Gå til innhold
Hundesonen.no

Engstelig hund


alexandernk
 Share

Recommended Posts

Hei

Kan noen gjøre noen tanker med meg. Mitt første innlegg her på forumet vedrørende min hund, ei tispe på 4 år av rasen Staffordshire Bullterrier. Har en hund som er redd for høye lyder, og spesielt på nyttårsaften. Hun blir veldig redd, noe som preger henne nå flere dager etter. Syntes det i år var spesielt ille, hvor hun reagerer voldsomt. Til vanlig ligger hun å rister i hele kroppen når hun er redd og forsøker å gjemme seg unna noe hun har fått lov til. Hele tiden vært bevisst på at alt skal være normal og ikke trøste.

Forberedelsene til feiringen var lange turer, men raketter fra hele distriktet får vi dessverre ikke gjort noe med. I dagene etterpå har vi også gått lange turer samt trening med hode for å bruke opp krefter. Syntes hun allikevel er meget nervøs og reagerer på den minste lyd. Beveger seg mer urolig rundt og finner ikke den normale roen hun vanligvis har. Har allikevel mye av den normale atferden her hjemme med lek og unger, men kanskje noe mindre tålmodighet. Virker til at fokuset ligger på det å være redd.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette bare gjelder nyttårsaften så ville jeg reist bort på en hytte eller et sted hvor det ikke er så mye fyrverkeri. Ellers er det mange gode råd, og det kommer jo an på hva dere har prøvd tidligere. Beroligende midler, lyd som overdøver, være i et rom uten vinduer...

Her er en god blogg om temaet:

http://eileenanddogs.com/2016/12/30/6-ways-prepare-bangs-booms/

Min var også mer redd enn vanlig i år, neste år blir det koseselskap i matboden i kjelleren på meg og ham.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta flere dager før en slik påkjenning er ute av kroppen til hunden. Når skaden har skjedd er jeg usikker på om det er så mye å gjøre med, men sørg såklart for at hun har lett tilgang på mat og cvann om hun vil ha. Du vil heller ikke forsterke noe frykt ved å berolige hunden. Jeg ville nok holdt meg så nær som mulig for å gi henne trygghet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke viser tegn til å roe seg etter noen dager ville jeg tatt en tur til veterinæren. Min hund ble så traumatisert en nyttårsaften at hun fikk hjerteproblemer, og måtte gå på angstdempende en lengre periode (i kombinasjon med veiledning til treningsopplegg fra atferdsterapauter). Men riktig så galt er det forhåpentligvis ikke med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet veterinæren jeg bruker i dag. Snakket om mye forskjellig, men ble enige om å prøve halsbåndet adaptil som skiller ut feromoner. Fikk på seg dette i 15-tiden i dag og synes selv at jeg har en helt annen hund nå ut på kvelden. Funnet seg til ro og virker mye mindre engstelig og ligger ikke å rister lenger. Håper dette fortsetter i samme utvikling :)

Takker for svar!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...