Gå til innhold
Hundesonen.no

Rød hud og kløe på potene


Pixie
 Share

Recommended Posts

Uno klør tydeligvis på forpotene, han biter seg en del og blir sint om vi prøver å hindre ham Har klipt håret mellom tærne og la merke til at han er ganske rød i huden der, samt litt rød rundt ulvekloa. Det er ulveklørne han biter mest på. Potene og klørne er også litt tørre og sprukne(jeg har virkelig prøvd å smøre med potesalve gjennom vinteren, han slikker det av. Tar jeg på potesokker river han dem av og slikker av salva).

Skal jeg ta utgangspunkt i rødsopp og bare prøve å holde det tørt og bruke optima ph sin hudgel eller dermacetic wet wipes, eller er det på tide å tenke mulig allergi iom at han reagerer med løs mage på mange fortyper og har hatt noen runder med mye ørevoks/kløe? 

Han får ikke fiskeolje, kapslene er for store og oljen setter seg i barten og blir dermed gnidd utover mye av møblementet :thumbsdown: Men vi bruker en del v&h active med laks og har nå tatt i bruk Brit Care Showdog salmon and herring. Ellers har han spist Canagan med kylling og noe Acana (prøvd flere), testet Vigor&Sage en liten stund, pluss de fleste variantene av v&h. Han får så "rene" godbiter som mulig.

Om jeg skal tenke allergi, hva er den mest sannsynlige proteintypen? Er det lam som er tryggest eller kan jeg fortsette med fisk? Brit-foret er et av få tørrfor han virkelig liker.

Og er det noen som har tips til god potesalve eller kløstillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos veterinær og fått han utredet? Hvis du har hatt noen omganger med soppinfeksjon i ørene, kløe på potene og rød hud, så er ikke allergi en helt urimelig tanke. Jeg ville lagt fram symptomene for veterinær og hørt hva de tror. Klør han andre steder på kroppen? 

Hva hunden evt. reagerer på av proteinkilder er vanskelig å svare på, det er veldig individuelt. Min allergihund tålte lam best, men det er det ikke alle som gjør. Du må da evt. kjøre en eliminasjonsdiett(8 uker pr. proteinkilde). 

Jeg ville anbefalt å bruke fiskeolje i tillegg. Jeg merker at min hund ikke fikk i seg nok omega 3 av å gå V&H nr. 25 og tørrfôr med fisk i. Hun ble bedre både med kløe og røyting når hun begynte å få fiskeolje. 

Du kan jo evt. vaske barten på hunden din, den ene gangen til dagen den får olje? Evt. kan du jo kjøpe hele ørreter som selges frosne på butikken og gi. Evt. høre med veterinæren om det finnes kapsler som er små nok, evt. tyggetabletter eller noe den kan få i stedet for fiskeolje(vet ikke helt hva som finnes på markedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Har du vært hos veterinær og fått han utredet? Hvis du har hatt noen omganger med soppinfeksjon i ørene, kløe på potene og rød hud, så er ikke allergi en helt urimelig tanke. Jeg ville lagt fram symptomene for veterinær og hørt hva de tror. Klør han andre steder på kroppen? 

Hva hunden evt. reagerer på av proteinkilder er vanskelig å svare på, det er veldig individuelt. Min allergihund tålte lam best, men det er det ikke alle som gjør. Du må da evt. kjøre en eliminasjonsdiett(8 uker pr. proteinkilde). 

Jeg ville anbefalt å bruke fiskeolje i tillegg. Jeg merker at min hund ikke fikk i seg nok omega 3 av å gå V&H nr. 25 og tørrfôr med fisk i. Hun ble bedre både med kløe og røyting når hun begynte å få fiskeolje. 

Du kan jo evt. vaske barten på hunden din, den ene gangen til dagen den får olje? Evt. kan du jo kjøpe hele ørreter som selges frosne på butikken og gi. Evt. høre med veterinæren om det finnes kapsler som er små nok, evt. tyggetabletter eller noe den kan få i stedet for fiskeolje(vet ikke helt hva som finnes på markedet).

Vi var hos vet forrige gang han fikk problemer med ørene, da snakket vi litt om muligheten for allergi men vet mente at vi skulle se an litt. Han fikk påvist rødsopp ved en ulveklo en gang, denne forsvant men kan jo ha kommet tilbake. Ørene er fine nå, tørre og pent rosa selv om det ene fortsatt får noe mørk ørevoks. Han klør litt her og der men syns ikke det er mye sånn ellers, ikke noe flass eller irritert hud ellers på kroppen.

Ja, det er totalbildet som får meg til å tenke allergi. 

Kan man forresten bruke omega3-kapsler for mennesker? De kan man få i liten nok størrelse til at jeg får gjemt den i noe godt. Jeg har heller ikke funnet fiskeolje han liker smaken av, men gir ikke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor sannsynlighet at det er sopp, pga årstiden og at det er fuktig ute. Det du eventuelt kan gjøre er å bade potene i grønnsåpevann eller kjøpe Malaseb Shampo og vaske potene med det (tror kanskje det er på resept) Tørk labbene godt etter å ha vært ute så skal det gå bort etter hvert hvis det ikke er noe underliggende som forårsaker det (ene hunden min var bla allergisk mot soppen,så det var en evig sunddans :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stine skrev:

Det er stor sannsynlighet at det er sopp, pga årstiden og at det er fuktig ute. Det du eventuelt kan gjøre er å bade potene i grønnsåpevann eller kjøpe Malaseb Shampo og vaske potene med det (tror kanskje det er på resept) Tørk labbene godt etter å ha vært ute så skal det gå bort etter hvert hvis det ikke er noe underliggende som forårsaker det (ene hunden min var bla allergisk mot soppen,så det var en evig sunddans :P )

Det blir fort mye styr å skulle vaske med Malaseb e.l. shampo spesielt om vinteren/når det er kaldt; Det må jo virke 10-15 minutter før det skal skyldes av og behandlingen må gjentas flere ganger i uka til soppen er borte. Mye enklere og like effektivt å spraye med Optima hudspray. En spray morgen og kveld i noen få dager, og deretter evt en gang om dagen preventivt etter at soppen er borte. Enkelt og greit. Har du problemer med at hunden straks vil slikke det av så spray rett før dere går ut døra på tur; da glemmer han at han har noe på potene. Det er min erfaring ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Easy skrev:

Det blir fort mye styr å skulle vaske med Malaseb e.l. shampo spesielt om vinteren/når det er kaldt; Det må jo virke 10-15 minutter før det skal skyldes av og behandlingen må gjentas flere ganger i uka til soppen er borte. Mye enklere og like effektivt å spraye med Optima hudspray. En spray morgen og kveld i noen få dager, og deretter evt en gang om dagen preventivt etter at soppen er borte. Enkelt og greit. Har du problemer med at hunden straks vil slikke det av så spray rett før dere går ut døra på tur; da glemmer han at han har noe på potene. Det er min erfaring ihvertfall :-)

Optima hudspray funka ikke på min, men det gjorde Malaseb, derfor foreslo jeg det :) Synes ikke det var noe styr jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Får man ikke Malaseb våtservietter lenger? Jeg brukte det til Nora, var veldig enkelt og greit, om vi ser bort fra at det lukta høgg av fingra mine i evigheter etterpå :P 

Jo, det tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ikke noe stort problem å få på malaseb, da er det jo bare å tørke over potene med serviettene :) 

Nå skal det sies at det ikke hjalp på Nora, men det gjorde ikke noe annet heller så jeg veit ikke helt om det bør regnes med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poter er smurt inn med Optima hudgel i går og i dag, etter kjapp vask med Chris Christensen Peace and Kindness med kollodialt sølv(eneste jeg hadde). 

Ellers skal jeg gjøre et forsøk med Malacetic wet wipes siden jeg har det liggende:

http://www.dyrlegebutikken.no/products/malacetic-wet-wipes-100-stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...