Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyperallergiker gift med hundenerd.... Hjelp!


Midas
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke vært så aktiv på forumet her de siste årene av ulike årsaker, men er innom i ny og ne, og nå trenger jeg lyse idéer fra andre hundegalinger. 

Det har seg sånn, at når Midas var 10 mnd ble jeg sammen med en som er utrolig allergisk mot alt mulig deriblant hund. Midas er nå snart 7 år, og mannen min blir verre og verre med allergien. Faktisk så ille at jeg begynner å bli skikkelig bekymret.
Vi har luftet tanker rundt det å finne et annet hjem til Midas pga dette, men han vet at jeg da vil bli helt knust, og han er jo også veldig glad i Midas. I tillegg er hundetrening og konkurranser min store hobby og livsstil, så det er ikke bare et kjæledyr for meg. Jeg har lagt ned så sykt mye jobb i denne hunden, han er en krevende herremann med stor vilje. Han er ingen hund som hvem som helst vil trives med... 

Men nå er det så ille med den allergien at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Midas har hatt og fjernet flere kuler det siste året hvor to av de har vært ondartet. Han virker frisk og rask ellers, så jeg tror ikke han har kreft andre steder enn lokalt i de kulene. Han kan jo leve i 7 år til hvis vi er heldig, og hva da? 
Hva skal vi gjøre? 
Mannen min går selvfølgelig på medisiner, og huset vårt er så rent som et hjem med hund kan bli. Jeg støvsuger hver eneste dag, børster Midas og bader han med jevne mellomrom. Jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre... 

Vi har uteområder her som er inngjerdet, slik at han kan være ute endel, men han vil helst være der vi er og ikke ute alene. Jeg får helt stans i hjertet av å tenke på å gi han fra meg, men jeg vil jo ikke miste mannen min heller :o 
Når Midas ikke er mer blir det nok ikke hund mer i dette huset... 

Har noen erfaringer med ting som kan funke? Eventuelt idéer som vi ikke har tenkt på? Hva ville dere gjort?

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd petal cleanse på Midas? Svigerfar er mildt allergisk men tåler hundene når vi har brukt det. Det er riktignok snakk om korte perioder i enkelttilfeller da, de bort jo ikke sammen.

Har mannen din prøvd sprøyter mot allergi? Svigerfar gjorde det, med en eller annen vaksine med allergener jevnlig i et år eller noe sånt, og ble litt bedre.

Lykke til uansett, det der er vel alle dyreelskeres mareritt. Jeg kjenner to-tre som er veldig glade i dyr og enten har blitt allergiske selv eller fått allergi hos barn og ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftrenser på soverommet er mitt tips - det gir renere luft på soverommet.

Petal cleanse har jeg hørt mye bra om, luftfukter kan også hjelpe så luften ikke er tørr og hud og slimhinner blir irritert av den grunn. Børste hunden daglig ute, tollere røyter jo en god del hele tiden. 

Ellers så sender jeg bare et lass med sympati din vei, forferdelig situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Midas er aldri inne på soverommet vårt. 
Petal cleanse har jeg ikke prøvd. Må jeg bade han i det eller finnes det en slags spray som bare er på?
Han røyter noe så inni hampen mye, det er helt utrolig. Hele livet hans er bare en eneste lang røyteperiode... Heldigvis har jeg robotstøvsuger som får kjørt seg skikkelig. Furminator tar ganske mye av pelsen, men det virker liksom ikke som det hjelper på allergien at jeg holder huset såpass fritt for løse hundehår. 

Noen ganger låner søsteren min Midas i helgene, og da er mannen helt bra for allergien de dagene han er borte. Så det er tydelig at kilden er selve pelsdotten og ikke huset liksom... Men petal cleanse kan jo kanskje hjelpe da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftrenser på soverommet tror jeg kan være lurt selv om han aldri er der inne. Pelsen hans sniker seg nok rundt i huset uten hans hjelp.

Petal cleanse has på pelsen, men du trenger ikke å bade ham i det. Kanskje ganske grundig de to-tre første gangene, men vi har bare brukt en svamp og dratt det over pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be mannen din snakke med legen sin om "allergi-vaksine". En behandling som går over tid med mål å få kroppen til å slutte å reagere allergisk på det man i utgangspunktet reagerer på. En del med pollenallergi har veldig god effekt av det.

Ift allergi og hund, så er det ikke gitt at mannen din reagerer på andre raser (før dere har testa det ut). Det er proteine i pelsen oog huden på hunden man reagerer på (midd), og dette varierer mellom rasene. Jeg kjenner folk som fikk barn som var ekstremt allergisk mot vorsteh, som de da hadde, men som tåler risenschnauzer.
Jeg er allergisk mot noen katter (og enkelte er jeg veldig alergisk mot- bla min søsters katt - begynner å renne fra øyne og nese idet jeg setter bena inn i huset til søstra mi). Andre katter kan jeg klappe og kose med uten å merke noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bader du Midas? Fett og urin i pels er triggere for mange allergikere, inkl meg selv. Jeg merker godt om hunder er rene eller ikke og siden det er en myte at hunder må ha et fettlag i pelsen - så fremt de bor inne - er det ingenting i veien for å vaske hunden et par ganger i måneden. Røytepels løsner også lettere ved et varmt bad hvor du får massert inn shampo og vasket rent inn til skinnet. 

Det at mannen din stadig blir verre av allergien tenker jeg burde sjekkes ut nærmere. Personlig har jeg hatt veldig god erfaring med akupunktur og kan anbefale det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips :) 
Jeg kunne nok ha badet han oftere. Han elsker å bade ute, noe som sikkert også fører til at han tar med seg ting fra vannet som han er allergisk mot... 
Jeg skal prøve å bade han enda oftere og bruke petal cleanse. I tillegg til at han skal prøve den vaksinen.
Akupunktur har han brukt over lange perioder med ganske god effekt. 
Nå er det imidlertid så ille at han ikke kan besøke folk i nær familie fordi de har katter og hunder. Etter han begynte å bo sammen med Midas har allergien blitt så ille at han ikke tåler noe av det han før kunne leve med... Får skikkelig skyldfølelse for at hans livskvalitet er såpass forringet fordi jeg absolutt skal ha hund liksom... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn halvseriøst.. En hund til(allergivennlig type) så midas kan ha selskap ute? :P 

Aner ikke altså, men jeg ville definitivt prøvd vaksine. Har ikke prøvd det selv (er for redd for sprøyter til å gjøre sånt frivillig), men kjenner flere som har veldig god effekt av det :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, enna skrev:

Be mannen din snakke med legen sin om "allergi-vaksine". En behandling som går over tid med mål å få kroppen til å slutte å reagere allergisk på det man i utgangspunktet reagerer på. En del med pollenallergi har veldig god effekt av det.

Min datter begynte på "allergi-vaksine" i sprøyteform for en del år siden. Hun kom bare til første sprøyte da hun fikk allergisk sjokk og kunne derfor ikke fortsette behandlingen. Det var for gresspollen, og den gang var det kun det og bjørkpollen man kunne vaksineres for. Er det nå mulig å vaksineres for dyreallergi også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, tmp skrev:

Min datter begynte på "allergi-vaksine" i sprøyteform for en del år siden. Hun kom bare til første sprøyte da hun fikk allergisk sjokk og kunne derfor ikke fortsette behandlingen. Det var for gresspollen, og den gang var det kun det og bjørkpollen man kunne vaksineres for. Er det nå mulig å vaksineres for dyreallergi også?

Søster har vært gjennom vaksineprogram for biallergi for ganske mange år siden, så jeg tror de har hatt flere typer ganske lenge. Men det skal være veldig seriøst før de tilbyr det. Søster "døde" tre ganger i løpet av behandlingen og måtte gjenopplives, men har hatt relativt god effekt av den i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tmp skrev:

Min datter begynte på "allergi-vaksine" i sprøyteform for en del år siden. Hun kom bare til første sprøyte da hun fikk allergisk sjokk og kunne derfor ikke fortsette behandlingen. Det var for gresspollen, og den gang var det kun det og bjørkpollen man kunne vaksineres for. Er det nå mulig å vaksineres for dyreallergi også?

Jeg har vært allergisk hele livet og for noen år tilbake skulle jeg omsider utredes for muligheten til å vaksineres. Fordi jeg hadde to hunder og svært mange kryssallergier, fikk jeg ikke begynne, da de var redde for å sette meg i sjokk og ikke minst trigge ytterligere allergier. 

Når folk i tråder som dette foreslår for allergikere som sliter med å leve med hund at det "bare" er å få vaksine, så trur jeg ikke de forstår hvor komplekst allergener opererer. Det blei snakka om egen hundevaksine i 2014, men jeg veit ikke hvor langt de har kommet med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SandyEyeCandy said:

Jeg har vært allergisk hele livet og for noen år tilbake skulle jeg omsider utredes for muligheten til å vaksineres. Fordi jeg hadde to hunder og svært mange kryssallergier, fikk jeg ikke begynne, da de var redde for å sette meg i sjokk og ikke minst trigge ytterligere allergier. 

Når folk i tråder som dette foreslår for allergikere som sliter med å leve med hund at det "bare" er å få vaksine, så trur jeg ikke de forstår hvor komplekst allergener opererer. Det blei snakka om egen hundevaksine i 2014, men jeg veit ikke hvor langt de har kommet med det. 

Det er vel ingen som har sagt "bare"...

Men ingen her på forumet kan løse slike problemer for TS, som må oppsøke lege selv og sjekke ut. For å kunne svare på om dette passer garantert "deg" må man kjenner personens fulle sykehistorie, ha tilgang til journal osv. Allergi er ikke å spøke med. Men en del har effekt av slik behandling.

Skrekkhistorier vil man kunne finne uansett hva slags behandling man diskuterer. Skolemedisinen hadde ikke presentert dette som et behandlingsalternativ om risikoen var større enn gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke å få svaret på alle problemer her, og råd som gis vil alltid bli vurdert og til syvende og sist selvfølgelig avgjort av en lege. Jeg ville bare lufte problemet og høre om noen hadde noen tips å komme med, da jeg regner med at vi selv ikke har tenkt på alt. 

Når man står ovenfor en sånn mismatch med allergi og hundehold så prøver man gjerne alt i desperasjon. 

Jeg tror at siden allergien er såpass alvorlig og det slett ikke er bare hund og katt han er allergisk mot, så må dette utredes skikkelig før man vet hva som kan gjøres. Problemet er vel at når legen får vite at vi har en hund i huset som er veldig langt fra allergivennlig tipper jeg vi bare får himling med øyne. Det er på en måte vår egen feil at det har blitt sånn ? 

Tar med meg alle råd uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Kjæresten min reagerte på endel hunder og katter før, han har aldri reagert på min hund, hun er veldig allergivennlig uten at jeg helt skjønner hvorfor. 

Får han så hjalp det på allergien å fjerne mandlene, han hadde konstant betente mandler. Nå kan han være i samme rom, og kose med, både hund og katt som han reagerte på tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også allergisk mot hund. Det startet å utvikle seg i voksen alder for ca 15 år siden. Jeg har nok vært litt allergisk bestandig. Har alltid reagert litt på katt med kløe, røde øyne og tett. Det samme med hund, men i mye mindre grad. Til det da utviklet seg for ca 15 år siden. Vi hadde den gangen 4 hunder og jeg fungerte greit med litt antihistaminer i tablettform. For meg var det verst på vinter da vi var mer inne. Så for 11 år siden økte allergien veldig da vi hadde vårt første valpekull. Jeg fikk hudbetennelser, hadde store kuler på størrelse med golfballer under huden og klødde meg til blods. Fikk da kortison. Da valpene ble solgt og det kun var igjen en ble det sakte, men sikkert bedre til neste valpekull kom et år senere. Jeg hadde ganske store reaksjoner da vi hadde våre 3-4 første kull, men litt mindre for hvert kull. For meg er spytt verst å jeg tåler ikke at hundene sleiker meg. Jeg har suksessivt blitt bedre av meg selv og i dag tar jeg antihistaminer stort sett bare når vi har valpekull og enkelte perioder. Jeg har aldri prøvd pental clense, men hørt mye bra om både det og akupunktur. Jeg har løst det med antihistaminer og litt kortison i de verste fasene. Jeg synes også luftflukter inne om vinteren hjelper mye på kløen og slimhinnene. Siden jeg har flere hunder har de stått en del ute på dagtid også når jeg har vært på det verste. Jeg har også hatt eget hunderom hvor de har sovet om natten. Alt for å få minst mulig allergener i oppholdsrommene. Jeg vet egentlig ikke om det hjelper så mye, men jeg innbiller meg i alle fall det. ;) Skriver vel egentlig for å oppmuntre deg med at det på sikt kan bli bedre. Krysser fingre for at dere finner en løsning

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har triks eller tips for å redusere allergiplager ved pelsstell? Jeg reagerer på andre hunder men lite på Uno, men når jeg tar pelsstell eller han kommer for å kose og ligger tett inntil hodet mitt blir jeg merkbart tettere. Jeg bruker egne klær til pelsstell og dusjer kjapt etterpå samt støvsuger leiligheten med en gang, samt at vi har luftrenser jeg øker effekten på mens jeg steller og en stund etterpå. Har vurdert en tynn buff trukket over munn og nese, men det blir litt ubehagelig når jeg må holde på en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man kan vurdere ny hund når en person i huset er så allergisk. Det er helt grusomt å leve med allergi - som å ha kraftig forkjølelse/mild influensa konstant... I tillegg kan det etterhvert utvikles allergisk astma, som i verste fall kan være dødelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Skjønner ikke hvordan man kan vurdere ny hund når en person i huset er så allergisk. Det er helt grusomt å leve med allergi - som å ha kraftig forkjølelse/mild influensa konstant... I tillegg kan det etterhvert utvikles allergisk astma, som i verste fall kan være dødelig.

Det har du helt rett i.

Tror jeg bare må innse at det ikke kommer til å dukke opp en rase han tåler bedre. Jeg ville selvfølgelig aldri skaffet meg en Toller igjen f.eks når jeg vet hvor ille det er for han. Planen var å låne hund(er) av raser som ikke røyter og som er mer allergivennlig for å teste om det var like ille for han. Hvis han reagerer like mye på slike raser kan vi ikke ha hund igjen. 

Jeg sa det om valp fordi valper er mest allergifremkallende, slik at han kan reagere mye mer på en valp av en rase han tåler bedre enn en voksen hund. 

:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...