Gå til innhold
Hundesonen.no

Passgang


BOP
 Share

Recommended Posts

Ser at labradoren min på 8mnd har begynt å gå i passgang når han har "dårlig tid" og går for fort til å gå vanlig, men for tregt til å trave sent. 
Har begynt å tenke på at dette muligens kan bli et problem i ringen dersom han løper etter andre hunder og har et stort ønske om å komme fram/dårlig tid. Vil ikke tro det er noe problem om han løper som første hund. Forstår at mengdetrening på ringtrening med andre hunder vil kunne hjelpe med lydigheten, men likevel er han en sprudlende labrador og vil nok alltid ha et ønske om å komme seg bort til hunden foran når den nesten er innen rekkevidde. 

Finnes det noen metode for å avvenne dette? Eller er det rett og slett blitt en ny "gangart"? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passgang er en helt naturlig gangart det, men ikke stress over noe som ikke sikkert er et problem. Jeg har ei som passer når hun ikke synes hun får opp farten nok. Enten løser jeg det ved å øke farten litt, eller jeg bråstopper for så å sette igang igjen umiddelbart. Begge deler dytter henne over i vanlig trav. Du må bare finne ut hva/hvordan du løser det enklest og raskest for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som går i passgang på tur uten at det er antydning til et problem i utstillingsringen - passgang er for mange hunder energibesvarende, eventuelt kan konstruksjon føre til at passgang er en mer naturlig gangart for hunden.

Hunden din er i en alder hvor de statistisk sett (jeg har jo ikke sett hunden din) vokser litt i takt og utakt, så det kan være at din hund for tiden kompenserer for ubalansert vinkling ved å gå i passgang. Eller det kan være mange andre årsaker.

Passgang er ingen feil til hverdags, og så lenge det ikke oppstår brått ville jeg ikke tenkt på det - ellers kan jo endring i bevegelsesmønster være et tegn på stivhet, etc. Men en valp som er i ferd med å lande OG gro vil bevege seg umodent og støtvis :) 

Jeg ville ikke stresset med det. Jeg har ei fôrtispe som går mye i passgang på tur, og hun er særdeles velvinklet og velkonstruert. Hun passer som en vraltegris utenfor utstillingsringen, men når vi passerer ringbåndet og jobber sammen så er det et lekkert trav. Og jeg har ikke trent på det, og fôrvert kan ingenting om utstilling. Blir det et problem i ringen, har jeg ting jeg kan prøve, men foreløpig er det ikke et problem (tispa er 26 måneder).

Gå på valpeshow eller ringtrening, så ser du jo fort om hunden kan fåes over i trav når tempoet er tilrettelagt. Hvis du frykter at problemet er kontakt og konsentrasjon i miljø, så kan du jo trene på det - det er uansett greit å ha som et godt grunnlag i hverdagslydigheten, at hunden følger med på deg selv om det er fristende forstyrrelser rundt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...