Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilleggskostnad på valp som kommer fra utlandet


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Dårlig tittel... men spørsmålet er som følger:

Om en valp må vente til den er 16 uker før den kommer til Norge pga rabiesvaksinen - hvor mye øker da valpeprisen?  Sett at valpeprisen er 15000,-.  Hvor mye ekstra tar oppdretter for å beholde valpen i åtte uker?   

Endret av jaktlykke
rettet opp i feil uketall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Dårlig tittel... men spørsmålet er som følger:

Om en valp må vente til den er 16 uker før den kommer til Norge pga rabiesvaksinen - hvor mye øker da valpeprisen?  Sett at valpeprisen er 15000,-.  Hvor mye ekstra tar oppdretter for å beholde valpen i fire uker?   

Det kommer helt an på oppdretter det. 
På de tre siste importene mine har jeg ikke betalt noe ekstra for lengre opphold hos oppdretter. Betalte for rabies vaksine og ormtablett, men ikke noe mer ut over det. 

Hadde selv ikke tatt noe ekstra om jeg skulle eksportere en hvor kravene er lik de vi har her i landet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig - noen vil bare ha dekket de faktiske utgiftene (fôr, vaksine, etc), andre opererer med døgnpris. Jeg hørte om noen som importerte valp hvor oppdretter ikke kunne ha valpen selv, så den var på et slags kennelanlegg for slike tilfeller - altså ikke bare oppbevaring, men sosialisering og valpetrening i tillegg. Jeg vil tro det koster sitt, selv i et billig øst-europeisk land.

Du må i grunnen bare høre med potensiell oppdretter hva prisen blir. For de som har leveringsalder åtte uker blir det jo åtte uker ekstra. Om du skal lage deg et budsjett, ville jeg kanskje beregnet tusen kroner uka, og vært glad om det var mindre - avhengig av prisnivå i det landet. Jeg ser i hvert fall at enkelte oppdrettere i Norge tar 100-200 kroner dagen i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Det varierer veldig - noen vil bare ha dekket de faktiske utgiftene (fôr, vaksine, etc), andre opererer med døgnpris. Jeg hørte om noen som importerte valp hvor oppdretter ikke kunne ha valpen selv, så den var på et slags kennelanlegg for slike tilfeller - altså ikke bare oppbevaring, men sosialisering og valpetrening i tillegg. Jeg vil tro det koster sitt, selv i et billig øst-europeisk land.

Du må i grunnen bare høre med potensiell oppdretter hva prisen blir. For de som har leveringsalder åtte uker blir det jo åtte uker ekstra. Om du skal lage deg et budsjett, ville jeg kanskje beregnet tusen kroner uka, og vært glad om det var mindre - avhengig av prisnivå i det landet. Jeg ser i hvert fall at enkelte oppdrettere i Norge tar 100-200 kroner dagen i slike tilfeller.

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jaktlykke skrev:

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.
 

 

Den skal jo ikke bare ha mat håper jeg, men også sosialisering og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Den skal jo ikke bare ha mat håper jeg, men også sosialisering og trening.

Jo det er klart :)  Men jeg synes jo i min naivitet at prisen begynner å bli veldig høy når en valp koster 19000 norske (17000 danske som det her er snakk om).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke oppdretter så veldig mye ekstra i form av mat, kjæledyrpass, vaksiner++, men det er jo mye jobb å ha en valp syv uker ekstra hvis oppdretter gjør en god jobb med miljøtrening/sosialisering etc. Så jeg hadde ikke hatt noe problemer med å betale en del ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, jaktlykke skrev:

1000 kroner uka som i 8000 i tillegg til valpepris? Wow; det hørtes drøyt ut.

150 kroner i døgnpris blir 1.050 kroner i uka. Det er billig om du sammenligner med pensjonat.

35 minutter siden, jaktlykke skrev:

Jeg har hørt om en som har fått beskjed om å betale 5000 i tillegg til valpeprisen; valpen skal bo hjemme hos oppdretter og jeg kan umulig skjønne at en valp skal være så dyr i matveien som det.

Det er jo ikke bare mat, det er TLC, sosialisering, pregning - i hvert fall om det er en seriøs oppdretter som gjør jobben som h*n skal, så vil den jo bruke tid på den valpen, ta den med ut fra flokken, gjøre mye av det du ville gjort om du hentet den åtte uker gammel. Det er jobb, og krever både tid, bensin og nedprioritering av egne hunder.

25 minutter siden, jaktlykke skrev:

Jo det er klart :)  Men jeg synes jo i min naivitet at prisen begynner å bli veldig høy når en valp koster 19000 norske (17000 danske som det her er snakk om).  

Det forstår jeg - og det er jo ikke alle som tar noe betalt. Jeg slapp billig unna da jeg hentet Glam, og jeg tok minst mulig ekstra da jeg eksporterte til Australia fordi han ble styggdyr som det var. Hun betalte kun veterinærutgifter, om jeg husker riktig. Men jeg forstår om noen tar seg betalt - da jeg sendte Hudson til Australia var jeg sykemeldt og hadde all verdens tid. Om jeg måtte hatt en valp i tre måneder ekstra nå, mens jeg jobber, så betyr det automatisk at jeg ville fått mindre tid til egne hunder, og det kan hende jeg ville hatt en kompensasjon for det - men jeg ser for meg at jeg ville sett an hvem det var om jeg kommer i situasjonen igjen, og hvordan egen situasjon var - om jeg ikke beholdt valp selv er det jo enklere enn om en også skal beholde, siden de to valpene da må få egentid også, slik at en brått har tre flokker å ta seg av - de voksne, sin egen valp, og eksporten. 

Spørsmålet er jo hva en får for de pengene, selvfølgelig, om det er en valp som går i oppdretters øvrige flokk uten noe mer enn det, eller om den blir tatt med på egne miljøtreninger, bilturer, lærer å gå i bånd, stuerenhetstrening, pelsstell, begynner innkallingstrening, osv. 

Jeg har vært med på å ta imot en import som bare hadde stått i kennelanlegget til oppdretter i påvente av avreise til Norge, og jeg vil heller betale en tusenlapp i uka for å få valpen sosialisert og miljøtrent, enn å få det vraket vi tok imot - livredd det meste, null forståelse for hvor en tisser og bæsjer, og til alt overmål skitten og ustelt i tillegg. Hun er over to år, og fremdeles preget av valpetiden. Vi vet jo ikke hvor mye som er genetisk, men det hjalp neppe at hun ikke så noe annet enn kennelhjelp og kennelanlegg i fire måneder. Så var riktignok Lucia et ekstremtilfelle, hun var jo redd døråpninger, trapper, mennesker, biler, dører, alt. Men det er så viktig det som skjer i den alderen at jeg gladelig betaler for det - det er en del av dealen om en vil importere, tenker jeg.

Men som sagt - mange oppdrettere tar ikke noe for det. Men ikke gå i bakken av sjokk om de vil ha en tusenlapp i uka heller. Det er lavere priser jo lenger øst du kommer, selvfølgelig, med annen økonomi og det hele, men vil en ha en god valp er det ikke prislappen en skal se på først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ingenting ekstra for min spanske import, og det blir jeg nesten flau over når jeg tenker på det nå. Oppdretter la ned en enorm jobb i han. Han var utstillingstrent og miljøtrent så det holdt. Hun var riktignok arbeidsledig, og jeg betalte nok litt mer for han enn normal valpepris i Spania var da. Og hun gjorde nok mye dette for meg fordi det var stort for henne å få selge valp til en veldig aktiv utstiller i Norge. Men jeg er evig takknemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 500 EUR ekstra for Sinner. Hadde gjerne betalt 1000 EUR ekstra for han har gjort en strålende jobb med han.

Forje jeg beholdt lengre (4 uker) , og kunne ha hjemme selv, betalte de ikke noe.

Ett kull jeg planla nå skulle to bli til nesten 4 mnd. Jeg sa at jeg kunne ha den ene hjemme (samme som jeg beholdt for sist) og de fikk ikke rabatt som de fleste jeg selger nr.2 til gjør. Men den andre valpen som skal til en tredje person som jeg ikke kjenner personlig har jeg sagt må betale for den skal plasseres ut til noen venner den perioden. De skal få betalt for jobben syns jeg. Jeg har sagt 100 kr dagen. (men det er også en måte å "forsikre" meg om at interessen er reel. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke tatt noe for de valpene som har blitt her 2-3 uker ekstra fordi det tidspunktet passet bedre for nye eiere å hente. Men 7 uker ekstra er ganske mye. Hadde nok sett an litt. Jeg har jo oppdrettervenner i utlandet som jeg vet ikke ville tatt noe særlig ekstra betalt om jeg skulle kjøpt av dem. Men folk jeg ikke kjente i utgangspunktet hadde jeg nok tatt litt ekstra for jobben. 

Eneste importen jeg har hatt etter at "under 3 mnd" unntaket forsvant var en 8mnd gammel hund som opprinnelig skulle til noen andre. Så der betalte jeg/vi ikke noe ekstra utover at valpeprisen nok var litt høyere enn for en standard Siberian valp i landet. Han hadde også ulempen av at han hadde vært i karantene til ca. 6 mnds alder pga dit han skulle, hjemme hos oppdretter, så ikke ekstremt godt miljøtrent. Men han er en fantastisk fyr, og lærte seg fort at omverden var helt grei. Han var godt sosialisert og håndtert da, samt bodd i hus med et lite barn osv så han er ikke en "kennelanlegg" hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ingenting ekstra for valpen vi eksporterte til Tyskland i våres. Den var her til hun var 18 uker, og ble behandlet som den vi beholdt. Dobbel jobb, men verdt det for å få spredd gener. De betalte dog for rabies vaksinen selv. Pass holdt vi, sammen med forsikring til hun ble levert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...