Gå til innhold
Hundesonen.no

atopica vet, oppkast og diare


Iaitoo
 Share

Recommended Posts

Hunden vår har klødd mye. Det dabbet av over sommeren. Vi trodde det var pga omlegging fra tørrfor til vom og hundemat. Når vi overtok han på våren, så spiste han til tider ikke hver dag engang. Så foromleggingen var sånnsett en vinner. Men utover høsten så startet kløingen igjen. Så vi dro til dyrlegen. Da ble vi enige om at det kanskje var støv/midd, pga kløinga fyra seg opp igjen når det var mindre lufting hjemme, og vi må ha på varme. Fikk kortison. Kløingen slutta på dagen. Gikk på det 2-3 uker. Så ville dyrlegen at vi skulle skifte til Atopica vet. Han gikk på det et par uker, sammen med kortison som skulle nedtrappes.. Når vi hadde trappet kortisonen helt ned, så begynte han å kaste opp. Det skjer ikke hver dag. Noen ganger har han og diare. Dette har nå vedvart i litt over 2 uker. Hvor lenge skal vi forvente at dette er normalt? Er det normalt? Står som bivirkning på pakken, men at det skal være forbigående. Skal kontakte dyrlegen i morgen, men lurer litt på deres erfaringer. Den har ikke like stor effekt som kortisonen. Han klør, men ikke like mye som før. Han klødde MYE, men ikke til blods eller slik at han fikk sår. Bikkja er en blanding av husky og pointer. Veier ca 24 kg. Vi har begynt å gi pillen rett etter mat. Han kaster ikke opp like ofte lengre.

Allmentilstanden er ikke nedsatt. Han virker frisk og rask.

 

Noen med erfaringer på dette som kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor ikke gå tilbake til kortison når det funka? Lavest mulig dose? Det er jo også billigere, og bivirkningene kommer etter laaaaang tids bruk og hunden kommer til å dø av alder før bivirkninger. 

Har en med atopisk kløe, går fast på kortison  - funker glimrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på at disse bivirkningen skal gå over etter etpar ukers tid, men jeg ville konferert med veterinær. Meg bekjent er ikke det ene alternativet så mye bedre enn det andre når det kommer til langtidsbivirkninger. Verken på Atopica, Apoquel eller prednisolon. Det eneste du kan slippe mer unna med på  de andre to, er at du unngå en veldig økning av matlyst og hyppigere vannlatning som er kortidsbivirkninger på prednisolon. På min kunne jeg ikke øke til mer enn max 10 mg til dagen før matlysten begynte å bli uutholdelig(gikk fint å ha henne på den dosen eller mer som en kur, men ikke til daglig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sprettballen skrev:

Meg bekjent er ikke det ene alternativet så mye bedre enn det andre når det kommer til langtidsbivirkninger. Verken på Atopica, Apoquel eller prednisolon. 

Hva er deg bekjent langtidsvirkninger av Apoquel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Emilie skrev:

Hva er deg bekjent langtidsvirkninger av Apoquel? 

Den jeg har tenkt mest på i forhold til min egen hund som fra tid til annen står på apoquel er at en mulig bivirkning er kuler i huden og forverring av neoplastiske tilstander (altså kreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Emilie skrev:

Hva er deg bekjent langtidsvirkninger av Apoquel? 

Klippet fra Felleskatalogen:
 

Sitat

Bivirkninger: 

Diaré, oppkast, anoreksi, letargi, polydipsi og nydannelser i huden er vanlig. Det forekommer også pyoderma, kuler i huden, otitt, histiocytom, cystitt, gjærsoppinfeksjoner i huden, pododermatitt, lipom, lymfadenopati, kvalme, økt appetitt og aggresjon hos >1%. Utvikling av papillomer er sett. Mulig økt risiko for infeksjoner og forverring av neoplastiske tilstander.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sprettballen skrev:

Klippet fra Felleskatalogen:
 

 

Men det er jo et relativt nytt preparat, så man har vel strengt tatt ikke oversikt over reelle langtidsvirkninger. I motsetning til for eksempel kortison. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...