Gå til innhold
Hundesonen.no

Alfa hann


QUEST
 Share

Recommended Posts

Det er vel bare å sammenligne Trump og Obama... Ingen tvil om hvem som er alfa-hann av de to :aww: 

Dette er jo ikke noe nytt innen hundeverden heller - den ekte alfahannen trenger ikke å gå rundt og breske seg og vise hvor alfa han er. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Det er vel bare å sammenligne Trump og Obama... Ingen tvil om hvem som er alfa-hann av de to :aww: 

Dette er jo ikke noe nytt innen hundeverden heller - den ekte alfahannen trenger ikke å gå rundt og breske seg og vise hvor alfa han er. 

Nei, dette er ikke noe nytt for de som har oppdatert seg litt etter at 'Du er sjefen!' kom ut.. Dessverre så ser og hører man jo stadig at det er forbausende mange som tydeligvis mener at det er 'bibelen' ( nevnte bok) For ikke å snakke om alle som har 'dominante' hunder..Terrorister som er alt annet enn dominante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, QUEST skrev:

Nei, dette er ikke noe nytt for de som har oppdatert seg litt etter at 'Du er sjefen!' kom ut.. Dessverre så ser og hører man jo stadig at det er forbausende mange som tydeligvis mener at det er 'bibelen' ( nevnte bok) For ikke å snakke om alle som har 'dominante' hunder..Terrorister som er alt annet enn dominante.

Jeg tror ikke folk engang har trengt å lese "Du er sjefen" for å karakterisere sin egen (dritt)bikkje som "dominant" når den står og sparker bakut eller brøler på artsfrender :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* 

Doug Smith, the biologist who is the project leader for the Yellowstone Gray Wolf Restoration Project, said the females “do most of the decision making” for the pack, including where to travel, when to rest, and when to hunt. The matriarch’s personality can set the tone for the whole pack, Smith said.

Såh, alfahann er egentlig ikke sjefen i flokken i det hele tatt - som jeg har hevdet i sikkert 20 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tispe som ifølge enkelte er dominant. Hun er bare ei hurpe, eller en bitch heter det vel. Wannabe og bråkebøtte. De faktisk dominante hundene jeg har vært borti har bokstavelig talt vendt det andre kinnet til, de nedverdiger seg ikke med sånt mas, med mindre det er alvor.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 2ne skrev:

*host* 

Doug Smith, the biologist who is the project leader for the Yellowstone Gray Wolf Restoration Project, said the females “do most of the decision making” for the pack, including where to travel, when to rest, and when to hunt. The matriarch’s personality can set the tone for the whole pack, Smith said.

Såh, alfahann er egentlig ikke sjefen i flokken i det hele tatt - som jeg har hevdet i sikkert 20 år :P

Som hos menneskearten mao :aww: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, 2ne skrev:

*host* 

Doug Smith, the biologist who is the project leader for the Yellowstone Gray Wolf Restoration Project, said the females “do most of the decision making” for the pack, including where to travel, when to rest, and when to hunt. The matriarch’s personality can set the tone for the whole pack, Smith said.

Såh, alfahann er egentlig ikke sjefen i flokken i det hele tatt - som jeg har hevdet i sikkert 20 år :P

Høres slett ikke usannsynlig ut :) Jeg tenkte dog litt mer på de med 'Jeg er sjefen' oppdrager metoder og de som har hunder med drittoppførsel mot andre hunder  og som karakteriserer  det som  dominans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Høres slett ikke usannsynlig ut :) Jeg tenkte dog litt mer på de med 'Jeg er sjefen' oppdrager metoder og de som har hunder med drittoppførsel mot andre hunder  og som karakteriserer  det dominans.

De samme folkene mener stort sett at det er hanner som er flokkledere :aww: En i min omgangskrets var nesten sjokkert over at en venninnes hannhund ikke var sjefen i vår(e) flokk(er), for han var jo tross alt hann, størst og eldst. Joda, men han var en liten dott, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

De samme folkene mener stort sett at det er hanner som er flokkledere :aww: En i min omgangskrets var nesten sjokkert over at en venninnes hannhund ikke var sjefen i vår(e) flokk(er), for han var jo tross alt hann, størst og eldst. Joda, men han var en liten dott, liksom :P 

Kjenner meg igjen der..:ahappy: 'Peker på den største hanhunden' - Det er vel sjefen det da? ' Nope..

Jeg har forrsten merket at rangordningen endres noe ved høy alder og det uten forutgående 'oppgjør' hundene imellom. Andre med samme erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologisk er det uansett art logisk at mødre/potensielle mødre er sjæf. Det gir størst sannsynlighet for at avkommene når voksen alder. 

Har man hatt tisper og hannhunder i flokk er det ganske lett å se hvem som setter betingelsene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Kjenner meg igjen der..:ahappy: 'Peker på den største hanhunden' - Det er vel sjefen det da? ' Nope..

Jeg har forrsten merket at rangordningen endres noe ved høy alder og det uten forutgående 'oppgjør' hundene imellom. Andre med samme erfaring? 

I en flokk med lite stress og lavt konfliktnivå skjer det gradvis og nesten umerkelig. Jeg ser det skjer med de to jeg har nå, yngste tar gradvis mer plass uten at eldste protesterer. Hun lar tilogmed ungmøen forsyne seg av maten hennes og det har ingen hunder noengang før fått lov til uten kraftig reaksjon ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Tispa jeg hadde som faktisk var sjef hadde ikke noe markeringsbehov overhodet. Junior visste godt at hun var the boss fra dag en, selv om han hadde bodd der mye lengre enn henne, og han prøvde ikke å kjempe om tronen engang. Hun hadde livserfaring, var bare mild og god og jeg så bare et par ganger at hun klasket labben i gulvet og viste frem tennene sine, fortsatt helt rolig. Det holdt det, alle skjønte poenget.

Men, når hun forsvant og han tenkte han skulle bli seierherre i heimen da det kom ei veldig ung tispe inn, da lagde han et spetakkel av en annen verden og hadde et voldsomt markeringsbehov overfor henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...