valg av gulv med stor hund?

15 innlegg i emnet

Jeg skal pusse opp 2. etasje i huset mitt, og er veldig usikker på hvilket gulv jeg skal velge. Det er vegg til vegg teppe der nå, og jeg ønsker å bytte det ut til noe som er lett å vaske og holde fritt for hundehår. Har en stor hund som lett lager riper i gulv, så jeg er veldig usikker på hvilket gulv jeg skal velge. Har vurdert laminat, men har hørt at det er veldig kaldt å gå på uten varmekabler. Kikket på klikkvinyl eller kork, men usikker på hvor godt de tåler hunder. Jeg er derfor ute etter tips.

Hva slags gulv har dere? Er det noen gulv som dere vil anbefale eller fraråde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok valgt laminat, og så heller ha noen tepper på gulvet. Det er ikke sikkert det blir så voldsomt kaldt heller, om det kommer varme fra etasjen under. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting slår vinyl og hunder :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal i hvertfall IKKE ha lakkert tregulv :P

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Har hatt klikkvinyl i 1 1/2 år og er veldig fornøyd :) barn, valpekull og +10 hunder,  og gulvet er like fint! 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vanlig laminat selv, og det fungerer. Men syns at vinyl er litt bedre sånn hundemessig. Man får masse naturtro vinylbelegg nå, i ulike former, så ville satset på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har laminat, syns vel ikke at det er så kaldt at det blir problematisk. Verre at det er glatt, bikkja sklir rundt som et såpestykke her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi valgte laminat ☺☺

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pringlen skrev:

Du skal i hvertfall IKKE ha lakkert tregulv :P

Kommer vel litt ann på. Hjemme hos foreldrene mine har det vært hund de siste 20 årene, gulvet har vært slipt og lakka opp igjen en gang på den tida. Det ser faktisk ikke hakkende galent ut. Litt hardt gulv og god lakk, så går det fort ganske bra. Fordelen er jo at det kan slipes opp når det blir for fullt av klomerker, det kan en jo som oftest ikke med laminat. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har laminat på alle gulv og synes hverken det er kaldt eller glatt. Men det er store kvalitetsforskjeller på laminatgulv også. Vi har bevisst valgt gulv som er ment å tåle røff bruk i stue, kjøkken og gang, men har billigere typer på soverommene. De sistnevnte tåler mindre av både slitasje og vannsøl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har Pergo sitt vinylgulv nå.

Har hatt det i en del år, og er veldig fornøyd.

Vårt er av den første generasjonen av vinylgulv Pergo laget.

Det føles mykt å gå på, er slitesterkt og ikke glatt for hundene.

Dessverre har vi vært uheldig i jula og det ser ut til at vi må bytte gulvet i over halve huset da gulvet har gått ut av produksjon...

Kombinasjonen lekk juletrefot, masse vann og knall rød julegave har gitt et veldig lite kledelig relativt stort rødt merke som ikke går bort.

Blir garantert samme gulvet denne gangen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har parkett i "løpebanen" til Midas og det er ikke lurt :P Gulvet ser ikke ut...
Han får slite det med helsen så pusser vi det ned når han har løpt sin siste gledestur rundt i huset her.

Ville valgt et hardt slitesterkt gulv, men ikke for glatt heller. De er også lette å rengjøre vil jeg tro. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjennom ca 23 år som hundeeier hatt flere forskjellige laminater pga bytte av bosted. De jag la sev tålte hundeklør veldig godt, men det jeg har på stue/kjøkken/gang nå har dype striper etter klørne. Så ja det kommer akkurat an på kvaliteten på laminatet. Når en skal handle må en kjøpe de som skal tåle stor slitasje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har laminat. Da har du stort utvalg, og det finns mange flotte gulv. Det lønner seg selvsagt ikke å kjøpe den billigste typen. Jeg tror både pergo og berryalloc har gulv som tåler bedre vann. 

Jeg så at rightpricetales hadde en type klikk vinyl som tåler vann mye bedre  enn de fleste laminater.  De så ikke så alt for verst ut heller. Jeg er ikke fan av vinyl. Men disse så ok ut.  

http://rightpricetiles.no/Produkter.aspx?SortBy=&SortOrder=desc&GroupFilter=ParkettLaminat&RomFilter=Utendors

Vi har laminat i litt over middels prisklasse. Men la ett slags lim imellom hvert spor på steder med fare for mer fukt. Pergo har dette limet. Det har virket fint i 3 år nå hvertfall. Gulvet har ikke en eneste ripe, og vi har en hund som spinner bananas på det flere ganger daglig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men som de er veldig anti ulv, så betyr det ikke at de ikke er voksne folk som kan å oppføre seg og gjøre en jobb skikkelig...? Ang at ting skal skytes så raskt som mulig er vel ikke bare opp til jegerne? Men jeg vet det at hvis intensjonen er å skyte ut en flokk, så bør dyrene bli skutt så raskt som mulig for at ikke flokken skal bli skremt og spredd for alle vinder..  om selve avgjørelsene rundt jakta er riktig, skal jef ikke verken si det ene eller det andre på.. for det er neppe en fasitsvar på dette. Dere som er imot har heller ingen god forslag på alternativer. 
    • Jeg tror det kommer an på hva man vil selv, og hva slags barn man har. Med førstemann for meg kunne jeg egentlig drive med akkurat det jeg ønsket (det var jo også enklere fordi det ikke var et annet barn å ta hensyn til), hun gjorde alt på rutine, og likte godt bæresele og vogn. Og jeg hadde fortsatt de samme ambisjonene som før med hundeholdet. (må legge til at hos oss er hunden min hobby. Mannen bidrar, men bare på nødvendige ting, jeg har ansvaret). Allerede før barn nr 2 kom var jeg ganske utslitt av å skulle klare "alt", så jeg la om helt, både på hva jeg prioriterte å være med på når det gjelder hund og ambisjonsnivået for hundeholdet. Når jeg nå har barn (to nå), så syns jeg det er veldig fint å bare ha familiehund. Det å være aktiv i klubbarbeid og avlsråd og hundetrening var en fase av livet, som jeg gjerne kan komme tilbake til (og fortsatt delvis holder kontakten med), men nå er det bare fokus på at alle skal være familie, at hunden kan være mine små drypp av helt fritid uten at det betyr masse reising og ambisjoner, og at det skal være lite krav til meg selv, bare kos og hobby på det nivået jeg til enhver tid ønsker å ha det. Og det syns jeg er veldig fint akkurat nå, og er veldig glad for at barna mine får vokse opp med hund. Med barn nr 2, som var et sånt barn som ammet konstant og var som limt til mammaen sin, og som ikke likte bæresele, så ville jeg nok ikke klart å holde på med alt jeg gjorde med førstemann uansett, og hadde jeg ikke roet ned før, så hadde jeg nok blitt tvunget til det da. Da var det veldig fint å ha en hund som tålte både rolige dager og aktive dager. Jeg kommer fra en hundefamilie, men har giftet meg med en som ikke er fullt så oppslukt av hund, og da må man regne med at livet også kan inneholde noe annet. Jeg syns det er veldig fint at det er litt balansert:)
    • Ikke så mye erfaring ennå, men jeg har også sett veldig opp til blant annet @Perfect Image på det der. Husker ei utstilling hvor S løp rundt, mens J lå i vogna. Og mor selv? Nei, hun var roligere enn roligst selv med en haug med hunder som skulle inn i ringen.  Tror dog det går på interesse, hvilke utfordringer du har i både hundeholdet og ikke minst først tiden med barn (kolikk kan jo komplisere ved at det er liten mulighet til å legge fra seg lille), men mest på egen vilje. Mange her inne har opparbeidet seg gode vaner med trening av hund før barna kom, og da er det egentlig "bare" snakk om å adaptere de til å passe inn i den nye hverdagen. Barnet blir en del av hundelivet. 
    • Ikke liv med aktiv hund, men jeg trente to hester da jeg fikk mitt første barn. Ikke hadde jeg hestene hjemme heller. De var i trening fra minsten var 8 uker, måtte vente så lenge grunnet hastekeisersnitt. Fikk ikke lov til å ri før det. Gikk helt fint 👍
    • Tja.. jeg tror dette helt og holdent kommer an på din kapasitet, hva du VIL få til - under forutsetning av at du har et ok svangerskap, og får en helt normal bebi. Om man VIL lage vanskeligheter så er det neppe særlig problematisk å få til det - men har man fokus på løsninger, og har et litt avslappet forhold til livet - ja, så tror jeg det er fult mulig å ha et liv ved siden av det å ha en bebi.
      Lill er jo et strålende eksempel på at man får til det man vil.
      Ellers kan det nevnes at vi i MH løypa har hatt flere med spedbarn, barnevogn og full pakke - ei i belgermiljøet gikk opp til regodkjenning ettersøk med en bebi som bare var et par uker gammel - oppdretteren til Sam fødte i slutten av juli, og var på plass på NKK Bjerke, og siden har ungen vært med på det meste av utstillinger osv.
      Jeg tror det handler om hva man ønsker. Noen lar bebisene ta over hele livet og tilpasser seg hva bebisen vil - og noen gir da opp alt liv - andre ønsker ikke å gi opp det som tidligere har gitt mening, de gjør plass til barnet selvsagt, men det må også tilpasse seg. Og det gjør jo bebiser - stort sett.
  • Nylig opprettede emner