Noen som har erfaring med valp i Spania?

11 innlegg i emnet

Vi bor i Spania og har nettopp fått oss en labrador valp.

Det er flere som sier at valpen ikke kan være på bakken ute, når den er så liten.

Er det noen som vet hvorfor? Jeg kan ikke nok spansk til å forstå forklaringene her nede :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger bare ut et forslag, men kan det være fordi det blir veldig varmt på bakken, spesielt på asfalt? Legger jo selv merke til hvordan det kan svi når sola her stekt på sand eller stein.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smittefare fra ting den kan finne på å spise? Vet ikke hvilke vaksiner og kurer som er vanlig for valper før levering der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de sånt som mangoworms i Spania? Parasitter valpen kan få fra sand/jord eller ting den kan finne på å spise?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om noe mangoworms i Spania.

Men de har noen parasitter her, og den er vaksinert, og har fått ormekur før levering.

Lucky skal ha to vaksiner, 25 januar og 15 februar, da også mot rabies.

Det er ikke veldig varmt i bakken heller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Kan det være at de mente at den ikke skal gå i trapper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de sier at den ikke skal på bakken i heletatt.

syns det virker litt rart.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at i utlandet så holder man gjerne valpen innenfor egen eiendom fram til den er 12 uker, når den har fått de vaksinene den skal ha og har et bedre immunforsvar. Kanskje det ligger noe i det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg bodde i Brasil fikk jeg vite at valper ble holdt på egen eiendom /hage til de ble 12-14 uker. Grunnen var den store smittefaren det er på gatene der. Risikoen var for stor for de små valpene rett og slett.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som det nevnes over her på grunn av smittefare for valpen!

Mye løshunder og streifende hunder som ikke er vaksinerte fører med seg smitte av diverse. Valper er spesielt utsatt for en del parasitter, virus og bakterier. Derfor anbefales det å holde valpen unna til den har fått alle vaksiner dersom en ikke kan garantere at valpen kun ommgåes fullvaksinerte voksne hunder i tiden før.

Det finnes blant annet parvo i spania (hvor utbredt det er vet jeg ikke) som kan overleve flere år i riktig miljø. Så i områder der det kan finnes hunder med parvo er det derfor heller ikke anbefalt å ha hunden ute på bakken. 

Det høres veldig spesielt ut for oss nordmenn som er vandt til å begynne sosialisering med andre hunder omtrent samme dag som en får valpen og som slipper å bekymre oss for mye av disse patogenene. Jeg stusset veldig over det selv første gang jeg hørte at folk her i Polen hadde kjøpt hund og ikke ville/kunne ha med valpen ut på tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Har fått vite at valpen kan være litt ute, men at vi må være forsiktig med tiss og bæsj, samt hilse på andre hunder. Pluss sand og jord pga sandorm.

snakket med veterinær og spurte :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• I mitt tilfelle, bare så det ikke blir tatt helt ut av kontekst, så er navnet på min hund brukt i min omgangskrets. For all del, jeg synes jo navnet er kult, og har jo i den forstand ikke rettmessig eierskap til navnet, men det blir litt respektløst på en måte (uten å tråkke noen på tærne ) Som jeg selv skrev tidligere kunne det aldri ha falt meg inn å brukt et "unikt" navn på noen av mine dyr som jeg allerde visste var brukt (for min del gjelder det jo da både i min vennekrets/omgangskrets, men også mer eller mindre globalt.) Selv om jeg føler og mener det, har jeg jo ingen rett til å bestemme over andre og andres meninger, men det var jo heller ikke spørsmålet til trådstarter Som sagt, vil noen kalle dyret sitt for Moltres, Mew, Tirith, Nagini eller Celebi, så må de for all del bare gjøre det, men JEG synes for det første det blir litt ubehagelig fordi jeg har brukt tid på å finne navnene og de har en betydning for meg, men også fordi jeg er en av de som faktisk søker side opp og side ned og ser etter om navnet er brukt av andre nettopp fordi jeg vil ha det så unikt som mulig. Det i seg selv er jo ikke ubehaglig, men slik som med Nagini for eksempel, som ikke levde et spesielt langt liv, men som betydde (og fortsatt betyr) så utrolig mye for meg, så vekker det en del følelser som er vonde å kjenne på, om det skulle oppstå en slik situasjon hvor jeg hører at andre har brukt navnet. Og nettopp det gjør det ubehagelig. Det er sikkert slik for de som har en Tassen, Kira eller Balder og, men la oss være realistiske...Det skal ganske mye til for at du aldri har møtt en hund med slike navn, kontra navnene som jeg velger å bruke på mine, eller som flere andre her bruker.  For så vidt er det jo også ganske greit å vite HVILKEN hund det er snakk om, slik at det ikke blir "Du vet Kari Nordmann sin Balder..?" kontra "Vel, Moltres gjorde det greit i helgen" Hvert fall innenfor rasemiljøet og hundeklubben.    Så ja, mye går på følelser, men ingen kan nekte for at det er mer praktisk og enklere å ha kontroll på hvilken hund man snakker om med unike navn Jeg står ennå for at jeg ØNSKER å få ha navnene "mine" i fred, slik som jeg lar andres navn være, og er det noen bekjente av meg som velger å bruke navnene som jeg har brukt blir jeg faktisk både skuffet og lei meg, og ikke minst synes at det tyder på mangel av kreativitet hos de, men jeg sier det ikke. Jeg bare tenker det. Og skulle de måtte lese dette nå og de tar seg nær av hva jeg føler, tenker og mener, så har de vel kanskje en grunn til å føle seg "truffet". 
    • Jeg sitter her og er glad for at jeg alltid har vært heldig med fastlegene mine. Engasjerte, dyktige og empatiske mennesker. 
    •   Rottisklubben har bare hatt mye annet tull  men schäferhundklubben har måtte hatt ambulanse har jeg hørt  
    • Tulipanblomstring i Nederland   
    • Mye rart i alle yrker, men blir liksom så ekstra tydelig i legeyrket og tilsvarende, for konsekvensene kan bli så grusomme     
  • Nylig opprettede emner