Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk terrier og Corgi som 'nesten-førstegangshund'?


Silje og Erika
 Share

Recommended Posts

Etter maange års ventetid er tiden endelig kommet for min neste hund! Jeg har tidligere hatt Schnauzer, og det er nok der hjertet fortsatt ligger.  

Vi har likevel stukket fingeren i jorda og kommet til at dette trolig er en for krevende rase i fht vår livssituasjon og at det er lenge siden forrige hund. Jeg holder derfor en knapp på sheltie. Min bedre halvdel er imidlertid ikke overbevist, for han har lagt sin elsk på corgi og australsk terrier! Men vi kjenner lite til disse rasene, og jeg opplever at informasjonen jeg finner om dem delvis er motstridende.  Derfor spør jeg her.  Hvilke erfaringer har dere med henholdsvis corgi og australsk terrier når det kommer til:

-Jaktinstinkt/førerorientering

- Vaktinstinkt/bjeffing

- Valpebiting

-Aktivitetsbehov (for eksempel sammenlignet med henholdsvis Schnauzer og sheltie). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke dvergschnauzer et alternativ? Om dere liker schnauzer må jo det være midt i blinken. :)

Det er lyd i de aussiene jeg kjenner. De varsler på det de ser/hører nærme seg eiendommen og når det ringer på døra. Det kan til en viss grad trenes på, avhengig av individ.

Jaktinstinktet er som på de fleste terriere, de løper etter det som beveger seg og synes smågnagere er meget spennende.
Med hensyn til å ha dem løse så kjenner ikke jeg til noen som stikker av, men de går ikke alltid nærme eier og kan lukke ørene om de finner noe mer interessant.

Rasen er ikke noe verre enn andre valper med biting.

Det er ikke en krevende hund. Får de 1 times sammenhengende tur i tillegg til lufteturer i hverdagen, og lengre turer på fridager, så er de happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...