Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund utlandet, hvordan få den hjem


Lissjaa
 Share

Recommended Posts

Heei :)

Jeg trenger tips og råd ..

Jeg har akkurat snakket med en selger fra Irland som selger Engelsk Bulldog valper, og jeg har fallt pladask for den ene.. Har så og si blitt enig om at jeg skal ha den, og at jeg skal komme å hilse på den når jeg nå reiser til Irland om noen dager for å besøke familie.. Eneste problemet er det at jeg vet ikke hvordan jeg skal få den med meg hjem .. Jeg vet hunden må være over 3mnd, og at den må ha idchip, pass, rabies og alt det der, så det er ikke noe problem, disse reglene kan jeg, men, problemet er det at det er jo nesten ingen flyselskap som flyr fra Dublin til Oslo som tillater hunder ombord .. :/ Enten fordi de ikke bringer hunder fra/til Irland eller fordi de ikke flyr bulldog-raser .. så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :(

Kan noen gi meg godt svar på hvorfor ikke for eksempel SAS ikke tar med hund ombord fra/til Irland? Høres jo helt idiotisk ut.. Ser flere flyselskap har regler når det kommer til Irland .. Hva er grunnen til det?

Så, er det noen som vet av flyselskaper som tar med hund fra Irland til Oslo, evt Sverige, og som godtar Bulldog-raser ombord?

Jeg har faktisk funnet drømmehunden som jeg så lenge har letet etter, og det hadde vært utrolig trist å måtte gi den opp :(

Håper noen her inne kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser rett og slett ut til at cargo selskaper som ellers shipper hunder ikke vil ta bulldog raser rett og slett pga pusteproblemer og muligeten deres til å kjøle seg ned. Egentlig veldig logisk og bra tiltak, og jeg regner med at selskapet vil sikre seg mot mulig dødsfall på turer, desverre for din del. Storbritania og Irland tar ikke hunder som bagasje, og man MÅ sende igjennom et cargo selskap.

 

"

The following Snub-Nosed (brachycephalic) dogs or cats will not be carried due to their inability to breathe easily and cool themselves down:

  • All Bulldogs
  • Pugs
  • Pekingese
  • Persian/Exotic Cats

"

Har du prøvd trustforwarding? Fant ingen ting om slike regler på siden deres ihvertfall. 

https://www.trustforwarding.com/uk/products-services/special-services/live-animals.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ser rett og slett ut til at cargo selskaper som ellers shipper hunder ikke vil ta bulldog raser rett og slett pga pusteproblemer og muligeten deres til å kjøle seg ned. Egentlig veldig logisk og bra tiltak, og jeg regner med at selskapet vil sikre seg mot mulig dødsfall på turer, desverre for din del. Storbritania og Irland tar ikke hunder som bagasje, og man MÅ sende igjennom et cargo selskap.

 

"

The following Snub-Nosed (brachycephalic) dogs or cats will not be carried due to their inability to breathe easily and cool themselves down:

  • All Bulldogs
  • Pugs
  • Pekingese
  • Persian/Exotic Cats

"

Har du prøvd trustforwarding? Fant ingen ting om slike regler på siden deres ihvertfall. 

https://www.trustforwarding.com/uk/products-services/special-services/live-animals.html

Takk for svar.

Ville selvfølgelig ha reist med hunden i kabinen .. Men er vell ikke mulig det eller..

Ser ut til at jeg må bare gi slipp på denne hunden. Vil ikke utsette den for noe som risikerer livet dens.. Jeg rakk rett og slett ikke å tenke over dette da jeg så valpen og tok kontakt :/ Veldig synd da jeg ble skikkelig for elska ...

Og sende som cargo er vell ikke noe tryggere det eller? Og sikkert veldig veldig dyrt tenker jeg meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lissjaa skrev:

Takk for svar.

Ville selvfølgelig ha reist med hunden i kabinen .. Men er vell ikke mulig det eller..

Ser ut til at jeg må bare gi slipp på denne hunden. Vil ikke utsette den for noe som risikerer livet dens.. Jeg rakk rett og slett ikke å tenke over dette da jeg så valpen og tok kontakt :/ Veldig synd da jeg ble skikkelig for elska ...

Og sende som cargo er vell ikke noe tryggere det eller? Og sikkert veldig veldig dyrt tenker jeg meg? 

Hva med å reise med hunden til f.eks Nederland og så ta flyet med den hjem derfra? Da får du den med i kabinen også (om den er under 8kg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Storbritannia får du ikke fly med dyr i kabinen, de må sendes som cargo uansett, og det er dyrt. Antagelig inkluderes Irland i disse reglene fordi øyene er rabiesfrie (som er noe av årsaken til reglene, såvidt jeg har skjønt).

Så da har du litt av en reise foran deg om du ikke har tilgang på bil og kan kjøre... Helt ærlig ville jeg nok vurdert å finne en hund her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Justisia skrev:

Hva med å reise med hunden til f.eks Nederland og så ta flyet med den hjem derfra? Da får du den med i kabinen også (om den er under 8kg). 

Jeg skal sjekke mulighetene, takk for tipse.

Jeg sendte mail til sas cargo å fikk til svar;

Hei 

SAS har ingen restriksjoner når det gjelder engelsk bulldog. Bestilling av plass må gjøres fra Irland, og jeg forslår du kontakter Mulitcargo som vi har samarbeidet med flere ganger. 

http://multicargo.ie/pet_transport.htm 
 

Må høre med de før jeg bestemmer meg for å droppe det eller ikke. Blir det ikke alt for dyrt er det jo en mulighet, men vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om flytransport, men om du har noen dagers ferie er det ikke helt håpløst å kjøre bil heller. Jeg har i hvert fall kjørt tur/retur England med hund og mener vi brukte et par døgn hver vei. Aner ikke hvor mye lengre det er til Irland, men det er neppe helt uoverkommelig. Eller kanskje det går an å kjøre tog?

Det var flere regler å holde styr på når vi kjørte via kontinentet enn direkte Norge-England, siden landene har ulike regler for hva man må gjøre for å komme inn i landet fra et ikke-rabiesfritt land. Men det gikk nå det også til tross for noen nervepirrende minutter på fergeleiet i Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Petra skrev:

Jeg kan ingenting om flytransport, men om du har noen dagers ferie er det ikke helt håpløst å kjøre bil heller. Jeg har i hvert fall kjørt tur/retur England med hund og mener vi brukte et par døgn hver vei. Aner ikke hvor mye lengre det er til Irland, men det er neppe helt uoverkommelig. Eller kanskje det går an å kjøre tog?

Det var flere regler å holde styr på når vi kjørte via kontinentet enn direkte Norge-England, siden landene har ulike regler for hva man må gjøre for å komme inn i landet fra et ikke-rabiesfritt land. Men det gikk nå det også til tross for noen nervepirrende minutter på fergeleiet i Nederland.

Tog er ikke veldig kurant, og man kommer seg ikke ut av England. Den eneste måten å komme seg til fastlandet med hund uten bil er en av de få passasjerbåtene mellom Calais-Dover som tillater hund med fotpassasjer. Fra Dublin snakker vi vel da om båt til Liverpool, tog til Dover, båt til Calais og tog igjen videre derfra.

Litt avhengig av hvilke båter man evt. tar så vil det ta 3-4 dager fra Dublin til Norge/Østlandet med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

Tog er ikke veldig kurant, og man kommer seg ikke ut av England. Den eneste måten å komme seg til fastlandet med hund uten bil er en av de få passasjerbåtene mellom Calais-Dover som tillater hund med fotpassasjer. Fra Dublin snakker vi vel da om båt til Liverpool, tog til Dover, båt til Calais og tog igjen videre derfra.

Litt avhengig av hvilke båter man evt. tar så vil det ta 3-4 dager fra Dublin til Norge/Østlandet med bil.

Eurotunnell, tog fra England til Frankrike, tar den ikke hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oversikt over fegestrekker fra Europa til England som tillater hund, og både fra Belgia og Nederland finnes det ferger en får ta uten bil.

Denne siden har mer informasjon om å reise med hund til England.

Nå tviler jeg dog på at det er samme regler for å få hund fra Irland til Norge, som fra England - jeg vet i hvert fall om fire kullsøsken som ble importert samtidig, fra Irland, og de kom med fly. Det koster ei halv nyre å fly med hund til og fra England, men det kan det ikke ha koster for disse fire, da er jeg sikker på at de ville blitt hentet med bil i stedet. Europavinneren ble også arrangert i Irland for noen år siden, og det var fritt fram for å reise til og fra Irland med fly da, mens de som skal delta på Crufts i England sjelden flyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...