Gå til innhold
Hundesonen.no

Must haves hundeutstyr


Ina
 Share

Recommended Posts

Hvis man skal skaffe seg valp, og ikke har noe utstyr. Hva vil dere anbefale av utstyr da? Vil gjerne ha litt prisbeviste (Men gode!) alternativ :) Rasen ser sannsynligvis ut til å bli en av retriever-rasene :) 

Halsbånd, kobbel, klotang, matskåler, leker, hundeseng, bur, bilbur osv.
Kosttilskudd som er nødvendig? Andre nødvendigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen får et godt fôr, så skal du ikke trenge å gi noe kosttilskudd. Jeg gir vintervalper tranebærpiller for å motvirke urinveisinfeksjon, men ingen av de voksne får det nå.

Pelsstell-utstyr, men det kommer jo an på rase og pelstype. En god kam eller børste - mine to favoritter koster 50 og 99 kroner, og er utmerket for min rases pels. En mindre saks med butte ender til å klippe pelsen mellom tredepotene - det drar inn mindre skit, forhindrer en del snøklumper, gir bedre fotfeste på glatte gulv, også videre. Jeg ville hatt shampoo i hus fordi jeg liker å vende valpen til alt av pelsstell og håndtering fra første stund - men du kan bruke en babyshampo fra dagligvaren, det må ikke nødvendigvis være et hundemerke. Eller så er det mange hundeshampoer som koster litt i innkjøp, men likevel blir billige fordi de skal blandes ut og er langdryge. Din oppdretter vil helt sikkert kunne tipse deg om egnet utstyr for den rasens pels.

Jeg har hatt hunder som ikke vil ligge i hundeseng, så det er dumt å legge ned mye penger i det om hunden ikke bruker den. Det samme med leker - det kan være at din valp synes dorullkjernen er mye morsommere enn det pipedyret til 139 kroner du kjøpte, eller at ei draleke flettet av strimlet fleecepledd fra IKEA er en større höjdare enn draleken til 279 kroner fra zoobutikken. 

Jeg ville derimot sørget for å ha margbein (kjøpt hos slakter/ferskvaredisk, det er billigere enn det du får i zoobutikker) i fryseren som valpen kan få når tannfellingen er på det mest intense.

Jeg ville, om jeg ikke hadde noe som helst, utnyttet tilbud på håndklær og fleecepledd. Det er greit å ha noe eget til hunden, for det vil aldri bli helt fritt for hundehår, og du vil ikke bruke et håndkle som hunden din har brukt (selv om det er vasket i mellomtiden) når du kommer våt ut av dusjen :P Personlig er jeg veldig glad i noe som heter plutoduken, for den absorberer veldig mye fukt, så når du tørker over en hund som er våt etter snøbasing eller tur i regnet så får du mer vann ut av pelsen enn med et ordinært håndkle. Jeg er så glad i de dukene at jeg inkluderer dem i valpepakka til mine valpekjøpere, hehehe.

Også godbiter, en retriever er antagelig så matglad at de er lure å ha. Og bæsjeposer.

Halsbånd kan valpen vokse fort ut av, så pass på at det er justerbart og ikke blir for lite etter ni dager.

Også ville jeg sondert hva som finnes av hundeklubber og kurs, og annet miljø og tilbud i nærheten. Og kanskje lånt noen bøker på biblioteket om det å få en valp i hus, for en har sjelden tid til å lese når valpen har kommet hjem.

Ja, og ha fotoapparat, en vil jo forevige alle minnene ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en sele. En som ikke hemmer bevegelsene og utviklinga til valpen. I starten kan jo ikke valper gå fint og da er det veldig greit med en sele så valpen ikke får nykk i nakken når den løper hit å dit☺

Ellers så tror jeg du har det meste, men soer meg enig i andre som har nevnt at du ikke trenger bur til å ha inne☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Stryk bur og kosttillskudd, så er du vel i mål :)

Må presisere at nå tenker jeg ikke bur som en plass å oppbevare hunden på natt/ når vi er borte. Absolutt ikke! Men heller som ett plass som er hunden sitt, et trygt grypinn å trekke seg tilbake i. Døren åpen, alltid!
Jeg vet jo ikke, og meningene er like mange som det er antall brukere her inne. Men jeg tenker at får jeg det til å fungere og at det blir en plass som hunden elsker, så må det jo være helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ina skrev:

Må presisere at nå tenker jeg ikke bur som en plass å oppbevare hunden på natt/ når vi er borte. Absolutt ikke! Men heller som ett plass som er hunden sitt, et trygt grypinn å trekke seg tilbake i. Døren åpen, alltid!

Normale hunder trenger ikke et "trygt krypinn", de er trygge overalt. Og et bur er jo et fryktelig stygt møbel, skal døren allikevel være åpen ville jeg heller kjøpt en pen hundeseng ;)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Normale hunder trenger ikke et "trygt krypinn", de er trygge overalt. Og et bur er jo et fryktelig stygt møbel, skal døren allikevel være åpen ville jeg heller kjøpt en pen hundeseng ;)

Jeg skal ikke dra denne lengre her i denne utstyrstråden min :D Men heller lese meg opp litt mer og høre med de rundt meg om hva de anbefaler.
Jeg tar til meg alle tilbakemeldinger, og er glad for alle synspunkt jeg får :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en dyr hundeseng hvert fall. Det er ikke utenkelig at den både blir spist på og tisset i. Ville kjøpt en biabed-kopi på biltema og bare hatt en wetbed(teppe) oppi. Senga er imitert skinn, så den er lett å rengjøre og teppet kan vaskes enkelt i maskinen hvis valpen tisser på det.

På Europris og noen dagligvarebutikker har de sånne helt simple H-seler som er veldig regulerbare til en 100-lapp, de har også enkle halsbånd.

Ellers ville jeg hatt et litt langt kobbel(etpar meter), så valpen har litt tumlemuligheter når du går tur. Da kan du også forhåpentligvis motvirke trekking i båndet inntil du begynner å trene spesifikt på å gå pent i bånd.

Noen gode godbiter til innkallingstrening er fint. F.eks. Dr.Clauders har en del godbiter som er tørka kjøtt.

Ellers ville jeg kjøpt tissepads(fås på apoteket, slike kladder man kan ha i senga) for å bruke under teppet i bilburet eller andre steder du vil beskytte for urin. Hvis valpen ikke spiser på det, kan du også ha det tilgjengelig på gulvet slik at valpen kanskje heller tisser der enn på teppet ditt om du ikke skulle være kjapp nok ut med den.

Kompostgrinder som du får kjøpt på biltema billig kan være fint, hvis du har noe du vil stenge valpen ute fra(ledninger, hyller etc). Genial å bruke som sikring når hunden skal være alene for at den ikke skal få tilgang til ting å ødelegge.

Jeg ville også venta litt med å kjøpe skikkelig bilbur til du har en ide om hvor stor valpen blir. De er dyre i innkjøp, utrolig kjedelig om du kjøper for lite bur.

Ville også kjøpt inn en Kong eller to, så du har noe du kan putte mat/våtfôr etc. inni og legge i fryseren for aktivisering og dempe kløe i tenner etc.

Red: la til noe

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ina skrev:

Må presisere at nå tenker jeg ikke bur som en plass å oppbevare hunden på natt/ når vi er borte. Absolutt ikke! Men heller som ett plass som er hunden sitt, et trygt grypinn å trekke seg tilbake i. Døren åpen, alltid!
Jeg vet jo ikke, og meningene er like mange som det er antall brukere her inne. Men jeg tenker at får jeg det til å fungere og at det blir en plass som hunden elsker, så må det jo være helt perfekt.

Man MÅ ikke ha bur, men jeg har valgt å kjøpe et bur så jeg forhåpentligvis i framtiden har en hund som KAN være i bur om behovet skulle oppstå (dyrlege/skade, sykdsom/besøk/pass/treninger/utstilling). Så jeg har ett stående i stua og et som hun sover i på soverommet. Kommer nok til å bytte de ut med senger etterhvert. Men i mitt hode håper jeg hun kommer til å lære seg å like bur :) Men som poengert tidligere, utrolig stygge møbel, så jeg kommer nok til å bytte de ut etterhvert åg så bare ha senere i tilfelle jeg skulle trenge det ;P

Har ingen planer om at hunden skal være i bur om natten og dagtid etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Orca skrev:

Man MÅ ikke ha bur, men jeg har valgt å kjøpe et bur så jeg forhåpentligvis i framtiden har en hund som KAN være i bur om behovet skulle oppstå (dyrlege/skade, sykdsom/besøk/pass/treninger/utstilling). Så jeg har ett stående i stua og et som hun sover i på soverommet. Kommer nok til å bytte de ut med senger etterhvert. Men i mitt hode håper jeg hun kommer til å lære seg å like bur :) Men som poengert tidligere, utrolig stygge møbel, så jeg kommer nok til å bytte de ut etterhvert åg så bare ha senere i tilfelle jeg skulle trenge det ;P

Har ingen planer om at hunden skal være i bur om natten og dagtid etterhvert.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg har nå en hund som hata bur som valp. Ikke snakk om at jeg greide å vende henne til bur. Brukte alle triksene i boka, men hun nekta. Så jeg gav opp.

Likevel går det nå helt fint å ha henne i bur på utstilling. Hun var også i bur noen timer på julafta når vi spiste julemiddag og dessert pluss når vi spiste kaker senere på kvelden. Ikke noe syt eller bråk da heller. Så jeg tror faktisk at de fleste hunder aksepterer å ligge i bur når de må, selv om de ikke er tilvendt det som valper.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Det er kjekt å ha bur hvis man skal på utstilling eller trene lydighet ol. senere i livet til hunden. ?

Det er sant, men ville venta med å kjøpe til hunden er litt eldre, eller til man evt. har brukt for det, sånn at man finner et som er passe stort. Og så ville jeg kjøpt tøybur til det formålet, lettere å pakke med seg og ta med da. Selv bruker jeg bur i bilen da, som pausestasjon når vi trener lydighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har med valp på valpeshow, så plasserer jeg den i buret ved behov - og det har enda ikke vært noe problem. Fôrhund som ikke bruker bur hjemme tilsvarende - jeg dyttet henne inn i buret på utstilling, og hun døde ikke av det heller.

Når jeg har hatt hund som er operert og skal være i ro, så har jeg satt opp grinder, og det har også fungert finfint.

Før lydighetsstevner så trener vi på lydighetsprogrammet - ikke å sitte i bur. 

Sjekk i hvert fall om hunden har problem med bur før det legges opp til tilvenning og treningsprogram. Mitt inntrykk er også at en liten valp i nytt hjem heller vil være hos menneskene og det lille den har av trygghet å forholde seg til, og at det å bli satt i et bur er enklere når den er eldre og mer selvstendig.

Tispa mi har to huler hun liker å ligge i, når hun ikke ligger i sofaen: Den ene er under stuebordet, og den andre er under pulten.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kjøpe såkalt kompostgrinder fra biltema ? Billige og praktiske! de kan du feste sammen med strips evt. Jeg har brukt kompostgrindene til å stenge av feks sofa eller yttergang med sko når jeg alenetrener valpen. Kan brukes til å hindre valpen tilgang til feks ledninger også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er sant, men ville venta med å kjøpe til hunden er litt eldre, eller til man evt. har brukt for det, sånn at man finner et som er passe stort. Og så ville jeg kjøpt tøybur til det formålet, lettere å pakke med seg og ta med da. Selv bruker jeg bur i bilen da, som pausestasjon når vi trener lydighet.

Tøybur er kjekt så lenge ikke hunden ødelegger det. Hundene mine graver på foran i buret og ødelegger dem og da løper de så fornøyd rett ut der jeg stiller ut en annen av hundene mine. :dog_running: Midt i utstilingsringen. Haha. :icon_redface: Blir flau da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katharina skrev:

Tøybur er kjekt så lenge ikke hunden ødelegger det. Hundene mine graver på foran i buret og ødelegger dem og da løper de så fornøyd rett ut der jeg stiller ut en annen av hundene mine. :dog_running: Midt i utstilingsringen. Haha. :icon_redface: Blir flau da ja.

Men siden TS bare har en hund er det sannsynligvis ikke et stort problem, da jeg ikke regner med hun har planer om å gå i fra den? Bur til en golden retriever blir ganske stort å drasse på om du skal ha stålbur hvert fall. Vi har det nest største nettingburet, og det flytter jeg ikke på mer enn høyst nødvendig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Katharina skrev:

De gangene jeg har valper klarer de å klatre over kompostgrinder dessverre . :wacko: Nå skal det også sies at flere bruker rasen til agility. Hehe.

Man skal vel ha en chihuahuavalp, eller tilsvarende, om kompostbinger skal være et brukbart oppholdssted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
29 minutter siden, Pringlen skrev:

Man skal vel ha en chihuahuavalp, eller tilsvarende, om kompostbinger skal være et brukbart oppholdssted :P

Men de kan helt fint lære seg at det ikke er lov å gå forbi kompostgrinder. Alle mine har lært ganske fort at kompostgrinder er det ikke lov å hoppe over/klatre på/rive ned eller flytte. Står det en kompostgrind der er det ikke lov å gå forbi. Har vært brukt på 2x tervueren og 2x alaska husky, så det mangler ikke på hverken fysikk eller fantasi på dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Men de kan helt fint lære seg at det ikke er lov å gå forbi kompostgrinder. Alle mine har lært ganske fort at kompostgrinder er det ikke lov å hoppe over/klatre på/rive ned eller flytte. Står det en kompostgrind der er det ikke lov å gå forbi. Har vært brukt på 2x tervueren og 2x alaska husky, så det mangler ikke på hverken fysikk eller fantasi på dem :lol:

He he, ja det er forskjell på hunder :P Dachshundene her kan lære grenser. Støvere bestemmer selv :lol: Men ts skal jo ha labrador, og de er vel ganske lett å hjernevaske, sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg har nå en hund som hata bur som valp. Ikke snakk om at jeg greide å vende henne til bur. Brukte alle triksene i boka, men hun nekta. Så jeg gav opp.

Likevel går det nå helt fint å ha henne i bur på utstilling. Hun var også i bur noen timer på julafta når vi spiste julemiddag og dessert pluss når vi spiste kaker senere på kvelden. Ikke noe syt eller bråk da heller. Så jeg tror faktisk at de fleste hunder aksepterer å ligge i bur når de må, selv om de ikke er tilvendt det som valper.

Jeg aner ikke jeg, tenkte bare det var lurt å gjøre det sånn, jeg har jo ikke hatt valp før nå :P Jeg tenkte mer at jeg vil ha en hund som KAN være alene i bur i framtiden, ikke nødvendigvis når man er hjemme selv. Dix kan fint ligge i bur når vi er hjemme osv, selvom hun blir meget misfornøyd, men kunne aldri gått fra henne i et. Det jeg tenker på er om en feks skal ha andre til å passe i framtiden feks eller om hoteller krever at de er i bur (eller er det kanskje ikke tilfelle?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...