Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til en aktiv rase med en raus personlighet?


Ellemelle
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker mye på en ny hund. Utfordringen er å finne/bestemme seg for en "riktig" rase, men samtidig vet jeg at jeg vil bli hundens største fan uavhengig av rase. Jeg hadde nok hatt et fint liv med en hund jeg plutselig "snublet over" også. Likevel har jeg noen drømmer om bruksområder, slik at det kan være fint med noen innspill fra dere erfarne hundefolk. Når jeg nå kommer med en "ønskeliste", så vet jeg også at mange av punktene er individ- og treningsavhengig også, tror jeg. Kommer jeg over en god hund med nese for trening, så er jeg klar som et egg for å satse på egenskapene til hunden.

- Aktiv turhund med god og sterk fysikk

- Sterk mentalitet

- Kjent for god fysisk helse

- Førerorientert

- Utadvendt og sosial med eier og kjentfolk. Liker at hunden har en raus, stor, deilig personlighet :ahappy:

- Lite jakt

- Jeg liker litt "maskuline" hunder (og jeg har bare hatt store hunder tidligere). Jepp, det må bli en hannhund.

- Sporsøk mv (litt potet-hund er meget ønskelig)

- Kult hvis bikkja ikke drar med seg hele skauen hjem i pelsen sin (litt lettstelt, og jeg kan gjerne klippe og styre med pelsen jevnt og trutt). Liker nok litt kort pelslengde på bikkja.

- Ikke så propell at det ikke er mulig å late seg litt sammen også

Jeg tar også veldig gjerne oppdrettertips også etter hvert

På forhånd takk for innspill og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita (både amerikansk akita og akita):

  • Aktiv turhund med god og sterk fysikk
  • Sterk mentalitet
  • Kjent for god fysisk helse
  • Førerorientert (+/-: Liker å gjøre eier glad, men går ikke nødvendigvis gjennom ild og vann for deg)
  • Lite jakt
  • Jeg liker litt maskuline hunder (og jeg har bare hatt store hunder tidligere)
  • Sporsøk mv (litt potet-hund er meget ønskelig)

Personlighet har de MYE av. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at retriever passer de fleste kriteriene dine. Og kanskje flat spesielt siden de er kjent for å være blant de mest aktive. 

Jeg har to, ulike som få. Begge er aktivie, glade, omgjengelige og enkle å ha med å gjøre. Men den ene er stresset i arbeidssammenheng, mens minste er tidenes mest fokuserte og ustressede. Og ja, treff mer enn en. Og jeg hadde også passet på å kjøpe fra en oppdretter som bruker hundene sine til noe og ikke bare er fokusert på utstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med raseforslag fra dere. Takk! Alle rasene i tråden er absolutt herlige skapninger. Men flat? Jeg har faktisk en helt egen greie med de. Når jeg går forbi den rasen, den folkekjære typen, ja da er det seriøst alltid kjærlighet fra første blikk :wub: Å bli omfavnet med den superivrige hundegleden, resulterer i at jeg også går opp noen hundre hakk i glede. Hadde vært veldig interessant å sett hvordan det hadde gått om jeg hadde fått en sånn i hus :innocent: Mani, kunne hunden ha hett da :D

Men jeg liker godt raser som er mer egenrådige og selvstendige også. Er det kanskje litt rar preferanse for en hunderase det.

Likte forslagene altså. Skal se nærmere på boxer, malamute, akita og staffen nå i første omgang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellemelle skrev:

Kult med raseforslag fra dere. Takk! Alle rasene i tråden er absolutt herlige skapninger. Men flat? Jeg har faktisk en helt egen greie med de. Når jeg går forbi den rasen, den folkekjære typen, ja da er det seriøst alltid kjærlighet fra første blikk :wub: Å bli omfavnet med den superivrige hundegleden, resulterer i at jeg også går opp noen hundre hakk i glede. Hadde vært veldig interessant å sett hvordan det hadde gått om jeg hadde fått en sånn i hus :innocent: Mani, kunne hunden ha hett da :D

Flat-motto - kjærlighet ved første slikk! :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...