Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2017!


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Ble en klatretur på oss i går, kjente rompa godt i morges :P Og 8,5 km løpetur i dag, pluss oppvarming, så litt lengre totalt. Snittfart på 12,5 km/t og toppfart på 16 km/t, så jentene begynner å bli spreke nå, for de holder trav hele veien. Prøver meg på sukkerstopp igjen, det er grusomt :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 533
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan ikke trene pga sykdom, men må bare skryte litt av meg selv likevel. Har gått ned over 20 kg siden 19. september, kun ved hjelp av kosthold. Skal 10 kg til ned, og håper at de går ganske glatt vekk

26 kg ned, og passer nå inn i olabuksene jeg brukte for ti år siden! WOOP, WOOP!

28,5 kg ned, 1,5 kg igjen til opprinnelig mål er nådd.

Posted Images

52 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg har inntrykk av at du er "alt eller ingenting", og på den måten stikker kjepper i hjulene for deg selv? Du kan gå 100% inn for en kostholds/livsstilsendring som er vellykket - og samtidig spise middag hos andre :) . Det skal være noe du kan leve med resten av livet. Med mindre du spiser middag borte tre dager i uka har du STOR kontroll over resten av inntaket. Take-away er jeg derimot enig i at du bør kutte ned på hvis du skal ha suksess.
Også er det ikke krise om du gjør som JeanetteH, er du i tvil om en avocado er stor eller liten og velger "feil" i appen spiller det ingen rolle. Endringer over tid VIL bidra til vektnedgang, selv om appen regner ut 100 kalorier feil her og der. 
Prøv å senke kravene litt for deg selv, jeg tror du har mye å vinne på det :) . 

Ja, du har helt rett. Jeg må lære meg å kunne gjøre en mellomting. Av take-away er det som regel sushi jeg kjøper om jeg skal handle ute, men det er jo rimelig sjelden med studentbudsjett. Men jeg skal sette meg ned og heller lage regler for dagliglivet, så får middag hos andre komme utenom :) Høyest på prioriteringslisten er faste måltider (frokost,, lunsj, middag) samt mat etter trening. Og ha frukt eller en enkel yoghurt tilgjengelig etter trening, det er alfa omega for å unngå sukkerrushet. Man får ta en dag av gangen.. Men jeg er litt sånn at om jeg har skeiet ut en gang så er det lettere å bare gi **** i resten også. Det må jeg legge fra meg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time på elixia, løping 5km på høy puls, 208 på det høyeste. Utregnet makspuls er 195, men det stemmer jo ikke, hadde 208 og fortsatt mer å gå på, lå mest på rundt 195. @enna @Mirai, er dette normalt??

 20 min rask gange oppover på mølla, på høysete innstilling før 3.5 time klatrimg. Det får holde :lol: har utrolig nok masse energi igjen? 

@Absolute Entertainer Jeg spiser mye, men sundt og prøver å spise masse spinat/ruccola/brokkoli til frokost, det metter masse. Lite brød (kun før anstrengelse) og ikke poteter/ris. Alt som kan byttes ut med fullkornsalternativer, byttes ut (lefser, pasta osv). Ikke mye smør, kesam i stedet for rømme osv. Spiser meg alltid mett. KUN vann og drikke (den veien var laang) te innimellom, og litago en gang i ny og ne (tidligre avhengig) godteri sjelden, spiser heller grønnsaker og did f.eks. Eller tomat+paprika og fetaost. Jeg måtte kutte ut litt og litt, det tok ca et år fra omlegging. Kutte ut en ting når den forige er helt "glemt". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2017 at 9:44 AM, MaritaS skrev:

Pew Pew! Høres veldig bra ut, Annegru! 

Dere som løper i masse minusgrader - hvordan kler dere på dere? Når jeg går vanlig tur med bikkjedyrene så er det ullundertøy og boblejakke og innpakking av hode og hals, ser for meg at jeg ville omkommet på en joggetur. Flere av langturene våre har deler som er på kjedelige grusveier i skogen og tenkte det hadde vært kjekt å kunne jogge disse (våger ikke å jogge på stier enda, det er jeg for klumsete til). 

Nå er det sjeldent masse minusgrader her, men jeg er en real frysepinn. Stormberg har en løpetigths som er fóret, jeg bruker den + ullstilongs. :) 

Har  en relativ ny skibukse og som kunne gått i mye vind, men den er litt for stiv i stoffet foreløpig. 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Begynner å avansere her nå, frukt i middagen.:P

Også har jeg begynt å spise frokost for første gang på så lenge jeg kan huske, biola med müsli, altså en variant nøye plukket ut uten mye sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Kaja said:

En time på elixia, løping 5km på høy puls, 208 på det høyeste. Utregnet makspuls er 195, men det stemmer jo ikke, hadde 208 og fortsatt mer å gå på, lå mest på rundt 195. @enna @Mirai, er dette normalt??

 

Hvordan regnet du ut makspulsen? Med maksimaltest på tredemølle?
Makspulsen er genetisk bestemt. Og så faller den gradvis litt med alderen. 208 er høyt, men om du da lå i område for melkesyre trenger den ikke være tegn på at noe er galt likevel.
Hvis du lå mest rundt 195 og hadde mere å gå på, og ikke noen form for ubehag, har du sikkert høy makspuls. Vil du bli helt sikker kan du ta det opp med legen din og be om å bli henvist til Holter-registrering - du får da målt EKG i ett døgn, under både aktivitet og hvile. (Har du kjent hjertesykdom eller forekomst av plutselig død hos unge i nær familie hadde jeg tatt en holter uansett. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på digg skogstur i dag med fire shibaer, en schäfer i tillegg til oss menneskene. Som vanlig mye opp og ned med meg, så flere ganger svei det ganske kraftig i de store muskelgruppene i beina. Iflg Runkeeper forbrant jeg nesten 1000 kalorier, så jeg skal kose meg skikkelig med indisk linsegryte til middag i dag! :) 

Legger ved bilde for skjønn illustrasjon. :heart: 15873366_10158063653140301_6635501782482

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaja Høres ut som en god plan du :) Problemet tidligere har jo at jeg har gått all in, men stanset rinelig raskt opp. Kuttet ut vanlig brus i ukedagene (gikk jo i julebrus hele desember), redusert godteriinntaket (men dette skal bli skjerpet ytterligere til kun helg), tenker mer over hva jeg spiser.. Men får ta en ting av gangen og se hvordan det går. Spiser veldig lite brød, pasta, ris osv så der har jeg heller ikke så mye å gå på. Meieriprodukter tåler jeg kun litt av, så eneste blir melk innimellom, litt smør til steking og rømme til torsdagstacoen. Og lettbrus skal kuttes ned, litt etter litt. 

Når jeg summer opp ser jeg jo at småspisingen mellom måltider og inntak av sukkerholdige varer har vært mitt problem egentlig. Og småspisingen kommer igjen av at jeg har dårlige matvaner (spiser ikke frokost, spiser dårlig gjennom dagen) og sukker er bare en dårlig uvane/trøst i en vanskelig hverdag. Nei, vet du hva! Tror dette skal gå fint bare jeg er litt mer ærlig med meg selv om HVORFOR jeg tok den sjokoladen og er mer konsekvent på faste måltider :)

Så får vi se om det fungerer i praksis ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaja jeg har også høy makspuls. Ligger på rundt 200 på slutten av 4 min intervaller, og da har jeg mer å gå på (kanskje 45-60 sek til utmattelse) og ikke melkesyre. Skal teste makspuls snart, men antar den er 205-210. I såfall ligger jeg mulig over standardavviket på ntnu-linken til @enna . 

Jeg har forøvrig noe høy puls gjennom dagen generelt syns jeg. F.eks nå når jeg chiller i sofaen har jeg 70-80. Jeg har liksom alltid noe høyere puls enn de rundt meg dersom vi måler. Om natten er den mellom 52-60, så helt normal med andre ord. De nettene jeg ikke har sovet noe særlig (insomnia) har jeg ca. 5-10 slag høyere puls gjennom dagen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Hvor mye spiser dere på en dag sånn cirka? :)

Jeg veier ikke maten (syns egentlig det er stress), spiser ikke store mengder vanlig mat, men sliter med "alt ekstra". Vurderer jo egentlig bare skrive ned alt jeg spiser noen uker for å kartlegge, men gjett hva hjernen gjør da? Jo, da er man kunstig flink helt til notatboken legges vekk.. Håpløst. Er 170 og veier cirka 80. Alltid vært litt stor, men lagt på meg de siste 10 etter jeg startet på hormoner i forbindelse med IVF. Har anstrengelsesastma (kan ikke løpe og trene lenge uten å spy, men får inn 3 økter nå fremover og skal prøve få svømt jevnlig). 

Kom gjerne med generelle tips :) Sliter med alt utenom av "mat".. Godteri, bakst.. Men har blitt flinkere siste ukene, og planen er å kunne spise litt på fredag og lørdag. 

Logger maten i lifesum, det er kjempeenkelt og tar bare et par minutter per dag. Veier veldig sjelden, bortsett fra når det er snakk om kaloririke ting som f. eks nøtter. Det andre tar jeg på øyemål eller strekkode. Har gått ned 22 kg siden 19. september ved å følge denne metoden, så det er åpenbart ingen katastrofe å ikke veie all maten. :)

Ellers spiser jeg frokost, lunsj og middag, og av og til kvelds. Mitt problem før var ikke at jeg overspiste til måltider, men at jeg spiste alt for mye innimellom. Nå spiser jeg en proteinrik frokost (skyr med frokostblanding), som holder meg mett utover dagen, litt varieende til lunjs, og kjøtt/ris/pasta og masse grønnsaker til middag. Har ikke noe søtsug, er mett hele dagen og føler ikke at jeg forsaker noe stort, selv om jeg egentlig liker å kose meg. Spiser forøvrig også som regel 10 gram mørk sjokolade hver dag, som en liten "treat". :)

Skal du ned i vekt spiller maten størst rolle, du kan omtrent trene deg ihjel, og likevel har du knapt forbrent en hvetebolle. :P Er selvfølgelig kjempelurt å trene ved siden av, og bygge muskulatur osv, men det er primært vha diett man går ned i vekt, ikke ved å trene (med mindre man heter Marit Bjørgen).

Litt utradisjonelt har jeg også huset fullt av godteri og godis, sånn at jeg skal venne meg til at jeg faktisk ikke MÅ spise det selv om jeg har det. For når jeg skal "av" dietten igjen, så vil det være masse fristelser, og da er det greit å være vant til at de er der, uten at jeg må jafse det i meg hele tiden. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
3 timer siden, JeanetteH skrev:

Jeg veide svært lite, det meste kommer jo opp som porsjoner i appen. Kjøpte jeg to indrefile som totalt veide 320 gram og spiste en så la jeg inn 160 gram liksom. Og det fins jo alternativene "liten avocado/stor avocado" osv. 

Ellers fulgte jeg gjerne oppskriftene på matprat.no som man får opp kaloriinnholdet i når man følger oppskriften. 

Du kan endre hvordan det måles. Du kan velge å registrere antall gram, og så skrive inn antallet :)  

Jeg har stort sett klart det greit. Jeg har hatt 30 minutter på trimsykkel annenhver dag, og på tur prøver jeg å holde et litt høyt tempo. Nå er vel verken Google Fit eller S Health veldig nøyatige, men gjennomsnittlig har farten min vært rundt 6,5 km/t. 
Når det kommer til mat så har jeg blitt ganske overrasket over hvor mye kcal det er i de forskjellige tingene, som også blir sett på som sunt. Men jeg har blitt mer bevisst på hva jeg faktisk spiser og hvilke mengder jeg spiser, så i det minste har jeg lært noe i den uka som har gått :)  

Jeg veide meg på nytt i dag, og har nå gått ned fra det som for en uke siden var 66 kg til 64,2 kg. 
Akkurat der tror jeg menstruasjon også har hatt en del å si, siden jeg alltid blir ekstra oppblåst og tydeligvis blir påvirket av den i så måte. 
Men vi får se hvordan det utvikler seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *Kat84* skrev:

Du kan endre hvordan det måles. Du kan velge å registrere antall gram, og så skrive inn antallet :)  

 

Jupp, jeg velger ikke gjøre det :) Noen ganger gjør det det når jeg ikke har peiling eller bruker rare ting i maten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Jupp, jeg velger ikke gjøre det :) Noen ganger gjør det det når jeg ikke har peiling eller bruker rare ting i maten :P 

Åja, jeg trodde du ikke hadde funnet ut av det jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig søtsug i helgen, så da lagde C grove havreboller til kvelds :) Så idag har jeg nok ikke liggi i underskudd, men det er viktigere for meg å ikke drepe folk og ikke gi helt etter for sjokoladesuget :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mirai skrev:

@Absolute Entertainer du kan jo sammenligne en matsprekk med å få en liten ripe eller bulk i bilen - du tar jo ikke nøkkelen og riper opp resten av bilen :) . Du fortsetter med å prøve å kjøre pent, følge reglene og parkere innenfor linjene. 

Haha, du har helt rett :P Takk for at du slår litt fornuft i hodet på meg :hug:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel kommentarer om sunt vs kaloriinnhold, husk at det er to forskjellige ting ;)

Selvom kaloriunderskudd trengs for å gå ned i vekt kan det lønne seg å feks ta rn håndfull nøtter som mellommåltid da det metter veldig bra. Samme med avocado også, kaloririkt er det ja, men det har veldig bra næringsinnhold og metter bra. Man må bare passe på hovedregnestykket.

Salat og tomat er det lite kalorier i, men om jeg spiser en salat uten noe ekstra oppi (eks kyllingbiter, pastabiter, olje/dressing) så er jeg jo skrubbsulten igjen 10min senere tiltross for stor porsjon.

 

Må innrømme at det ikke ble noen økt igår, men kom meg ut på tur med hunden i det minste..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Haha, du har helt rett :P Takk for at du slår litt fornuft i hodet på meg :hug:

Null stress, håper at bittelitt av det fester seg hvertfall, så du føler at det er litt lavere terskel for en start! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, enna skrev:

Hvordan regnet du ut makspulsen? Med maksimaltest på tredemølle?
Makspulsen er genetisk bestemt. Og så faller den gradvis litt med alderen. 208 er høyt, men om du da lå i område for melkesyre trenger den ikke være tegn på at noe er galt likevel.
Hvis du lå mest rundt 195 og hadde mere å gå på, og ikke noen form for ubehag, har du sikkert høy makspuls. Vil du bli helt sikker kan du ta det opp med legen din og be om å bli henvist til Holter-registrering - du får da målt EKG i ett døgn, under både aktivitet og hvile. (Har du kjent hjertesykdom eller forekomst av plutselig død hos unge i nær familie hadde jeg tatt en holter uansett. )

Takk for svar :) jeg hadde ikke melkesyre, og kunne dratt på hardere om jeg ikke skulle løpe så langt. Nå har jeg kun regnet ut makspuls med formel, men skal teste på mølla neste gang i stedet. Jeg har tatt Holter før, uten at de nevnte noe om for høy puls. Jeg har hvilepuls på rundt 50, men har som @Elisabeth00 høyere puls enn andre igjennom dagen. Jeg tør påstå at jeg er i bedre form enn gjennomsnittet, uten at jeg vet om det er negativt å ha høyere puls i snitt under "hverdagslige aktiviteter". 

Er kun når jeg løper at pulsen blir så høy. Under klatringen i går (presset maks styrkemessig + at det er litt skummelt her og der, så hadde jeg 190 som maks. 

Har ingen kjente hjertefeil i familien, men mamma har høyt blodtrykk, pappa hadde høyt blodtrykk. Jeg selv hadde høyr undertrykk for noen uker siden, men det stabiliserte seg selv og er stabilt nå (måles hver 14. Dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formel fungerer på mange til å gi et ca-tall, men ikke alle. Sist jeg visste makspulsen min var den på ca 206-207, mens med formel var den nede på 190-noe. Så du har nok høyere makspuls selv om utregning med formel sier lavere :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at den utregnede makspulsen bare er et estimat, men det kan se ut til at jeg ligger rett over et standardavvik og at @Kaja ligger ganske godt over. Jeg antar at det likevel ikke er noe problem/noe å bekymre seg over(?).

Sitat

Vår nye formel, 211 – 0.64*alder, er basert på makspulsen målt hos 3320 friske voksne mellom 19-89 som deltok i HUNT Kondisstudien. Forskerne fant at spredningen innad i aldersgruppene var ganske stor, med et standardavvik på ca. 11 slag/min.

 

Jeg har forøvrig tatt ekg (bare en kort en) og måler blodtrykk to ganger i året, det er helt normalt og stabilt. Jeg har spurt angående pulsen (har gjerne hatt 85+ når jeg har sittet i stolen), om den ikke er litt høy, og fått svar at den er litt høy men vel innenfor normalen.

Jeg har tenkt på om det ikke er en ekstra belastning for hjertet og slå flere slag gjennom hele dagen, men antall slag gjennom dagen reflekteres kanskje også av makspulsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin trening i dag. Hadde tenkt til å måle makspuls, men fikk astma på slutten, så måtte gi meg litt før utmattelse. Kom opp i 206, og tror det er så nærmt maks at jeg ikke kommer til å teste igjen. Tipper 210 er et realistisk estimat for meg.

Dagens trening: 10 min oppvarming, 2x4 intervall med aktive pauser, 5 min nedtrapping. Styrke på bein. Tøying av bein/rygg og mobilitetsøvelser for armer (nerveskade, så kan ikke trene styrke der enda). Totalt 45 minutter. 

 

Målet (i tillegg til økt energi) er at jeg blir bra nok i armene til at jeg kan starte med klatring i sommer :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg har spurt angående pulsen (har gjerne hatt 85+ når jeg har sittet i stolen), om den ikke er litt høy, og fått svar at den er litt høy men vel innenfor normalen.

Jeg har tenkt på om det ikke er en ekstra belastning for hjertet og slå flere slag gjennom hele dagen, men antall slag gjennom dagen reflekteres kanskje også av makspulsen? 

Hvilepuls og makspuls henger ikke sammen (hvis jeg forstod spørsmålet riktig?). Som feks Kaja som er i god form og har lav hvilepuls, men høy makspuls. Man kan ikke trene makspulsen høyere eller lavere, bare hvilepulsen :) . Selv om hvilepuls går ned vil makspuls være uforandret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fortsatt er på ferie er det litt vanskelig å følge treningsplanen slavisk etter dager, blir stokket om litt. Lettere når jeg er hjemme å følge uka. 

Ble 2.5 timers tur i bratt! Terreng da, en god del høydemeter i mørket. Kjenner at jeg må gå mer oppover med høyere fart. jeg missliker det.. ikke helt forenelig med det jeg trener mot haha. Blir minimum 3 dager i uka med stegjern opp og ned sortløypa i vinter, på tid.. jeg MÅ bli bedre oppover. Mitt late hjerte gråter :lol: toppturer på brett er morsomt (på vei ned, jeg banner på vei opp), men vintern lar vente på seg, og jeg må vende meg til lengre turer på stegjern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...