Gå til innhold
Hundesonen.no

Avvikende beinstilling


Agnes
 Share

Recommended Posts

Jeg har en valp, som den siste tiden har fått merkelig benstilling. dette har kommet med tiden, ca en mnd siden dette ble synlig. vi var straks til vetrinær for røntgen, ble videre sendt til spesialist på ben. fikk etter mer utredning vite at valpen (snart 6mnd) har en medfødt feil, hvor det vektbærendebenet som skal gå opp til albueleddet ligger utenfor leddet.... på begge frambena. hun hadde ikke da eller per idag smerter, da hun er godt muskelsatt som stabiliserer bena. vetrinær ville ikke anbefale operasjon, da det er snakk om på kutte begge bena i frambena to ganger og sjansen for at hun ville rehabilitere til å bli en "frisk" hund er minimal. å ha en valp i 3-4 mnd i sykestue er ikke humant.. hun kan være frisk i 2 dager, 2 uker og er vi heldige 2 år. valpen ble kjøpt i sverige med SKK (svenske kennel klubb), jeg har kontakt med oppdretter, men hun sier at siden hunden er solgt som "selskapshund" så er det ingen garanti for avl eller utstilling. dette forstår jeg, men som vetrinær sier så fikk vi ikke en "vare" som er slik som den skal være. mener selv at vi burde få refundert noe av kjøpesummen. da vi ikke fikk "det vi betalte for". synes det er vanskelig å formulere meg, og lett at noe blir bortglemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe i kjøpekontrakten?

Det er feil med min' vare' også, og jeg fikk da valget mellom å få refundert en del av kjøpesummen eller ny valp. Dette står i kontrakten jeg og oppdretter skrev under.

Stakkers hund da:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Agnes skrev:

Jeg har en valp, som den siste tiden har fått merkelig benstilling. dette har kommet med tiden, ca en mnd siden dette ble synlig. vi var straks til vetrinær for røntgen, ble videre sendt til spesialist på ben. fikk etter mer utredning vite at valpen (snart 6mnd) har en medfødt feil, hvor det vektbærendebenet som skal gå opp til albueleddet ligger utenfor leddet.... på begge frambena. hun hadde ikke da eller per idag smerter, da hun er godt muskelsatt som stabiliserer bena. vetrinær ville ikke anbefale operasjon, da det er snakk om på kutte begge bena i frambena to ganger og sjansen for at hun ville rehabilitere til å bli en "frisk" hund er minimal. å ha en valp i 3-4 mnd i sykestue er ikke humant.. hun kan være frisk i 2 dager, 2 uker og er vi heldige 2 år. valpen ble kjøpt i sverige med SKK (svenske kennel klubb), jeg har kontakt med oppdretter, men hun sier at siden hunden er solgt som "selskapshund" så er det ingen garanti for avl eller utstilling. dette forstår jeg, men som vetrinær sier så fikk vi ikke en "vare" som er slik som den skal være. mener selv at vi burde få refundert noe av kjøpesummen. da vi ikke fikk "det vi betalte for". synes det er vanskelig å formulere meg, og lett at noe blir bortglemt. 

"Solgt som selskapshund" kommer man ingen vei med når det gjelder en sykdom som invalidiserer hunden (det kommer mer til sin "rett" dersom man oppdager feil som vil ha betydning i en utstillingsring - ikke når det er sykdom som kan invalidisere hunden). Jeg vil anta at dette vil dekkes av "skjulte feil"-forsikring hos oppdretter om h*n har avslforsikring (noe sier meg at h*n kanskje ikke har det). Litt kynisk sett, ville jeg returnert valpen og bedt om å få tilbake kjøpesummen. Evt beholde valpen og få tilbake halve kjøpesummen. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på diskusjoner på facebook, ser jeg jo at en del oppdrettere har den holdningen at om de bare selger hunden som selskapshund, så har ikke kjøper krav på noe som helst om det er noe som ikke er som det skal. Jeg blir litt rystet. Men jeg blir ikke lenger overrasket når oppdretter avfeier det med "selskapshund". Hva sier retningslinjene i sverige? Og hva står i kontrakten? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter, og jeg har ikke forsikring på noen av hundene, så da har jeg heller ikke skjult forsikring. Men på denne saken så er det jo helt innlysende. Jeg hadde tilbudt halve kjøpsummen tilbake da dette er ikke bare en utstillings/avlsfeil og hadde hunden måtte avlives før den var fylt 5 år hadde dere også fått ny valp fra valgfritt kull i fremtiden... Dette er jo ikke greit. Man har jo aldri noen garantier, men dette er jo faktisk snakk om en valp som "nettopp" dro fra henne, og dere har fått verst mulig start på hundeholdet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige tror jeg det har vært flere saker der kjøper har vunnet fram i rettsvesenet pga feil på hunder og katter. Så jeg er ganske sikker på at man har en ganske god sak. Gjør som @TrasselTrollet sier og ta kontakt med SKK de har en juridisk avdeling som helt sikkert kan gi råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 10.1.2017 at 3:06 PM, Med Grimm og Gru skrev:

 

heisann!
 

 har mailet skk, uten svar. prøvd å ringe, men kommer ikke igjennom. Men oppdretter har skjulte feil forsikring hos agria, og jeg har brukt den til å dekke røntgen utgiftene. har prøvd å sende flere meldinger med oppdretter, der jeg prøver å sette ting i perspektiv. både med tanke på at hun ikke kunne solgt valpen om hun hadde visst om feilen når hun solgte, og at hun burde forstå at det er en kjip situasjon for oss å betale full pris for en hund som ikke kommer til å bli gammel.. har ennå ikke fått svar av hun, men håper hun tar til vettet!! valpen er hentet hos Elielunds kennel i sverige, vingåker.. skulle kanskje gjort bedre reseach men så valpene på Skk sin side, hun virket erfaren og svarte på alle spørsmål vi hadde på både mor og far osv.. skal ikke ta alt for god fisk, men vi fikk lære the hard way:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Agnes Er du medlem i SKK el NKK? Ser at en kun kan få juridisk hjelp i SKK om en er medlem. Men var jo rart at SKK ikke svarer da.

https://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-det-ar-fel-pa-hunden/

Har du vært i kontakt med NKK? De kan kanskje gi råd om hvordan du skal gå frem. Har du sendt kopi til oppdretter av resultater fra Vet?

Noen som vet om dette registreres i dogweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Agnes skrev:

heisann!
 

 har mailet skk, uten svar. prøvd å ringe, men kommer ikke igjennom. Men oppdretter har skjulte feil forsikring hos agria, og jeg har brukt den til å dekke røntgen utgiftene. har prøvd å sende flere meldinger med oppdretter, der jeg prøver å sette ting i perspektiv. både med tanke på at hun ikke kunne solgt valpen om hun hadde visst om feilen når hun solgte, og at hun burde forstå at det er en kjip situasjon for oss å betale full pris for en hund som ikke kommer til å bli gammel.. har ennå ikke fått svar av hun, men håper hun tar til vettet!! valpen er hentet hos Elielunds kennel i sverige, vingåker.. skulle kanskje gjort bedre reseach men så valpene på Skk sin side, hun virket erfaren og svarte på alle spørsmål vi hadde på både mor og far osv.. skal ikke ta alt for god fisk, men vi fikk lære the hard way:(

Det er flere med dårlig erfaring med den oppdretteren der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg fått svar fra SKK...

 

Hej Agnes!

 

Säljaren har ett ansvar i tre år från leveranstillfället för så kallade dolda fel hos hunden. Ett dolt fel är ett fel som fanns vid leveranstillfället men som visat sig först senare och som också påverkar hundens funktion eller hälsa som sällskapshund.

 

Då jag saknar veterinärmedicinsk kunskap kan jag inte, utifrån förutsättningarna i ditt mejl, avgöra huruvida den angivna diagnosen är att klassificera som ett dolt fel eller inte. Det är i första hand den undersökande veterinären som gör en bedömning av detta. Om du ska ställa uppfödaren ansvarig för detta måste du därför be undersökande veterinär om ett intyg där det klart och tydligt framgår att det är ett dolt fel. Du ska skicka detta intyg tillsammans med erforderliga veterinärhandlingar till säljaren.

 

Det framgår av förutsättningarna i ditt mejl att du har ”klagat” och jag tolkar det därmed som att du har lämnat en reklamation till uppfödaren. En reklamation är ett meddelande till säljaren om att du inte godtar hundens skick. Du verkar ha fått ut ersättning från uppfödarens dolda fel försäkring för de veterinärvårdskostnader som hittills uppkommit med anledning av felet.

 

Säljaren är endast skyldig att ersätta dig för veterinärvårdskostnader som maximalt uppgår till ett värde motsvarande hundens köpeskilling.

 

Om det är ett väsentligt dolt fel som inte går att avhjälpa kan du yrka på att häva köpet. Hävning innebär att hunden återlämnas mot full återbetalning av köpeskillingen. Om felet däremot inte kan anses utgöra ett dolt fel svarar du själv för kostnaderna och säljaren har då inget ansvar.

 

Jag hoppas att du blev lite klokare av mitt svar och du är varmt välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor och funderingar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Agnes Så fint at du fikk svar fra SKK, og at de bekrefter at oppdretter er erstatningspliktig :) Men så var det jo å få oppdretter til å forstå det da :huh: 

Jeg sendte resultatbrevet fra NKK etter røntgen på bikkja mi på mail til oppdretter, der jeg også forklarte hele greia. Jeg krevde ikke noe, men fikk raskt svar fra han om at dette var svært beklagelig og at jeg skulle få ny valp eller en del av kjøpesummen tilbake. 

Står det noe i kjøpekontrakten du har med oppdreter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...