Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Just now, Raksha said:

Hvordan da? Hadde hund som gikk på det for annet enn hjertesvikt da. Selv tåler jeg tramadol absurd dårlig - blir heelt dopa i nesten 24 timer. Grusomt! 

En mulig bivirkning er total hjertekollaps (kardiovaskulær  kollaps). Siden vi snakker om hjertet. En annen kjent bivirkning er økt forekomst av kramper, så bør ikke brukes hos de som har hatt kramper tidligere. Kvalme, oppkast, svinnelhet er vanligste bivirkning. Bør kun brukes med stor forsiktighet hos de med nyresvikt eller leversvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

Akkurat nå, enna skrev:

En mulig bivirkning er total hjertekollaps (kardiovaskulær  kollaps). Siden vi snakker om hjertet. En annen kjent bivirkning er økt forekomst av kramper, så bør ikke brukes hos de som har hatt kramper tidligere. Kvalme, oppkast, svinnelhet er vanligste bivirkning. Bør kun brukes med stor forsiktighet hos de med nyresvikt eller leversvikt.

Oisann. Ja, nei da er det litt skummelt ja. Noterer meg at Hottie ikke skal ha det hvertfall (epilepsi). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Raksha skrev:

:hug::hug: Det var jo ikke noe koselige nyheter. Men mange hunder som lever godt med forstørret hjerte heldigvis, medisin kan gjøre ganske mye.  At du ikke har merket det skal du ikke tenke på, det er ikke lett, slike endringer kommer gradvis og når hun i tillegg sliter med inbildt, så er ikke det så rart. Godt dere fant det ut nå, og hun kan få medisiner. :hug: 

 

 

22 minutter siden, Mona skrev:

Ikke gjør det :hug: Det kan være veldig vanskelig å se siden det kan komme så gradvis.

Glad vi fant ut av det, så håper jeg at vi får roet hjertet litt. Fikk se røntgenbildene, så jeg fikk se at hjertet var ganske mye større enn det skal være. Hun nevnte aortastenose, men hun ville ikke si så mye før vi har vært til spesialist.

Hun har jo som sagt vært sløv i det siste, men vi har bare tenkt innbildt. Hun har vært med på tur som vanlig osv, bare hjemme hun har vært trøtt.

11 minutter siden, Line skrev:

Freya har forstørret hjerte, og har gått på medisiner nå i drøyt to år. Hun blir 11 om et par uker :) 

Det begynner å rakne på litt nå da, så lurer på om hun skal få rimadyl et par dager for å se om hun blir litt kvikkere. Hun er hard og spent igjen, halter tidvis, og dilter bak meg på tur..

Godt å høre at de kan leve lenge med det også! Er veldig spent på hva spesialist sier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, laikamor skrev:

Da har vi vært hos veterinær og blandt annet tatt røntgen. Hun har ganske forstørret hjerte, og hun har visst slitt med det en stund. Føler meg som verdens værste hundeeier som ikke har merket det :( Hun har jo vært slapp den siste tiden, men vi har koblet det til det innbildte svangerskapet. Skal hente norn medisiner nå for å stabilisere hjertet litt, så skal vi etter hvert til hjertespesialist for å finne ut av prognoser, hva som skjer videre osv. 

I tillegg oppdaget hun spondylose, to ryggvirvler er allerede sammenvokst. Vi har ikke merket noe til dette enda, men det gjør vi nok sikkert også med tiden.

Så det ser ikke ut som jeg får noen gammel hund :( Håper at prognosene i forhold til hjertet ikke ser alt for gale ut, men veterinæren vi var til virket ikke veldig optimistisk siden hun hadde gått slik så lenge. 

 

Edit: og selvfølgelig: tusen takk for alle lykkeønskninger! Dere er gode

:hug:

------

I morgen skal jeg og Mocca ha ukens faste "muggedag". Er nok medlem av SGT, selv om jeg bare er 24.

"Muggedag" innebærer nemlig ikke sosiale greier, og jeg og Mocca skal bare kose oss sammen en hel dag. Noen ganger trenger man pauser fra andre mennesker :teehe: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Men metacam er jo også NSAID, og det fikk hun foreskrevet av veterinæren som kjenner sykdomshistorien hennes. Det er jo ikke snakk om at hun skal gå fast på det, bare ta betennelsen hun får av å spenne seg. Sist gikk hun på det i en liten uke.

Jeg aner ikke hvor liberale veterinærer er med å foreskrive NSAID til pasienter med kontraindikasjoner. (Det er en av de medisingruppene leger er veldig obs på pga stygge bivirkninger hos de med kontraindikasjoner). Det kan selvfølgelig også gå bra. Har hun nyresvikt i tillegg hadde jeg vært veldig skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Jeg aner ikke hvor liberale veterinærer er med å foreskrive NSAID til pasienter med kontraindikasjoner. (Det er en av de medisingruppene leger er veldig obs på pga stygge bivirkninger hos de med kontraindikasjoner). Det kan selvfølgelig også gå bra. Har hun nyresvikt i tillegg hadde jeg vært veldig skeptisk.

Det har hun ikke, og hun er ikke verre plaget med hjertet enn at hun går på halv dose fortekor og en kvart furix. Begynner å se litt dårlig og selektiv hørsel da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst..... har akkurat avsluttet 8 dagers kur med antibiotika  - fin som ei fløyte fra tirsdag - kur avsluttet torsdag. Nå nyser jeg som et *******, og nesa renner og klør, og hosten er på vei tilbake. Erre mulig eller?

Rett nok hadde jeg både virus og bakterieinfeksjon, men siden pillene virka så kan jo ikke virus være hovedårsaken til sykdom.  Møkk. Nå drukner jeg mine sorger i en usannsynlig god vin - not shitting you - en Chateau de Segries, Lirac. Usannsynlig god..... jeg er full og forkjøla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lett å være hundeeier, og i allefall ikke når de begynner å bli godt voksne:hmm:
 

Spoiler


Torsdag kveld la vi oss som vanlig, og Ganzie var i god form. Kl 6 om morgenen vekker hun meg (sover selvsagt i senga med meg, under dyna, i armkroken) og har en form for anfall. Skjelver, piper, greier ikke stå på beine og øynene vibrerer i hodet. Etter få minutter har det økt til null kroppskontroll, hun kaster opp, tisser seg ut og bæsjer.

Jeg pakket hundene i bilen, og dro på klinikken, og var så heldig å få tak i snilleste veterinær Silje, som ble kjeppjagd ut av senga og på klinikken av en veldig bekymret eier. 
Innen Silje kom hadde symptomene roet seg, puls, pust og slimhinner var blitt normale igjen (veldig høy puls, respirasjon og bleke slimhinner da det var som verst) men hun hadde åpenbare problemer med å gå, kraftig nystagmus i øynene (øyeeplene går fort frem og tilbake, og fokusering blir håpløst) og var veldig, veldig kvalm. Hun siklet som en foss, og kastet opp med jevne mellomrom.

Det viser seg at hun har fått det som ofte kalles "old dog disease", eller vestibular syndrom. Det kan sammenlignes litt med det vi mennesker gjerne refererer til som "virus på balansenerven". Det finnes flere typer av dette og det kan ha flere årsaker, men på eldre hunder er det som regel idiopatisk, dvs at det ikke er noen åpenbar årsak.
Prognosen er veldig god, og de aller fleste blir helt friske innen noen uker.

Det går mye bedre med henne, hun er kvalm, så jeg må friste henne med mat, og det er litt vanskelig å fokusere på matskåla, men hun er uendelig mye bedre enn hun var fredag morgen kl 06. Da var jeg en liten stund sikker på at det var slutt. 
Nå kan hun gå litt, sjangler som om hun er dritings, sover mye (naturlig nok, det hadde vi også foretrukket om øynene vibrerte) og hun blir bedre for hver time. 
I mellomtiden sover jeg på gulvet på et lite rom med henne, siden hun ikke kan sove i senga, da hun kan skade seg om hun faller ned. Alt for Dronningen min:wub:

15894620_1218698208185327_79756671163885
Fineste Dronningen:wub::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Grøss, var ikke akkurat svaret jeg ville ha. Men den er borte nå, og to nye feller er satt opp. Det ble med salami, de kunne jo fått lungemos, men Foenix la ikke noe igjen til dem...

Det ante meg... at du ikke ønsket det svaret :D Her har musene gasset seg med peanøttsmør... men nå har jeg ikke hatt fellefangst siden før jul, så da kan jeg kanskje håpe på at det er tomt der oppe? 

1 time siden, SFX skrev:

Det er så lenge siden jeg fikk mus i fella at jeg hadde glemt hvor ekkelt det er. Det jeg er redd for, er at musa skal være bare halvdød, og plutselig lee på seg. Også er det liksom... Det er dødt, og i mitt hus.

Det er min store skrekk også... jeg har opplevd det noen ganger for å si det sånn :aww: 

56 minutter siden, laikamor skrev:

Da har vi vært hos veterinær og blandt annet tatt røntgen. Hun har ganske forstørret hjerte, og hun har visst slitt med det en stund. Føler meg som verdens værste hundeeier som ikke har merket det :( Hun har jo vært slapp den siste tiden, men vi har koblet det til det innbildte svangerskapet. Skal hente norn medisiner nå for å stabilisere hjertet litt, så skal vi etter hvert til hjertespesialist for å finne ut av prognoser, hva som skjer videre osv. 

I tillegg oppdaget hun spondylose, to ryggvirvler er allerede sammenvokst. Vi har ikke merket noe til dette enda, men det gjør vi nok sikkert også med tiden.

Så det ser ikke ut som jeg får noen gammel hund :( Håper at prognosene i forhold til hjertet ikke ser alt for gale ut, men veterinæren vi var til virket ikke veldig optimistisk siden hun hadde gått slik så lenge. 

 

Edit: og selvfølgelig: tusen takk for alle lykkeønskninger! Dere er gode

:hug:

2 minutter siden, Ganzie skrev:

Det er ikke alltid lett å være hundeeier, og i allefall ikke når de begynner å bli godt voksne:hmm:
 

  Vis skjult innhold


Torsdag kveld la vi oss som vanlig, og Ganzie var i god form. Kl 6 om morgenen vekker hun meg (sover selvsagt i senga med meg, under dyna, i armkroken) og har en form for anfall. Skjelver, piper, greier ikke stå på beine og øynene vibrerer i hodet. Etter få minutter har det økt til null kroppskontroll, hun kaster opp, tisser seg ut og bæsjer.

Jeg pakket hundene i bilen, og dro på klinikken, og var så heldig å få tak i snilleste veterinær Silje, som ble kjeppjagd ut av senga og på klinikken av en veldig bekymret eier. 
Innen Silje kom hadde symptomene roet seg, puls, pust og slimhinner var blitt normale igjen (veldig høy puls, respirasjon og bleke slimhinner da det var som verst) men hun hadde åpenbare problemer med å gå, kraftig nystagmus i øynene (øyeeplene går fort frem og tilbake, og fokusering blir håpløst) og var veldig, veldig kvalm. Hun siklet som en foss, og kastet opp med jevne mellomrom.

Det viser seg at hun har fått det som ofte kalles "old dog disease", eller vestibular syndrom. Det kan sammenlignes litt med det vi mennesker gjerne refererer til som "virus på balansenerven". Det finnes flere typer av dette og det kan ha flere årsaker, men på eldre hunder er det som regel idiopatisk, dvs at det ikke er noen åpenbar årsak.
Prognosen er veldig god, og de aller fleste blir helt friske innen noen uker.

Det går mye bedre med henne, hun er kvalm, så jeg må friste henne med mat, og det er litt vanskelig å fokusere på matskåla, men hun er uendelig mye bedre enn hun var fredag morgen kl 06. Da var jeg en liten stund sikker på at det var slutt. 
Nå kan hun gå litt, sjangler som om hun er dritings, sover mye (naturlig nok, det hadde vi også foretrukket om øynene vibrerte) og hun blir bedre for hver time. 
I mellomtiden sover jeg på gulvet på et lite rom med henne, siden hun ikke kan sove i senga, da hun kan skade seg om hun faller ned. Alt for Dronningen min:wub:

15894620_1218698208185327_79756671163885
Fineste Dronningen:wub::wub:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Iggy skrev:

AN ønsker jeg meg at sonisene forteller meg at singel er bra. At å sørge over slem mann bare er dumt.

Det går helt fint å være singel. Jeg er ganske sikker på at det er bedre enn å være sammen med slemme menn, til og med :hug: 

5 timer siden, Siri skrev:

 Næsj da... det er bare sånn migreneflimring på det ene øyet... da går det fint vøtt

If you say so.. :blink:

:hug: til @laikamor og @Ganzie

--

Vi har hatt hundespadag i dag, alle tre har fått bada seg faktisk. Nora var minst imponert over det av de tre :teehe:Røytinga eksploderte etter det, så i morgen har vi sikkert en halv terv liggende her og der rundt hele huset :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 2ne skrev:

If you say so.. :blink:

I say so :ahappy: Det går fort over sjø - også får jeg ikke migrenehodepine etterpå - jeg bare sliter litt med å lese mens det står på :D 

6 minutter siden, 2ne skrev:

Vi har hatt hundespadag i dag, alle tre har fått bada seg faktisk. Nora var minst imponert over det av de tre :teehe:Røytinga eksploderte etter det, så i morgen har vi sikkert en halv terv liggende her og der rundt hele huset :P  

Det er grunnen til at man har såkalte "røytefrie" raser vøtt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det var faktisk en fin kveld tilbake på jobb. Fin gjeng, og et par ekstra utfordringer som kom noget brått på fikk vi ordnet fint opp i. Spennende å se hva som skjer til uka med ny midlertidig sjef, men den tid, den sorg. Det er litt godt å kjenne på det akkurat nå i disse meget tøffe jobbtider at jeg trives jo egentlig.

Jeg og Bizi har spist kveldsmat hver for oss. Hun har rotet rundt i snøen etter maten sin, og jeg spiste i fred uten store øyne som siklet på persimon-frukten min. Hun har ikke smakt det, hun bare tror det er godt. Eller så tror hun at det er klementin, som var det beste hun visste, helt til hun gikk lei. Viktig å nistirre på den likevel.:P

Oksemuskelen hun fikk og travet avgårde med da jeg dro på jobb ligger urørt på teppet i stua, men nå når mamsen kom hjem, da var den poppis, altså.

Det er vel bare å få lagt seg, opp klokka 06 og på jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

:D 

Du får bli med i utfordringsgruppa på fb!

Utfordringsgruppa?
Det hørtes skummelt ut :P

Jeg har funnet ut at jeg skal forsøke å komme meg i en mindre rund form i løpet av 2017, men vet ikke helt om jeg er klar for utfordringer da. Er så innmari flink til å feile, men, går jo an å melde seg inn og se hvordan det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Utfordringsgruppa?
Det hørtes skummelt ut :P

Jeg har funnet ut at jeg skal forsøke å komme meg i en mindre rund form i løpet av 2017, men vet ikke helt om jeg er klar for utfordringer da. Er så innmari flink til å feile ...

Nettopp derfor er den gruppa bra, fordi man får litt dytt til å klare utfordringene. Du hiver deg med på utfordringer som du selv synes passer for deg, men man trenger jo ikke bli med på alle :) Så blir det delmål hele veien, og ikke et stort mål som oppleves uoverkommelig. Det er i alle fall tanken!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Jeg har funnet ut at jeg skal forsøke å komme meg i en mindre rund form i løpet av 2017, men vet ikke helt om jeg er klar for utfordringer da. Er så innmari flink til å feile ...

Kanskje vi trenger enda ei sånn "gruppe" her... "SGT-kroppen 2017"... for oss som ikke trener, men som er ute på tur pga dårlig samvittighet for bikkja... :aww:. Som ikke har intensjoner om å gå på kurer eller ha full stopp av godis eller annet - men som bare trenger en liten motivasjon for å holde kostholdet på et nogen lunde greit nivå, for oss som ikke har tenkt å bli neste års fitnessprinsesse, og heller ikke skal stramme opp verken her eller der, men som kanskje bare skal ha av noen kg etter hvert... 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Kanskje vi trenger enda ei sånn "gruppe" her... "SGT-kroppen 2017"... for oss som ikke trener, men som er ute på tur pga dårlig samvittighet for bikkja... :aww:. Som ikke har intensjoner om å gå på kurer eller ha full stopp av godis eller annet - men som bare trenger en liten motivasjon for å holde kostholdet på et nogen lunde greit nivå, for oss som ikke har tenkt å bli neste års fitnessprinsesse, og heller ikke skal stramme opp verken her eller der, men som kanskje bare skal ha av noen kg etter hvert... 

Sånn som i den gruppa mener du? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Kanskje vi trenger enda ei sånn "gruppe" her... "SGT-kroppen 2017"... for oss som ikke trener, men som er ute på tur pga dårlig samvittighet for bikkja... :aww:. Som ikke har intensjoner om å gå på kurer eller ha full stopp av godis eller annet - men som bare trenger en liten motivasjon for å holde kostholdet på et nogen lunde greit nivå, for oss som ikke har tenkt å bli neste års fitnessprinsesse, og heller ikke skal stramme opp verken her eller der, men som kanskje bare skal ha av noen kg etter hvert... 

Ikke le, men hva er SGT?

Men ja, en slik gruppe hadde vært noe. 
Rent helsemessig er jeg frisk som en fisk i følge legen min, selv blodtrykket er supert til å være så feit som jeg er. 
Jeg har faktisk vært flink i Desember, gått tur med modern hver dag.
Jeg er ikke av dem som går ut fordi jeg har dårlig samvittighet for bikkjene, for de putter jeg i bilen og kjører til jordet med, der får de løpe løs eller i langline så de får løpt fra seg. I tillegg til de korte tisse-turene da. Men, jeg merker jo at jeg føler meg hakket bedre når jeg har vært ute og gått tur da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, enna skrev:

Om det er smerter pga hjertesvikten kan kanskje morfintabletter hjelpe litt. De gir smertelindring, og reduserer motstanden i hjertet litt. (Øker pumpekraften, og reduserer både det som kalles for preload og det som kalles afterload)

Morfin brukes lite i veterinmedisin og har variabel effekt til hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor og @Ganzie:hug:

 

Hadde gledet meg veldig til kveldens snacks, grønnsaker og dipp. Gubben fikk jobben med å fikse dipp, jeg endte med å spise alle grønnsakene uten dipp:pinch: Han får ikke jobben med å lage dipp neste gang for å si det sånn:aww: 

Nå er jeg passe mett for å si det mildt :lol: ikke rart når jeg har kverket 3 gulrøtter, 1/2 agurk og en pose sukkererter :huh: heldigvis ikke det værste å spise :aww: men må innrømme at jeg ikke kan huske å ha tenkt så mye på snop som jeg har gjort i dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...