Gå til innhold
Hundesonen.no

Et lite spørsmål om røntgen av drektig tispe


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Når er ideell tid å ta røntgen for å telle valper?  Storm har parret ei dansk tispe og hun er straks 6 uker drektig (mangler to dager).  Eierne var hos veterinær i dag og det ble tatt ultralyd - veterinæren sa nemlig at de var for seint ute til å ta røntgen...?  For når valpene var så store så ville det være vanskelig både på røntgen og ultralyd.  

Jeg trodde at dette var et bra og vanlig tidspunkt jeg til å røntge?  Mulig jeg er helt på bærtur eller er det veterinæren som roter?

De tok ultralyd som sagt men valpene var så store at det var vanskelig å se hvor mange det var der inne; minst tre og sannsynligvis flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var for tidlig ute til å ta røngten. Røngten er en fin ting fra ca. dag 45 i drektigheten, og blir mer og mer sikker i tellinga desto nærmere fødsel man er. 

Man bruker ikke ultralyd til å telle valper, men for å bekrefte drektighet. Man *kan* telle, men det er mye mer usikkert enn med røngten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra AN:

Ultralyd kan tas fra dag 21, men det anbefales å vente til dag 28 for å få et sikrere svar - fosterblærene kan være yngre enn forventet, og dermed vanskeligere å spotte. Ultralyd tatt etter dag 35 er vanskelig, fordi da vil fostrene ha blitt så store at de ligger tett i tett i hornene, og det er dermed vanskelig å skille det ene fra det andre - ultralyd så sent kan altså stadfeste drektighet, men det er vanskelig å telle foster.

Røntgen er det etter sigende ikke mulig å ta før dag 49, fordi det er først da kalkifiseringen begynner, og det blir faktiske skjelett å fange opp på røntgenbildet. Jo senere, jo bedre, for å få tydeligere skjelett - igjen, fostrene kan jo være yngre enn en tror om befruktningen skjer en stund etter parring. Jeg teller for eksempel alltid etter siste parring, ikke første, for ikke å komme for tidlig når jeg skal ta UL. Røntgen tar de fleste ei ukes tid før fødsel.

Så hva som har skjedd på dette veterinærkontoret er jeg veldig nysgjerrig på, for det er for tidlig å ta røntgen, og de som tar UL pleier å være der når tispa ha gått kanskje fire uker - ikke seks. Er det en erfaren oppdretter? Kan de ha misforstått veterinær, som mente at det var tidlig med røntgen? Valpene kan ikke bli for store til å dukke opp på et røntgenbilde, det handler jo om hvordan en stiller inn apparatet - klarer vi å dekke hele magen til mine bernertisper, så bør de klare å ta røntgen av ei stabytispe også. Hvis ikke ville jeg byttet veterinær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lite stråling tispa og fostrene utsettes for, og det er så normalt å gjøre at vi ville hørt om det om det var vanlig med komplikasjoner på grunn av røntgingen. 

Det er alltids noen som har hørt om noen som kjenner noen som mista et valpekull etter at tispa ble røntget - men det høres som regel mer ut som om tispa har hatt herpesutbrudd. Valpene er ferdig utviklet på dette stadiet, de skal bare vokse i størrelse - i hvert fall om en tar røntgen den siste uka før fødsel, som er det mest hensiktsmessige. Så de som får valper med for eksempel åpen gane, åpen buk eller andre deformiteter kan heller ikke skylde på røntgen - valpen har med all sannsynlighet hatt det hele veien. Utviklingsfeil skjer mens valpen utvikler organer og lemmer, og det gjør den ikke den siste uka.

Mine tisper er i hvert fall så glad i veterinæren og så trygg på å være der at det gir ikke noe mer stress enn det forventningsstresset de utviser når jeg lager i stand frokost og kveldsmat. 

Jeg har mer betenkeligheter med å la drektig tispe hilse på fremmede hunder, da vi VET at det å medisinere drektig tispe mot for eksempel lus, midd og kennelhoste er vanskeligere. Jeg er mer redd for å måtte gi drektig hund feil type antibiotika, enn røntgenstråler i tre sekunder for å få tatt ett bilde som vil hjelpe meg å vite når fødselen er over, eller om det er en valp igjen som må reddes ut. En valp som blir liggende igjen kan i verste fall risikere sin mors liv.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Er det ingen som har betenkeligheter med å røntge en drektig tispe? 

Sånn utover det at det ikke er til å stole på? Nei. Som @SFX sier, det er ikke rare strålinga de er utsatt for, og det anses som trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, QUEST skrev:

Er det ingen som har betenkeligheter med å røntge en drektig tispe? 

Nei, det har jeg veldig lite betenkeligheter med. :) Med mindre tispa er en meget stresset type og blir påkjent av å være hos veterinæren (da burde hun kanskje ikke fått valper sånn i utgangspunktet), så er det helt uproblematisk å røntge for å se antall valper. Røntgen foregår så sent i drektigheten at det er svært lav risiko for at det skal skje noe.

Her står det forøvrig greit beskrevet angående røntgen av gravide kvinner, som sannsynligvis er relativt overførbart til hunder rent strålingsmessig:

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rontgenstraling-under-graviditet-28949.html?page=1

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Sånn utover det at det ikke er til å stole på? Nei. Som @SFX sier, det er ikke rare strålinga de er utsatt for, og det anses som trygt. 

Kredibiliteten kommer vel litt an på referanseramme også - jeg har personlig aldri fått feil svar når jeg har røntget tispe, og hører sjelden om feilaktige tall i min omgangskrets. Men det forutsetter selvfølgelig at en går til en veterinær med godt teknisk utstyr, som er flink til å ta bilder, og som er i stand til å se hva som faktisk er på bildet. Det kan være vanskelig for Hvermansen å identifisere hva en ser på et slikt røntgenbilde, det ser en bare på FB og tråder her inne, hvor erfarne oppdrettere kan være svært uenig om hvor mange valper de ser. Jeg har selv lagt ut røntgenbilde hvor sonen-oppdrettere bombastisk mener å se både en og to flere valper enn veterinær så - og de har aldri hatt rett hittil.

De få gangene jeg opplever størst avvik mellom veterinærs tallbestemmelse og det faktiske sluttresultatet er når det er veldig fullt i tispa, slik at det blir vanskelig å holde valpeskjelettene fra hverandre - er det ni eller 11?

Jeg hører noen si at de aldri får rett tall fra veterinær når de har røntget drektig tispe, men da ville jeg vurdert å bytte veterinær framfor å spå tvil rundt nytten ved å ta røntgen. 

Uansett om det blir et lite avvik eller ei, så er røntgenfotografering nyttig, da det kan være vanskelig å vite selv hvor mange valper tispa venter. Jeg har sett enorme bernertisper som du tenker må være fullastet, men de bærer på singletons. Jeg har sett hunder som er så slanke og stramme i buken at du er i tvil om de i det hele tatt er drektig, men de har seks valper inni der. Jeg kjenner erfarne oppdrettere som har latt seg lure av tispa, og i dette landet er det tross alt mest hobby-oppdrettere som har et kull i ny og ne. Det er greit å vite om det er 1 eller 8 valper i tispa, og om det kommer en niende etter at veterinær mente å telle til 8 så er det en mindre dramatisk situasjon enn å anta at tispa skal ha fire fordi det er gjennomsnittet på rasen og tispa er ikke så stor, også legger hun seg til å sove og er ferdig med fødselen - uten at du vet at det er tre til som skal ut.

Men akkurat dette tror jeg aldri du og jeg blir helt enig om, med tanke på tidligere diskusjoner ;) Vi har så forskjellige erfaringer, så våre meninger blir farget av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX Jeg bruker alltid den samme veterinæren, den samme som du bruker nå, så vidt jeg veit? Den samme som @JeanetteH drar til. Jeg stoler på kompetansen deres, jeg bare stoler ikke på røntgen som noen bombesikker måte å finne rett antall på. Basert på 1 bom. Den tispa ble røntget med korrekt antall på første drektighet. På andre drektighet derimot, fant de "3, kanskje 4 valper" på ultralyd, og "4, kanskje 5 valper" på røntgen. Fasiten var 7 valper. 

Man kan selvsagt argumentere med at det var 1 gang det var bom, og at de stort sett får avbildet og telt alle valpene, men det gjør det ikke til et sikkert diagnoseverktøy av den grunn - 1 bom holder lenge det. Så jeg røntger ikke lenger, jeg tar UL for å konstatere drektighet før tispa blir så stor at det ikke er noen tvil lenger. Så får antall valper som kommer forbli et mysterium til tispa har født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Margrete skrev:

 

4 timer siden, Margrete skrev:

 

 ( Får ikke bort 'quoten' av Margrete, ennå jeg har prøvd..)

@SFX'Men akkurat dette tror jeg aldri du og jeg blir helt enig om, med tanke på tidligere diskusjoner ;) Vi har så forskjellige erfaringer, så våre meninger blir farget av det.' 

Var denne til meg? Tja, nå er det vel ikke et mål at man alltid må være enige? :) En liten digresjon; jeg har en god venn som er helt i motsatt ende av den politiske skalaen..Vi har ikke rent sjeldent diskusjoner der nettopp politikk er tema og da kan det gå en kule varmt..:P Etterpå ler vi godt og er skjønt enige om at motparten har helt håpløse meninger :D

Nei, vi blir nok antagelig ikke enige om dette temaet. Jeg er skeptisk til hvorvidt det er så uskadelig og jeg har vansker for å se poenget? Enten har tispa tatt seg eller ikke og antallet MÅ man vel ikke vite før de kommer ut? Hvor ofte forekommer det at tisper har gjenværende hvalper inni seg med eventuelle medfølgende komplikasjoner? Jeg har mine tvil om at det forekommer så ofte at røntging er 'nødvendig', i forebyggende syfte..

Forøvrig er jeg helt enig i de andre tingene du nevner som no-no, i drektighetsperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...