Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2017!


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

45 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Takk for tips! Skal ryggen være rett når man gjør den øvelsen eller kan den krummes (om du skjønner hva jeg mener :P)? Prøver jeg å ta i bakken med rett rygg så er jeg helt ekstremt langt unna, med krum rygg er jeg 10 cm unna. Strekker helt forskjellige steder også, virker som jeg er veldig stiv bak kneet/leggen. 

Fant ingen videoer av øvelsen fra siden.

 

Edit: Fant en fra siden likevel. Men hvordan gjør man det når man ikke kommer helt opp? Så langt man kommer, eller flytte grepet? Jeg kan bevege meg kanskje 15 cm opp før jeg blir for stiv  (dersom jeg skal beholde spennet i ryggen...) 

Hvor stiv var du i utgangspunktet?

Jeg har gjort litt forskjellig, men stort sett så langt jeg kommer, strekke litt og så bytte grep til å strekke meg nedover.

I starten nådde nok fingertuppene omtrent til ankelkulen om du skjønner. Nå får jeg ca første ledd av fingrene i bakken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 533
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan ikke trene pga sykdom, men må bare skryte litt av meg selv likevel. Har gått ned over 20 kg siden 19. september, kun ved hjelp av kosthold. Skal 10 kg til ned, og håper at de går ganske glatt vekk

26 kg ned, og passer nå inn i olabuksene jeg brukte for ti år siden! WOOP, WOOP!

28,5 kg ned, 1,5 kg igjen til opprinnelig mål er nådd.

Posted Images

1 time siden, SiriEveline skrev:

Jeg har gjort litt forskjellig, men stort sett så langt jeg kommer, strekke litt og så bytte grep til å strekke meg nedover.

I starten nådde nok fingertuppene omtrent til ankelkulen om du skjønner. Nå får jeg ca første ledd av fingrene i bakken :)

Ok, jeg skal prøve dette fremover. Fikk samboeren min til å se, og jeg kommer ca. halve veien opp når jeg samtidig holder ryggen i riktig posisjon, så det var ikke SÅ ille som jeg selv følte. Siden man også blir tvunget til å holde ryggen strak, så tror jeg den øvelsen vil være helt super for meg, for når jeg da endelig kommer helt opp har jeg fått tøyd ut det området jeg er mest stiv i (tror det er bak leggene).

Merker jeg ble god og varm av den øvelsen også, så skal prøve å få lagt inn noen ekstra tøyedager i uken hjemme, og bruke den øvelsen som oppvarming. Har et langsiktig mål om å bli skikkelig myk, som akkurat nå føles veldig fjernt :P Men et steg av gangen, kunne ta i bakken med rett rygg er første mål.

 

EDIT: Illustrasjonsfoto. Nytt delmål.. Klare å sitte 90 grader med rette bein og rett rygg.... :blink:

 


16389384_10158059897595109_551202947_o.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Har du lyst til å si noe om hvordan du tøyer? Hvor ofte? Etc? 

Har lyst til å bli mykere, men føler ikke jeg ser så særlig resultater med tøyingen. Særlig ikke der jeg er stiv i utgangspunktet, ser liksom ingen fremgang. Tøyer beina 15 minutter, 3 ganger i uken. Målet her er å klare å ta i bakken..... 

Jeg tøyer ca 2-3 ganger i uken. Gjør det alltid når jeg er varm i musklene, endten etter løping, trappemaskin, beinøkt eller dansing. En og annen sjelden gang tar jeg en yoga tøyeøkt uten å være varm i musklene. Jeg føler jeg får mye mindre effekt av å tøye om jeg ikke er varm i musklene. 

Jeg skal se om jeg kan finne de ulike tøyeøvelsene jeg gjør. Skriver mer senere. 

Edit:

Min tøyerutine:
- Lavt utfall
- Lavt utfall mens man holder den bakre foten opp og presser en mot ryggen slik at man tøyer forside lår
- Halv front splitt
- Sitter på rumpen med ene foten i en slags V form, putter den andre foten oppå den foten i en V form andre veien, tøyer rumpe. 
- Så tøyer jeg denne, aner ikke hva den kalles eller hvordan jeg skal beskrive den 
- Tilslutt tøyer jeg i spagten

Jeg tøyer stort sett i 30 sekunder per posisjon. Andre ganger hører jeg på musikk mens jeg tøyer, og da bytter jeg når sangen bytter takt eller noe slikt. Ellers kjører jeg PNF tøyemetode, hvor man først i 4 sekunder skal tøye bare slik at man kjenner det strekker litt, deretter pause i 2 sek, så tøyer man så hardt man kan i 4 sek, 2 sek pause, deretter 20 sekunder med så hardt man klarer. Det er visst en metode for å bli mykere på kort tid. 

En del av øvelsene jeg gjør er vist her: http://www.trianytt.no/syv-tøyeøvelser-alle-triatleter-bør-kunne . Bare spør hvis du lurer på noe mer :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie Tusen takk! Skal legge inn de øvelsene jeg og. Tror det er bra å ha et fast program jeg kjører, fremfor å bare tøye rundt på måfå. :P

Men PNF tøying, trodde det var tøye, og så stramme musklene så hardt man kunne motsatt vei av tøyingen (om man tøyer guttespagat, så prøver man da å lukke beina), og når man slapper av i musklene vil man kommer lengre ned enn tidligere? Vi gjorde den metoden på kickboxingen i alle fall, ble raske resultater av det. Så jeg vet liksom sånn halveis hvordan jeg skal tøye når jeg i utgangspunktet er myk, men nå kommer jeg liksom ikke inn i noen av de posisjonene vi gjorde på kickboksingen en gang :lol:

Men nå vet jeg hvor jeg skal starte i alle fall, med øvelser som virker overkommelige. :) Så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet, og innfinne meg i at det vil ta lang tid å bli myk igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten! Venninne fikk med meg på joggetur rundt Margit-øya som er på 5.3km. Jogga ca. 6km i timen og brukte 42 min. Veldig fornøyd. Nye joggesko satt som støpt :) Kommer nok til å kjenne det i hoftene i morgen, men vi får se. Nå er det en dusj også ut på restaurant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

@MegaMarieMen PNF tøying, trodde det var tøye, og så stramme musklene så hardt man kunne motsatt vei av tøyingen (om man tøyer guttespagat, så prøver man da å lukke beina), og når man slapper av i musklene vil man kommer lengre ned enn tidligere? Vi gjorde den metoden på kickboxingen i alle fall, ble raske resultater av det. Så jeg vet liksom sånn halveis hvordan jeg skal tøye når jeg i utgangspunktet er myk, men nå kommer jeg liksom ikke inn i noen av de posisjonene vi gjorde på kickboksingen en gang :lol:

Haha, hmm. Kan være jeg som har misforstått PNF tøying altså. Syns det funker slik jeg gjør det og da ?

Ja, jeg syns den tøyerutinen er veldig grei ? Tøyer alt jeg trenger å tøye ihvertfall, og tar ikke for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Haha, hmm. Kan være jeg som har misforstått PNF tøying altså. Syns det funker slik jeg gjør det og da ?

Ja, jeg syns den tøyerutinen er veldig grei ? Tøyer alt jeg trenger å tøye ihvertfall, og tar ikke for lang tid.

Usikker på navnet, så mulig jeg blander. Vi kalte det dynamisk tøying også vet jeg.

Men prøv den tøyemåten jeg beskrev neste gang du tøyer, man kommer merkbart lengre etter hver gang, fordi man lurer musklene/nervene. Tøy 10 sek til maks, stram i motsatt retning (kontraksjon, som om du prøver å presse beinet gjennom gulvet/motstanden) i 5-10 sek, med en gang du slapper av så tøy ut forbi forrige punktet du klarte og hold i 20-30 sek. Gjenta 2-3 ganger, kommer som regel litt lengre hver gang.

Om du fra før er myk tipper jeg du raskt vil få gode resultater av det :D Husk at det ikke skal være vondt da, bare sånn som vanlig tøying. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjørte jeg min første langkjøring-økt på puls. Jeg løp i 50 minutter med puls rundt 150-160 hele veien. Det ble ikke veldig langt, 5,25 km med 1,5 % stigning, men jeg har aldri jogget så lenge før! Det var skikkelig gøy! Jeg begynte mot slutten å få litt vondt i hoftene, og et par ganger kjente jeg det litt i det ene kneet, men det regner jeg med at bare er at musklene mine er uvant med den typen langvarig belastning. Det kjentes i alle fall som om 50 minutter var perfekt start. Jeg gleder meg til jeg kan jogge hele tiden og kommer opp til en time! Gjennomsnittspulsen min var 154 slag i minuttet, så det var jo ganske bra :ahappy: 

Det var så mye lettere å løpe på puls enn det er å løpe på hastighet!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt litt i dag :bananas: Tok 30 min på tredemølla i morges, mesteparten hurtig gange men jeg la inn 4 2-minuttersintervaller med løping. Og siden jeg har hatt løpsforbud siden begynnelsen av desember fikk jeg jo faktisk opp pulsen litt av det :P Beina taklet det helt fint, så nå skal jeg jobbe meg sakte men sikkert opp mot løping igjen :) 

I kveld var jeg igjen på TRX-sirkeltrening. Like tungt som forrige mandag :P
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt meg ut av treningstudio...

For å melde meg inn i det nye flotte anlegget like ved der jeg bor! Da får jeg tilgang på svømmehall, treningsstudio og timer (både i og utafor vann). Jeg gleder meg som en liten unge! Tror svømming blir helt fantastisk for bekkenet mitt!

Eneste ulempen er å få unnagjort alle PT-timene mine (6stk) i løpet av februar, men det får bare bli to økter i uken to av ukene :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt stolt av meg sjøl denne måneden, men har i alle fall gått litt over 22 mil, så det får være greit. :) Har MYE å hente på spisinga, må begynne å spise bedre sammensatte måltider og planlegge bedre. Nå er det mye kjøtterstatninger, grønnsaker, pasta og saus på glass. :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg er ikke spesielt stolt av meg sjøl denne måneden, men har i alle fall gått litt over 22 mil, så det får være greit. :) Har MYE å hente på spisinga, må begynne å spise bedre sammensatte måltider og planlegge bedre. Nå er det mye kjøtterstatninger, grønnsaker, pasta og saus på glass. :hmm: 

Det er jo veldig bra :)

-------------------------------------

Jeg startet dagen med langrenn :jump: Bare 6,5 km, for jeg prøver å være bevisst på at jeg fortsatt er i en opptreningsfase. Fort gjort å overbelaste nå, for det er jo så utrolig gøy å kunne være i aktivitet igjen :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mona skrev:

Det er jo veldig bra :)

Joda, men det er jo bare vanlige turer med jentene, føler ikke akkurat at det er noe treningsaspekt ved det.

Jeg har et mål denne uka: Jeg skal ned på 60-tallet, sånn at jeg virkelig føler at jeg har gått ned og nærmer meg målet, for 2-3 kg er jo ingenting på denne lange kroppen. :) Har med andre ord gått ned helt i henhold til planen med en kilo ned i uka. Powpow!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta mi har gått litt opp igjen. Etter jul har jeg ikke vært så flink, og jeg ser det jo i matloggen min, at det er en del rødt der... :P Men nå er jeg i gang med trening igjen, og det gjør meg også mer motivert til å spise sunnere.

Nå holdt jeg på å fortelle om langkjøring-økta mi igjen, så stolt er jeg av den :lol: Fortsatt ikke noe vondt i kroppen etter den! Det må jo bety at slyngetreningen jeg driver med, har enda bedre effekt enn jeg hadde håpet! 

I dag var det slynger igjen, og det er bare helt utrolig hvor tungt det er. Men det er gøy! Jeg var på nippet til å droppe det, men så tenkte jeg at nei, jeg synes jo alltid at det er ålreit når jeg først har kommet meg dit og satt i gang. Dessuten trenger både kroppen og sjelen min at jeg trener. Og, som alltid, var jeg kjempefornøyd når jeg kom hjem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært innom denne tråden enda, får bare dårlig samvittighet :P Etter at jeg flytta fra Førde har formen dalt da jeg har både tatt pause fra jogging og det er ingen bakker her å få opp pulsen i heller. Jeg har gått nesten 20 mil i januar da og syklet noen mil utenom som jeg ikke har logga (sykler til sammen 4 km til og fra jobb). Har også syklet noen turer i skogen med hundene, og med litt snø, liten stigning og kronglete skogsstier så får jeg opp pulsen og det er deilig. 

Jogginga skal jeg begynne med igjen, men jeg vil ha litt mildere vær og litt lengre lys, hodelykta jeg har er for klumpete til å jogge med. Det aner meg at det blir tungt, for god kondis er skikkelig ferskvare...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som svømmer? Har lyst til å begynne med svømming, kanskje en gang i uka eller annenhver uke. Litt usikker på hvordan det bør legges opp, bare svømme så lenge jeg orker eller gå for en bestemt distanse eller...?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar sig!
Jag känner att jag orkar mer och mer på träningarna, det blir inte fullt så många avbrott för att andas nu som när jag började, men jag har ju självklart en lååång väg kvar.
Var väldigt kul att känna att teknikerna kom tillbaka snabbt dock, nu skall jag bara få tillbaka balansen också... :P
Enligt vågen börjar kilona sakta men säkert minska också, jag vet bara inte varifrån för jag varken ser eller känner någon skillnad.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sona skrev:

Noen her som svømmer? Har lyst til å begynne med svømming, kanskje en gang i uka eller annenhver uke. Litt usikker på hvordan det bør legges opp, bare svømme så lenge jeg orker eller gå for en bestemt distanse eller...?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Jeg tenker å begynne å svømme med det nye abonnementet etterhvert. Men har ikke noe godt forslag til hvordan legge det opp da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sona skrev:

Noen her som svømmer? Har lyst til å begynne med svømming, kanskje en gang i uka eller annenhver uke. Litt usikker på hvordan det bør legges opp, bare svømme så lenge jeg orker eller gå for en bestemt distanse eller...?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

 

59 minutter siden, SiriEveline skrev:

Jeg tenker å begynne å svømme med det nye abonnementet etterhvert. Men har ikke noe godt forslag til hvordan legge det opp da...

Litt kjapp  googling:

SVØMMEPROGRAM MOSJONISTER:

Oppvarming: 
300 - 400m valgfri svømming. Bland gjerne arter.

Del 1: 
8 x 100m (øke fart progressivt i fire sett, dvs. nesten makspuls i sett 4 og 8) 
100 m helt rolig

Del 2: 
8 x 50m beinspark med plate, 30 sekunders pause mellom hver 50m. (Varier mellom crawl- og brystbenspark)

Del 3: 
8 x 25m høy fart, 1 min pause mellom hver 25 m.

Avslutning: 
100 m rolig ”glid ut”

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tinkie skrev:

 

Litt kjapp  googling:

SVØMMEPROGRAM MOSJONISTER:

Oppvarming: 
300 - 400m valgfri svømming. Bland gjerne arter.

Del 1: 
8 x 100m (øke fart progressivt i fire sett, dvs. nesten makspuls i sett 4 og 8) 
100 m helt rolig

Del 2: 
8 x 50m beinspark med plate, 30 sekunders pause mellom hver 50m. (Varier mellom crawl- og brystbenspark)

Del 3: 
8 x 25m høy fart, 1 min pause mellom hver 25 m.

Avslutning: 
100 m rolig ”glid ut”

Det så jo rett og slett litt morsomt ut! Kan ofte kjede meg om det bare blir svøm 1000m..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...