Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbytte - igjen?


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Som skrevet tidligere så spiser ikke valpen så mye... hun har nå gått ned et kilo. Trodde kanskje det var pga tannfelling, men nå mener jeg at hun er ferdig med det, og matlysten er like dårlig. Hvis jeg skal bytte nå så blir det 3.forbytte. spiste rc når vi fikk henne men det ble hun sa hard i magen på. Bytta til orijen, men det tålte hun ikke (ekstremt mye luft i magen). Nå har hun eukanuba. Siden matlysten er laber så mistenker jeg at hun rett og slett ikke liker det. Men ofte forbytte er vel heller ikke så bra...bør jeg prøve å kjøpe en liten 3kg sekk med et annet for, å se? Eller tvinge i henne eukanuba? Ikke tvinge i den forstand, men eukanuba eller ingenting. V&H er uaktuelt for øyeblikket pga mangel på fryseboks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pixie skrev:

Min valp hatet Eukanuba. Han spiste det bare ikke. Her ble løsningen v&h puppy og Orijen valpefor, men om din ikke tåler Orijen kan du prøve med Acana eller Canagan. Evt. kjøpe frysetørket vom fra Provit og blande i?

Etter den ekstreme reaksjonen på orijen, hvor hun nesten feis meg ut av hus og med tydelige luftsmerter, må jeg innrømme jeg er veldig skeptisk til kornfritt...:icon_confused: frysetørket vom er et alternativ, men er ikke det veldig dyrt? Nytter nok ikke å blande i eukanuba uansett. Har prøvd å blande inn alt slags våtfor og diverse, men tørrforet ligger alltid igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor overgang som må gjøres gradvis, og mange hunder reagerer mer på Orijen enn Acana. Kjøp en liten pose og introduser det sakte, en forkule om gangen om det er det som skal til. Se om du finner en brukt fryseboks på finn kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pixie skrev:

Det er en stor overgang som må gjøres gradvis, og mange hunder reagerer mer på Orijen enn Acana. Kjøp en liten pose og introduser det sakte, en forkule om gangen om det er det som skal til. Se om du finner en brukt fryseboks på finn kanskje?

Har alltid introdusert nytt for veldig gradvis. Rett etter at vi begynte å fullfore på orijen gikk alt fint. Etter en uke ca begynte problemene.

Jeg var så dum at jeg kjøpte 7kg sekk med eukanuba sist, så jeg har mer enn nok til å introdusere nytt for gradvis ihvertfall:sweat:. Skader ikke å prøve med acana, men har også vurdert arden grange. Noen som har erfaring med det?

Og ny fryseboks er absolutt første prioritet når lønninga kommer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en liten sekk med acana. Med fisk. Nå har jeg et problem da. Planen var å introdusere henne for acana gradvis, men hun nektet å spise når acana var blandet med eukanuba:sweat: og de få gangene hun var borte ved skålen, plukket hun ut acanakulene og lot eukanuba ligge igjen. Så hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp hadde kun spist rc hos oppdretteren og når hun kom til oss hadde jeg glemt å sjekke ut dette på forhånd og butikkene var stengt så jeg bare ga henne det fôret vi allerede hadde hjemmet, fish4dogs sitt. Det var ikke noe forandring på avføring eller formen på hunden og ettersom jeg dag etter dag glemte å kjøpe rc sitt så ble det bare til at hun fortsatte på f4d. Altså ble det på ingen måte noe myk og sakte overgang. Det samme har forsåvidt vært med scæferen min også . Aldri hadd noe myk overgang og heller aldri hadd noe reaksjoner så jeg tror det der er veldig individuelt og kanskje litt oppskrytt? evt så kan det jo ha noe med hvilket for man bytter til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aulie skrev:

Min valp hadde kun spist rc hos oppdretteren og når hun kom til oss hadde jeg glemt å sjekke ut dette på forhånd og butikkene var stengt så jeg bare ga henne det fôret vi allerede hadde hjemmet, fish4dogs sitt. Det var ikke noe forandring på avføring eller formen på hunden og ettersom jeg dag etter dag glemte å kjøpe rc sitt så ble det bare til at hun fortsatte på f4d. Altså ble det på ingen måte noe myk og sakte overgang. Det samme har forsåvidt vært med scæferen min også . Aldri hadd noe myk overgang og heller aldri hadd noe reaksjoner så jeg tror det der er veldig individuelt og kanskje litt oppskrytt? evt så kan det jo ha noe med hvilket for man bytter til.  

Siden hun nektet å spise eukanuba ble det brått bytte til acana. Men det har gått finfint for magen, for hun vil jo fader meg ikke ha acana heller:vegg: jeg skal prøve ei pølse med V&H. Vil hun ikke ha det heller så får hun bare acana så får hun heller bare la være å spise hvis det er det hun vil...friske hunder sulter ikke frivillig, og det feiler henne ingenting.

Jeg håper at det er så enkelt at hun ikke liker tørrfor og at V&H går ned. Og nå er det slutt på å få smake litt på middagen vår hvis vi spiser noe hun kan ha. Tror vi har gått på en real smell der faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg rett og slett bestemt meg for fórtype, gitt hunden mat, og fjernet den igjen hvis hun ikke vil ha den. Tilby på nytt ved neste måltid, og fjern den på nytt hvis hun ikke spiser da heller. Da lærer hun seg nok fort at det ikke lønner seg å være primadonna, for da får hun ingen mat [emoji14] Og som du skriver, friske hunder sulter ikke ihjel.

Går det dager uten at hun spiser, ville jeg sjekket hos vet at det faktisk ikke er noe, men så vanlig det er med spisevegring på valper i en viss alder, vil jeg tro hun fort begynner å spise igjen hvis du er konsekvent med at den maten hun får servert, er den hun får.

Min egen er en slik type som syntes alt som er spiselig er knallgodt. Alt går ned på høykant, om det så er V&H, allslags tørrfór, eller en gulrot. Og han hadde også en periode da han var valp hvor han nektet å spise. Det gikk fort over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonjek skrev:

Her hadde jeg rett og slett bestemt meg for fórtype, gitt hunden mat, og fjernet den igjen hvis hun ikke vil ha den. Tilby på nytt ved neste måltid, og fjern den på nytt hvis hun ikke spiser da heller. Da lærer hun seg nok fort at det ikke lønner seg å være primadonna, for da får hun ingen mat emoji14.png Og som du skriver, friske hunder sulter ikke ihjel.

Går det dager uten at hun spiser, ville jeg sjekket hos vet at det faktisk ikke er noe, men så vanlig det er med spisevegring på valper i en viss alder, vil jeg tro hun fort begynner å spise igjen hvis du er konsekvent med at den maten hun får servert, er den hun får.

Min egen er en slik type som syntes alt som er spiselig er knallgodt. Alt går ned på høykant, om det så er V&H, allslags tørrfór, eller en gulrot. Og han hadde også en periode da han var valp hvor han nektet å spise. Det gikk fort over.

Da skal jeg fortsette med acana hvis hun tåler det :) hun har alltid hatt god matlyst og vært skikkelig matvrak, så jeg ble litt sjokkert når hun sluttet å spise... hun vil gjerne ha middag av oss da, og smake agurk og ost når jeg skjærer det... så vil hun gjerne spise det som ikke kan spises, som plastposer, tyggi osv. det går ikke hele dagen uten at hun spiser nei. Nå har matskålen alltid stått nede og hun går å tar seg en forkule her og der.

Red: jeg prøvde med eukanuba leeenge og sto på mitt...etter snart 2 mnd så nektet hun fortsatt å spise det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Er valpen i tannfelling nå? Alle mine spiser litt dårlig i den perioden :) 

Hun er ferdig for en liten stund siden. Jeg tenkte også at det kunne være det, men siden det ikke har bedret seg så ble jeg usikker. Jeg tror kanskje vi har skjemt henne litt bort jeg?? Siden hun veeldig gjerne spiser av vår mat, og alt annet som ikke heter tørrfor (hun bruker bare å få smake litt men hun har kommet seg opp på bordet flere ganger når jeg ikke fulgte med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sære bikkjer i matveien, men Eukanuba har ingen av dem likt i det hele tatt.... Skal overhodet ikke uttale meg om fôret er bra eller ei altså, men jeg har prøvd det på alle tre, og INGEN av dem har villet ha det... Så jeg vet ikke om jeg ville tatt fighten på akkurat Eukanuba...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ulrikke skrev:

Jeg har sære bikkjer i matveien, men Eukanuba har ingen av dem likt i det hele tatt.... Skal overhodet ikke uttale meg om fôret er bra eller ei altså, men jeg har prøvd det på alle tre, og INGEN av dem har villet ha det... Så jeg vet ikke om jeg ville tatt fighten på akkurat Eukanuba...

 

Nei, fighten hadde blitt på acana:teehe: hun var hos svigermor i dag å hun hadde gitt henne litt rc siden samboer ikke tok med for til henne. Det gikk ned på høykant! Samboer blandet litt rc med acana her hjemme og det slukte hun også. Hun kan ikke fullfores på rc siden hun ble så hard i magen sist hun ble foret på det...men vurderer å blande acana og rc nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...