Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med Cavalier?


itsmaria
 Share

Recommended Posts

Jeg skal flytte inn i splitter ny leilighet (med liten hage) ca. juni. Jeg er alene og ønsker meg derfor en hund (helst en liten selskapshund) som jeg kan kose med og gå på tur med. Jeg har tenkt litt på Cavalier King Charles Spaniel. Er det noen som har erfaring med denne rasen? Jeg vet de har mye helseproblemer, jeg har tenkt lenge og mye men har altså kommet fram til denne rasen. Jeg er imidlertid åpen for andre raseforslag. Jeg jobber kl. 7-15 mandag til fredag, ellers er jeg stort sett hjemme på kveldene og i helgene. Klarer denne å være alene? Kan kanskje ta den med på jobb 1-2 dager i uka.  Er den lett å oppdra? Har hørt mye positivt om rasen, den skal være kjærlig og snill og går lett overens med andre hunder. Hvordan klarer den seg rundt katter? Foreldrene mine har nemlig en katt, så den må tåle den mens den er på besøk der. Ellers del gjerne positive og negative erfaringer med denne rasen. Har du noen tips eller råd så tar jeg imot disse også :) Jeg vil lære mest mulig før jeg endelig bestemmer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær i alle fall ekstremt grundig i research på oppdretter, sånn at du er helt sikker på at du finner en som gjør alt de kan mtp. helse. Dette er (uheldigvis) en veldig populær og lettsolgt rase, som har ført til veldig mye "hummer og kanari"-avl både når det gjelder helse og eksteriør.

Jeg vet ikke hvor representativ min er, men hun er i alle fall utrolig lettlært og elsker å jobbe. Hun er tidligere brukt i agility og rallylydighet, og vi konkurrerer også i blodspor. Hun er kanskje i den mer aktive enden av skalaen når det gjelder cavalier (og jeg har muligens selv lagt lista et stykke over "normalen" for en selskapsrase), men hun hadde ikke hatt det bra bare med et "kos og tur"-liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er en veldig fin rase :wub: 

Har hatt en som ble 10 år og har ei på 1,5 år nå. Likhetene deres er at de er ekstremt glad i andre mennesker og kos. Begge to har også vært slik at de har knyttet seg spesielt til en person i familien, selv om vi bor i ett hus med fire mennesker.

Forrige cavalieren gikk godt sammen med alt av dyr, og jeg merket aldri noe til noe spesielt jaktinnstinkt. Imens hun vi har nå, er helt vill på villt, og må kontrolleres i skogen, ellers kan hun lett stikke etter rådyr.

Ting som er viktig og ta hensyn til er som nevnt over her, helse. Første cavalieren min måtte avlives pga hjertesvikt da han var 10 år. Han fikk da påvist billyd på hjerte ett år i forveien. Han fikk også dårlig hørsel fra ca 8 års alder. 

Hun vi har nå er helt frisk og har en frisk slekt. 

Ellers ville jeg hørt med oppdretter om evnt seperasjonsangst. Dette har begge våre hatt litt problemer med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har relativt mye jakt i seg, og det har bare blitt verre med årene. Nå kan hun ikke gå løs lenger i det hele tatt i områder der det kan tenkes å være rype, rein eller sau (det vil si overalt). Rype er verst - da går rullegardinen ned fullstendig.

Jeg vil påstå at min er relativt frisk, selv om hun har middels grad HD. Hun kommer fra linjer med gamle hjertefriske hunder, så jeg håper hun har fått det med i "bagasjen" (hun er ung enda, blir 6 i april så det er vel uansett tidlig med potensielle hjerteproblemer). Ellers kan det virke som om hun begynner å miste hørselen nå :/

Her finnes ikke separasjonsangst, men jeg brukte lang tid på alenetreningen og gikk veldig gradvis frem (jeg hentet henne i juni og hadde fri frem til januar). Jeg hadde overvåkningskamera i treningen sånn at jeg alltid kom tilbake før hun ble urolig, dermed fikk hun aldri noen dårlige opplevelser med å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :)



@Wilhelmina: Utenom jobb har jeg som sagt veldig mye fritid. Jeg kan tilpasse livet mitt og trenger hunden å gå litt lengre turer så har jeg ingenting i mot det :)



@Cavalierflat: Jeg har lest litt om separasjonsangst og at de ikke trives så godt alene. Det er derfor jeg har vært litt nølende selv om jeg fortsatt har Cavalier som førsteplass på ønskelisten :) Som sagt jobber jeg 8 timer hver dag mandag til fredag. Jeg er singel, så den må tåle perioder hvor den er alene. Men jeg kan ta den med på jobb innimellom og foreldrene mine kan hjelpe til litt med turgåing osv i uka når jeg jobber. Jeg skal imidlertid høre med oppdretter om separasjonsangst.

Når det gjelder valpetrening kan jeg maks ta meg 4 uker fri til å være hjemme med valp i starten, men som sagt kan jeg kanskje få litt hjelp av foreldrene mine. Sånn er det å ha en 100 % stilling, dessverre.

Jeg er ikke på utkikk etter en jakthund. Jeg er overrasket over at Cavalier har såpass mye jaktinstinkt i seg. Den står liksom registrert overalt som en selskapshund. Litt jaktinnstikt kan jeg imidlertid tåle, så lenge det ikke blir for mye.

Har du noen tips til en god oppdretter på østlandet, så tar jeg gjerne i mot det :)

PS: Jeg ser nå at denne tråden kanskje hører mer hjemme på underforumet Valpevalg. Dersom moderator ønsker å flytte så er det helt greit :) Er bare å beklage, jeg er ny på dette forumet.

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, itsmaria skrev:

@Wilhelmina: Utenom jobb har jeg som sagt veldig mye fritid. Jeg kan tilpasse livet mitt og trenger hunden å gå litt lengre turer så har jeg ingenting i mot det :)

Min har ikke noe kjempebehov for turer eller annen fysisk aktivitet, men hun trenger en del mental aktivisering for å ha det bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, itsmaria skrev:


Når det gjelder valpetrening kan jeg maks ta meg 4 uker fri til å være hjemme med valp i starten, men som sagt kan jeg kanskje få litt hjelp av foreldrene mine. Sånn er det å ha en 100 % stilling, dessverre.
 

 

 

Jeg ville enten tatt til meg en voksen omplasseringshund som kan være alene hjemme en arbeidsdag, ellers så må du finne en annen løsning ift. valpen. Det er ikke forsvarlig å gå i fra en 12 uker gammel valp i 8 timer(pluss kjøring til og fra jobb regner jeg med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville enten tatt til meg en voksen omplasseringshund som kan være alene hjemme en arbeidsdag, ellers så må du finne en annen løsning ift. valpen. Det er ikke forsvarlig å gå i fra en 12 uker gammel valp i 8 timer(pluss kjøring til og fra jobb regner jeg med).

Jeg tar permisjon, eller så hjelper foreldrene mine meg med den. Jeg finner en løsning :)

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...