Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjult løpetid?


Recommended Posts

Har hatt tispe i 8 år, men denne er jeg likevel usikker på. Slenger ut hele historien fra begynnelsen jeg. 

Hun luktet godt og begynte og bli fjern ei god stund før løpetiden kom, 1,5-2 måneder før. Den andre tispa hun bor sammen med fikk løpetid, en ukes tid senere står hun og hopper opp og ned og jeg ser masse røde prikker under henne - okey løpetid igang. Dette var første og siste gangen jeg har sett blod fra henne, hun vasket seg ganske godt - men ingenting vistes, mener og huske at jeg og sjekka med våtserviett uten noe å se. Hun ble fjern, og litt nedenfor, hannhundene var interessert, men ikke fryktelig innpåslitne (noen hannhunder brydde seg heller ikke). 

Den eldste tispa fikk løpetid igjen, hennes syklus er hver 6-7 måned - men ingen tegn til løpetid på den minste. Nå er det 10 måneder siden første løpetid, og jeg tror alltid det er noe på gang fordi jeg tar henne ganske ofte i grundige vasker, og jeg synes hun er litt mer hoven. Men ikke en dråpe blod noen steder. Noen få hannhunder viser litt ekstra interesse. Hun har heller ikke mistet humøret slik som sist. 

Ja, jeg er altså litt redd for å gå "glipp" av løpetiden(?) :lol: Jeg er så vant til og få bekreftelse med bloddråper, og "våryr" hund :P Kan man de få såpass "beskjedene" løpetider at man ikke merker det? 

Jeg trenger noen ord eller noe slikt :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kan ha ganske skjulte løpetider. Ev så "starter" de, men av en eller annen grunn "Ombestemmer" de seg og hormonene går tydeligvis i regress og det blir ikke noe mer av løpetiden. Unge tisper kan være litt "hormonelt forvirra" de første syklusene, slik at tiden mellom kan bli veldig variabel. (sukk- som Lotta som nå har løpt tre ganger med 3 mnd mellomrom). Enten veldig lang eller veldig kort.
Jeg merker lite på de to jeg har i huset nå, både før, under og etter. Eneste må være at de vasker seg litt mer enn vanlig. Og er jeg "heldig" kan jeg oppdage noen bloddråper på gulvet og med "tørkepapir-testen". Lotta lukter vissnok-ifølge hannhunder - ekstremt godt hele året..... Jeg trodde Lita skulle løpe nå før jul, men hun ombestemte seg da Lotta begynte. Lita løper vanligvis ca hver 8.måned.
Setteren ble melankolsk hver gang, og hovnet veldig opp, så hun var det lett å oppdage hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...