Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2017!


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Kan ikke tråden bare å handle om å komme i form, så får det være opp til hver enkelt hva slags form de har som målsetning.

For min del er det jo ingen voldsomme mål annet enn å holde koken frem mot fødsel, og deretter bygge opp kroppen igjen til et punkt der jeg kan begynne å lete etter er enda bedre form. Men det kommer nok ikke til å skje i løpet av 2017, men jeg blir i tråden uansett og deler mine erfaringer, motivasjon, osv.
Tråden fungerer også for meg som en måte å holde igang på, for den minner meg liksom på målene mine :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 533
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan ikke trene pga sykdom, men må bare skryte litt av meg selv likevel. Har gått ned over 20 kg siden 19. september, kun ved hjelp av kosthold. Skal 10 kg til ned, og håper at de går ganske glatt vekk

26 kg ned, og passer nå inn i olabuksene jeg brukte for ti år siden! WOOP, WOOP!

28,5 kg ned, 1,5 kg igjen til opprinnelig mål er nådd.

Posted Images

Guest *Kat84*
1 time siden, SiriEveline skrev:

Kan ikke tråden bare å handle om å komme i form, så får det være opp til hver enkelt hva slags form de har som målsetning.

 

Enig med deg. Og det var det jeg så for meg også når jeg lurte meg inn her. :) 

For min del er det disse 10 kiloene jeg vil ha av. Fordi selv om jeg er lav og i følge BMI blir det i nedre sjikt av normalvektig, så har jeg likevel ting og tang fordelt på en slik måte at det er da jeg kommer ned i den fasongen jeg vil ha :P 

Jeg kommer ikke til å kjøre et hardt styretreningsopplegg. Jeg kjenner meg selv såpass godt at det i så fall kommer til å vare et par uker, og så gidder jeg ikke mer. Trening av den type er ikke noe jeg trives med. Så for meg er det trimsykkel hjemme, og lange turer ute. Det gjør jeg allerede, men kommer til å oppsøke og satse på flere krevende turer i terreng fremover. 

Og etter hvert må jeg så klart begynne å stramme opp og løfte litt her og der, men det blir ikke store heftige opplegg her av den grunn :) 

Og etter tips her lastet jeg også ned appen Lifesum, og har allerede fått et par aha-opplevelser når det kommer til  mat og hvor mye kcal det er i forskjellig. Så bare der vil jeg merke store forskjeller tenker jeg :)  

Om folk kjører hard styrketrening så får de gjøre det. Jeg skal rose og heie like mye på de som de som bare vil ha mer ork og klare litt og litt mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så veldig på et fysisk sukkerbehov, men jeg tar meg sjøl i å tenke på godis og at jeg burde spist det stadig vekk. Himla dårlig for moralen, ass. :teehe: 

Drar derfor på med brødskivene som jeg begynte å spise før jul (lavkarbo, much?) og med fruktboksene.

IMG_0957.JPGIMG_0964.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flink i dag:ahappy: Manuellterapeuten mente at det kunne være en god idé å prøve seg på langrenn nå, men at jeg ikke måtte starte med 60-90 minutter (hvorfor tror han at jeg kan finne på det, mon tro :innocent:). Ca 20 minutter var en passende start, mente han. Etter jobb gikk jeg en kjapp runde i lysløypa her, og brukte faktisk på slaget 20 minutter :lol: 

Nå gjenstår det bare å gjøre styrkeøvelsene og litt yoga :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Jeg fulgte tråden i fjor - ei stund, men jeg synes disse "kom i form"-trådene ofte ender med at noen tar helt av og blir nærmest manisk i sin tilnærming til treningen og omlegging av kosthold, mens andre dermed faller fra, fordi det blir en slags usunn konkurranse om å være best. Dessverre. 

Det er jo fryktelig synd om noen faller fra fordi de blir demotivert av at andre "tar av". Men vanskelig å gjøre noe med..? :hmm: 

Det med å "komme i form" er jo veldig subjektivt, for meg er til og med "å komme i form" noe annet enn det var for ett år siden, på grunn av fysiske forutsetninger osv :P . For meg er denne tråden utrolig bred, mens for andre oppleves den kanskje smalere :) . 
Skulle gjerne sett flere og mer konkrete mål i tråden, da, forskning og erfaring tilsier at det er enklere å følge sin egen plan med gode mål. Kanskje frafallet fra tråden eller egen formforbedring hadde vært mindre også! Bare spekulering fra min side, altså. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mitt konkrete mål er at jeg skal kunne løpe denne ruta til høsten:

tønsvik-nonsbu-blåkollkoia-tønsvik.png

(Har gått den mange ganger og løpt deler av den før, så jeg kjenner terrenget godt og vet hva som er utfordende)

Det ville vært et veldig realistisk mål hvis det ikke var for seneskaden min. Nå vet jeg ikke helt når jeg kan komme i gang med løpetrening igjen, men hvis jeg får gjort det i løpet av februar/mars (og holder meg skadefri videre) bør det gå helt fint. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet mitt i år er å komme i god nok fysisk form til å klatre en 6000m og gå minst 3 uker i høyfjellet (mellom 4000m og 5600m. Dagsmasjer med sekk. Turen går i okt. 2017

Delmål er å klatre stabilt på 6+ /7- (klatregrader) 

For førstnevnte kreves det en god posjon utholdenhetstrening og sistnevnte en god del styrke/teknikk. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er målet å komme i bedre form både mentalt og fysisk gjennom et mer fornuftig forhold til mat og bedre næringsinntak. Med andre ord skal jeg spise skikkelig mat, og ikke sukker eller ingenting. Sukker er forbeholdt helgene. Bruker shakes fra herbalife for å sikre at jeg får i meg nok (og riktig) næring sammen med maten. Jeg trenger ikke å gjøre noe med tallet på vekten egentlig, men jeg ønsker å bli mer fornøyd med det jeg ser i speilet. :) Sist, men ikke minst skal jeg gjøre mitt beste for å ikke bare være støttemedlem på treningsstudioet denne gangen, en økt i uka er målet til å begynne med. Fokuset er å styrke rygg-muskulaturen siden jeg er veldig svai i ryggen, og ikke vil risikere plager i forbindelse med det senere. Håpet er at jeg finner ut at trening er gøy og at jeg dermed vil få lyst til å trene oftere. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta cola 1 desember, 8 januar slutter jeg med brus og sjokolade. 9 januar er jeg med på slankekrig på facebook. Veldig spent! Har 20 kg å gå ned etter å ha fått streng beskjed av en lege. Nå har jeg trasset og kost meg masse i jula.. jeg SKAL klare det!

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Melder meg inn i denne tråden, på ordentlig:) I fjor prøvde jeg litt halvhjertet og gikk ned 5-8kg, men er tilbake på akkurat startvekt nå...

Nå må både samboeren og jeg gå ned i vekt, dog er samboeren min lettere enn meg og 20 cm høyere. Men det sier mest om meg:P

Mål for 2017:

Hovedmål

- passe inn i bunaden til 17. mai. I fjor var jeg rundt 95 kg, og den var djevelsk trang.. (Sydd for 14 åring på 70 kg og uten pupper)..

- gå ned 30 kg

- bedre kondis og hurtighet, sånn at jeg kan ta agility til neste nivå med agilityhundnr 2, som er 7 mnd nå.

 

Delmål

- Gå ned 5 kg før 8. februar 

- Ha gått ned 10 kg før april

- starte å løpe ute når snøen forsvinner (om den kommer), og jeg har blitt 5-10 kg lettere. 

- trene agility minst 2 ganger i uken (det gjør jeg allerede :D)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Altså, posen med sjokolade i skapet ble åpnet, og spist av, men det smakte jo faktisk ikke godt så det ble ikke mange bitene. Satte den inn i skapet igjen, for da kan jeg spise av den ikke gode sjokoladen når jeg ikke klarer å la være, istedenfor å kjøpe mer og mer på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter med mål for januar og rar det månedlig tror jeg.

Så målene for januar er:

-Treningsøkt minst en gang i uka, helst to

-Gå minst tre turer på over 30min i uka

-Ikke drikke brus (i det hele tatt)

-Godis kun lørdager

-Fokus på normalt sunt kosthold

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Klematis skrev:

Altså, posen med sjokolade i skapet ble åpnet, og spist av, men det smakte jo faktisk ikke godt så det ble ikke mange bitene. Satte den inn i skapet igjen, for da kan jeg spise av den ikke gode sjokoladen når jeg ikke klarer å la være, istedenfor å kjøpe mer og mer på butikken.

Elsker logikken! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Dette skal bli mitt år :aww: Vært slapp og i dårlig form lenge, men nå har jeg fått tabletter fra legen, som mente de på etterhvert ville gjøre meg mer opplagt. Målet i år er derfor å jogge èn gang i uka, altså 52 ganger. Er jeg syk en uke kan jeg ta igjen joggeturen, og vil jeg løpe mer så gjør jeg det. I starten nå, til kroppen begynner å komme seg, blir det litt sånn etter hva jeg orker, men håper og tror at jeg orker/klarer mer når verdiene i kroppen er mer normale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Dagen i går var ikke så veldig aktiv i form av spesiell trening. Men det ble en del gåing. 
I dag har jeg gått ca 2 timer, og hatt 30 minutter på trimsykkelen med noe motstand, og gjennomsnittlig 24,5 km/t. 

Jeg prøver å ta sunne og gode valg i forhold til mat, men jeg blir overrasket over kaloriinnholdet i enkelte matvarer som faktisk går for å være sunne :blink:  Men etter bare tre dager jeg har brukt den synes jeg at jeg har lært litt allerede ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på min første løpetrening (av 7). Typisk det er denne dagen det er meldt 12 minusgrader ute :P

Det virker som et godt opplegg, variasjon mellom intervalltrening, løpsrelatert styrke, motivasjon og litt lek og moro... Jeg er spent. Håper jeg får motivasjon til å fortsette å løpe og klarer mitt mål for 2017 som er å øke gjennomsnittsfarten i de offisielle agilityløpene og å løpe 5 km på Fornebuløpet på under 35 minutter (i mai).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pew Pew! Høres veldig bra ut, Annegru! 

Dere som løper i masse minusgrader - hvordan kler dere på dere? Når jeg går vanlig tur med bikkjedyrene så er det ullundertøy og boblejakke og innpakking av hode og hals, ser for meg at jeg ville omkommet på en joggetur. Flere av langturene våre har deler som er på kjedelige grusveier i skogen og tenkte det hadde vært kjekt å kunne jogge disse (våger ikke å jogge på stier enda, det er jeg for klumsete til). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MaritaS skrev:

Pew Pew! Høres veldig bra ut, Annegru! 

Dere som løper i masse minusgrader - hvordan kler dere på dere? Når jeg går vanlig tur med bikkja så er det ullundertøy og boblejakke og innpakking av hode og hals, ser for meg at jeg ville omkommet på en joggetur. Flere av langturene våre er på kjedelige grusveier i skogen og tenkte det hadde vært kjekt å kunne jogge disse (våger ikke å jogge på stier enda, det er jeg for klumsete til). 

Det spørs litt på antall minusgrader og vind og slikt, men jeg synes ofte at langrennstøy funker fint til løping. Kler da på meg som om jeg skulle gått på langrenn i stedet for å løpe :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MaritaS skrev:

Pew Pew! Høres veldig bra ut, Annegru! 

Dere som løper i masse minusgrader - hvordan kler dere på dere? Når jeg går vanlig tur med bikkjedyrene så er det ullundertøy og boblejakke og innpakking av hode og hals, ser for meg at jeg ville omkommet på en joggetur. Flere av langturene våre har deler som er på kjedelige grusveier i skogen og tenkte det hadde vært kjekt å kunne jogge disse (våger ikke å jogge på stier enda, det er jeg for klumsete til). 

Jeg har en boblevest (på salg hos HM nå!) jeg normalt heller ville dødd enn å bli sett offentlig med, men den funker til løping. Har på superundertøy innerst, treningsgenser, fleece, allværsjakke mot vinden og denne boblevesten. På beina har jeg en strømpebukse med fleeceinnside eller superundertøy, og joggebukse av bomull. Prøver å huske på å ta på ullbokser utenpå tightsen. Ikkeno stram tights i polyester når det er skikkelig kaldt, men vurderer å kjøpe meg vinterløpetights

Endret av SandyEyeCandy
Lenka opp vinterløpetightsen.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MaritaS skrev:

Pew Pew! Høres veldig bra ut, Annegru! 

Dere som løper i masse minusgrader - hvordan kler dere på dere? Når jeg går vanlig tur med bikkjedyrene så er det ullundertøy og boblejakke og innpakking av hode og hals, ser for meg at jeg ville omkommet på en joggetur. Flere av langturene våre har deler som er på kjedelige grusveier i skogen og tenkte det hadde vært kjekt å kunne jogge disse (våger ikke å jogge på stier enda, det er jeg for klumsete til). 

Jeg kler meg stort sett i det samme som når jeg går langrenn. Er det bare noen få minusgrader bruker jeg ullundertøy (av og til 2 trøyer) under en langrennsdress + hals, lue/pannebånd og votter. Sent i høst brukte jeg ullundertøy under en vanlig løpetights og løpejakke, det fungerte greit når det bare var et par minusgrader og jeg holdt ganske høyt tempo.

Er det mange minusgrader tar jeg på en flisgenser også, og ull knestrømper for å holde leggene varme. Er det kaldere enn -15 løper jeg ikke.

 

Endret av Mona
glemte et ord
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...