Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Golden Retriever? Se hit!


Ina
 Share

Recommended Posts

Ja nå jobber vi oss sakte men sikkert gjennom rase etter rase. Startet som dere vet, på polar-rasene. Start hos Alaskan Malamute, før vi tok en lang stopp og spørsmålsrunde hos Siberian Husky. Takk for at Google og hundesonen fins sier jeg bare, vi er mye klokere allerede.
Siberian Husky er på mange måter den perfekte hund, og også en utrolig vakker rase. Men den store varseltrekanten der er helt klart det enorme jaktinstinktet. Vi var faktisk ikke klar over at det var SÅ stort instinkt på de. Men det er da det er så godt å ha Google og hundesonen, for da blir man kjapt mange erfaringer og tanker rikere.
Vi er realistiske, og innser at en hund som Siberian Husky kanskje ikke er rasen for oss akkurat nå når vi har tre unger i barnehage og barneskole-alder. Det å ha en 100% båndhund er ikke noe vi klarer å se for oss nå.

Så etter ett par dager "tenkepause" så fortsatte jeg å tenke annerledes og bort fra SH. Endret kravene våre, og både JA-lista og NEI-lista har blitt lengre. Nå har jeg havnet over på retriever-rasene, og har stoppet opp på Golden Retriever.
Jeg må være ærlig å si at utseendemessig så synes jeg ikke så mye om de hvite. Men så har jeg jo funnet ut at de gylne fortsatt eksisterer! :D 
Så da kommer det ei bøtte med spørsmål;
- Hvorfor eksisterer det både hvite og gylne? Hvem og hvor foretrekker enten den ene eller den andre fargen?
- Må jeg på Jakt-Golden for å finne gylne, eller finner jeg disse blant utstillingslinjene også?
- Det florer jo av Golden annonser og oppdrettere, hvor begynner jeg for å finne noen som faktisk er seriøse, og som avler på friske dyr med bra temperament? Vil ikke havne på feil plass.
- Hvorfor varierer prisene så mye?
- Hvor finner jeg oppdrettere som kan få gylne valper, OG såklart friske dyr og alt det der?
- Vi kommer nok aldri til å drive med jakt og sannsynligvis ikke utstilling heller. Vi er en dyrekjær og normalt aktiv familie som ønsker oss en firbeint turkompis rett og slett.
- Er det noen her på sonen som enten driver oppdrett, eller eier Golden selv, og kan komme med sine tanker og erfaringer?

Hilsen "masa" som er på jakt etter den perfekte hunden for vår familie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil anbefale deg på det sterkeste er å ikke gå etter kvaliteter som farge og utseende. Da risikerer du å se deg på blind på DET og få en baksmell den dagen du skal LEVE med hunden. En god hund har ingen farge. :)
 

Ift de ulike nyansene så er dette genetikk og hva oppdrettere har selektert for -enten bevisst eller fordi dyrene de har brukt tilfeldigvis har hatt ene eller andre nyansen. Jaktvarianten er betraktelig heftige enn den "vanlige", og du bes om sannsynligvis masse ekstra arbeid om du kjøper en slik variant.

Golden har vært en populær rase, så der er litt ymse også ift mentalitet, så sjekk opp nøye de oppdrettere du vurderer, både foreldredyrene (treff dem selv om mulig, og ta med barn slik at du kan se hvordan hundene reagerer på VANLIG barneadferd). Snakk med tidligere valpekjøpere av den enkelte oppdrettere, og spør ut oppdretter grundig om hva de har fokus på i avlen, om dyrenes helse, ev sykdommer ol på linjene. En oppdretter som påstår at der aldri har vært noe negativt på noen dyr noengang etter eget oppdrett, luver, så skygg unna slike.

 

Selv om golden regnes som en familiehund, så er de dyr med de utfordringer det gir ift barn. De kan være en håndfull, spesielt hannhunder, de to første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Golden,  jeg har bare hatt Toller, så jeg kan desverre ikke svare på det du spør om . 

Sniker meg bare inn for å høre om dere har vurdert Finsk Lapphund?  

Nå vet ikke jeg om dere drar på turer hele året eller bare om sommeren , er det bare om sommeren er jo ikke pelsen til en Golden noe "problem ". Det finnes klær og potesokker,  men jeg husker det var et styr med pelsen til Tolleren på vinterturer. 

Finsk Lapphund har polar pelstype,  røyter gjerne mindre enn en husky og krever ikke voldsomt pelsstell . 

I tilegg er de greie og ukompliserte hunder uten særlig jaktlyst av det lille jeg har erfart. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...