Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor shetland sheepdogs


Lappisen
 Share

Recommended Posts

Nå har ikke jeg planer om å få meg ny hund riktig enda, men sitter jo selvfølgelig å tenker litt.

Jeg hadde egentlig i utgangspunktet slått fra meg rasen shetland sheepdog siden de jeg hadde møtt til da var ofte veldig pinglete og litt for små for min smak.

Nå i ettertid derimot så har jeg jo sett at det ikke er alle som er så grusom pinglete og at de finnes i større varianter en hva jeg først trodde.

Så lurer jeg egentlig på, disse som er endel større en de vanlige, er det noe som avles på/ er ok i henhold til NKK osv eller er dette å se på som en feil? 

Finner ikke noe konkret på netter så ble litt nysgjerrig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "endel større", da? 

Shetland sheepdog er en ganske lite homogen rase, bare innad i et og samme kull kan det være store størrelsesforskjeller. Jeg vet om sheltier som er bare rett over 30cm høye, og sheltier som er nesten 50cm. Det er derfor vanskelig å vite hva du får. Det er jo ikke innenfor standarden, men i tillegg til at for store sheltier kan dukke opp uansett, finnes det endel oppdrettere som avler mer for bruk i agility og velger å ikke fokusere spesielt på høyde. Du kommer jo ikke så langt i utstillingsringen med en som alt for stor, men det regner jeg med du vet. Har selv ei tispe på rundt 40cm, hun var ihvertfall den minste i sitt kull fra de ble født til de var hvertfall 9 uker, etter det har jeg ikke møtt kullsøsknene, men min ble jo altså et par cm for stor i henhold til standard. Jeg ble jo egentlig bare fornøyd med det, er heller ikke fan av de pinglete sheltiene, hverken i høyde eller bygning. I tillegg er hun nå i øvre sjiktet i medium klassen i agility, så det er også en liten fordel skulle det vise seg at jeg overkommer frykten for konkurrering en vakker dag :P 

For å oppsummere så er det altså endel sheltier som er større, men problemet er at det kan være vanskelig å ende opp med en som er den størrelsen man liker fordi du vet aldri helt hvordan valpene utvikler seg. Men det er ikke umulig, og hvis du kjøper fra en kombinasjon som har veldig jevne størrelser (både bakover og på siden), så er du mer trygg på hva som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter sheltier av alle størrelser hele tiden. Fra de bittesmå og søte, til de som er så store at de minner mer om collier. I utstilling slår de ned på for store hunder, av det jeg har fått med meg.

Hvor lett det er å finne en valp som ender med å bli stor, er kanskje en annen sak, som Mackenzie nevner [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei :)

Nei, jeg regna med at utstilling ikke var noe særlig for de med litt størrelse på. Heller mer mot aggility og lydighet eventuelt :)

Takk for informasjon. Da vet jeg i allefall litt mer med tanke på senere ?

Endret av Lappisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å konkurrere agility ønsker du heller ikke en sheltie som er er noe særlig høyere enn det standarden tilsier... Maxhøyden for hanner er vel 40-41 cm om jeg ikke husker feil. Det finnes en haug tisper på omtrent den størrelsen også. Samtidig går grensa mellom medium og large i agility på 43 cm. Hunden skal altså ikke være mye over maxhøyde for å måtte gå i large-klassen. Nå husker jeg ikke hva hinderhøyden er i large, men den er såpass høy at de minste hundene kan slite med høyden både i form av flere riv, langsommere fart og større belastning på kroppen. Har i hvert fall hørt mange med små large-hunder klage over akkurat dette. Så det er veldig mye bedre å gå for en valp fra normalt store linjer og håpe at den holder seg innenfor medium-grensa, eller velge en rase med litt mer passende størrelse (som for eksempel border collie, belger osv).

Velger du tispe er sjansen for å bikke over i large noe mindre, selvsagt, men som de andre skriver er størrelsen hos sheltie såpass uforutsigbar at du ikke er garantert noe som helst.

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å konkurrere agility ønsker du heller ikke en sheltie som er er noe særlig høyere enn det standarden tilsier... Maxhøyden for hanner er vel 40-41 cm om jeg ikke husker feil. Det finnes en haug tisper på omtrent den størrelsen også. Samtidig går grensa mellom medium og large i agility på 43 cm. Hunden skal altså ikke være mye over maxhøyde for å måtte gå i large-klassen. Nå husker jeg ikke hva hinderhøyden er i large, men den er såpass høy at de minste hundene kan slite med høyden både i form av flere riv, langsommere fart og større belastning på kroppen. Har i hvert fall hørt mange med små large-hunder klage over akkurat dette. Så det er veldig mye bedre å gå for en valp fra normalt store linjer og håpe at den holder seg innenfor medium-grensa, eller velge en rase med litt mer passende størrelse (som for eksempel border collie, belger osv).
Velger du tispe er sjansen for å bikke over i large noe mindre, selvsagt, men som de andre skriver er størrelsen hos sheltie såpass uforutsigbar at du ikke er garantert noe som helst.

Høyden i large er 55-65 cm. Altfor høyt for hunder på 43 cm, etter min mening. Og har man en sheltie i large, blir man nesten garantert utkonkurrert av border colliene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Petra skrev:

Hvis du ønsker å konkurrere agility ønsker du heller ikke en sheltie som er er noe særlig høyere enn det standarden tilsier... Maxhøyden for hanner er vel 40-41 cm om jeg ikke husker feil. Det finnes en haug tisper på omtrent den størrelsen også. Samtidig går grensa mellom medium og large i agility på 43 cm. Hunden skal altså ikke være mye over maxhøyde for å måtte gå i large-klassen. Nå husker jeg ikke hva hinderhøyden er i large, men den er såpass høy at de minste hundene kan slite med høyden både i form av flere riv, langsommere fart og større belastning på kroppen. Har i hvert fall hørt mange med små large-hunder klage over akkurat dette. Så det er veldig mye bedre å gå for en valp fra normalt store linjer og håpe at den holder seg innenfor medium-grensa, eller velge en rase med litt mer passende størrelse (som for eksempel border collie, belger osv).

Velger du tispe er sjansen for å bikke over i large noe mindre, selvsagt, men som de andre skriver er størrelsen hos sheltie såpass uforutsigbar at du ikke er garantert noe som helst.

Standarden sier 37 som idealhøyde for hannhunder, +/- 2,5 cm, så 39,5 er maxhøyde :) Max for tisper er 38 cm (idealhøyde 35,5 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...