for det utrykket av ytterste avsky da hun med stor møye svelget den..det var ubetalelig! :D Nå har hun blitt mer tilvent og spiser banan men ikke med stor begeistring dog. Hadde hun ikke levd i flokk, så tviler jeg på at hun ville spist banan i det hele tatt. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy: Man spiser ikke kaninfôr... Han tar i mot ting jeg kaster til ham - men det er bare sånn på automatikk tror jeg :lol: Det kommer fort ut igjen. 

Yasmine: Gulrot, kålrot, klementiner, epler... spiser jeg det henger hun med 2 mm klaring til  kjeften min :aww: Jeg har muligens ikke testet ut så veldig mye annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvis: Alt annet enn salat og tomat tror jeg? 

Lita: Ytterste lagene på salathode er godt. Agurk går ned, men under tvil. Banan er også spiselig. Generelt så er hun litt mer fin på det, mens Elvis er støvsuger :P Klementiner er også OK. 

Engla sin favoritt mens hun levde var banan, såpass at det var på grensen til ekstremt når hun hørte lyden :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste egentlig. Det beste er banan og agurk. Og hermetisk asparges. Jeg ga henne det når hun hadde spist noe hun ikke skulle. Leste på nett at svært få hunder liker asparges så man måtte forberede seg på tvangsforing..vel, hele glasset gikk ned på høykant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Elvis: Alt annet enn salat og tomat tror jeg? 

Lita: Ytterste lagene på salathode er godt. Agurk går ned, men under tvil. Banan er også spiselig. Generelt så er hun litt mer fin på det, mens Elvis er støvsuger :P Klementiner er også OK. 

Engla sin favoritt mens hun levde var banan, såpass at det var på grensen til ekstremt når hun hørte lyden :lol: 

Noen av mine er svært glad i banan. Jeg har prøvd å ta en banan( de ligger på kjøkkenbenken) svært forsiktig opp og bryte skallet så lydløst som mulig..Svosj! Så står de på kjøkkenet! Jeg har lurt på om det er lukten de kjenner først eller om de virkelig hører at jeg åpner en banan? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hun spiser det meste, og elsker sitrus. Klementiner spesielt. Nå har hun spist så mye av det at hun er litt lei.

Ellers liker hun gulrot, og er veldig glad i agurk. Spiser også paprika, søtpoptet, squash,  tomat og pære.

Og hun elsker bær, spesielt blåbær.

Salat har hun ikke sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned, bortsett fra tomat og salat. Gulrot og gulrotskrell samt klementiner er noe av det beste, ihvertfall for Katla. Dita ville egentlig ikke ha klementin, men hun hadde jo fått og kunne ikke la Katla spise den, så hva skal en liten skrulling gjøre? Nå ser det ut til at hun liker det, eller så bare tvinger hun det ned fordi det er stas å få ting, hun venter på å få ihvertfall. Frukt og grønt er det faktisk lov å tigge her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus, Dina og Gåttfred spiser veldig mye forskjellig.

Blåbær og krøkebær, gjerne "selvplukket" på tur.

Kålrot, gulrot, knutekål og agurk går ned på høykant.

Epler og pærer også.

Hampus spiser i tillegg gjerne appelsin og klementin.

Linus spiser "bare" gulrot, kålrot, knutekål, eple og pære.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Hampus skrev:

Hampus, Dina og Gåttfred spiser veldig mye forskjellig.

Blåbær og krøkebær, gjerne "selvplukket" på tur.

Kålrot, gulrot, knutekål og agurk går ned på høykant.

Epler og pærer også.

Hampus spiser i tillegg gjerne appelsin og klementin.

Linus spiser "bare" gulrot, kålrot, knutekål, eple og pære.

Glemte helt bær.. Mine liker ( og plukker selv) jordbær,blåbær, bringebær og i noe grad krøkebær. Tyttebær er ikke interessant, det samme med solbær og rips. 

..og melon, både honning og vann. :)

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos bær ja... DET liker guttungen vøtt... Han plukker gjerne bringebær og blåbær - og han spiste åpenbart enorme mengder tyttebær da vi var på tyttebærtur, for han bæsja hele tyttebær i lang tid etterpå :lol: Yasmine har ikke helt skjønt konseptet plukke selv - men spiser gjerne bringebær og blåbær når jeg plukker til henne :D Prinsesser vøtt... :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaro EEEEELSKER gulrøtter. Og da mener jeg at han liker det bedre enn biff. :P Sikla RENNER i strie strømmer når noen skreller gulrøtter, og han gjør hva som helst for en gulrot.

På andreplass er honningmelon. Det er godt det!

På tredjeplass kommer sukkererter! Utrolig godt og veldig crunchy!

Grønn salat er også en slager, spesielt de "hviteste" delene som er tykke og litt sprø.

Brokkoli er også ganske godt, samme med paprika. Eple kan man spise på en god dag. Asparges var ingen hit. Det er vel det vi har prøvd. :P Bær og sånt gidder han ikke smake på.

Prima, som jeg hadde en periode, var dog veldig glad i villbringebær. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla var med i stallen engang. Noen hadde akkurat vært der å blandet mat til hestene, og slengt oppi noen gulerøtter til i bøttene til alle. Milla gikk som vanlig løs, og jeg satte i gang med måking av boks. Når jeg var ferdig, var der merkelig stille.. En del smårester etter gulerøtter også. Fulgte etter sporene, fant dyret som sto å stappa i seg gulerot. Hun hadde tømt alle, alle bøttene for gulerøtter.... Hvor mange det var vet jeg ikke, 30-35 gulerøtter mulig. 

Ja, hun liker i det minste gulerot.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QUEST skrev:

Noen av mine er svært glad i banan. Jeg har prøvd å ta en banan( de ligger på kjøkkenbenken) svært forsiktig opp og bryte skallet så lydløst som mulig..Svosj! Så står de på kjøkkenet! Jeg har lurt på om det er lukten de kjenner først eller om de virkelig hører at jeg åpner en banan? 

Med denne tråden i tankene, måtte jeg teste når jeg skulle skrelle gulrot i dag. Finner fram alt av ingredienser fra kjøleskapet først. Ingen reaksjon. Åpner skuffen en gang eller to, tar ut andre ting. Ingen reaksjon. Tar ut skrelleren. DA er det brått en haug med bikkjer på kjøkkenet :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiken spiser alt jeg gir henne, som hun tåler (prøvd å gi henne løk bare for å se og det ville hun ikke ha), men i litt varierende grad. Agurk, paprika og gullerot er klare favoritter! Bær plukker hun selv, spesielt blåbær (og noen røde bær som faller av et tre/busk her - jeg greier ikke få henne til å slutte :ustol:)

Også liker hun wasabi :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan og agurk er sikre vinnere her også. Min første whippet kunne høre en banan bli skrelt flere kilometer unna, tror jeg. 

Tørket frukt er jo ellers poppis (joda, vet de ikke skal ha rosiner), epler kan gå, men sitrus og tomat er ikke noe særlig, nei. 

Gulrot er også populært. Jeg har forresten forsøkt å gi dem fermentert gulrot også, og det falt absolutt i smak. Vil dessuten tro at det er lettere opptagelig sånn rent ernæringsmessig for hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto liker ingen verdens ting som gror, bortsett fra valnøtt som hun kan krøste ut av skallet sjøl eller blåbær som plukkes fra buska.

Aiko får raspa gulrot i maten, men spiser det bare fordi den er innklint i vom. Rundt juletider kan det hende hun får et blaff av julens ånd og spiser en klementinbåt eller to. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini; Det meste. Favorittene er gulrot (helt klikk når hun ser det - hun hyyyler sv glede) og vannmelon (hun beit nesten av meg en finger i ren desperasjon første gang hun fikk smake). Blåbær, paprika, eple og mye annet går også ned på høykant. En skikkelig søppelbøtte den hunden der!

Chess; nesten ingen ting. Til nød paprika, kanskje. Helst ikke noe som ikke inneholder animalske proteiner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristiin skrev:

Milla var med i stallen engang. Noen hadde akkurat vært der å blandet mat til hestene, og slengt oppi noen gulerøtter til i bøttene til alle. Milla gikk som vanlig løs, og jeg satte i gang med måking av boks. Når jeg var ferdig, var der merkelig stille.. En del smårester etter gulerøtter også. Fulgte etter sporene, fant dyret som sto å stappa i seg gulerot. Hun hadde tømt alle, alle bøttene for gulerøtter.... Hvor mange det var vet jeg ikke, 30-35 gulerøtter mulig. 

Ja, hun liker i det minste gulerot.

:lol: 

9 timer siden, Pringlen skrev:

Tar ut skrelleren. DA er det brått en haug med bikkjer på kjøkkenet :P

Gulrotskrellere HAR jo en helt egen, spesiell lyd (i hvert fall en sånn som jeg har i huset) :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg spiser banan under tvil, gulerot under tvil og bare hvis det er i skrell eller små biter. Han spiser ikke tomat (men leker gjerne med dem om de er hele) og han spiser ikke eple eller agurk... han er en kjøtteter sier han...

Forrige hunden Turbo elsket alt av frukt og grønt. Han syntes sitron smakte godt og favoritten var klementin og appelsin, da siklet han og sto og trampet med frambeina og kunne danse matdansen (trampe trampe trampe, rygge litt, trampe trampe, snurre en runde og gjenta fra start). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...