Gå til innhold
Hundesonen.no

"For oss som har mål om å få en litt mer funksjonell kropp på en måte"


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Tenker å prøve ketolyse-diett, ikke for vektnedgang men for å få mer energi. Noen som har prøvd det? Virker jo veldig vanskelig å kutte karbohydrater helt... 

Ellers har det gått mye i MediYoga i vinter - veldig deilig men føler vel egentlig at det handler mest om det mentale, for det er jo nesten ikke fysisk belastende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kroppen har begynt å bli så funksjonell at jeg planlegger en tur til England i sommer - for å løpe!   26 kg i minus så langt, og kroppen fungerer himla mye bedre på alle måter  

Vil bare presisere at det ikke er meningen at tråden skal handle om hvem som har mest vondt og er sykest, men det skal være en tråd for alle oss som har utfordringer med helsen men som likevel må/vil

Det er skummelt å lese disse "ketose-sidene" på nett - det er jo rein hjernevasking. I dyreprodusjonsverden regnes jo ketose som en farlig sykdomstilstand. 

20 timer siden, Kaja skrev:

Er du skikkelig utredet og fått riktige medisiner? Jeg har også anstrengelses -og kuldeutløst astma. Er nesten kvitt medisinbehov helt (med mindre det er kaldere enn -15, da må jeg ta ventoline før utetrening). Jeg trener som alle andre og er i god form, men veien dit var nok litt lenger. Jeg kunne IKKE trene utholdenhet før jeg fikk riktige medisiner for meg. 

 

Har jo hatt diagnosen siden jeg var 5, så jeg er ganske sikker på at jeg er godt utredet. Men jeg kan alltids ta det opp med legen (igjen). Har blitt utredet med forskjellige kondisjonsprøver på tredemøkke, forskjellige medisiner osv... Konklusjonen er at jeg skal ta trening i eget tempo, men kondisjonstrening får jeg ikke til å fungere. Men jeg går mye tur, og liker godt å svømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Wilhelmina said:

Tenker å prøve ketolyse-diett, ikke for vektnedgang men for å få mer energi. Noen som har prøvd det? Virker jo veldig vanskelig å kutte karbohydrater helt... 

Ellers har det gått mye i MediYoga i vinter - veldig deilig men føler vel egentlig at det handler mest om det mentale, for det er jo nesten ikke fysisk belastende i det hele tatt.

Sånn fra medisinsk hold: Den gir økt kolesterol, og økt tendens til "åreforkalkning" med økt risiko for hjertekarhendelser.  Regnes som direkte usunn mtp hjertekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir bra når jeg får huskyen i hus og kan få ekstra trekkhjelp! Masse gledings:D

Ellers innser jeg vel at det jeg må ta tak i nå er spenningsnivået i kroppen/stress. Ikke så enkelt, akkurat! Noen som har erfaring med å roe ned et nervesystem som står i alarmberedskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Sånn fra medisinsk hold: Den gir økt kolesterol, og økt tendens til "åreforkalkning" med økt risiko for hjertekarhendelser.  Regnes som direkte usunn mtp hjertekar.

Sånn jeg forstår ketose så handler det om å få kroppen til å hente energi fra fett heller enn karbohydrater, gjennom å kutte karbo mer eller mindre fullstendig fra kosthold. Det er vel ikke nødvendigvis sånn at man spise masse usunt fett?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Poter skrev:

Tror det blir bra når jeg får huskyen i hus og kan få ekstra trekkhjelp! Masse gledings:D

Ellers innser jeg vel at det jeg må ta tak i nå er spenningsnivået i kroppen/stress. Ikke så enkelt, akkurat! Noen som har erfaring med å roe ned et nervesystem som står i alarmberedskap?

Bevisstgjøring, mindfullnes, og bekymringsutsettelse funker hos meg. Send meg gjerne om du vil ha mer info :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Bevisstgjøring, mindfullnes, og bekymringsutsettelse funker hos meg. Send meg gjerne om du vil ha mer info :)

Bevisstgjøring og mindfullness har jeg brukt ei stund og det er til god hjelp. Bekymringsutsettelse er jeg vel ikke akkurat så god på, så hører gjerne mer om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Sånn jeg forstår ketose så handler det om å få kroppen til å hente energi fra fett heller enn karbohydrater, gjennom å kutte karbo mer eller mindre fullstendig fra kosthold. Det er vel ikke nødvendigvis sånn at man spise masse usunt fett?

Ketose er sparebluss for å unngå hjerneskader, egentlig.  Hjernen MÅ ha karbohydrater og om vi sulteforer hjernen lager kroppen det som blir nærmest - en alkoholgruppe som kalles keton. Og bieffekten er økning av kolesterol (fordi økt fettforbrenning som ved ketose, øker frisettingen av kolesterol til blodbanen), selv om man ikke spiser mye fett. Kroppen greier å lage kolesterol selv. Faktisk lager kroppen ca 75 % av det kolesterolet vi trenger, på egen hånd, og ikke fra koelsterol i maten vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Ketose er sparebluss for å unngå hjerneskader, egentlig.  Hjernen MÅ ha karbohydrater og om vi sulteforer hjernen lager kroppen det som blir nærmest - en alkoholgruppe som kalles keton. Og bieffekten er økning av kolesterol (fordi økt fettforbrenning som ved ketose, øker frisettingen av kolesterol til blodbanen), selv om man ikke spiser mye fett. Kroppen greier å lage kolesterol selv. Faktisk lager kroppen ca 75 % av det kolesterolet vi trenger, på egen hånd, og ikke fra koelsterol i maten vi spiser.

Aha! Takker så mye, dette var veldig interessant :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Sånn jeg forstår ketose så handler det om å få kroppen til å hente energi fra fett heller enn karbohydrater, gjennom å kutte karbo mer eller mindre fullstendig fra kosthold. Det er vel ikke nødvendigvis sånn at man spise masse usunt fett?

Det er skummelt å lese disse "ketose-sidene" på nett - det er jo rein hjernevasking. I dyreprodusjonsverden regnes jo ketose som en farlig sykdomstilstand. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Poter skrev:

Bevisstgjøring og mindfullness har jeg brukt ei stund og det er til god hjelp. Bekymringsutsettelse er jeg vel ikke akkurat så god på, så hører gjerne mer om det!

Sendte deg pm :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt FM i over 10 år, og formen varierer veldig-men er bedre nå en før heldigvis- spesielt hodepinen har jeg klart å begrense til et minimum
Aktivitetsnivået varierer veldig fra dag til dag- i hundre en dag og sengeliggende dagen etter. Er ikke spesielt flink til å begrense meg på gode dager, elsker egentlig å være fysisk aktiv, og har vært innom det meste på helsestudio- men hater å være på slike plasser alene uten kjensfolk :P , så da blir det til at jeg heller tar med hundene i skogen :P Veldig flink til å begynne på ting, men også flink til å avslutte de fort :P Har gått ned endel kg, men holder meg ikke stabilt- men målet mitt for 2017 er egentlig bare å bli ca her jeg er nå, og rett å slett "bare" få bedre kondis og gjerne bli sterkere for med mye dårlige armer er mye av styrken forsvunnet der..
Tenkte kanskje jeg passet inn i denne gruppa, men siden jeg styrer sykdommen min MYE ved å leve på lavkarbo- jo striktere jo bedre form blir jeg- så tror jeg kanskje jeg bare skal rygge sakte ut igjen fra gruppa etter å ha lest ett par poster :icon_confused:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil begynne med å si at alle som vil kan være med å les og skrive i tråden! Hvis du føler at du vil være her inne, så er du her inne :)

 

Enn så lenge går det greit uten noe snop :) spent på helgen når gubben sikker blir å kjøpe brus og chips :P

Prøver å si til meg selv at som voksen så må jeg da for pokker klare å ha litt selvdisiplin :aww: 

Det har nettopp vært en sak på nyhetene om ME og hva de nylig har funnet ut. Veldig spennende! Hvis jeg har forstått det rett så handler det om at vi med ME mangler noen enzymer i stoffsiftet som gjør at vi opplever mer melkesyre i kroppen enn andre mennesker gjør.http://kavlifondet.no/2016/12/ny-studie-om-sykdomsmekanismer-ved-me-fra-forskningsgruppen-i-bergen/

Selvom dette ikke gjør meg frisk så er det deilig å endelig få en forklaring på hvorfor jeg får melkesyre av ingen ting. Selv det å stå opp av sengen kan lett gi meg melkesyre. 

Hvis jeg ikke husker helt feil (lett å miste oversikten når man ikke skriver ned) nå så har jeg gått rundt med konstant melkesyre i lår og legger siden 30.desember. Og jeg har ikke gjort så innmari mye disse dagene, ei heller trent :aww:

Merker også godt på leddene at det er kaldt ute. Har ikke leddproblemer (sjekket grundig), men de er fryktelig vonde i kulden. Har også mye kramper i hendene, og det er litt kjedelig :P går stort sett bare med ull på denne tiden, og det hjelper masse :)

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Har hatt FM i over 10 år, og formen varierer veldig-men er bedre nå en før heldigvis- spesielt hodepinen har jeg klart å begrense til et minimum
Aktivitetsnivået varierer veldig fra dag til dag- i hundre en dag og sengeliggende dagen etter. Er ikke spesielt flink til å begrense meg på gode dager, elsker egentlig å være fysisk aktiv, og har vært innom det meste på helsestudio- men hater å være på slike plasser alene uten kjensfolk :P , så da blir det til at jeg heller tar med hundene i skogen :P Veldig flink til å begynne på ting, men også flink til å avslutte de fort :P Har gått ned endel kg, men holder meg ikke stabilt- men målet mitt for 2017 er egentlig bare å bli ca her jeg er nå, og rett å slett "bare" få bedre kondis og gjerne bli sterkere for med mye dårlige armer er mye av styrken forsvunnet der..
Tenkte kanskje jeg passet inn i denne gruppa, men siden jeg styrer sykdommen min MYE ved å leve på lavkarbo- jo striktere jo bedre form blir jeg- så tror jeg kanskje jeg bare skal rygge sakte ut igjen fra gruppa etter å ha lest ett par poster :icon_confused:  

Hvorfor skulle du ikke passe inn her? Jeg tror ikke det var meningen at man skulle ha mest mulig problemer eller stå på flest mulig medisiner for å passe her altså :) 

Jeg kontrollerte revmatismen min med kosthold og aktivitet for noen år siden, før alt det andre starta. Jeg gikk fortsatt på medisiner, men mindre av de, og formen var betraktelig mye bedre enn før jeg begynte på "diett" (det var egentlig ikke diett, jeg spiste bare veldig mye frukt en periode :lol: ). Det er jo bra det, når man får kontroll på kroniske sykdommer uten å måtte proppe i seg en masse greier fra apoteket :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er FM og kraftig migrene som er mine "greier". Det er veldig begrensa hva kroppen min tåler av brå endringer, alt må gjøres i snegletempo, og uten overdrivelser for å ikke sende meg rett i kjellern. Noe som passer meg skrekkelig dårlig, jeg er det fødte skippertaksmenneske på alle plan. :lol: Kan jeg ikke gjøre ting skikkelig, ordentlig, og fiks ferdig med en gang i ett strekk, gjerne uten pauser, så kan det bare være. :aww:  Det funker skrekkelig dårlig med kroppen min, så jeg jobber med å innse mine begrensninger, godta dem og finne balansegangen. Balansegang er grusomt vanskelig når formen varierer så veldig. Jeg blir ikke bedre av å bare sitte stille, jeg MÅ ha noe som driver meg opp og ut omtrent uansett form.  

Treningsmessig så er målet mitt å kunne gå gode turer i skogen med hunder og barn og gjerne ri/drive med hest 2-3 ganger i uka. Uten at jeg enten må velge bort så mye annet og bruke to dager på å hente meg inn igjen etterpå. Og faktisk være fornøyd med det jeg faktisk får til, ikke bare hele tiden se alt jeg ikke får til.  

Vektmessig så har jeg 20+kg mer enn jeg trenger, men vekta i tall betyr ikke så mye, det er det å få opp kondis og tåleterskel som betyr noe. Om det er bra om 10 kg mindre eller om jeg må ned 30, spiller liksom ikke så stor rolle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raksha skrev:

Er FM og kraftig migrene som er mine "greier". Det er veldig begrensa hva kroppen min tåler av brå endringer, alt må gjøres i snegletempo, og uten overdrivelser for å ikke sende meg rett i kjellern. Noe som passer meg skrekkelig dårlig, jeg er det fødte skippertaksmenneske på alle plan. :lol: Kan jeg ikke gjøre ting skikkelig, ordentlig, og fiks ferdig med en gang i ett strekk, gjerne uten pauser, så kan det bare være. :aww:  Det funker skrekkelig dårlig med kroppen min, så jeg jobber med å innse mine begrensninger, godta dem og finne balansegangen. Balansegang er grusomt vanskelig når formen varierer så veldig. Jeg blir ikke bedre av å bare sitte stille, jeg MÅ ha noe som driver meg opp og ut omtrent uansett form.  

Treningsmessig så er målet mitt å kunne gå gode turer i skogen med hunder og barn og gjerne ri/drive med hest 2-3 ganger i uka. Uten at jeg enten må velge bort så mye annet og bruke to dager på å hente meg inn igjen etterpå. Og faktisk være fornøyd med det jeg faktisk får til, ikke bare hele tiden se alt jeg ikke får til.  

Vektmessig så har jeg 20+kg mer enn jeg trenger, men vekta i tall betyr ikke så mye, det er det å få opp kondis og tåleterskel som betyr noe. Om det er bra om 10 kg mindre eller om jeg må ned 30, spiller liksom ikke så stor rolle.

Akkurat dette her er et stort problem for meg.
Jeg misliker sterkt å ikke klare å gjøre noe hele tiden... :P 
(Og gjerne av typen: "hmm... skulle kanskje ha malt stua?" *ut å kjøpe maling, ferdig å male samme dag*)
Det er drit å sitte i ro/slappe av når hodet ikke er med på det.
Stress og bekymringer er drepen.
Da kommer hodepina snikende. Jeg kjenner det på nakken litt i forkant, men klarer sjeldent å stoppe det/kontrollere det. 
Blitt flinkere til å legge vekk ting jeg ikke får gjort noe med, men har laaangt igjen til jeg er i mål der.
Fibromyalgien ble påvist tre år etter en påkjørsel bakfra (ironisk nok ble jeg påkjørt av en healer :blink: ). 
Jeg lever forøvrig fremdeles i håpet om at dette blir bra/bedre/mer levelig på sikt :) 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Har hatt FM i over 10 år, og formen varierer veldig-men er bedre nå en før heldigvis- spesielt hodepinen har jeg klart å begrense til et minimum
Aktivitetsnivået varierer veldig fra dag til dag- i hundre en dag og sengeliggende dagen etter. Er ikke spesielt flink til å begrense meg på gode dager, elsker egentlig å være fysisk aktiv, og har vært innom det meste på helsestudio- men hater å være på slike plasser alene uten kjensfolk :P , så da blir det til at jeg heller tar med hundene i skogen :P Veldig flink til å begynne på ting, men også flink til å avslutte de fort :P Har gått ned endel kg, men holder meg ikke stabilt- men målet mitt for 2017 er egentlig bare å bli ca her jeg er nå, og rett å slett "bare" få bedre kondis og gjerne bli sterkere for med mye dårlige armer er mye av styrken forsvunnet der..
Tenkte kanskje jeg passet inn i denne gruppa, men siden jeg styrer sykdommen min MYE ved å leve på lavkarbo- jo striktere jo bedre form blir jeg- så tror jeg kanskje jeg bare skal rygge sakte ut igjen fra gruppa etter å ha lest ett par poster :icon_confused:  

Er jo ingen konkurranse om å ha det "verst" her. :) Det er jo mer en tråd for folk som har utfordringer med helsa på den ene eller den andre måten, og som må tilpasse evt trening/diett etter helsa. I "kom i form"-tråden er det jo primært friske folk, hvis utfordringer kanskje ikke ligger på kroppslige begrensinger, men på hva de selv klarer å motivere seg for.

For min del er jeg veldig motivert for det meste, men jeg KAN ikke, for jeg blir syk.

Du er jo kjempeflink som klarer å styre sykdommen ved hjelp av diett, og da kan jo denne tråden hjelpe til å være en motivasjon for å holde dietten, slik at du er i best mulig form. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shokata skrev:

Akkurat dette her er et stort problem for meg.
Jeg misliker sterkt å ikke klare å gjøre noe hele tiden... :P 
(Og gjerne av typen: "hmm... skulle kanskje ha malt stua?" *ut å kjøpe maling, ferdig å male samme dag*)
Det er drit å sitte i ro/slappe av når hodet ikke er med på det.
Stress og bekymringer er drepen.
Da kommer hodepina snikende. Jeg kjenner det på nakken litt i forkant, men klarer sjeldent å stoppe det/kontrollere det. 
Blitt flinkere til å legge vekk ting jeg ikke får gjort noe med, men har laaangt igjen til jeg er i mål der.
Fibromyalgien ble påvist tre år etter en påkjørsel bakfra (ironisk nok ble jeg påkjørt av en healer :blink: ). 
Jeg lever forøvrig fremdeles i håpet om at dette blir bra/bedre/mer levelig på sikt :) 
 

Jeg har ei datter på 3 år, og du verden som jeg ønsker meg bare bittelitt av energien hennes :lol: TENK så mye jeg hadde fått gjort! :o  :lol: 

Det kan bli bra/bedre/mer levelig, helt sikkert, det  bare tar tid å finne ut hva som skal til og hvilke endringer man skal ta, og ikke minst - aksept. 

 

Jeg jobber hardt med nyttårsforsettene mine, som er å ikke utsette alt - og gjøre litt hver dag, uansett form. So far so good. "Trening" er det dårlig med foreløpig, men det kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Tenkte kanskje jeg passet inn i denne gruppa, men siden jeg styrer sykdommen min MYE ved å leve på lavkarbo- jo striktere jo bedre form blir jeg

Del gjerne oppskrifter :) Jeg har tydeligvis problemer med å hente energi fra karbo, så jeg har nå tenkt å prøve "ultralavkarbo" bare for å se hva som skjer. Hvis jeg blir i bedre form av det så vet jeg jo i alle fall hvor problemet ligger. Men herlighet så vanskelig å variere kosten uten karbo :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Del gjerne oppskrifter :) Jeg har tydeligvis problemer med å hente energi fra karbo, så jeg har nå tenkt å prøve "ultralavkarbo" bare for å se hva som skjer. Hvis jeg blir i bedre form av det så vet jeg jo i alle fall hvor problemet ligger. Men herlighet så vanskelig å variere kosten uten karbo :icon_confused:

Hvordan vet du at du har problemer med å hente energi fra karbohydrater?

 

@AussieAllTheWay Det at folk opplyser om negative helseeffekter ved dietten du følger betyr ikke at dietten er feil for deg. Det er forskjell på å være frisk og syk, når man er syk har man ikke like mange valgmuligheter og må gjerne derfor velge løsninger som ikke er fullstendig optimale på alle punkter. Dette gjelder både medisinbruk og diett. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Hvordan vet du at du har problemer med å hente energi fra karbohydrater?

Jeg vet ikke, jeg spekulerer ;) Det er derfor jeg vil prøve å kutte karbo for en kort periode, for å se om kroppen fungerer bedre når den henter energi fra fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første steg mot ny vektnedgang er å begynne med havregrøt igjen til frokost. Bruker denne oppskriften:

1 dl. havregryn, 1,5 dl. vann. Middels effekt i micro i 2 minutt. NB, fare for overkoking, så jeg stopper gjerne litt og rører i grøten før resten av koketiden.. Kanel, Canderelpulver. Gjerne litt raspet eple.

Det smaker faktisk ganske godt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her jeg også. Energimangel, mye stress i kroppen, mulig FM og duste-isjias, pluss forskjellig annet rusk. Vil klare å trene litt og endre kostholdet for å komme meg ned på trivselsnivå vekt/kroppsmessig og å kjenne meg bedre, både når det kommer til smerter og selvfølelse. Må prioritere å få gått en tur med hunden hver dag, så må gjøre det før eventuell trening for å kjenne om jeg har noe igjen å gi, men håper på å få trent en del ihvertfall, og kostholdet håper jeg at jeg klarer å holde på.

Heier på dere alle sammen :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn her jeg og. 

Jeg har ingen ønske om å gå ned i vekt , jeg er akkurat passe sprek til å klare det meste jeg trenger i hverdagen , men jeg har kronisk bekkenløsning etter graviditet.  

Nå om vinteren gjør alt vondt sånn ca,  og det hjelper ikke at det er glatt ute. 

På dagtid går det relativt greit,  fordi jeg biter smerten i meg / ikke fokuserer på den. Men nattesøvnen er mildt sagt av dårlig kvalitet og jeg er mer "ustø" når jeg går.  Dvs at jeg plutselig mister kontakten med benet .

Den beste medisin er trening,  men nå som verden er mørk og energien har dalt er det omtrent umulig å finne overskuddsenergi til å trene. Noe som er patetisk,  siden jeg egentlig ikke må trene ekstreme mengder og jeg kan gjøre det hjemme. I tilegg bruker jeg sannsynligvis mer energi på å ha vondt enn jeg ville brukt på trening.  

På tide å ta seg sammen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...