Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset hannhund, pga løpetid i nabolaget?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg har som mange her inne sikkert vet, en engelsk setter hannhund på 14mnd.

Han har de siste dagene, vil si siden mandag ca stresset noe enormt. Han sliter med å ligge rolig, peser og piper om hverandre og skjelver.

Ute i hagen stresser han rundt og kan finne på å stå med potene på toppen av gjerdet og ule. Han som vanligvis koser seg ute i hagen gjerne en time eller mer av gangen, vil nå inn etter kort tid og ut igjen.

Når vi legger oss på soverommet så roer han seg helt ned, selvom jeg gjerne ser en episode eller tre på TVen. Han spiser også maten sin, men klarer altså ikke å ligge i ro.

 

Forhistorien er slik, forrige torsdag hadde vi besøk av tispe med løpetid (viste seg å være noen dager fra stådager). Skau var svært interessert i henne, men hadde ingen problemer med å ligge på plassen sin inne (ingen stress) mens hun lå på sin plass. Fredag kom han seg under gjerde og stakk av, ble funnet igjen etter ca 15min. Søndag hadde vi besøk av faren min med to av deres hunder, en tispe og hannhund. Denne tispen er ikke i nærheten av løpetid og han reagerte ikke noe spesielt på henne.

Basert på dette vil jeg tro atferden skyldes hormoner, men vil gjerne høre noen gode råd og erfaringer.

Gjerne til hvordan vi går frem for å få han til å slutte å stresse. Det må være utrolig slitsomt for ham, og det er definitivt veldig slitsomt for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hvordan er han på tur? Prøvd å slite ham ut?

Høres jo veldig ut som løpetid.

 

Etter mitt syn ganske normal på tur. Han lar seg ikke slite ut av en time halvannen i bånd og ettersom det har vært ukedag som betyr full jobb, barn osv så har det ikke vært tid til mer, eller gå tur med frislipp pga manglende dagslys. Men imorgen skal vi forsøke en god lang skogstur og se om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Kløv, trekk, osv?

Mor har lånt kløven min, men kommer innom med den på søndag, trekksele er bestilt og trolig på vei. Kan forsøke litt vanlig trekk (altså bare festet til meg i magebåndet) bare med turselen (bedre enn ingenting).

Men kan ikke belage oss på å få slitt han ut med engang vi kommer fra jobb ettersom den tobente halvannetåringen ikke alltid vil være med på tur. Så vil gjerne ha gode tips til hvordan få han til å roe ned innomhus også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe hærk når de er på det viset. Grimm var sånn når han endelig:sheldon: skjønte hva løpetid var. Ble helt idiot, rastløs, ville ikke sove, ville ikke spise og pep å peste. Ute fikk jeg ikke kontakt med han, overhodet. Nyttet ikke engang med pølse og leverpostei, jeg var luft. Vi bor i et nabolag med bare tisper, men de er ikke spes synkroniserte, så det var løpske tisper som perler på en snor:P Nyttet ikke for meg å slite han ut, så jeg tok han med til vet og fikk satt hormonsprøyte (er visstnok ikke det samme som kjemisk kast.:icon_confused: , og varte vel bare 3 mnd i slengen). Dette funket helt ok, men fokuset hans, det lille teflonhjernen har, var bare delvis på meg. Etter hd-røntgen og resultatet, så tok jeg kontakt med vet for å kastrere, han hadde da gått ned 4-5 kg. 

Nå har han veeldig god matlyst:hmm: men bryr seg ikke noe om løpetid. Det store minuset er jo at han ble mer usikker:no:

Funker adaptil på stresset, vårkåt jypling? Sammen med litt fysisk slit kanskje? Ellers så har jeg dessverre ikke mange ideer..Kanskje spørre vet om råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det hørtes ikke noe koselig ut! Så ille er det heldigvis ikke her..

Adaptil eller lignende kunne kanskje være noe ja, verdt forsøket ihvertfall. Skal vaksinere til uka så da tenkte jeg å forhøre meg litt, samt få en sjekk over hele han bare for å avkrefte fysiske plager eller noe (jeg har sjekket han så godt jeg kan og virker ikke sånn altså).

Nå har han fått seg en tur med litt trekking og ligger rolig i sofaen, han er nok også litt sliten av å stresse seg opp sånn. Men vi får se imorgen for da starter vi med en langtur på formiddagen, forhåpentligvis endel muligheter til å løpe løs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...