Gå til innhold
Hundesonen.no

Singel, turnusjobb og skaffe hund?


Sprelli
 Share

Recommended Posts

Dere som har valper som vekker dere flere ganger om natten : går dere ut med den? 

Jeg gjør aldri det. Valpen tisser før vi legger oss , sover i sengen min og ignoreres frem til neste morgen. Jeg har bare hatt valper som sover natta i mellom fra første natt. 

Jeg tar heller et par runder med tissetørking  ( heller aldri skjedd om natta forsåvidt,  men jeg er innstilt på det )  enn en valp som vekker meg hver natt fordi den ikke har skjønt at på natta skjer det absolutt ingenting annet enn søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk meg valp i det vi var i innspurten på mastergradsoppgaven - og det gikk helt strålende det. Jeg skrev sammen med en studiekamerat og hadde med valper på "kontoret". Mulig jeg var heldig som h

Valper har vel svært sjeldent diaré når de maser...  Jeg tror særdeles få oppdrettere og valpemødre står opp med valper opp til flere ganger per natt. Fordelen ved å sove med valpen er jo også at valp

Jeg synes ikke det høres forenelig ut i det hele tatt å ha valp samtidig som man skriver bachelor, jeg hadde sannsynligvis ikke klart å skrive en stil på barneskolenivå engang da jeg hadde valp  Nå ha

@Mud siden vi ikke har hunder i senga, så tar vi valper ut når de må om natta. Nåværende valp har i grunnen ikke hatt kjempestort behov. Det er en gang midt på natta og en gang tidlig morgen. Nå som han har blitt litt eldre får han beskjed om at det er natta og han skal sove når han evt tuller på natta. Det gjelder å ha brukt hodet hans litt før det er leggetid, så snorker han det meste av natta...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singel, døgnturnus, oppdretter og har ekstra lange vakter i helgen og ingen mulighet til å ha hunder med på jobb eller i bilen. 

Det ordner seg :)   Ellers har man alltid venner også.

MEN jeg har egentlig alltid to hunder, og da har de mye hverandre når jeg er på jobb. Når jeg ikke er på jobb så er hundene med meg 24/7 og tror jeg bruker mer tid på hundene mine totalt enn de som har vanlig 9-16 jobb. Lengre dager ja, men også flere fridager enn snittet. 

Når jeg studerte hadde jeg faktisk mye mer tid til hund og mulighet til å ha valp med i bilen, lufte inni mellom osv. For meg ser egentlig studietiden ut som ett perfekt tidspunkt å ha valp. (men nå har jeg aldri vært über sosial eller partyløve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mud skrev:

Dere som har valper som vekker dere flere ganger om natten : går dere ut med den? 

Jeg gjør aldri det. Valpen tisser før vi legger oss , sover i sengen min og ignoreres frem til neste morgen. Jeg har bare hatt valper som sover natta i mellom fra første natt. 

Jeg tar heller et par runder med tissetørking  ( heller aldri skjedd om natta forsåvidt,  men jeg er innstilt på det )  enn en valp som vekker meg hver natt fordi den ikke har skjønt at på natta skjer det absolutt ingenting annet enn søvn..

Ja, jeg liker stort sett lite å få diare smurt utover huset og gulvet, så når valpen sier "jeg må ut" så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja, jeg liker stort sett lite å få diare smurt utover huset og gulvet, så når valpen sier "jeg må ut" så gjør jeg det.

Valper har vel svært sjeldent diaré når de maser...  Jeg tror særdeles få oppdrettere og valpemødre står opp med valper opp til flere ganger per natt. Fordelen ved å sove med valpen er jo også at valpen ikke maser for selskap. 

Uansett hadde jeg gladelig tørket diaré etter en liten valp en morgen fremfor å stå opp flere ganger om natta i flere uker med valp som ikke har lært seg at natt er natt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Valper har vel svært sjeldent diaré når de maser...  Jeg tror særdeles få oppdrettere og valpemødre står opp med valper opp til flere ganger per natt. Fordelen ved å sove med valpen er jo også at valpen ikke maser for selskap. 

Uansett hadde jeg gladelig tørket diaré etter en liten valp en morgen fremfor å stå opp flere ganger om natta i flere uker med valp som ikke har lært seg at natt er natt. 

Alba tisset i en annen del av senga, og la seg igjen der hun opprinnelig lå. Det funket ikke for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er helt enig med @Mud, jeg må ha hatt helt fantastiske valper, ikke har de vært spesielt slitsomme, de har sovet i senga/på soverommet mitt fra de var bittesmå, og jeg tror jeg kan telle på 1 hånd de gangene jeg har våkna opp til tissedammer på soverommet - for nei, jeg står ikke opp og lufter om nettene, da skal det jammen meg være krise og mye mas fra valpens side (det har kanskje skjedd en håndfull ganger det og, om det er såpass). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, puddellover skrev:

Alba tisset i en annen del av senga, og la seg igjen der hun opprinnelig lå. Det funket ikke for vår del.

Uffda :o

Det har heldigvis ingen av mine gjort . Men da finnes det heldigvis andre løsninger som sørger for at valpen får nærheten de har behov for de første ukene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Uffda :o

Det har heldigvis ingen av mine gjort . Men da finnes det heldigvis andre løsninger som sørger for at valpen får nærheten de har behov for de første ukene :)

 

Det har blitt noen våte dyner? Det var heldigvis ikke noe problem for henne å ligge på gulvet da hun kom, hun søker selv gulvet nå dersom hun ligger i senga (hun er en uvanlig varm og selvstendig puddel!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, puddellover skrev:

Alba tisset i en annen del av senga, og la seg igjen der hun opprinnelig lå. Det funket ikke for vår del.

Det har mine også gjort.

Så jeg lurer litt på, dere som har valper som sover hele natten, har dere gjort noe spesielt for å få det til? Noen rutiner på kveldstid f.eks.? For det er ingenting annet jeg heller vil enn å ha valpis i senga og våkne til tørr seng uten at vi har måttet stå opp og lufte om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har sovet stort sett hele natta, bare stått opp litt tidlig kanskje. Det siste jeg gjorde før jeg la meg var å lufte dem, så la vi oss. Mine har ligget i senga/på rommet mitt, aldri hatt uhell på natta :) Jeg tror jeg har tatt de ut på do om de har våknet på natta de første ukene, men jeg kan ikke huske at det skjedde så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Så jeg lurer litt på, dere som har valper som sover hele natten, har dere gjort noe spesielt for å få det til? Noen rutiner på kveldstid f.eks.? For det er ingenting annet jeg heller vil enn å ha valpis i senga og våkne til tørr seng uten at vi har måttet stå opp og lufte om natta.

Våre kveldsrutiner har vel stort sett bare vært å lufte hundene slik at jeg VET at valpen har tisset, så er det inn og de får mat like før vi legger oss. Da har hundene vært inaktive ganske lenge på kvelden. Jeg tror kanskje en del stresser mye med å "aktivisere" valpene sine slik at de liksom skal bli så trøtte som mulig på natta? Den eneste valpen jeg har vært ute med om natta var vel Willy - og det var vel et par-tre uker kanskje. Ellers var det stille om natta. Men han ville heller ikke ligge i senga mi, og da var det nok lettere for ham å stå opp, bytte liggested og samtidig få behov for å tisse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Våre kveldsrutiner har vel stort sett bare vært å lufte hundene slik at jeg VET at valpen har tisset, så er det inn og de får mat like før vi legger oss. Da har hundene vært inaktive ganske lenge på kvelden. Jeg tror kanskje en del stresser mye med å "aktivisere" valpene sine slik at de liksom skal bli så trøtte som mulig på natta? Den eneste valpen jeg har vært ute med om natta var vel Willy - og det var vel et par-tre uker kanskje. Ellers var det stille om natta. Men han ville heller ikke ligge i senga mi, og da var det nok lettere for ham å stå opp, bytte liggested og samtidig få behov for å tisse. 

Sånn har det vært her også. Jeg har ikke prøvd å aktivisere og slite ut før de skal legge seg, jeg har bare vært ute og lufta før natta. Likevel ha begge to måttet ut, og våkna jeg ikke av at de måtte ut, så tissa de i senga mi. Husker ikke hvor lenge jeg drev og lufta, men var sikkert ikke mer enn 2-3, kanskje 4 uker max på de heller. Men det kan jo være at jeg har gitt mat for tidlig da, at de heller skulle hatt et måltid rett før vi la oss kanskje. Sove på full mage. Det kan jeg prøve denne gangen og se om fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sprettballen skrev:

Så jeg lurer litt på, dere som har valper som sover hele natten, har dere gjort noe spesielt for å få det til? Noen rutiner på kveldstid f.eks.? For det er ingenting annet jeg heller vil enn å ha valpis i senga og våkne til tørr seng uten at vi har måttet stå opp og lufte om natta.

Jeg gjør ikke noe spesielt utover det å legge meg seint og stå opp tidlig :P De har fått siste måltidet mellom kl. 20 og 22 engang, da blir de voksne lufta også, men den aller siste luftinga før vi legger oss er bare med valpen. Så putter jeg den bare i senga mi, skrur av lyset og sover.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Men det kan jo være at jeg har gitt mat for tidlig da, at de heller skulle hatt et måltid rett før vi la oss kanskje. Sove på full mage. Det kan jeg prøve denne gangen og se om fungerer :)

Ja, det er litt den filosofien jeg har... sove på full mage :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Jeg gjør ikke noe spesielt utover det å legge meg seint og stå opp tidlig :P De har fått siste måltidet mellom kl. 20 og 22 engang, da blir de voksne lufta også, men den aller siste luftinga før vi legger oss er bare med valpen. Så putter jeg den bare i senga mi, skrur av lyset og sover.. 

Da skal jeg absolutt prøve det. Jeg står glatt opp tidlig om jeg bare kan få sove sammenhengende de timene. Så får vi heller ta noen powernaps på dagen når mini sover :P Denne gangen skal jeg ikke jobbe nattevakter samtidig som jeg har bitteliten valp, så det hjelper nok mye på søvnbehovet mitt også :P 

3 timer siden, Siri skrev:

 

Ja, det er litt den filosofien jeg har... sove på full mage :) 

Da skal vi prøve å fôre seint og legge oss litt seint, lufting rett før vi legger oss og håper på at det kanskje er løsningen. Skal for sikkerhetsskyld kjøpe tisseunderlag å ha i senga da, så jeg slipper å ta av trekket på overmadrassen å vaske...det var noe styr. Madrassen er enda klumpete etter sist gang når Blitz var valp :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg kommer ikke til å få valp så lenge jeg er alene og ikke kan ha den med på jobb. Jeg er sosial og aktiv, og hadde ikke trivdes med å være "låst" hjemme etter jobb. Men hadde jeg kunnet hatt den med på jobb hadde jeg nok følt det litt annerledes, for da hadde den ikke vært alene 2/3 av døgnet. Jeg savner veldig å ha hund, men jeg har vært helt ærlig med meg selv og innsett at det ikke passer. Det er jeg veldig glad for den dagen i dag. Eller rettere sagt i går ettermiddag da jeg måtte jobbe overtid pluss at jeg skulle på middagsdate, så skjedde ting og jeg har enda ikke vært hjemme siden i går morges.

Det er et offer, får du hund så ofrer du en del av friheten din, så det må du kjenne på selv. 

Forøvrig kunne jeg lett hatt valp da jeg skrev bacheloroppgaven, det hadde vært null problem. Hadde så ufattelig mye tid og jeg satt hjemme å skrev for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å tenke på denne tråden i dag da jeg fikk utdelt timeplanen for dette semesteret. Nå er det selvsagt stor forskjell på ulike studier, men:

- Skriver dere bachelor i 9 uker? Vi skriver i to.

- Har dere ikke forelesninger? Vi har blant annet obligatoriske heldagssamlinger, som naturligvis ikke fungerer med valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Begynte å tenke på denne tråden i dag da jeg fikk utdelt timeplanen for dette semesteret. Nå er det selvsagt stor forskjell på ulike studier, men:

- Skriver dere bachelor i 9 uker? Vi skriver i to.

- Har dere ikke forelesninger? Vi har blant annet obligatoriske heldagssamlinger, som naturligvis ikke fungerer med valp.

Vi har 9 uker å skrive bacheloren på ja. Hos oss har vi en forelesning i april om hvordan analysere med den forskningsmetoden vi har valgt å bruke. Ellers har vi fått det meste av info om bachelor på forhånd, samt vi har info liggende på its learning. Vi har også en obligatorisk veiledningstime med veileder + 5 veiledningstimer tilgjengelig i løpet av skriveperioden om vi ønsker det. Jeg vet ikke hvordan det er med TS da, da det kan variere fra skole til skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev bacheloroppgaven på to semester, altså fra august til juni. 

Vi hadde 4 andre fag første semester, og to andre (et lite fag som var ferdig i mars) siste semester.

vi kjøpte Aron to uker før siste eksamen på  2.året på bachelorutdanningen.   Vi er to, men jeg hadde aldri gjort det om jeg var alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Monikawt skrev:

Haha :lol: men igjen, det ga også ganske heftige krav! :P 

Det kan jeg tro. Jeg personlig jobber best under press, så det passer meg igrunnen greit at bacheloren ikke er lenger...rett og slett fordi da er jeg under press så og si hele tiden vil jeg tro...OG kravene gjerne er noe mildere siden vi tross alt ikke har veldig god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...