Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store barne og babytråden 2017


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

6 hours ago, Krutsi said:

Vi (og våre familier) har dåp. Det er tradisjonen i vår familie og det er det som føles mest rett for oss, til tross for at jeg ikke anser oss som hverdagslige kristne (hvis du skjønner?). 

Jeg ser på hvorfor folk vil ha navnefest, men likevel føler jeg at det er mye fordi det er så på moten for tiden, og en slags etterligning for dåp og likevel skal ta avstand ifra den kristne dåp. Selv om mye av det samme er likt der man har en seremoni osv. 

I ditt tilfelle hadde nok jeg valgt felles dåp.. 

Vi var veldig forut for vår tid tydeligvis, for vi hadde navnefest og ikke dåp for våre. Fordi at selv om vi mente at det å bli offentlig registrert som "kristen", som man jo blir ved dåp, var et valg de kunne få ta selv når de ble gamle nok til å ha noen formening om de er kristne eller ikke, så syns vi at det var verdt å feire at ungen fikk navn, i stedet for å bli kalt gryntegrisen og snorkfrøken :P 

Så, ingen av mine ble døpt, men vi hadde navnefest. Ingen av de er konfirmert i kirka heller, men begge har hatt en "overgang-til-voksen-fest". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3 mm lykke med hjerteslag på UL idag 

Da ruger jeg på fineste blastocysten ❤️ Og for første gang ligger en liten rakker i fryseren

Julehilsen fra magen til sonen  Blir så fascinert over hvor mye som har skjedd på 2 korte uker! Helt ufattelig at dette bare var en klump da, mens nå har den tydelige armer + bein, man ser f

Posted Images

Jeg føler det på samme måte som 2ne. Føles litt feil å registrere en baby som kristen når vi ikke tror. Og han vet jo ikke hva som skjer rundt han. Hvis han senere ønsker å ha et forhold til kirka er det helt greit. Men så var det muligheten for felles dåp. Ser fordelen med det økonomiske og at det høres veldig fint ut. Vi har også stor familie. Foreldrene mine er skilte, med nye partnere som har barn fra før. Er det noen ulempe med felles dåp som jeg ikke ser? Kjenner ingen som har hatt det tidligere. Familien er veldig ivrig, men jeg vil ikke forhaste meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens erfaring med navnefest, men det jeg har vært med på har bare vært en slags lunch med nærmeste familie(15-20stk) hvor man gir gaver til barnet og har det hyggelig sammen. Nærmest en liten bursdagsfeiring. Ingen seremoni eller faddere.

Jeg spurte min far en gang om hvorfor de hadde valgt å ikke døpe oss barn. Svaret jeg fikk var at han ville følt seg som en hykler hvis han skulle stått der og sverget på at han skulle oppdra sine barn i en kristen tro. Ble ikke navnefest heller da. Ikke konfirmasjon heller for den saks skyld. Stakkers lille forsømte meg. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har døpt og kjenner på det med at folk syntes det er feil, og et overgrep mot barnet og bare pga tradisjon. Så følte ikke for å dele koselige bilder fra dåpen på Facebook denne gangen. 

Men jeg tror på Gud eller noe gudommelig, selv om jeg selvfølgelig ikke tror på alt som står i bibelen. Det gjør ikke presten heller, og hun sa at det ikke var noe motsetning mellom vitenskapen og å tro på Gud. Og at bare et lite sennepsfrø av tro er nok. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere med småspiste barn her?
Er jo til å bli sprø av :icon_confused:

Hender det er dager hvor hun ikke vil spise noe etter hun kommer hjem fra bhg, hverken middag eller noe annet (blir tilbudt en del ulike ting). Hun er flink til å si fra om hun er sulten, men kjenner jo mamma hjerte gråter når hun legger seg og ikke spist noe siden hun kom fra bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Noen flere med småspiste barn her?
Er jo til å bli sprø av :icon_confused:

Hender det er dager hvor hun ikke vil spise noe etter hun kommer hjem fra bhg, hverken middag eller noe annet (blir tilbudt en del ulike ting). Hun er flink til å si fra om hun er sulten, men kjenner jo mamma hjerte gråter når hun legger seg og ikke spist noe siden hun kom fra bhg.

J er veldig dårlig til å spise middag , liker få ting. Men vil alltid ha dessert eller kveldsmat, så da slites jeg mellom den der "du skal ikke tvinge barnet ditt til å spise / skape matpress " og det å evt. nekte henne noe mer hvis hun ikke har spist. Men det er kanskje sånn at man ikke skal mase, bare ta bort middagen og så må de gå sultne til neste måltid? Problemet med det er at noenganger går omtrent middag og kveldsmat i ett, ettermiddagene er så korte... 

Hvor gammel er hun nå? Det hørtes litt vondt ut for deg ja. Sier de at hun spiser bra i barnehagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marie skrev:

J er veldig dårlig til å spise middag , liker få ting. Men vil alltid ha dessert eller kveldsmat, så da slites jeg mellom den der "du skal ikke tvinge barnet ditt til å spise / skape matpress " og det å evt. nekte henne noe mer hvis hun ikke har spist. Men det er kanskje sånn at man ikke skal mase, bare ta bort middagen og så må de gå sultne til neste måltid? Problemet med det er at noenganger går omtrent middag og kveldsmat i ett, ettermiddagene er så korte... 

Hvor gammel er hun nå? Det hørtes litt vondt ut for deg ja. Sier de at hun spiser bra i barnehagen? 

Hun er 3 år. Spiser bra i bhg, men hjemme (type i helger) spiser hun utrolig lite.
Og noen dager (heldigvis ikke hver dag) så vil hun ikke ha middag. Hun spiser i 1430 tiden i bhg, blir hentet kl 15 og så spiser vi middag i 17-18 tiden. Er hun sulten før det så får hun brødskive/knekkebrød. Noen dager vil hun altså ikke ha mat fra vi kommer hjem til hun legger seg. Hun får (i desperasjon fra meg) tilbud om "alt" fra brød, yoghurt, pasta som hun elsker, pannekaker, grøt, you name it. Hun sier bare hun ikke er sulten. Og nå har det skjedd flere dager de siste ukene.

Får ta et prat med de i bhg og høre om spisingen der.

I helgene spiser hun også lite.
Skjeldent hun spiser frokost i helgene, bitte litt til lunsj og ettermidag, samt lite middag. Enda vi prøver å lage ting vi vet hun liker for å få i henne mat, men selv favoritter vil hun ikke ha. Vet jo at ting kan svinge, men en kjenner litt på det likevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

Vi har døpt og kjenner på det med at folk syntes det er feil, og et overgrep mot barnet og bare pga tradisjon. Så følte ikke for å dele koselige bilder fra dåpen på Facebook denne gangen. 

Men jeg tror på Gud eller noe gudommelig, selv om jeg selvfølgelig ikke tror på alt som står i bibelen. Det gjør ikke presten heller, og hun sa at det ikke var noe motsetning mellom vitenskapen og å tro på Gud. Og at bare et lite sennepsfrø av tro er nok. :ahappy:

Jeg syntes det er litt trist at du føler på det.

Personlig er jeg ikke religiøs, og av den grunn så hadde jeg ikke døpt barnet mitt. Fordi det hadde blitt feil for meg, men det er hyggelig når andre velger det de ønsker uavhengig av hva de tror på. Og jeg syntes det er kjekt at folk deler den store dagen på facebook, uavhengig om de har døpt i kirken eller hatt navnefest. 

Jeg hadde dog gitt mitt barnet muligheten til å velge selv hva de hadde ønsket å tro på. For det har vært viktig for meg å kunne selv velge, for tro er så personlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marie said:

Vi har døpt og kjenner på det med at folk syntes det er feil, og et overgrep mot barnet og bare pga tradisjon. Så følte ikke for å dele koselige bilder fra dåpen på Facebook denne gangen. 

Men jeg tror på Gud eller noe gudommelig, selv om jeg selvfølgelig ikke tror på alt som står i bibelen. Det gjør ikke presten heller, og hun sa at det ikke var noe motsetning mellom vitenskapen og å tro på Gud. Og at bare et lite sennepsfrø av tro er nok. :ahappy:

Jeg syns ikke du skal tenke sånn. Om dere velger å døpe fordi dere er kristne eller om det er fordi det er tradisjon, er jo helt opp til dere, og ingen andre. Det er det som er så bra med å bo i et fritt land, der kan man bestemme selv om man vil døpe, bare ha navnfest eller om man bare dropper begge deler :) 

32 minutes ago, Jenny85 said:

Ok, tusen takk for alle rådene ☺️ Hva tenker dere om felles dåp da? 

Det er jo mest opp til deg, hva du føler deg komfortabel med. Det enkleste og billigste er nok felles dåp, men om du vil ha din egen dåpsdag, så har dere jo det. 

Min kusine og jeg er født med 3 ukers mellomrom, vi er døpt på hver vår dag. Det er sånn våre foreldre valgte å gjøre det. Er ikke så mye rett og galt her heller, det er opp til dere som familie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MonicaT skrev:

Hun er 3 år. Spiser bra i bhg, men hjemme (type i helger) spiser hun utrolig lite.
Og noen dager (heldigvis ikke hver dag) så vil hun ikke ha middag. Hun spiser i 1430 tiden i bhg, blir hentet kl 15 og så spiser vi middag i 17-18 tiden. Er hun sulten før det så får hun brødskive/knekkebrød. Noen dager vil hun altså ikke ha mat fra vi kommer hjem til hun legger seg. Hun får (i desperasjon fra meg) tilbud om "alt" fra brød, yoghurt, pasta som hun elsker, pannekaker, grøt, you name it. Hun sier bare hun ikke er sulten. Og nå har det skjedd flere dager de siste ukene.

Får ta et prat med de i bhg og høre om spisingen der.

I helgene spiser hun også lite.
Skjeldent hun spiser frokost i helgene, bitte litt til lunsj og ettermidag, samt lite middag. Enda vi prøver å lage ting vi vet hun liker for å få i henne mat, men selv favoritter vil hun ikke ha. Vet jo at ting kan svinge, men en kjenner litt på det likevel.

 

 

Jeg tenker at du kanskje kunne tatt en tur på helsestasjonen og veid, evt fått noen råd der. :) Jeg syntes det var beroligende å se at J lå fint på kurven sin til tross for at hun er småspist. 

1 time siden, Maren skrev:

Da har jeg vært på ultralyd og neste år kommer det en liten gutt til 

Gratulerer!

53 minutter siden, Snoffe skrev:

Jeg syntes det er litt trist at du føler på det.

Personlig er jeg ikke religiøs, og av den grunn så hadde jeg ikke døpt barnet mitt. Fordi det hadde blitt feil for meg, men det er hyggelig når andre velger det de ønsker uavhengig av hva de tror på. Og jeg syntes det er kjekt at folk deler den store dagen på facebook, uavhengig om de har døpt i kirken eller hatt navnefest. 

Jeg hadde dog gitt mitt barnet muligheten til å velge selv hva de hadde ønsket å tro på. For det har vært viktig for meg å kunne selv velge, for tro er så personlig. 

 

Takk for at du deler tankene dine, og hyggelig å høre at du syntes det er hyggelig å se bilder uansett :)

En i familien min er forøvrig døpt, konfirmert og har gått på en kristelig skole. Han har nå meldt seg ut av statskirken. Så jeg føler ikke at dåpen fratar dem valget. 

41 minutter siden, Jenny85 skrev:

Ok, tusen takk for alle rådene ☺️ Hva tenker dere om felles dåp da? 

Har bare sett at de hadde felles dåp på TV komedien  "melk", og der var det veldig lite vellykket. :lol:

Syntes det høres koselig ut! 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg syns ikke du skal tenke sånn. Om dere velger å døpe fordi dere er kristne eller om det er fordi det er tradisjon, er jo helt opp til dere, og ingen andre. Det er det som er så bra med å bo i et fritt land, der kan man bestemme selv om man vil døpe, bare ha navnfest eller om man bare dropper begge deler :) 

 

Takk, jeg vet du har rett egentlig! Men satt med bildene og tenkte bare nei... Når jeg vet at den og den har så mye imot det... Men burde ikke bry meg sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

 

Takk for at du deler tankene dine, og hyggelig å høre at du syntes det er hyggelig å se bilder uansett :)

En i familien min er forøvrig døpt, konfirmert og har gått på en kristelig skole. Han har nå meldt seg ut av statskirken. Så jeg føler ikke at dåpen fratar dem valget. 

 

Takk, jeg vet du har rett egentlig! Men satt med bildene og tenkte bare nei... Når jeg vet at den og den har så mye imot det... Men burde ikke bry meg sikkert. :)

 

For 2 år siden så valgte jeg å melde meg ut av statskirken fordi jeg er ikke kristen (hadde faktisk brukt flere år på å finne ut av det). Du kan tro det ble ramaskrik :P var plutselig veldig mange som hadde mye å si. Stakkars barna våres (som ikke finnes) som ikke kan bli døpt eller konfirmert (det kan de så vist, men de må da velge det selv). Og hvordan skulle jeg gifte meg.. det var ordentlig krise for enkelt. Og bare så det er sagt igjen av de som skrek høyest er troende. 

Men de har ikke noen rett til å fortelle meg ha jeg tror på eller ikke tror på. Eller valgene jeg tar. 

Det samme med deg. Ønsker du å dele bildene fra dåpen deres, så syntes jeg du skal gjøre det. Hvis det kommer dumme kommentarer så sletter du dem. Det er deres valg, deres tro og ikke minst deres barn. Hva andre sier om det spiller faktisk ingen rolle. Men, jeg vet hvor vanskelig det er å ikke skulle ikke bry seg om sånne ting. Håper for din skyld at du klarer å legge det litt bort, for jeg tipper du får flere positive tilbakemeldinger på bildene :hug:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Krutsi skrev:

Men trenger unger ut hver eneste dag da? Uavhengig om de skal på aktivitet eller leke med kompiser. da jeg vokste opp, så var det ikke vanlig med daglig leking med venner. Ikke en gang i uka engang til tider.. men vi har helt avhengig av kjøring for å komme oss noen steder.. 

Nei , De trenger ikke ut hver dag men jeg synes sosial omgang med andre barn er viktig. Og å være aktiv. 

 

19 timer siden, Martine skrev:

Jeg gikk på masse aktiviteter. Hadde aktiviteter nesten hver dag i flere år, og syns det var veldig greit. Rakk da fint å leke med venner uansett, og aktiviteter er jo sosialt. 

Det er tildels sosialt, men det er voksenstyrt . Det blir ikke det samme som lek barna i mellom på barnas premisser  :)

18 timer siden, Annik skrev:

Imens jeg gikk stort sett aldri på noen aktiviteter(med få korte unntak), og lekte med andre unger hver eneste dag :)

Tror akkurat det der blir gjort veldig forskjellig i forskjellige familier :P

 

17 timer siden, rosinbolle skrev:

Gikk på aktivitet 1 dag i uka, ellers var vi med venner på ettermiddagen. Ble omtrent kasta ut av huset når leksene var gjort, og det var alltid noen å leke med. Ringte bare på nedover husene i gata der det bodde jevnaldrende. 

Det er ca sånn jeg vokste opp også. Jeg spilte i korps ( stakkars mamma ) , ellers bare lekte vi ute fra vi kom hjem til vi måtte inn å spise middag. Og da føyk vi gjerne ut igjen. 

17 timer siden, MarieR skrev:

For meg virker å "lage lekeavtaler" feil. Om det er en ting unger bør få styre selv er det kanskje kontakten med andre jevnaldrende, og spesielt når det gjelder frilek? "Utsettes" de ikke nok for organisering gjennom fritidsaktivitetene som ellers fyller uka? Mye mulig jeg er på bærtur altså, jeg snakker om ting jeg egentlig ikke har greie på :P Her løp vi også bare ut og ringte på der vi hadde venner, ingenting avtalt på forhånd, spesielt ikke mellom foreldrene.  Men som andre har nevnt,  det handler sikkert mye om kultur, geografi etc. :)

Lekeavtaler er noe man har når ungene er for små til å reke langveis på egenhånd og det ikke bare er å ringe på nabohuset:) Man blir med hverandre hjem rett og slett. Podens venner bor ca 40 min gange herfra og ikke pokker om han får sykle alene den veien enda.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Krutsi skrev:

Vi (og våre familier) har dåp. Det er tradisjonen i vår familie og det er det som føles mest rett for oss, til tross for at jeg ikke anser oss som hverdagslige kristne (hvis du skjønner?). 

Jeg ser på hvorfor folk vil ha navnefest, men likevel føler jeg at det er mye fordi det er så på moten for tiden, og en slags etterligning for dåp og likevel skal ta avstand ifra den kristne dåp. Selv om mye av det samme er likt der man har en seremoni osv. 

I ditt tilfelle hadde nok jeg valgt felles dåp.. 

Måtte bare kommentere denne :P

Å feire barnets fødsel etc er en mye eldre tradisjon enn dåp og har fantes i alle kulturer og tradisjoner.. Selvfølgelig. Gleden og ønsket om å feire et nytt barn er ikke en kristen greie . Jeg tror ikke du finner en eneste liten stamme i jungelenen en gang som ikke har lignende feiring. Helt uten å ha hørt om Gud og Jesus.  Å kalle det etterligning av dåp er helt merkelig. 

Navnefest er et alternativ for de som føler det blir feil å døpe og har lyst til feire barnet.   Grunnen til at det blir flere er fordi det er mer akseptert å ikke være kristen. Det var ikke uproblematisk at mamma valgte å ikke døpe meg for over 40 år siden for å si det mildt. Det var noe man snakket mye om.Navnefest var ikke et alternativ på den tiden. 

Det gikk  ikke totalt upåaktet hen at jeg avsto fra å døpe A heller hos den eldre garde..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mud skrev:

Måtte bare kommentere denne :P

Å feire barnets fødsel etc er en mye eldre tradisjon enn dåp og har fantes i alle kulturer og tradisjoner.. Selvfølgelig. Gleden og ønsket om å feire et nytt barn er ikke en kristen greie . Jeg tror ikke du finner en eneste liten stamme i jungelenen en gang som ikke har lignende feiring. Helt uten å ha hørt om Gud og Jesus.  Å kalle det etterligning av dåp er helt merkelig. 

Navnefest er et alternativ for de som føler det blir feil å døpe og har lyst til feire barnet.   Grunnen til at det blir flere er fordi det er mer akseptert å ikke være kristen. Det var ikke uproblematisk at mamma valgte å ikke døpe meg for over 40 år siden for å si det mildt. Det var noe man snakket mye om.Navnefest var ikke et alternativ på den tiden. 

Det gikk  ikke totalt upåaktet hen at jeg avsto fra å døpe A heller hos den eldre garde..

Man kan ha det man vil for min del, og har man en fest og en samling for barnet, så er det greit. Men mye av seremoniene til feks humanistisk forbund har mye likt oppbygging i forhold til de Kristne, hvis man ikke nødvendigvis tenker på innholdet, og derav jeg skrev som jeg gjorde..

og mitt syn er nok farget ut av de erfaringene jeg har med de folkene jeg har rundt meg og dems valg. Men her vet jeg om flere som velger navnefest og borgerlig konfirmasjon fordi "ingen konfirmerte seg vanlig lengre" eller samme med barn. Jeg vet om foreldre som nesten legger ned veto for at barna ikke skal konfirmeres i kirke fordi de er ikke kristne, uavhengig av hva barnet selv vil, men de døpte barnet. Eller så har man innslag av de veldig alternative som helst unngår alt som heter religion fordi man skal ha mennesket i fokus, men disse er jo faktisk helt der borte at de velger å ikke vaksinere babyene sine også fordi immunforsvaret må få bygge seg opp og det er ikke nødvendig å vaksinere her i Norge.. 

så ut ifra min erfaring er det litt der at mange velger pga det er på moten osv. Men hva jeg innerst inne mener og ikke spiller ingen rolle heller, for det viktigste er jo at man gjør det man selv føler seg komfortabel med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Krutsi skrev:

Vi (og våre familier) har dåp. Det er tradisjonen i vår familie og det er det som føles mest rett for oss, til tross for at jeg ikke anser oss som hverdagslige kristne (hvis du skjønner?). 

Jeg ser på hvorfor folk vil ha navnefest, men likevel føler jeg at det er mye fordi det er så på moten for tiden, og en slags etterligning for dåp og likevel skal ta avstand ifra den kristne dåp. Selv om mye av det samme er likt der man har en seremoni osv. 

I ditt tilfelle hadde nok jeg valgt felles dåp.. 

Nei ærlig talt :lol: Navnefest har da eksistert i lange tider, hadde flere på barneskolen min som hadde navnefest. Det er ikke en etterligning av dåp uten å være dåp, men det er en seremoni for å feire barnet slik en dåp også er, seremonier er da ikke forbeholdt kirka? Har vært i både navnefest og ikke-religiøs vielse, og det er kjempefine seremonier. Har også vært i bryllup i kirka med folk som både er troende og ikke troende, hvor religionen er både veldig tilstedeværende og "så minimal som mulig", og jeg syns folk skal stå på og ta det som er riktig for seg, ikke bare "fordi sånn gjør vi det i vår familie" :) 

Her ble det verken dåp eller navnefest, ingen av delene føltes riktig ut, og mitt barn skal få velge selv om han skal innlemmes i noe trossamfunn. Pappaen er utmeldt av statskirka og det skal jeg og gjøre, vi er heller ikke medlem av noe annet :) 

7 timer siden, Jenny85 skrev:

Jeg føler det på samme måte som 2ne. Føles litt feil å registrere en baby som kristen når vi ikke tror. Og han vet jo ikke hva som skjer rundt han. Hvis han senere ønsker å ha et forhold til kirka er det helt greit. Men så var det muligheten for felles dåp. Ser fordelen med det økonomiske og at det høres veldig fint ut. Vi har også stor familie. Foreldrene mine er skilte, med nye partnere som har barn fra før. Er det noen ulempe med felles dåp som jeg ikke ser? Kjenner ingen som har hatt det tidligere. Familien er veldig ivrig, men jeg vil ikke forhaste meg... 

Velg det som er rett for dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Å feire barnets fødsel etc er en mye eldre tradisjon enn dåp og har fantes i alle kulturer og tradisjoner.. Selvfølgelig. Gleden og ønsket om å feire et nytt barn er ikke en kristen greie . Jeg tror ikke du finner en eneste liten stamme i jungelenen en gang som ikke har lignende feiring. Helt uten å ha hørt om Gud og Jesus.  Å kalle det etterligning av dåp er helt merkelig. 

Ja, veldig enig. Det samme sies også om ikkereligiøs konfirmasjon, med eller uten seremoni. Overgangen til voksenlivet er også er urgammel og universell rite. Da mine unger "konfirmerte" seg ikkereligiøst fikk jeg høre at det var en kunstig etterligning av ordentlig konfirmasjon. Det er ganske historieløst. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, Krutsi skrev:

og mitt syn er nok farget ut av de erfaringene jeg har med de folkene jeg har rundt meg og dems valg. Men her vet jeg om flere som velger navnefest og borgerlig konfirmasjon fordi "ingen konfirmerte seg vanlig lengre" eller samme med barn. Jeg vet om foreldre som nesten legger ned veto for at barna ikke skal konfirmeres i kirke fordi de er ikke kristne, uavhengig av hva barnet selv vil, men de døpte barnet. Eller så har man innslag av de veldig alternative som helst unngår alt som heter religion fordi man skal ha mennesket i fokus, men disse er jo faktisk helt der borte at de velger å ikke vaksinere babyene sine også fordi immunforsvaret må få bygge seg opp og det er ikke nødvendig å vaksinere her i Norge.. 

så ut ifra min erfaring er det litt der at mange velger pga det er på moten osv. Men hva jeg innerst inne mener og ikke spiller ingen rolle heller, for det viktigste er jo at man gjør det man selv føler seg komfortabel med. 

Men hvorfor er det teit, mens det å døpe eller gifte seg på syltynt religiøst grunnlag er liksom helt innafor :icon_confused: Meg ikke forstå det altså :lol: Man skal velge det som er viktig for en selv, ferdig snakka. Bestekompisen til samboer har giftet seg med troende kristen, og det var den by far mest religiøse vielsen jeg har vært i, men det føltes også mye mer riktig fordi DE ville det, i motsetning til "kjerka er fin ass, men nevn Gud så lite du kan"-vielser jeg også har vært i. Og det er det sistnevnte som har blitt mer og mer feil for meg. Syns man skal bruke kirka fordi man tror, om det så bare er et frø av tro, ikke fordi alle andre gjorde det. Akkurat som alle andre religiøse bygg og seremonier. Jeg håper det blir mer og mer sånn i Norge nå, nå som det ikke lengre er statskirke :) 

Jeg har unngått alt av religion og trossamfunn fordi det ikke er rett for meg og pappaen å velge slikt på vårt barns vegne, men jeg vaksinerer fordet, så det kjenner jeg meg ikke helt igjen i :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama vil ingen ende ta for min del.. Cyste på UL idag og sprøytestart utsatt 1 uke til neste onsdag om ultralyden neste mandag ser OK ut. Og nå har jeg plutselig ikke faste timer på jobb utover min faste stilling på 50 prosent heller.. Så adjø til forutsigbarhet på jobb. 

Gjort litt research ang jobb som vikar og sykemelding om jeg nå etter jul skal jobbe videre på skolen, men uten faste vakter. Leste opp og ned på nettet nå.. Virker som at man får sykepenger fra nav etter arbeidsgiverperioden på 16 dager. Men da må man ha jobbet minst 2 mnd og ikke hatt mer enn 14 dager mellom hver vakt. Og du får da et gjennomsnitt av de siste månedene du har jobbet som er representativt for hva man ville ha tjent om man jobbet som vanlig.

Spørsmålet er bare da om jeg får jobbet nok fra januar og utover. For jeg vet jo at om jeg blir gravid nå så er det stooooor sannsynlighet at jeg allerede i februar/mars ikke kan jobbe grunnet bekkenet. For har jo cirka 19.000 utbetalt nå, mens får bare 9500 om skolen ikke utbetaler noe..

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aslan skrev:

 

Men hvorfor er det teit, mens det å døpe eller gifte seg på syltynt religiøst grunnlag er liksom helt innafor :icon_confused: Meg ikke forstå det altså :lol: Man skal velge det som er viktig for en selv, ferdig snakka. Bestekompisen til samboer har giftet seg med troende kristen, og det var den by far mest religiøse vielsen jeg har vært i, men det føltes også mye mer riktig fordi DE ville det, i motsetning til "kjerka er fin ass, men nevn Gud så lite du kan"-vielser jeg også har vært i. Og det er det sistnevnte som har blitt mer og mer feil for meg. Syns man skal bruke kirka fordi man tror, om det så bare er et frø av tro, ikke fordi alle andre gjorde det. Akkurat som alle andre religiøse bygg og seremonier. Jeg håper det blir mer og mer sånn i Norge nå, nå som det ikke lengre er statskirke :) 

Jeg har unngått alt av religion og trossamfunn fordi det ikke er rett for meg og pappaen å velge slikt på vårt barns vegne, men jeg vaksinerer fordet, så det kjenner jeg meg ikke helt igjen i :lol: 

Jeg har ikke sagt noe om hva som er teit eller ikke? Men som jeg skrev så er jeg nok farget av de jeg har omgått mest (og da innad mest i familie der jeg faktisk har fått hørt argumentene og ikke hva venner har valgt), for der er argumentene de jeg skrev. Jeg har nå fått ny "tante" som er "prest" for humanistiske forbund, så vet noe av tankene bak er. Og jeg har enda ikke hørt argumentet at de går for borgelg fordi de støtter det synet, det er mer fordi de IKKE er kristne. Satt litt på spissen siden det er jo ikke nødvendigvis så mye å ikke være enig i tankene bak, men det er mer fokus på å ikke være i kirken eller å stille seg bak humanistisk forbund, hvis dere skjønner? 

Men nå igjen så er det litt hva man er vant med. 

 

men som jeg skrev, mine meninger spiller da ingen rolle i utgangspunktet. For det handler ikke om meg eller mine barn. Og kommer mine barn og sier de vil konfirmere seg borgerlig, så får de det. Jeg er konfirmert kirkelig og døpt, men den dagen jeg skal gifte meg, så er det ikke noe sikkert det er i kirken. Hvem vet? Men det har kngenting med troen å gjøre da, mer om hvilket bryllup jeg vil ha :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg har ikke sagt noe om hva som er teit eller ikke? Men som jeg skrev så er jeg nok farget av de jeg har omgått mest (og da innad mest i familie der jeg faktisk har fått hørt argumentene og ikke hva venner har valgt), for der er argumentene de jeg skrev. Jeg har nå fått ny "tante" som er "prest" for humanistiske forbund, så vet noe av tankene bak er. Og jeg har enda ikke hørt argumentet at de går for borgelg fordi de støtter det synet, det er mer fordi de IKKE er kristne. Satt litt på spissen siden det er jo ikke nødvendigvis så mye å ikke være enig i tankene bak, men det er mer fokus på å ikke være i kirken eller å stille seg bak humanistisk forbund, hvis dere skjønner? 

Men nå igjen så er det litt hva man er vant med. 

Men hvorfor er det bedre å velge kirka uten å ha noe annet enn tradisjon som årsak, enn HEF fordi man ønsker noe annet enn kirka? Jeg ser virkelig ikke hvorfor det ene er noe bedre enn det andre :lol: Tradisjonelt sett hadde jo ikke den kristne dåpen noe som helst med å gi navn til barn å gjøre heller, det var jo en innlemmelse i kristendommen og noe som ble gjort med voksne. Så navnefest er jo faktisk en mer passende seremoni i forhold til det å presentere barnets navn:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågutter er morsomme ?

Poden er jo veldig glad i å danse og siden vi streamer tv-kanaler følger han med på skal vi danse..

Han vet jo godt at Cengiz er fra nabolaget og han var i ekstase når det viste seg at Cengiz hadde danset hip hop i akkurat samme sal som han på attic. I tillegg har han gått på samme skole som A går nå og alle som så helgens episode fikk med seg at han også var veldig berørt av alt som har skjedd i nærmiljøet her i det siste.  Ergo heier man selvfølgelig veldig når man er liten og kjenner seg litt igjen. 

Så da ville han se Skam gitt !

Jeg sa at det var uaktuelt, han er ikke i nærheten av målgruppa . Han forsikret meg om at han ikke kom til å syntes det var noe skummelt, han har jo sett de 3 første Harry Potter filmene og all ting ! Og han kunne lukke øynene hvis det var slossing og skyting. Ikke noe problem!

Skrekken i ansiktet hans når jeg fortalte at det handlet om folk som var forelsket og kysset var ubetalelig :lol: han-hvis-navn-skal-være-unevnt kan gå å legge seg , ingen ting er skumlere og eklere for en 7 års gammel gutt enn litt god gammeldags løøøøv :lol:

 

 

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...