Gå til innhold
Hundesonen.no

Singel, turnusjobb og skaffe hund?


Sprelli
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ferdig utdannet vernepleier til våren og har så lenge jeg kan huske hatt lyst på hund. Nå som studier og pendling nærmer seg slutten har jeg begynt å tenke seriøst på å anskaffe meg en. Jeg skal skrive bacheloroppgave i 9 uker og vil under denne tiden disponere tiden fritt selv og ha mulighet til å være mye hjemme.  Tenkte det kunne passe fint å få en valp under denne perioden slik at vi får god tid til å bli kjent og den gradvis kan tilvennes å være litt alene. 
Det jeg er usikker på er om det er forsvarlig å anskaffe en hund når man bor alene og man må belage seg på at hunden blir alene 5 arbeidsdager i uka. Jeg kommer mest sannsynlig til å jobbe turnus dag/kvelds-vakter, mye mulig hunden av og til kan være med, men det kan ikke garanteres. 

Jeg bor i en leilighet hvor dyrehold er tillatt og fine skogs og turområder rundt.  Ønsker meg så veldig en turkamerat, men selvfølgelig ikke for en hver pris. Skal jeg anskaffe meg en hund vil jeg også gi den de beste forutsetningene for å trives. 


Ønsker ærlige meninger fra dere erfarne hundeeiere :) 
 

Om dere tenker at en hund kan trives hos meg, tar jeg gjerne imot tips til raser dere tenker kan passe. Helst en mellomstor, lettrent og barnekjær hunderase med middels aktivitetsbehov som ikke bjeffer for mye med tanke på naboer. (Prøver å lese meg opp i rasejungelen, men hadde vært artig med noen tips!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk meg valp i det vi var i innspurten på mastergradsoppgaven - og det gikk helt strålende det. Jeg skrev sammen med en studiekamerat og hadde med valper på "kontoret". Mulig jeg var heldig som h

Valper har vel svært sjeldent diaré når de maser...  Jeg tror særdeles få oppdrettere og valpemødre står opp med valper opp til flere ganger per natt. Fordelen ved å sove med valpen er jo også at valp

Jeg synes ikke det høres forenelig ut i det hele tatt å ha valp samtidig som man skriver bachelor, jeg hadde sannsynligvis ikke klart å skrive en stil på barneskolenivå engang da jeg hadde valp  Nå ha

Kan jeg spørre hvor du studerer? Jeg studerer også vernepleie på 3. året og skal i gang med bacheloroppgaven snart jeg også :)

Jeg har en hund fra før, måtte nettopp avlive min eldste. Jeg skal hente valp nå i midten av februar, og det er blant annet fordi jeg synes min burde ha selskap når hun etter hvert må være såpass mye alene. Og så vil jo valpen være en 6-7 mnd. når jeg tidligst begynner å jobbe.

Jeg er forberedt på at det blir mye styr med valp og bacheloroppgave. Små valper er ganske altoppslukende i forhold til tid, så jeg har avklart med hun jeg skal skrive bacheloren med om hun synes det er greit, for det vil kreve litt tilrettelegging for å få det til. 

Selv henter jeg min whippet nr. 2 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ved HiOA, har lært mye om atferdsanalyse der som jeg kan tenke meg kan komme til nytte når man skal oppdra en hund også ;D 

Høres veldig kjekt ut med to, mulig det kan bli aktuelt her også etterhvert :) Hvordan går det med hunden din som ble alene?  

Jeg har søstra mi og hennes familie i nabolaget som kan være litt reservefamilie og selskap, men kan jo ikke belage meg på de hver dag.. 

Kan tenke meg at det blir mye styr og kanskje ikke helt optimalt i forhold til å skrive den oppgaven :P, men jeg skal skrive alene og kan sånn sett styre all tid selv så regner med at det skal gå fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

 

18 minutter siden, Sprelli skrev:


Det jeg er usikker på er om det er forsvarlig å anskaffe en hund når man bor alene og man må belage seg på at hunden blir alene 5 arbeidsdager i uka. Jeg kommer mest sannsynlig til å jobbe turnus dag/kvelds-vakter, mye mulig hunden av og til kan være

 

Jeg jobber turnus dag/kveld og er alene med hund. Gikk fra to hunder til en hund i sommer, og det har gått helt fint. Hun passer huset alene fem dager i uka. Det betyr at hun er sammen med meg så å si alltid ellers, og at det hender det er ting jeg går glipp av fordi samvittigheten min ikke tillater meg at hun er mer alene hjemme.

Eller så prøver jeg å avtale ting hun ikke kan være med på når jeg har en fridag eller frihelg.

Så jeg tenker jo at når du jobber 100%, så bør hunden være med på det som skjer ellers. Jeg aktiviserer ikke min hund hele tiden, men hun er der jeg er, og vi sover sammen om natten for å begrense alenetiden mest mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres forenelig ut i det hele tatt å ha valp samtidig som man skriver bachelor, jeg hadde sannsynligvis ikke klart å skrive en stil på barneskolenivå engang da jeg hadde valp :lol: Nå har jeg voksen hund, men de ukene på slutten av semesteret når jeg skriver eksamen har jeg faktisk ikke tid til å aktivisere henne nok. Og med en valp blir det jo den som er førsteprioritet, så jeg ser for meg en rimelig tynn bacheloroppgave ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg synes ikke det høres forenelig ut i det hele tatt å ha valp samtidig som man skriver bachelor, jeg hadde sannsynligvis ikke klart å skrive en stil på barneskolenivå engang da jeg hadde valp :lol: Nå har jeg voksen hund, men de ukene på slutten av semesteret når jeg skriver eksamen har jeg faktisk ikke tid til å aktivisere henne nok. Og med en valp blir det jo den som er førsteprioritet, så jeg ser for meg en rimelig tynn bacheloroppgave ;)

Ja, jeg vurderte masse fram og tilbake ift. om jeg kom til å få til dette, men jeg har bare bestemt meg for at det skal gå. Dette blir min 3. valp på 6 år, så jeg føler nå at jeg vet hva jeg går til. Bacheloren begynner ikke før etpar uker etter jeg har fått henne, så jeg får vent meg til litt dette med valp igjen før jeg skal begynne å skrive. Så blir det vel egentlig bare å skrive mens valpen sover og så får sambo ta den litt på ettermiddagene når han kommer hjem fra jobb.

55 minutter siden, Sprelli skrev:

Jeg studerer ved HiOA, har lært mye om atferdsanalyse der som jeg kan tenke meg kan komme til nytte når man skal oppdra en hund også ;D 

Høres veldig kjekt ut med to, mulig det kan bli aktuelt her også etterhvert :) Hvordan går det med hunden din som ble alene?  

Jeg har søstra mi og hennes familie i nabolaget som kan være litt reservefamilie og selskap, men kan jo ikke belage meg på de hver dag.. 

Kan tenke meg at det blir mye styr og kanskje ikke helt optimalt i forhold til å skrive den oppgaven :P, men jeg skal skrive alene og kan sånn sett styre all tid selv så regner med at det skal gå fint. :) 

Det har heldigvis gått veldig bra. Jeg var spent og nervøs for hvordan det skulle gå med hjemme alene med bare en hund som var vant med selskap alene(de var riktig nok adskilt, men hadde en barnegrind i mellom så de så hverandre). Jeg har vært heldig med det at begge gangene jeg har hatt to, så har begge hundene vært mer knytta til meg enn hverandre, jeg tror det er derfor ingen av de har sørget noe særlig når de har blitt alene. Det skal uansett bli godt med to igjen da, jeg foretrekker to framfor 1. Det er jo ikke noe å tenke på for deg atm. uansett da, det bør ikke være aktuelt med to valper *ler* Da kan du hvert fall si bye bye bacheloroppgave.

Du må nok være ganske streng med deg selv, ha god selvdisiplin. 9 uker er IKKE lenge. Det er utrolig slitsomt å ha liten valp. I starten går på du søvnunderskudd som regel, fordi valpen ikke sover hele natta(må ut å tisse) og den står ofte tidlig opp. Så blir det jo å aktivisere den litt, før den kanskje sover en time, så er det påan igjen. Så skal den ut å tisse sånn 20 ganger til dagen, ha mat 3-4 ganger om dagen etc. Du må ha konstant øye med den når den er våken for å se etter tegn på at den må tisse, at den ikke tygger på noe den ikke skal etc. Har du ikke hatt valp før, kan du fort få deg et lite sjokk på hvor slitsomt det er. Jeg var hvert fall ikke forberedt på hvordan kroppen ville reagere med utmattelse første gangen jeg fikk valp. Så stresser man gjerne litt ekstra når man er fersk i gamet, redd for å gjøre feil, fortvila over at valpen henger i buksebeina, løper villmann i stua med sofaen som hopp-brett og sklir bort gjennom stuegulvet. 

Jeg har som sagt veid nøye for og i mot for min del, om jeg skal ta på meg valp eller ikke. Jeg har en sambo som kan hjelpe til litt når han er hjemme, så det er en liten trygghet for min del. Jeg anbefaler deg å tenke deg ekstremt nøye om før du velger å gå for valp altså...for det er ikke noe piece of cake-jobb. Det krever mye av deg. Og har du ikke hatt valp før, så er jeg nesten tilbøyelig til å anbefale deg å vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ??

 

Jeg skaffet selv valp under bachelortiden i Vernepleie faktisk ? Riktig nok hund nr 2 da jeg hadde en dalmatiner fra før av. For meg var valp i bachelortiden perfekt. Men det krever altså sitt ? Alltid en kong med våtfor klar i fryseren, skriv mens valpen sover! vær effektiv . Jeg luftet/trente valpen godt og så sov den en stund. så kan man bruke en del snacks og tyggegodis for å drøye tiden.

De siste ukene valgte jeg å ta med valp i bil og få noen timer på biblioteket. Luftet valpen godt og aktiviserte så greide den greit 2-3 timer i bilen ☺

Ellers så var jeg alene, og med hund! Hvis ingen single kunne hatt hund så hadde det vært veldig kjipt... Jeg hadde 2 hunder og jobbet turnus! Nå har jeg tre hunder, jobber turnus + tar videreutdanning. men bor ikke alene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i turnusklubben :) er det 3delt turnus du skisserer? Jeg jobber 2delt og har så lange vakter at det ville vært vanskelig med hund om ikke jeg kunne hatt den med på jobb. Men lange vakter betyr få vakter i uka og mye tid til lange turer og mye trening så for meg er det supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy oy, jeg vet ikke om jeg har glemt hvor krevende valpetiden var, men jeg syns det blir litt overdrevet her. Jeg har riktignok enda ikke skrevet bacheloroppgave, det skal jeg dette semesteret, så kombinasjonen valp + bacheloroppgave vet jeg ikke hvordan blir. Men selve valpetiden er da virkelig ikke så heftig. Det kommer nok helt an på hvilken valp man får, men det er da vanlige familier som klarer å få seg valp og som blir til et fint familiemedlem en dag. Ja, det krever litt. Men det er også mye kos! 

Jeg syns det høres ut som du fint kan få deg valp nå, så lenge det passer seg med bachelor skrivingen. Som nevnt tidligere i tråden, hvis du er borte fra hunden hele dagen på jobb, så burde du være med hunden eller ta med hunden overalt resten av dagen. Selv bodde jeg alene og jobbet turnus da ene hunden min var valp. Hun hadde selskap i min andre hund da. Det gikk kjempe fint! I dag har hun ingen problem med å være alene hjemme, med eller uten den andre hunden min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev bachlor med periodevis to valper (en egen og en i krisehjem) og så en passehund + min 2 år gamle riesen. Det var ikke hundene sin feil at resultatet ikke ble bedre. :aww: 

Ser utfordringen om man skriver sammen med andre da, jeg skrev alene og satt alltid hjemme og leste/skrev. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett valgt å kjøpe valp mens jeg skrev bacheloroppgaven. Det er jo ingen gang man står så fritt til å disponere tiden sin selv, og hvis vi skal være ærlige -så er det ikke SÅ mye jobb. De fleste har mye flere oppgaver og mer press når de begynner å jobbe enn mens de studerer.

Jeg jobber turnus og har hund, det går veldig, veldig fint. Litt kjedelig for hund de døgnene jeg jobber natt, veldig fint for hund når jeg har fri i mellom :) Jeg trives mye bedre med disse arbeidstidene -som hundeeier- enn når jeg jobbe 8-16.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MegaMarie skrev:

Oy oy, jeg vet ikke om jeg har glemt hvor krevende valpetiden var, men jeg syns det blir litt overdrevet her. Jeg har riktignok enda ikke skrevet bacheloroppgave, det skal jeg dette semesteret, så kombinasjonen valp + bacheloroppgave vet jeg ikke hvordan blir. Men selve valpetiden er da virkelig ikke så heftig. Det kommer nok helt an på hvilken valp man får, men det er da vanlige familier som klarer å få seg valp og som blir til et fint familiemedlem en dag. Ja, det krever litt. Men det er også mye kos! 

Kan være jeg har vært uheldig med mine valper xD Jeg hører folk sier de kan være greie, sove hele natta og sånt, men det har ikke jeg opplevd enda *ler* Har et stille håp om at neste blir en såkalt "snill" valp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kan være jeg har vært uheldig med mine valper xD Jeg hører folk sier de kan være greie, sove hele natta og sånt, men det har ikke jeg opplevd enda *ler* Har et stille håp om at neste blir en såkalt "snill" valp :P 

Nåværende gjør omtrent det der hvis vi har fått trent hodet hans litt på kvelden. i dag våkna han ikke før 0515. Rene julekvelden det. 

Det kan være lurt å tenke over hvor langt du må ut om natta for å lufte. Bære valp fire etasjer fx?.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg valp i det vi var i innspurten på mastergradsoppgaven - og det gikk helt strålende det. Jeg skrev sammen med en studiekamerat og hadde med valper på "kontoret". Mulig jeg var heldig som hadde en valp som sov om natta - alle mine valper har liksom sovet om natta stort sett.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kan være jeg har vært uheldig med mine valper xD Jeg hører folk sier de kan være greie, sove hele natta og sånt, men det har ikke jeg opplevd enda *ler* Har et stille håp om at neste blir en såkalt "snill" valp :P 

Jeg lurer også på hvor alle disse enkle valpene er :lol: Jeg var så sliten etter de to første ukene med valp at jeg ikke skjønte hva folk sa når de snakket til meg. Skulle jeg ha skrevet noe som helst på den tiden hadde det nok sett mest ut som noen hadde plassert en tilfeldig apekatt foran tastaturet :lol:  Men nå var jeg helt alene med valpen da, er man flere i familien som kan hjelpe til blir det selvsagt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Nåværende gjør omtrent det der hvis vi har fått trent hodet hans litt på kvelden. i dag våkna han ikke før 0515. Rene julekvelden det. 

Det kan være lurt å tenke over hvor langt du må ut om natta for å lufte. Bære valp fire etasjer fx?.. 

Kanskje, vi bor i 3. etasje blokk. Men det var samme greia med første valpen, som jeg bare kunne ta rett ut i hagen :P Jeg tar glatt en valp som våkner tidlig, om den bare sover hele natta altså. Jeg har måttet ut hvert fall to ganger om natta med mine i starten. Jeg prøvde begge gangene å ha de i senga den første tiden, men måtte fort gi opp da begge syntes det var greit å tisse først og så si fra etterpå om at det var ekkelt og vått i senga -.- 

Jeg kommer nok til å gjøre denne gangen som med forrige valp, legge tissepads i dusjen og "lufte" valpen der om natta. Det funka veldig bra forrige gang. Hun gikk også å tissa i dusjen hvis vi ikke var raske nok med å se at hun måtte på do etter en stund. Når hun ble stor nok til å holde seg en stund, så slutta hun av seg selv å gå på do i dusjen, og bare venta til hun ble lufta ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henta to valper i forbindelse med eksamensperioder og oppgaveskriving. Hår vært helt perfekt for meg :) Disponerer jo tiden helt selv, og kan sitter mye hjemme og skrive sammen med hundene. 

Nå skriver jeg masteroppgave, og henter faktisk hund nr 3 i løpet av denne uka. Riktignok ikke valp, men litt jobb venter jeg meg med ny hund i flokken som ikke kjenner oss og vår hverdag. Det er helt bevisst at jeg henter ny nå mens jeg skriver på oppgave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Kan være jeg har vært uheldig med mine valper xD Jeg hører folk sier de kan være greie, sove hele natta og sånt, men det har ikke jeg opplevd enda *ler* Har et stille håp om at neste blir en såkalt "snill" valp :P 

Huff, haha ? Som sagt, jeg husker det ikke helt. Men jeg tror begge mine sov hele natten stort sett fra dag en. Jeg har også et ganske godt sovehjerte, så jeg sovnet nok fort igjen om de måtte ut i løpet av natten. Krysser fingrene for at neste valp sover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt det er mulig, men det kan også bli utrolig krevende hvis du er uheldig. Ta f.eks Kenzie, hun var et aldri så lite monster da hun var valp. Det tok ganske lang tid før hun sov gjennom natten, og jeg var konstant sliten i begynnelsen. Hun fant stadig på ramp og tygde på ting som ikke var lov, selv om hun ble aktivisert mye og burde ha sovet i stedet :P Hennes rake motsetning er valpen faren min har nå. Det er ikke det, han prøver seg på teppet som biteleke og utforsker gjerne, så man må følge godt med uansett. Men han kan man aktivisere godt, så er han kjemperolig de neste timene. Han har sovet gjennom hele natten fra han var, tja, 10 uker? Han har også hatt svært få tisseuhell inne, fordi han har en automatikk i det at når han blir tatt ut tisser han med en gang, uansett. Det gjør ting veldig lettvindt. Kenzie var ikke sånn, i det hele tatt. Jeg kunne stå i -15 og vente på henne i et kvarter, til slutt gi opp, ta henne inn og så tissa hun inne i stedet.. :getlost: Det var ikke så gøy. Hvertfall ikke når du egentlig er drittrøtt og bare vil legge deg, fordi det lille monsteret av en valp som vanlig vekte deg 2-3 ganger i løpet av natten. Åh, godt å få stillna valpesyken min litt her :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdigutdannet i fjor (også vernepleier) og veldig glad for at jeg hadde friheten til å skrive når, og hvor jeg ville. 

Valpeperioden har vært temmelig heftig, særlig i starten der valpis våknet kl. 0300 og 0600, og vi bare måtte sove når hun sov. Ellers må jeg si at det er knall å jobbe turnus og ha hund. De dagene jeg jobber kveld får jeg mye alenetid med Alba på dagtid og kjæresten får alenetiden med henne på kvelden. Heldige er vi også, som har familie som alltid kan passe Alba, så mye at alenetrening er en utfordring å få "rom" til...:lol: Kan jo funke helt fint om du har noen som kan passe valpen når det er nødvendig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den første valpeperioden er den som er mest altoppslukende. Og en ting til i mage av de yrkene som vernepleier er inne i så er det lange vakter noen steder opp til et døgn. Da må du jo ha pass til hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lijenta skrev:

Den første valpeperioden er den som er mest altoppslukende. Og en ting til i mage av de yrkene som vernepleier er inne i så er det lange vakter noen steder opp til et døgn. Da må du jo ha pass til hunden. 

Ja, man kan velge å gå døgnturnus eller langvakter, men det er absolutt ikke noe man må. Man står fritt til å velge en arbeidsplass som ikke har slik turnus. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Ja, man kan velge å gå døgnturnus eller langvakter, men det er absolutt ikke noe man må. Man står fritt til å velge en arbeidsplass som ikke har slik turnus. 

Ja det gjør man men man må også beregne at den jobben en har lyst på den kan n ikke ta fordi det er døgnturnus. Jeg har døgnturnus to døgn på en måned og må ha hundepass. Det ser jeg begrenser hundeholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Ja det gjør man men man må også beregne at den jobben en har lyst på den kan n ikke ta fordi det er døgnturnus. Jeg har døgnturnus to døgn på en måned og må ha hundepass. Det ser jeg begrenser hundeholdet

Vel, det må jo være opp til den enkelte å vurdere. Hvis man skal jobbe langvakter eller døgnvakter, så må man jo belage seg på at noen kan passe hunden. De fleste steder jeg har jobbet, opererer med langvakter i helger, og de som jobber langvakter i helger jobber som regel dette hver 4. helg. I tillegg er det hvert fall der jeg jobber også vanlige vakter også i helgene, så det er ikke sånn at man er nødt til å jobbe langvakter heller. Jeg kan ikke se at dette skal være noe argument mot å få seg hund hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
27 minutter siden, Sprettballen skrev:

Vel, det må jo være opp til den enkelte å vurdere. Hvis man skal jobbe langvakter eller døgnvakter, så må man jo belage seg på at noen kan passe hunden. De fleste steder jeg har jobbet, opererer med langvakter i helger, og de som jobber langvakter i helger jobber som regel dette hver 4. helg. I tillegg er det hvert fall der jeg jobber også vanlige vakter også i helgene, så det er ikke sånn at man er nødt til å jobbe langvakter heller. Jeg kan ikke se at dette skal være noe argument mot å få seg hund hvert fall. 

Ser ut som det går mot lengre vakter, men det vil si at da må vi som er enslige med hund skaffe hundepass da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...